Story Stocks: How Stock Market-Induced Corporate Identity is Being Formed

 
PIIS013122270018628-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-1-100-109
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor; Head of Chair; Deputy Director
Affiliation:
MGIMO University
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Science
Address: 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119454, Russian Federation; 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 1
Pages100-109
Abstract

The article examines the process of forming a “stock market-induced corporate identity”. Nowadays, the concept of corporate identity is becoming multifaceted and interdisciplinary. The main thing in forming this image is the role and active position of the company's management, a built-up system of communications with society, and a proactive management policy. At the same time, there are external factors of corporate identity that do not depend on the proactive actions of management. According to the author, the financial market can be the field for establishing indirect communications between corporations and society where many investors are mediating. The stock market-induced corporate identity is forming in the process of this mediation. The driving belt between the financial market and corporate identity is investors' behavior, moods, preferences, and characteristics of investment choices. Recently emotions and subjective moods are replacing fundamental analysis. As a result, investors selecting the groups of stocks with the most noticeable stories – “story stocks”. These stories provoke their rush of investment demand. Story stocks serve as an integrated concept for “meme stocks”, “hot stocks”, “NFT stocks”, “buzzing stocks”, “concept stocks”, “thematic investing”, “ESG stocks”. The author shows the dynamics and growth of investors' attention to these groups of stocks in the article. Based on the analysis of quotes and fundamental indicators of story stocks, the author proves that the formation of corporate identity is divorced from internal factors that depend on the corporation itself, its management and shareholders, and increasingly depends on external factors determined by market sentiments of investors. The stock market-induced corporate identity is acquiring an independent role as one of the critical drivers of investors’ behavior. Analysis of story stocks reveals a particular pattern: the more popular and louder the stories of stocks the more their value breaks away from the fundamental indicators.

Keywordsstory stocks, meme stocks, corporate identity, financial market, sustainable development, non-fungible tokens, retail investors, investors' sentiments, corporate citizenship, ESG
Received31.08.2021
Publication date18.02.2022
Number of characters28414
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Канадский философ М. Маклюен еще в 1969 г. пророчески утверждал, что электронные средства массовой информации создадут для человека принципиально новую среду обитания, причем столь же незаметную и неосязаемую, как вода для рыб [1]. При этом он иронично отмечал: “Рыба ничего не знает о воде”. Применительно к финансовой сфере эта мысль нашла воплощение в концепции “нарративной” экономики Р. Шиллера [2]. Он утверждал, что среда постоянно обсуждаемых корпоративных историй (нарративов) воспринимается участниками финансового рынка настолько естественной, что в результате рыночные цены на акции определяются не только и не столько специалистами по связям с инвесторами, а представлениями самих участников рынка, постоянно обменивающимися как реальной информацией и знаниями, так и многочисленными заблуждениями и домыслами.
2 В теории маркетинга давно существует понятие “корпоративная идентичность”. Тем не менее оно до сих пор остается весьма туманным и многомерным [3]. Сегодня к его слагаемым относят корпоративную стратегию, историю, культуру, графические изображения и образы, в том числе торговые марки и знаки, корпоративное поведение, организационную структуру корпорации, ее отраслевые показатели, способы коммуникаций с общественностью [4]. Считается, что это результат коммуникации корпорации с обществом, цель которой увязать ее поведение (behavior) с ее внешним образом (appearance) [5]. При этом ряд специалистов не могли не заметить наличие стороннего воздействия на корпоративную идентичность (через сотрудников, иных лиц, связанных с нею, и т. д.) [6]. По мнению автора, финансовый рынок может считаться особой средой, где корпорация коммуницирует с обществом опосредованно, через поведение массы индивидуальных и институциональных инвесторов. В результате формируется особая “рыночная корпоративная идентичность” (market-induced corporate identity), на что указывает существование “акций с историей” (story stocks).
3 Между имиджем корпорации, ее идентичностью и финансовым рынком образуется петля обратной связи: коммуникации публичных обществ с широким кругом стейкхолдеров определяют то, как их воспринимают в обществе, формируют инвестиционные настроения, спрос на эмитируемые финансовые инструменты, а настроения инвесторов, их поведение, истории, циркулирующие на рынке относительно тех или иных корпоративных ценных бумаг, оказывают обратное воздействие на корпоративную идентичность. Эта обратная сторона взаимосвязи финансового рынка и корпоративной идентичности весьма важна, но не получила должного внимания в научной литературе. В предлагаемой статье автор исследует формы и механизмы воздействия финансового рынка на формирование корпоративной идентичности, которое в широком смысле определяется развитием феномена “акций с историей”, а также “нарративной” торговли.

Number of purchasers: 1, views: 610

Readers community rating: votes 0

1. McLuhan M. Counterblast. London, Rapp & Whiting Ltd., 1969. 143 p.

2. Shiller R. Narrative Economics. How Stories Go Viral & Drive Major Economic Events. Princeton, Oxford, Princeton University Press, 2019. 377 p.

