National security issues in US trade policy

 
PIIS013122270019467-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-4-26-34
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: HSE University
Address: Russian Federation,
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 4
Pages26-34
Abstract

National security becomes a strong determining factor while implementing trade policy measures, and this raises many legal and political questions. The article shows that, historically, the United States, as a Contracting Party to GATT-47, experienced serious domestic difficulties in developing rules regarding security exceptions. The confrontation between the U.S. Department of State and War Departments, who were charged with post-war U.S. military and defense planning, left its mark of ambiguity in the wording of some trade rules. In recent years, Washington has been actively used trade restrictive measures, invoking articles on security exceptions in the World Trade Organization (WTO) rulebook. Panel report on the dispute “Russian Federation - measures in relation to transit of goods” contributed greatly to the interpretation of the relevant exceptions. At the same time, the definition of the “boundaries” of the use of such measures remains largely open. The urgency of the problem becomes even more evident when we note how the current discourse is shifting towards sources of national security problems other than military threats. In the long term, national security issues might be linked to food and energy security, and in the near future - to climate change. The deviation from the paradigm of multilateral liberalism towards economic nationalism requires a rethinking of the approaches laid down in the foundation of the multilateral trading system. The author concludes that the United States is not interested in clarifying the WTO rules related to national security, while maintaining the status quo, which allows it to have wide policy space.

KeywordsUSA, trade policy, national security, World Trade Organization, exceptions
Received31.03.2022
Publication date05.04.2022
Number of characters29206
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Вопросы национальной безопасности всегда занимали особое место в торговой политике США. При администрации Д. Трампа они служили для обоснования введения односторонних дискриминационных мер в области торговли и инвестиций. Администрация Байдена–Харрис смягчила подход, но не отказалась от него. Продолжается разработка ключевого документа в этой сфере – Стратегии национальной безопасности (СНБ). Ви́дение Вашингтоном использования в торговом регулировании исключений по соображениям национальной безопасности оказывает влияние на деятельность Всемирной торговой организации (ВТО).
2

ЗАДАЧИ ТОРГОВОЙ ПОЛИТИКИ В СТРАТЕГИЧЕСКИХ ДОКУМЕНТАХ

3 В марте 2021 г. администрация президента США выпустила “Переходное стратегическое руководство по национальной безопасности” [1] (далее – Руководство). В нем представлено ви́дение по взаимодействию США с миром и заданы контуры политики страны в период, пока работа над СНБ не завершена. Хотя Руководство носит промежуточный характер, оно позволяет понять приоритеты в области национальной безопасности.
4 Во-первых, Вашингтон взял курс на максимально широкое толкование национальной безопасности. В документе говорится, что все большее значение будут играть кибербезопасность, проблемы трудовых стандартов1 и изменения климата. Подчеркивается, что национальная безопасность будет определяться и экономической безопасностью. 1. Более высокие трудовые стандарты и зарплаты в США по сравнению с другими странами негативно влияют на себестоимость и, соответственно, конкурентоспособность американских товаров. Вашингтон стремится отрегулировать разницу с помощью нетарифных инструментов торговой политики (в частности, вводя запреты, компенсирующие тариф или побуждая другие страны повысить свои стандарты).
5 Во-вторых, проявляется преемственность по отношению к положениям СНБ-2010 и СНБ-2015 по сохранению американского лидерства с опорой на многосторонние подходы, а также в понимании ограниченности возможностей такого лидерства. В частности, США признают, что невозможно одолеть “самонадеянный” Китай в одиночку, в тексте неоднократно высказывается идея расширения и углубления партнерских и союзнических отношений.
6 В-третьих, Байден продолжит курс Трампа на перенос в США цепочек поставок критически важных товаров.
7 В-четвертых, Руководство указывает на необходимость реформы ВТО, при этом не упоминается реформа Органа по разрешению споров2. Согласно Руководству, США в альянсе с единомышленниками будут реформировать ВТО, чтобы организация позволяла защищать права американских трудящихся, а также обеспечивала охрану окружающей среды, в том числе через переход к чистой энергетике. 2. Апелляционный орган (АО) ВТО не функционирует с 11 декабря 2019 г., поскольку истек срок полномочий членов АО, а назначение новых заблокировано США.
8 Наконец, документ резюмирует, что традиционные различия между внешней и внутренней политикой стираются. Национальная безопасность невозможна без экономической и экологической безопасности, а также охраны здоровья, в связи с чем увеличилась актуальность межведомственной координации.
9 Практически синхронно с публикацией Руководства была выпущена “Повестка в сфере торговой политики 2021” [2], которая отражает приоритетные направления работы аппарата Торгового представителя США (АТП) и детализирует основные идеи Руководства во внешнеэкономической плоскости. Среди них:

