The Evolution Of The Phenomenon Of Terrorism In Italy

 
PIIS013122270022240-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-9-29-38
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 9
Pages29-38
Abstract

European security today faces new challenges that are not directly related to military force. Among them, first of all, is the threat of terrorism, which has both internal and external dimensions. The article is devoted to the study of the phenomenon of terrorism in the European Union on the example of Italy. The author analyses four types of this threat posed by terrorists according to their political motivation: separatism, left- and right-wing domestic political terrorism, and Islamist terrorism. Italian law distinguishes between the concepts of terrorism, radicalism and subversion. According to the 2015 law, terrorism is defined as conduct that, by its nature or context, may cause serious harm to a country or an international organization. It is aimed at intimidating the population or forcing the State or international organizations to commit or refuse to commit any action. The evolution of the phenomenon of terrorism in Italy is of particular interest because it reflects both general and specific features of the terrorist threat in Europe. From the late 1960s to the 1970s and until the beginning of the 1980s, Italian society had been facing the most brutal manifestations of terrorism. During this period, terrorism evolved from ideological far-right extremism to ultra-left revolutionary extremism, which turns to violence against the State and its servants, calling for a communist transformation of society. By the end of the 1980s, the terrorist threat in Italy had been significantly reduced. The decline in terrorist activity in the 1980s is explained, in addition to the increased effectiveness of the intelligence services and the police, by the decline in political activity in Italy after the upheavals of the 1960s and 1970s. The author draws attention to one of the paradoxes of Islamist terrorism in Italy. Despite the fact that Italy bears the main flow of migration waves that can carry the threat of terrorism to Europe, the country has so far been spared from the large-scale threat of such kind. The example of Italy is also important because today the country's leadership is the most effective in counterterrorism in comparison with other EU states.

KeywordsItaly, European Union, European security, internal political terrorism, Red Brigades, mafia, separatism, Islamist terrorism, migration, Italian Terrorism Legislation
Received21.05.2022
Publication date23.09.2022
Number of characters37590
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВСТУПЛЕНИЕ

2 После трагических событий 11 сентября 2001 г. у международного сообщества возникла необходимость в дефиниции понятия “терроризм”, хотя и по сей день в мире не существует его единого определения. В меморандуме Европейской комиссии о противодействии терроризму от 2001 г. говорится: “Большинство террористических актов в основном являются обычными преступлениями, которые становятся террористическими преступлениями из-за мотивов преступника. Если мотивация состоит в том, чтобы серьезно изменить или разрушить основополагающие принципы и основы государства, запугивая людей, то это террористическое преступление. Данная точка зрения была включена в законодательство государств-членов, касающееся терроризма. Хотя формулировки разные, они, по сути, являются синонимами друг друга” [ист. 1]. Иными словами, даже в Евросоюзе не существует общепринятого понятия “терроризм”.
3 Особый акцент Брюссель, как и руководство государств-членов ЕС, делают на мотивацию и методы террористов. Выделение мотивации террористов сопровождается списком из девяти действий, “которые, будучи совершены с упомянутыми целями, классифицируются как террористические преступления. К ним относятся: 1) нападение на человека с целью его убийства; 2) нанесение серьезных телесных повреждений; 3) похищение и захват заложников; 4) серьезные разрушения правительственных или общественных структур, транспортных и информационных систем, нефтедобывающих платформ, расположенных на континентальном шельфе; 5) захват судна или самолета; 6) изготовление, транспортировка, снабжение и использование взрывчатых веществ и оружия для боевых действий, биологического, ядерного, химического оружия, исследования с целью создания данных видов оружия; 7) применение опасных субстанций, действия, вызывающие пожар, наводнение или взрывы, угрожающие жизни населения; 8) нанесение ущерба системам водо- и электроснабжения, а также другим жизненно важным ресурсам; 9) угроза совершить вышеперечисленные действия” [ист. 2].
4 Некоторые политики и политологи склонны распространять понятие “терроризм” на насилие со стороны государства – так называемый государственный терроризм. Такой подход имеет идеологический и эмоциональный оттенок и делает бессмысленным анализ терроризма как явления, поскольку расширяет его до внешнеполитической деятельности государства. Представляется, что терроризм дожжен рассматриваться как негосударственное насилие, но само насилие не обязательно означает терроризм. Преступность, военные преступления, а также гражданские войны не имеют прямого отношения к террористическим явлениям. Что касается сепаратистских движений, прибегающих к партизанской войне, то и в этом случае не всегда можно говорить о терроризме.
5 Есть движения за самоопределение, которые используют террористические методы борьбы и могут поддерживаться международным терроризмом. В то же время могут существовать сепаратистские движения, использующие исключительно политические методы борьбы из-за идеологических убеждений. Есть и те, которые имея тесные связи с терроризмом, не прибегают к террористическим действиям, потому что им это просто не нужно. Симпатии международного сообщества и так находятся на их стороне.

Number of purchasers: 1, views: 248

Readers community rating: votes 0

1. Cabitza G. Sardegna: Rivolta Contro La Colonizzazione. Milano,‎ Feltrinelli, 1968. 114 p.

2. Bomboi A. Perché L’indipendentismo Sardo Ha Sempre Rinunciato Al Terrorismo. Sa Natzione, 01.06.2014. Available at: http://www.sanatzione.eu/2014/06/perche-lindipendentismo-sardo-ha-sempre-rinunciato-al-terrorismo/ (accessed 02.03.2022).

3. Petrillo A. Dentro le BR-PCC: la storia delle nuove Brigate rosse raccontata con le parole dei terroristi. Roma, Laurus, 2013. 363 p. ISBN 9788880876410.

4. Alexandrova-Arbatova N. European security and international terrorism: the Balkan connection. Southeast European and Black Sea Studies, 2004, vol. 4, iss. 3. Available at: https://doi.org/10.1080/1468385042000281602

5. Плеханов И. Как Италия избегает крупных терактов. РИА Новости, 12.04.2017.

6. Plekhanov I. How Italy avoids major terrorist attacks. RIA-Novosti, 12.04.2017. Available at: https://ria.ru/20170412/1492072020.html (accessed 11/02/2022).

7. Groppi M. The Terror Threat to Italy: How Italian Exceptionalism is Rapidly Diminishing. CTCSentinel, May 2017, vol. 10, iss. 5. Available at: https://ctc.usma.edu/the-terror-threat-to-italy-how-italian-exceptionalism-is-rapidly-diminishing/ (accessed 17.10.2021).

8. Mazurov V.A., Starodubtseva M.A., Shushakova E.A. Strategy of The European Union to Combat Terrorism. Society and Security Insights, 2020, no. 2. (In Russ.). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/strategiya-evropeyskogo-soyuza-po-borbe-s-terrorizmom/viewer (accessed14.01.2021).

9. Potemkina O. Anti-Terrorism Policy of the European Union. World Economy and International Relations, 2011, no. 2, pp. 48-58. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2011-2-48-58

Система Orphus

Loading...
Up