3. Balmer J.M.T. Corporate Identity, Corporate Branding and Corporate Marketing. Seeing through the Fog. European Journal of Marketing, 2001, vol. 35, no. 3/4, pp. 248-291. DOI: 10.1108/03090560110694763

4. Melevar T.C., Karaosmanoglu E. Seven Dimensions of Corporate Identity. A Categorization from the Practitioners’ Perspectives. European Journal of Marketing, 2006, vol. 40, no. 7/8, pp. 846-869. DOI: 10.1108/03090560610670025

5. Olins W. Corporate Identity: The Myth and Reality. Revealing the Corporation. Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding, and Corporate-level Marketing. Balmer J.M.T., Greyser S.A., eds. London, New York, Routledge, 2003, pp. 53-65.

6. Olutayo Otubanjo B., Melewar T.C., Cornelius N. The Informal Corporate Identity Communication Process. SSRN, November 11, 2008. Available at: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1299731 (accessed 30.08.2021).

7. Stewart J.B. Tesla Has Something Hotter than Cars to Sell: Its Story. The New York Times, 06.04.2017. Available at: https://www.nytimes.com/2017/04/06/business/tesla-story-stocks.html (accessed 30.08.2021).

8. Montier J. Value Investing. Tools and Techniques for Intelligent Investment. Chichester, John Wiley & Sons Ltd., 2009. 394 p.

9. Hsieh J., Walking R.A. The History and Performance of Concept Stocks. Journal of Banking & Finance, 2006, vol. 30, no. 9, pp. 2433-2469. DOI: 10.1016/j.jbankfin.2004.12.006

10. Google Ngram Viewer. Available at: https://books.google.com/ngrams (accessed 30.08.2021).

11. Siegel J.J Stocks for the Long Run. The Definitive Guide to Financial Market Returns and Long-Term Investment Strategies. New York, McGraw-Hill, 2008. 381 p.

12. Google Trends. Available at: https://trends.google.ru/trends/?geo=RU (accessed 30.08.2021).

13. Yahoo Finance. Available at: https://finance.yahoo.com (accessed 30.08.2021).

14. Buzz. VanEck Vectors Social Sentiments ETF. Available at: https://www.vaneck.com/us/en/investments/social-sentiment-etf-buzz/?country=us&audience=retail (accessed 30.08.2021).

15. Buzzing Stocks. Available at: https://www.moneycontrol.com/news/tags/buzzing-stocks.html (accessed 30.08.2021).

16. Thematic Investing. The Social Sentiments Factor. March 31, 2021. Available at: https://www.vaneck.com/us/en/blogs/thematic-investing/the-social-sentiment-factor/ (accessed 30.08.2021).

17. NonFungible.com. Available at: https://nonfungible.com/market/history (accessed 30.08.2021).

18. Milovidov V. Upravlenie riskami v usloviyakh asimmetrii informatsii: otlichaj otlichimoe. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2015, № 8, ss. 14-24. [Milovidov V. Risk management under information asymmetry: to differentiate those distinguishable. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2015, no. 8, pp. 14-24. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2015-8-14-24

19. Latapi Agudelo M., Johannsdottir L., Davidsdottir B. A Literature Review of the History and Evolution of Corporate Social Responsibility. International Journal of Corporate Responsibility, 2019, vol. 4, no. 1. Available at: https://doi.org/10.1186/s40991-018-0039-y (accessed 30.08.2021).

20. Garriga E., Mele D. Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, 2013, no. 53, pp. 51-71. DOI: 10.1023/B:BUSI.0000039399.90587.34

21. Carroll A.B. Social Responsibility: toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 1991, vol. 34, no. 4, pp. 39-48. DOI: 10.1016/0007-6813(91)90005-G

22. Matten D., Crane A., Chapple W. Behind the Mask: Revealing the True Face of Corporate Citizenship. Journal of Business Ethics, 2003, no. 45, pp. 109-120. DOI: 10.1023/A:1024128730308

23. Moon J., Crane A., Matten D. Can Corporate Be Citizen? Corporate Citizenship as a Metaphor for Business Participation in Society. Business Ethics Quarterly, 2005, vol. 15, no. 3, pp. 429-453. DOI: 10.5840/beq200515329.

24. Carroll A. The Four Faces of Corporate Citizenship. Business and Society Review, 1998, vol. 100-101, no. 1, pp. 1-7. Available at: DOI: 10.1111/0045-3609.00008

25. Milovidov V. The “Linked Prosperity” Model as an Integrated Response to Corporate Management Challenges in a Network Society. Foresight and STI Governance, 2020, vol. 14, no. 4, pp. 112-120. DOI: 10.17323/2500-2597.2020.4.112.120

26. Globalance World. Available at: https://fe.globalanceworld.com/mqKLnoGAjZsFPEkhA/climate (accessed 30.08.2021).

Система Orphus

Loading...
Up