New Stage Of Global Tax Reform

 
PIIS013122270021902-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-8-34-42
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 8
Pages34-42
Abstract

The article considers the new stage of the global tax reform initiated by the OECD/G20 Plan at the end of 2021. The prerequisites and main directions of the new tax plan, its assessment by various parties, international structures and civil society are reviewed. Particular attention is paid to the analysis of positions on the implementation of tax reform in the leading countries: the EU, the USA, the UK. An analysis allowed the authors to come to the following conclusions. The EU is the most active supporter of the global tax reform and ready not only to support the OECD rules, but in some cases to strengthen them. However, due to the diverse interests of 27 countries, there are difficulties and disagreements in adopting the two main Directives in this area. UK policy is more complicated. While expressing its interest in implementing the Pillar II rules, the country's government has so far maintained its own policy on taxing TNCs. The most difficult situation is in the USA. As one of the main initiators of global reform, considering it as an important argument for reforming the taxation system within the country, President Biden faced serious resistance in the Senate. It is still unclear, whether the reform is to be adopted duly. Such delay in the US reform may have a serious detrimental effect on the progress of global reform as a whole, since countries that are “forefront” in implementing new tax rules may find themselves facing a competitive disadvantage. However the US, EU and UK are not the only parties whose support is integral to the success of the global tax reform. The world's largest rapidly growing economies (China, India and Brazil), as well as other developing countries, will play an important role in the successful implementation of global tax reform.

Keywordstaxes, tax cooperation, global tax reform, OECD, developed countries, EU, USA, UK
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement No 075-15-2020-783)
Received25.04.2022
Publication date07.09.2022
Number of characters29717
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Длительное время налоговая политика считалась самой сложной сферой для межгосударственного сотрудничества, поскольку она тесно связана с вопросами национального суверенитета. Тем не менее рост интернационализации производства, торговли и финансов обусловливают объективную необходимость кооперации правительств для осуществления глобальной налоговой реформы.
2

ЗАДАЧИ И ДРАЙВЕРЫ РЕФОРМЫ

3 Финансово-экономический кризис 2008–2009 гг. (ГФК) высветил настоятельность обеспечения большей налоговой прозрачности за счет принуждения “налоговых гаваней” и стран с преференциальными налоговыми режимами, включая международные финансовые центры, к информационно-правовому сотрудничеству. Фактически встал вопрос о борьбе с офшорами. Основным рабочим и координирующим органом стал Глобальный форум по налоговой прозрачности и обмену налоговой информацией (ГНФ), который своей главной задачей считал и считает обеспечение обязательной уплаты причитающихся налогов всеми участниками трансграничных операций [1]1. В 2012 г. под огнем критики СМИ, а затем и международных организаций оказались уже не только офшоры, но и крупнейшие транснациональные компании (ТНК) – налоговые уклонисты, среди которых лидировали компании Big Tech (в частности, такие IT-гиганты, как Google, Apple, Faceebook, Amazon). В 2013 г. G8, а затем и G20 провозгласили соблюдение налогового законодательства и деофшоризацию мировой экономики одной из своих важнейших целей [ист. 1, рр. 96-106]. 1. По данным на конец 2021 г., членами ГНФ были 163 юрисдикции, в том числе Россия.
4 Такой поворот в политике ведущих стран Запада был обусловлен прежде всего серьезными бюджетными трудностями, вызванными ГФК, в том числе экстренными расходами по поддержанию на плаву крупнейших банков и других финансовых учреждений. Кроме того, более справедливого распределения налогового бремени требовали представители гражданского общества.
5 Официальная цель налоговой реформы – выравнивание конкурентного поля для всех компаний, в том числе малых и средних предприятий (МСП). На саммите G20 в 2013 г. был принят совместный с ОЭСР План действий по борьбе с уклонением от налогов ТНК путем размывания налоговой базы и перемещения прибыли (Base Erosion and Profit Shifting, BEPS) [2]. Он состоит из 15 пунктов (действий), ряд из которых до сих пор не реализован. Отметим, что Действие 1 (Action 1) предусматривает изменения в налогообложении высокотехнологичных компаний и электронной торговли с учетом специфики их деятельности.
6 Над реализацией проекта работали все члены ОЭСР, страны G20 – не члены ОЭСР, а также привлеченные в рамках консультаций развивающиеся государства. В соответствии с BEPS все нововведения по налоговой реформе должны были быть включены в новую модельную конвенцию ОЭСР, на основе которой будут пересмотрены действующие двусторонние налоговые соглашения, в том числе о двойном налогообложении. Работа над документом, получившим название “Многосторонняя конвенция по имплементации налогового договора, содержащего меры по предотвращению ухода от налогов” (Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent BEPS, MLI), была завершена в 2016 г. [3]. Ее подписали более 100 юрисдикций, включая Россию. Также создана Инклюзивная рабочая группа ОЭСР по реализации BEPS. MLI начала работать с 01.01.2019 г. Каждая страна, ратифицировавшая конвенцию, сама определяет, какие двусторонние налоговые соглашения она хочет изменить (MLI position).

