Migrattion Threat to EU Security: Prejudices and Realities

 
PIIS013122270019323-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-2-61-70
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department for European Political Studies
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
Edition
Pages61-70
Abstract

The article analyzes the complex interface between the phenomenon of migration and the security of the European Union and its member states. The migration crisis in Europe, which began with the Arab Spring in 2015 and continues to this day, is truly one of the most important existential challenges for the EU. This crisis is overlapped with other fundamental problems facing the European Union, contributing to the securitization of migration and asylum issues. In the absence of an effective EU strategy in this direction, there remains the danger of radicalization of European societies and, therefore, a threat to the entire integrationist project. The process of globalization has supplemented some of the traditional functions of the state, first of all, such as protection of its territory and political independence, with new functions that are associated with the obligation to ensure economic independence, cultural identity and social stability. Securitization of migration usually has several dimensions: socio-economic problems (unemployment, the growth of the black economy, the crisis of the welfare state and the deterioration of the urban environment); the growth of securitarism in the EU member states (when migrants are viewed as a threat to the national identity and demographic equilibrium of the host society); and political challenges as a result of the nexus between external and internal security caused by the terrorist threat. In addition to traditional challenges, there emerged a fairly new phenomenon – instrumentalization of the migration problem, namely the use of migrants by the third countries as a means of pressure on the EU member states in order to achieve certain political or economic goals. The new Pact on Migration and Asylum introduces a number of undeniably positive provisions for the European Union. Nevertheless, the document has been criticized by the EU individual countries, as well as by public and human rights organizations. This situation can be explained by the fact that in modern Europe, security interests and values are in a moral conflict with each other, which presents the main challenge to the future of the European project.

KeywordsEuropean Union, illegal migration, demographic problems, migration crisis, European security, securitization of migration, demography, populism, radicalization of society, Pact on Migration and Asylum
Publication date22.03.2022
Number of characters34666
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ОБЩИЙ КОНТЕКСТ

2 Миграция является одним из видов глобальной мобильности XXI в., которая представляет собой объективное явление с высокой степенью стратификации: от глобального туризма, экономической миграции до нелегальной миграции, обусловленной конфликтами и войнами, изменениями климата, нехваткой ресурсов, нищетой. Глобализация трансформирует существующие риски и угрозы, которые невозможно нейтрализовать, сосредоточив внимание только на государстве и ограничивая стратегию национальной безопасности национальными границами. Процесс глобализации дополнил некоторые традиционные функции государства, прежде всего такие как обеспечение защиты своей территории и политической независимости, новыми функциями, которые связаны с обязательством обеспечения экономической независимости, культурной самобытности и социальной стабильности.
3 Взаимосвязь миграции и безопасности Европейского союза (как внешней, так и внутренней) сегодня – один из важнейших экзистенциальных вызовов ЕС. В настоящее время в Евросоюзе существуют две крупные демографические проблемы: непрерывное старение населения и увеличение миграционных потоков [1]. Несомненно, обе проблемы важны для изучения взаимосвязи между демографией и безопасностью ЕС, но именно вторая тенденция в силу неоднозначности ее возможных последствий, а также недостатка к ним внимания европейских лидеров привела к политизации и секьюритизации вопросов миграции и убежища [2].
4 Секьюритизация проблемы миграции в связи с наплывом беженцев в страны Евросоюза ставит вопрос о безопасности личности, которая имеет два измерения. С одной стороны, речь идет о безопасности граждан ЕС, с другой – о безопасности и правах человека применительно к нелегальным мигрантам, которые направляются в Европу в поисках лучшей жизни. Необходимо оценить безопасность самих иммигрантов из Южного и Восточного Средиземноморья, особенно когда они пытаются нелегально въехать в ЕС, выбирая опасные маршруты по морю стран Южной Европы [3, pp. 487-508].
5 Вследствие “арабской весны” в 2015 г. более 1.2 млн человек обратились за убежищем в Европейский союз. Этот исключительный миграционный поток послужил одним из драйверов растущего интереса и беспокойства государств –членов ЕС, хотя следует отметить, что такие масштабные перемещения в Европу не являются новыми. Скорее всего, они сохранятся и в будущем в контексте продолжающейся гражданской войны в Сирии, событиями в Афганистане после ухода США, нестабильностью в Ираке, Ливии, Египте, странах Сахеля и др. Помимо политических и военных конфликтов, демографическое давление и бедность в некоторых соседних с Европой регионах продолжат подпитывать миграционные потоки. Точно так же увеличивающееся число и масштабы стихийных бедствий в результате изменения климата – таких как “сахельская трагедия”1 – могут стать еще одним толчком для усиления миграции. Это явление влияет на многие аспекты жизни общества как в странах ее происхождения, так и в странах ЕC, являющегося самым притягательным конечным пунктом. 1. Наиболее жестокие засухи 1968–1974 и 1984–1985 гг., нанесшие серьезный урон социально-экономической сфере Мавритании, Мали, Нигера, Чада, известны как “сахельская трагедия”.

