Prospects for Military-political Integration in Asia. Is an “Asian NATO” Feasible?

 
PIIS013122270021870-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-8-5-15
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor; Director, Center for Euro-Atlantic Security; MGIMO University; Principal Researcher, Primakov National Research Institute for World Economy and International Relations (IMEMO); Professor, National Research University Higher School of Economics
Affiliation:
Moscow State Institute of International Relations, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Natio
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation; 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation; 20, Myasnitskaya Str., 101000, Moscow, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 8
Pages5-15
Abstract

A unified strategy of formation of a new organization on security in Asia is absent. Such an initiative is not being emanated by the states of the region. Up to a dozen of varying interpretations of the notion of an “Asian NATO” are spread among the political-academic circles of different countries. The main bulk of such interpretations remain of an American authorship and are aimed at formation of military-political alliance targeted against China, and rather through activation of existing formats than through establishing a formalized military alliance. There is an evolution of the quadrilateral format of QUAD. The bifurcation point in its development requires a choice between evolution towards the real military alliance and\or in direction of a hybrid strategy of general political and economic interaction within the Asia-Pacific region, with only marginal components in security area. The American concept of Indo-Pacific region is criticized by the states of the region, and especially by the ASEAN member countries. The role of ASEAN as organizer and coordinator in the security area is decreasing. New configurations of military-political cooperation in Asia and the Asia-Pacific region are emerging (Japan–India, India–Indonesia–Australia). Russia should be cautious in reacting to not-yet-formed American initiative targeted against China, to avoid actions leading to a new split between groups of states in Asia as a whole and specifically in the Asia-Pacific region, with understanding that in such a split Russia would play not a leading but a secondary role. The majority of the states of the Asia-Pacific macro-region are not ready to shape or join any formal anti-Chinese alliance under the U.S. leadership.

KeywordsAsia-Pacific region, Indo-Pacific region, NATO, regional integration, military alliances, ASEAN, China, U.S. strategy
AcknowledgmentThe article is prepared within the Project of Systemic Advancement of the International Outreach at the MGIMO Institute for International Studies (№ 2022-02-02)
Received11.04.2022
Publication date07.09.2022
Number of characters39925
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В политических дебатах и научной литературе все чаще можно встретить рассуждения о перспективах формирования “азиатской НАТО”. Этот термин является “журнализмом”, на сегодняшний день не закрепленным и не принятым ни в одном официальном документе США, КНР или других азиатских стран. Однако он емко обозначает вполне определенный круг проблем, с которыми столкнулись государства региона, и которые в том числе требуют выработки политической линии со стороны России. Речь идет о новом этапе военно-политической кооперации и интеграции ряда стран Южной и Восточной Азии и АТР (в западной терминологии – в Индо-Тихоокеанском регионе). При этом в политико-академических кругах существует несколько трактовок и сценариев того, какова конфигурация, цель и участники такой интеграции.
3 Чаще всего под терминологией “формирование аналога НАТО в Азии” имеется в виду продвигаемая по инициативе США консолидация группы государств Южной и Восточной Азии и АТР для противостояния Китаю, создание в Азии не столько военного союза, сколько “тематической” аморфной группировки, участников которой объединяют явные или неявные противоречия с активизировавшейся геополитикой КНР.
4 Но встречается и более прямой смысл понятия “азиатская НАТО”: это замысел формирования в Азии нового формального военно-политического альянса с участием, помимо стран региона, также “заокеанских” партнеров (США, Великобритании и др.), построенного по аналогии с НАТО и/или с ушедшими в историю альянсами СЕНТО (СЕNТО), СЕАТО (SЕАТО) и АНЗЮС (ANZUS).
5 В узком значении речь идет о закреплении и дальнейшем развитии формата так называемого Четырехстороннего сотрудничества в сфере безопасности (QUAD), охватывающего США, Японию, Индию, Австралию и, в перспективе, другие государства АТР1. 1. Наблюдателями в QUAD являются Новая Зеландия, Южная Корея, Вьетнам.
6 Иногда прообразом межрегионального военного альянса называют также соглашение AUKUS (Австралия–Великобритания–США). Однако эта структура формировалась скорее как конкретное соглашение в военно-промышленной сфере, оно ближе по типу к программам в рамках инициативы стран Евросоюза PESCO и пока не является даже отдаленной аналогией альянса типа НАТО.
7 Одновременно существует перспектива реального расширения Организации Североатлантического договора в Азию, потенциальное включение в состав ее членов (пусть в особом статусе) таких стран, как Республика Корея, Вьетнам, Таиланд и др.
8 “Облегченная” версия подобного плана предполагает вовлечение азиатских государств без предоставления формального членства во взаимодействие и сотрудничество с НАТО посредством участия военных этих стран в программе “Партнер c расширенными возможностями” (Enhanced Opportunity Partner, EOP), учениях альянса, повышении квалификации командных кадров в Оборонном колледже НАТО (NATO Defense College, NDC) в Риме, совещательных форматах, обеспечения “интероперабельности” военных и командных структур Североатлантического договора и азиатских партнеров и пр.