Number of purchasers: 0, views: 302

Readers community rating: votes 0

1. Interim National Security Strategic Guidance. March 2021. Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2021/03/NSC-1v2.pdf (accessed 08.12.2021).

2. 2021 Trade Policy Agenda and 2020 Annual Report of the President of the United States on the Trade Agreement Program. March 2021. Available at: https://ustr.gov/sites/default/files/files/reports/2021/2021%20Trade%20Agenda/Online%20PDF%202021%20Trade%20Policy%20Agenda%20and%202020%20Annual%20Report.pdf (accessed 08.12.2021).

3. Blinken A. Domestic Investment Needed before Trade Agreements. 09.08.2021. Available at: https://insidetrade.com/daily-news/blinken-domestic-investment-needed-trade-agreements (accessed 09.12.2021).

4. Biryukova O.V. Regulirovanie mezhdunarodnoj torgovli uslugami: uchebnoe posobie. Moskva, Izdatel'skij dom Vysshej shkoly ehkonomiki, 2016. 208 s. [Biryukova O.V. Regulation of International Trade in Services: Tutorial. Moscow, HSE Publishing House, 2016. 208 p.]

5. Steil B. The Marshall Plan: Dawn of the Cold War. New York, Simon & Schuster, 2018. 624 p.

6. Gilpin R., Gilpin J.M. Global Political Economy: Understanding the International Economic Order. Princeton, Princeton University Press, 2001. 440 p.

7. Sixth Meeting of Commission A. June 2, 1947. Available at: https://docs.wto.org/gattdocs/q/UN/EPCT/APV-6.PDF (accessed 05.12.2021).

8. Pinchis-Paulsen M. Trade Multilateralism and U.S. National Security: The Making of the GATT Security Exceptions. Michigan Journal of International Law, 2020, vol. 41, iss. 1, pp. 109-193. DOI: 10.36642/mjil.41.1.trade

9. Oesch M. Standards of Review in WTO Dispute Resolution. Journal of International Economic Law, 2003, vol. 6, no. 3, pp. 635-659. DOI: 10.1093/jiel/6.3.635

10. U.S.C. 3512 Relationship of Agreements to United States Law and State Law. Available at: https://www.govinfo.gov/app/details/USCODE-2011-title19/USCODE-2011-title19-chap22-subchapI-partA-sec3512 (accessed 06.12.2021).

11. U.S.C. 3535 Review of Participation in WTO. Available at: https://www.govinfo.gov/content/pkg/USCODE-2011-title19/html/USCODE-2011-title19-chap22.htm (accessed 16.12.2021).

12. Zhuravleva V. Tramp 2020: protestnyj prezident v raskolotoj strane. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 10, ss. 17-28. [Zhuravleva V. Trump 2020: Protest president in polarized country. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 10, pp. 17-28. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-10-17-28

13. Makarov O. S metallom v golose: sem' voprosov o posledstviyakh vvedeniya SShA importnykh poshlin na stal' i alyuminij. [Makarov O. With metal in the voice: seven questions about the consequences of the US imposition of import duties on steel and aluminum. (In Russ.)] Available at: https://www.rbc.ru/newspaper/2018/03/13/5aa01f2b9a794708074d8f94 (accessed 30.11.2021).