Number of purchasers: 2, views: 808

Readers community rating: votes 0

1. The 2015 Ageing Report: Underlying Assumptions and Projection Methodologies. European Commission. 27.01.2017 Available at: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2014/ee8_en.htm (accessed 10.10.2021).

2. Ripsman N.M., Paul T.V. Globalization and the National Security State. New York, Oxford University Press, 2010. 296 p.

3. Czaika M., de Haas H. The effectiveness of immigration policies. Population and Development Review, 2013, no. 39(3), pp. 487-508.

4. Ceyhan A., Tsoukala A. The Securitization of Migration in Western Societies: Ambivalent Discourses and Policies. Alternatives, February 1, 2002, special issue, pp. 21-39. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/03043754020270S103 (accessed 10.10.2021).

5. Indicators of Immigrant Integration 2015: Settling In. Organisation for Economic Co-operation and Development, Paris, 2015. Available at: https://www.oecd.org/els/indicators-of-immigrant-integration-2015-settling-in-9789264234024-en.htm (accessed 10.10.2021).

6. Overall figures of immigrants in European society. Statistics on migration to Europe. January 01, 2020. Available at: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/statistics-migration-europe_en#RefugeesinEurope (accessed 10.10.2021).

7. Kancs A., Lecca P. Long-term Social, Economic and Fiscal Effects of Immigration into the EU: The Role of the Integration Policy. JRC Technical Reports, European Commission 2017. Available at: https://ec.europa.eu/futurium/sites/futurium/files/jrc107441_wp_kancs_and_lecca_2017_4.pdf (accessed 10.10.2021).

8. EU Parliament Adopts Over €16 Billion Funds for Asylum & Border Policies. Schengenvisainfo News, July 8, 2021. Available at: https://www.schengenvisainfo.com/news/eu-parliament-adopts-over-e16-billion-funds-for-asylum-border-policies/ (accessed 11.10.2021).

9. Explaining the Main Drivers of Anti-Immigration Attitudes in Europe. Eyes on Europe, Novembre 30, 2020. Available at: https://www.eyes-on-europe.eu/explaining-the-main-drivers-of-anti-immigration-attitudes-in-europe/ (accessed 11.10.2021).

10. Smantser V., Pervysheva E. “Ehti lyudi chuzhdy i opasny”. Germaniya prinyala milliony migrantov i bezhentsev. Kak oni menyayut stranu i nemtsev? Letnta.ru, 07.07.2021. [Smantser V., Pervysheva E. “These people are alien and dangerous.” Germany has hosted millions of migrants and refugees. How do they change the country and the Germans? Letnta.ru, 07.07.2021. (In Russ.)] Available at: https://lenta.ru/articles/2021/08/01/migrants_germany/ (accessed 18.11.2021).

11. Schlueter E., Scheepers P. The relationship between outgroup size and anti-outgroup attitudes: A theoretical synthesis and empirical test of group threat-and intergroup contact theory. Social Science Research, 2010, vol. 39, no. 2, pp. 285-295. DOI: 10.1016/j.ssresearch.2009.07.006

12. Zapad i islam ne nashli obschego yazyka. Rossiya segodnya, 20.10.2010. [West and Islam have not found a common language. Russia Today, 20.10.2010. (In Russ.)] Available at: http://inosmi.ru/video/20101020/163720651.html (accessed 03.11.2016).

13. Bobba G., Hubé N. Populism and Covid-19 in Europe: What we learned from the first wave of the pandemic. April 20, 2021. Available at: https://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2021/04/20/populism-and-covid-19-in-europe-what-we-learned-from-the-first-wave-of-the-pandemic/ (accessed 08.10.2021).