Number of purchasers: 3, views: 396

Readers community rating: votes 0

1. Khudyakova L.S. Global tax cooperation and deoffshorization of the world economy. New approaches to global financial regulation. Khudyakova L.S., ed., Moscow, IMEMO, 2015, pp. 96-106. (In Russ.) Available at: https://www.imemo.ru/files/File/ru/publ/2015/2015_018.pdf (accessed 24.08.2021).

2. Byanyima W. et al. The State of Tax Justice 2021 Report. Bristol, November 2021. 72 p. Available at: https://taxjustice.net/wp-content/uploads/2021/11/State_of_Tax_Justice_Report_2021_ENGLISH.pdf (accessed 15.04.2022).

3. Heath R., Reingold O., Noguchi Ir. 136 Countries Agreed to a Global Minimum Corporate Tax Rate. What Now? Politico, 11.10.2021. Available at: https://www.politico.com/news/2021/11/10/136-countries-agreed-to-a-global-minimum-corporate-tax-rate-what-now-520418 (accessed 15.04.2022).

4. Browne R. Amazon, Google and Facebook Will Be Hit Hard by the G-7 Tax Deal. Here’s how They Responded. CNBC, 07.06.2021. Available at: https://www.cnbc.com/2021/06/07/g-7-tax-deal-amazon-google-and-facebook-respond-.html (accessed 15.04.2022).

5. Dhasmana I. Minimum Global Tax Rate Should Be 25%, Says World Inequality Report. Business Standard, 09.12. 2021. Available at: https://www.business-standard.com/article/economy-policy/minimum-global-tax-rate-sould-be-25-says-world- inequality-report-121120901478_1.html (accessed 15.04.2022).

6. Morris J. A Global Tax Cartel with a Minimum Corporation Rate Will Ungermine Britain. City A.M., 16.11.2021. Available at: https://www.cityam.com/global-tax-cartel-minimum-corporation-rate/ (accessed 15.04.2022).

7. Sidorova E.A. Supranational European taxes and challenges of the European economy. Fiscal integration in the European Union. Moscow, Ves’ Mir, 2021, pp. 114-171. (In Russ.) Available at: https://www.imemo.ru/files/File/ru/publ/2021/24112021-Sidorova-FULL.pdf (accessed 15.04.2022).

8. Sweeney R. A European Formula for Global Tax Reform. Foundation for European Progressive Studies, Oct. 2021. 43 p. Available at: https://www.feps-europe.eu/attachments/publications/211025%20policy%20study_global%20tax%20reform2.pdf (accessed 15.04.2022).

9. Tanner W. et al. How Should the UK Approach Reforms to International Corporate Taxation? Onward and Joffe Trust Partnership, 2021. 19 p. Available at: https://www.ukonward.com/wp-content/uploads/2021/12/Global-Britain-Summary-Report.pdf (accessed 15.04.2022).

10. Seely A. Digital Services Tax. House of Commons Library, 2022. 99 p. Available at: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-8719/CBP-8719.pdf (accessed 15.04.2022).

11. Simmons P., Walker E. 2022 – What Is Next for UK Corporate Tax? Lexology, 2022. Available at: https://www.lexology.com/commentary/corporate-tax/united-kingdom/pinsent-masons/2022-what-is-next-for-uk-corporate-tax (accessed 15.04.2022).

12. Granwell A.W., Odintz J.D. A New Approach: The Intersection of US Tax Reform and Global Tax Reform. IBA, 2021. Available at: https://www.ibanet.org/article/C2DBC4E3-9FE6-432C-B0E9-DB09E693F021 (accessed 15.04.2022).

13. Watson G., McBride W. Evaluating Proposals to Increase the Corporate Tax Rage and Levy a Minimum Tax on Corporate Book Income. Tax Foundation, Feb. 2021. 23 p. Available at: https://files.taxfoundation.org/20210223155451/Evaluating-Proposals-to-Increase-the-Corporate-Tax-Rate-and-Levy-a-Minimum-Tax-on-Corporate-Book-Income.pdf (accessed 15.04.2022).

Система Orphus

Loading...
Up