14. Weiß W. EU Multilateral Trade Policy in a Changing, Multipolar World: The Way Forward. Global Politics and EU Trade Policy: Facing the Challenges to a Multilateral Approach. Weiß W., Furculita C., eds. Cham, Springer, 2020, pp. 17-39. DOI: 10.1007/978-3-030-34588-4_2

15. Prazeres T.L. Trade and National Security: Rising Risks for the WTO. World Trade Review, 2020, vol. 19, no. 1, pp. 137-148. DOI: 10.1017/S1474745619000417

16. Kitharidis S. The Unknown Territories of the National Security Exception: The Importance and Interpretation of Art XXI of the GATT. Australian International Law Journal, 2014, vol. 21, pp. 79-100.

17. Russia – Measures Concerning Traffic in Transit (DS512). Panel Report. WT/DS512/R. April 5, 2019. Available at: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/DS/512R.pdf&Open=True (accessed 30.11.2021).

18. WTO Panel Report, Saudi Arabia – Measures Concerning the Protection of Intellectual Property Rights [Saudi Arabia – Protection of IPRs], WT/DS567/R, under appeal since 28 July 2020, paras 7.241–7.242. Available at: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/DS/567R.pdf&Open=True (accessed 30.11.2021).

19. Bogdanova I. Targeted Economic Sanctions and WTO Law: Examining the Adequacy of the National Security Exception. Legal Issues of Economic Integration, 2021, vol. 48, no. 2, pp. 171-200. DOI: 10.48350/159061

20. Deane F. The WTO, the National Security Exception and Climate Change. Carbon and Climate Change Review, 2012, vol. 6, no. 2, pp. 149-158. DOI: 10.21552/CCLR/2012/2/213

21. Requests for the Establishment of a Panel. United States – Certain Measures on Steel and Aluminium Products. WT/DS544/8, WT/DS547/8, WT/DS548/14, WT/DS550/11, WT/DS551/11, WT/DS552/10, WT/DS554/17, WT/DS556/15, WT/DS564/15. Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/cases_e/ds548_e.htm (accessed 30.11.2021).

22. China (WT/DS558), Canada (WT/DS557), the EU (WT/DS559), Turkey (WT/DS561), Mexico (WT/DS560), Russia (WT/DS566), and India (WT/DS585). Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/cases_e/ds558_e.htm (accessed 30.11.2021).

23. Lee Y.-S. Three Wrongs Don’t Make a Right: The Conundrum of the US Steel and Aluminum Tariffs. World Trade Review, 2019, vol. 18, no. 3, pp. 481-501. DOI: 10.1017/S147474561900020X

24. Joint US–EU Statement on Trade in Steel and Aluminum. October 31, 2021. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/10/31/joint-us-eu-statement-on-trade-in-steel-and-aluminum/ (accessed 08.12.2021).

25. Boklan D., Bahri A. The First WTO’s Ruling on National Security Exception: Balancing Interests or Opening Pandora’s Box? World Trade Review, 2020, vol. 19, no. 1, pp.123-136. DOI: 10.1017/S1474745619000430

26. WTO Dispute Settlement Body, Minutes of Meeting of 29 October 2018, WT/DSB/420, no. 17. Available at: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/DSB/M420.pdf&Open=True (accessed 08.12.2021).

27. United States – Trade Measures Affecting Nicaragua, L/5803. May 9, 1985. Available at: https://www.wto.org/gatt_docs/English/SULPDF/91240197.pdf (accessed 08.12.2021).

28. Tonkikh P.S. Isklyucheniya po soobrazheniyam natsional'noj bezopasnosti v kontekste reformy VTO. Torgovaya politika, 2019, t. 3, № 19, ss. 7-24. [Tonkikh P. Security exceptions in the context of the WTO reform. Trade Policy, 2019, vol. 3, no. 19, pp. 7-24. (In Russ.)] DOI: 10.17323/2499-9415-2019-3-19-7-24

29. Communication from China, China’s Proposal on WTO Reform, WT/GC/W/773. May 13, 2019. Available at: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/FE_Search/FE_S_S009-DP.aspx?CatalogueIdList=254127&CurrentCatalogueIdIndex=0 (accessed 08.12.2021).

30. Van den Bossche P. Farewell Speech of Appellate Body Member Peter Van den Bossche, May 28, 2019. Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/farwellspeech_peter_van_den_bossche_e.htm (accessed 26.11.2021).

Система Orphus

Loading...
Up