14. Feore C. “Instrumentalization of migrants for political purposes by Belarus is unacceptable” von der Leyen. Eureporter, November 09, 2021. Available at: https://www.eureporter.co/world/belarus/2021/11/09/instrumentalization-of-migrants-for-political-purposes-by-belarus-is-unacceptable-von-der-leyen/ (accessed 14.11.2021).

15. Bensman T. Terrorist Migration Across Europe's Borders (2014–2018). Center for Immigration Studies. November 06, 2019. Available at: https://cis.org/Report/Terrorist-Migration-Over-European-Borders (accessed 14.11.2021).

16. Ortega F., Peri G. The Causes and Effects of International Migrations: Evidence from OECD Countries 1980–2005. NBER Working Papers 14833, National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA. 2009. Available at: https://www.researchgate.net/publication/45138797_The_Causes_and_Effects_of_International_Migrations_Evidence_from_OECD_Countries_1980-2005 (accessed 14.11.2021).

17. France; Germany; Belgium and Spain call for the creation of a European Judicial Counter-Terrorism Register. Eurojust, Press Release, The Hague, June 21, 2018. Available at: https://www.eurojust.europa.eu/france-germany-belgium-and-spain-call-creation-european-judicial-counter-terrorism-register (accessed 10.11.2021).

18. National Strategy for Counterterrorism of the United States of America. The White House. October 2018. Available at: https://www.dni.gov/files/NCTC/documents/news_documents/NSCT.pdf (accessed 14.11.2021).

19. Shesternina E. Issledovanie: zhertvami terrora v stranakh ES s 2000 goda stali 753 cheloveka. RIA Novosti, 23.03.2019. [Shesternina E. Research: 753 people have become victims of terror in the EU since 2000. RIA News, 23.03.2019. (In Russ.)] Available at: https://ria.ru/20190323/1552047702.html (accessed10.10.2021).

20. A majority of Europe's voters do not consider migration to be the most important issue, according to major new poll. Blog Commentary, European Council on Foreign Relations. April 01, 2019. Available at: https://ecfr.eu/article/european_voters_do_not_consider_migration_most_important_election/ (accessed 16.10.2021).

21. Pascouau Y. Europe and Asylum: From a Protection Area to a Protected Area. 24.08.2021. Available at: https://institutdelors.eu/en/publications/leurope-et-lasile-dun-espace-de-protection-a-un-espace-protege/ (accessed 18.11.2021).

22. Potemkina O. “Evropejskaya povestka dnya po migratsii” – novyj povorot v immigratsionnoj politike ES? Sovremennaya Evropa, 2015, № 4 (64), ss. 28-40. [Potmkina O. European Agenda on Migration – A New Turn in the EU Immigration Policy? Contemporary Europe, 2015, no. 4 (64), pp. 28-40. (In Russ.)] Available at: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope420152840

23. Pakt o migratsii i predostavlenii ubezhischa – osnova dlya obnovleniya migratsionnoj politiki. Predstavitel'stvo ES v RF. 25.09.2020. [The Pact on Migration and Asylum is the basis for updating the migration policy. EU Delegation to RF. 25.09.2020. (In Russ.)] Available at: https://eeas.europa.eu/delegations/russia/85792/node/85792_ru (accessed 18.10.2021).

24. Vignon J. New pact on migration: a balanced proposal to be further enhanced. 28.09.2020. Jacque Delors Institute. Available at: https://institutdelors.eu/en/publications/la-commission-peut-elle-reprendre-la-main-sur-le-dossier-migratoire-2/ (accessed 18.11.2021).

25. Novyj pakt po voprosam immigratsii vyzval ser'eznye raznoglasiya v ES. TASS, 29.09.2020. [The new pact on immigration issues has caused serious divisions in the EU. TASS, 29.09.2020. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/9578073 (accessed 18.11.2021).

26. Communication, A renewed EU action plan against migrant smuggling (2021–2025) COM(2021) 591 final. European Commission, Brussels, 29.09.2021. Available at: http://www.europeanmigrationlaw.eu/documents/COM (2021)591-RenewedActionPlan-MigrantSmuggling.pdf (accessed 18.11.2021).

27. EU suspends visas for Belarusian officials amid migrants row. Euronews, 29.09.2021. Available at: https://www.euronews.com/2021/09/29/eu-suspends-visas-for-belarusian-officials-amid-migrants-row (accessed 18.11.2021).

Система Orphus

Loading...
Up