Number of purchasers: 0, views: 299

Readers community rating: votes 0

1. Heijmans P. U.S. Weapons Sales to Thailand Have a New Competitor – China. Bloomberg News Articles, 02.12.2019. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-02/u-s-weapons-sales-to-thailand-have-a-new-competitor-china (accessed 30.05.2022).

2. Rolfe J. Five Eyes/Five Countries. New Zealand International Review, 2021, no. 46(6), pp. 2-5. Available at: https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.158989476182538 (accessed 11.04.2022).

3. Reiterer M. A China Policy Is Not an Asia Policy, but No Asia Policy Is without a China Policy. European University Institute Policy Brief. 2021. 9 p. Available at: https://data.europa.eu/doi/10.2870/663742 (accessed 11.04.2022).

4. Sinha K. The ‘Quad’: A Strategic Liability for India. Institute of Peace and Conflict Studies. 08.02.2019. Available at: http://www.ipcs.org/comm_select.php?articleNo=5557 (accessed 11.04.2022).

5. Shankar V. Quad: The Making of a Robust Entente? Institute of Peace and Conflict Studies. 12.03.2018. Available at: http://www.ipcs.org/comm_select.php?articleNo=5446 (accessed 11.04.2022).

6. Paik W., Park J.J. The Quad’s Search for Non-Military Roles and China’s Strategic Response: Minilateralism, Infrastructure Investment, and Regional Balancing. Journal of Contemporary China, 2021, no. 30 (127), pp. 36-52. DOI: 10.1080/10670564.2020.1766908

7. Dobell G. Indo-Pacific: from Construct to Contest. The Strategist. Australian Strategic Policy Institute, 24.06.2019. Available at: https://www.aspistrategist.org.au/indo-pacific-from-construct-to-contest/ (accessed 11.04.2022).

8. Denisov I., Paramonov O., Arapova E., Safranchuck I. Russia, China, and the Concept of Indo-Pacific. Journal of Eurasian Studies, 2021, vol. 12, iss. 1, pp. 72-85. Available at: https://doi.org/10.1177/1879366521999899

9. Jung S.Ch., Lee J., Lee J.-Y. The Indo-Pacific Strategy and US Alliance Network Expandability: Asian Middle Powers’ Positions on Sino-US Geostrategic Competition in Indo-Pacific Region. Journal of Contemporary China, 2021, no. 30 (127), pp. 53-68. DOI: 10.1080/10670564.2020.1766909

10. Krickovic A., Sakwa R. From Greater Europe to Greater Eurasia. Journal of Eurasian Studies, 2021, vol. 12 (1), pp. 3-4. Available at: https://doi.org/10.1177/1879366521999907

11. Wilkins Th. Searching for a Middle Path: ASEAN and the “Indo Pacific”. The Japan Institute of International Affairs. Policy Brief. February 11, 2020. 20 p. Available at: https://www.jiia-jic.jp/en/policybrief/pdf/PolicyBrief_Wilkins_200211.pdf (accessed 06.04.2022).

12. Tang Siew Mun et al. The State of Southeast Asia: 2019 Survey Report. Singapore, ISEAS-Yusof Ishak Institute, 2019. p. 25. Available at: https://www.iseas.edu.sg/images/pdf/TheStateofSEASurveyReport_2019.pdf (accessed 11.04.2022).

13. Acharya A. Why ASEAN Indo-Pacific Outlook Matters. Australian Strategic Policy Institute. The Strategist, 12.08.2019. Available at: https://www.aspistrategist.org.au/why-aseans-indo-pacific-outlook-matters/ (accessed 11.04.2022).

14. Masuhr N., Schepers N. AUKUS: Below the Surface. Analytical Report of the ETH Zurich. 4 p. Available at: https://css.ethz.ch/en/center/CSS-news/2022/03/aukus-below-the-surface.html (accessed 09.04.2022).

15. Shoebridge M. What is AUKUS and What Is It Not? Australian Strategic Policy Institute. 10 p. Available at: https://www.aspi.org.au/report/what-aukus-and-what-it-not (accessed 09.04.2022).

16. Cheng M. AUKUS: The Changing Dynamic and Its Regional Implications. European Journal of Development Studies, 2022, no. 2 (1), pp. 1-7. Available at: https://doi.org/10.24018/ejdevelop.2022.2.1.63

17. Chansoria M. 2019 ASEAN Defense Ministers’ Meeting-Plus: Enhancing Bilateral and Regional Cooperative Security for India and Japan in the Indo-Pacific. The Japan Institute of International Affairs. 17.12.2019. p. 9. Available at: https://www.jiia-jic.jp/en/policybrief/pdf/Monika_Chansoria_Dec_17_2019.pdf (accessed 09.04.2022).

Система Orphus

Loading...
Up