Russia on the Northern Sea Route: Having the Cake and Eating It Too

 
PIIS013122270017847-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-11-123-130
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 11
Pages123-130
Abstract

Today Russia implements two different approaches to managing the Northern Sea Route (NSR). The first one entails signaling openness for international cooperation, foreign investments and cargo with the aim to develop the NSR into a globally competitive maritime route. Such approach is evident both from the statements of the high-ranking Russian officials and the strategic documents dedicated to the Arctic region. The other pattern is reflected in Russia's willingness to impose limitations on foreign shipping on the Route. In addition to the permission-based national regime for navigation on the NSR, since 2018, Russia has ruled out certain maritime activities on the Route carried out by vessels flying non-Russian flags. Further measures for ships built outside Russia, as well as foreign warships, are being discussed. Taken together, these trends could lead to a suggestion that Russia sees the future development of the Northern Sea Route in attracting foreign investments and cargo, but not the vessels. However, additional layer of inconsistency emerges in Moscow’s attempts to justify the harsh national permission-based regime and national measures aimed at limiting foreign shipping on the NSR. The main argument by the Russian authorities is the special responsibility of the coastal state for the safety of navigation and protection of the marine environment. Yet, the practice indicates that the state is sometimes reluctant to keep high environmental and safety standards – both due to the lack of efficient law enforcement mechanisms and possible unwillingness to challenge the economic development of the region. The article concludes with the suggestion that Russia will need to more clearly decide the future course of development for the NSR and adjust the navigation regime and law enforcement mechanisms accordingly.

KeywordsArctic, Northern Sea Route, Law of the Sea, shipping, security, environmental protection
Received07.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters26648
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Северный морской путь (СМП) занимает важное место в планах России по развитию Арктики. По нему осуществляется вывоз добытых в Арктике природных ресурсов, он является кратчайшей морской артерией, связывающей европейскую часть страны с Сибирью и Дальним Востоком. Неудивительно поэтому, что за последние годы развитие СМП получило мощный импульс. Растет объем грузопотока, активно реализуются планы по строительству мощного ледокольного флота. В 2021 г. было зафиксировано знаменательное для Севморпути событие: впервые в истории в разгар зимнего сезона СПГ-танкеры ледового класса прошли по нему в восточном направлении без ледокольной проводки, приближая достижение цели по обеспечению круглогодичного судоходства на протяжении всей акватории СМП [1].
2 Несмотря на то что основным драйвером роста судоходства по Севморпути остаются нефтегазовые проекты в российской Арктике, власти РФ рассчитывают увеличить привлекательность маршрута и для международных перевозок. В 2011 г. В. Путин заявил, что проходить через СМП судам “гораздо выгоднее, чем через Суэцкий канал” [2]. Впоследствии власти страны неоднократно призывали иностранных партнеров использовать СМП [3]. Цели по его развитию не только как национальной, но и как конкурентоспособной на мировом рынке транспортной артерии по перевозке международных грузов заложены государством в принятых в 2020 г. стратегических документах по развитию Арктики.
3 Однако в последние годы наметилась и другая тенденция. На фоне ухудшения отношений с западными странами после 2014 г. и введенных ими санкций Россия все больше склоняется к ужесточению режима судоходства по Северному морскому пути и ограничению присутствия там иностранных судов. Одновременно в попытке защитить интересы отечественных компаний в регионе власти невольно ставят под сомнение базовые ценности, на которые опирается Россия при обосновании жесткого национального режима доступа судов в акваторию СМП.
4 Данная статья представляет собой попытку анализа двойственных подходов российских властей к управлению Северным морским путем и возможных последствий для РФ такой противоречивости.
5

МЕЖДУНАРОДНЫЕ АМБИЦИИ РОССИЙСКИХ ВЛАСТЕЙ В ОТНОШЕНИИ СМП

6 Последовательное увеличение грузопотока по Северному морскому пути за последние семь лет (с 4 млн т в 2014 г. до 33 млн т в 2020 г. [4]) в основном вызвано ростом объемов завозимых строительных материалов и вывозимых ресурсов из российской Арктики и напрямую связано с реализацией или строительством крупных нефтегазовых проектов – “Ямал-СПГ”, “Новый Порт”, “Арктик-СПГ-2” и др. [5, p. 8]. Транзитные потоки, хотя и имеют тенденцию к увеличению (объем транзитного судоходства вырос с 0.3 млн т в 2014 г. до более чем 1.2 млн т в 2021 г.), на сегодняшний день занимают в структуре грузоперевозок скромные 3% [6]. Следует учитывать также, что в данную статистику транзита входят не только международные перевозки, но и превосходящие их по объему каботажные перевозки в порты или из портов за пределами СМП (например, Сабетта–Мурманск, Мурманск–Владивосток и т. д.).

Number of purchasers: 1, views: 482

Readers community rating: votes 0

1. Gazovoz “Kristof de Marzheri” zavershil perekhod po Sevmorputi v vostochnom sektore Arktiki. Port News, 18.01.2021. [LNG Carrier “Christophe de Margerie” Completed Its Voyage in the Eastern Part of the Northern Sea Route. Port News, 18.01.2021. (In Russ.)] Available at: https://portnews.ru/news/307576/ (accessed 04.02.2021).

2. Putin: ehksperty ozhidayut desyatikratnyj rost gruzopotoka po Sevmorputi. RIA Novosti, 26.04.2011. [Putin: Experts Expect 10-fold Increase in Traffic on the Northern Sea Route. RIA Novosti, 26.04.2011. (In Russ.)] Available at: https://ria.ru/20110426/368513140.html (accessed 04.02.2021).

3. Putin priglasil partnerov ispol'zovat' Severnyj morskoj put'. Rossijskaya Gazeta, 12.09.2018. [Putin Invited Partners to Exploit the Northern Sea Route. Rossiiskaya Gazeta, 12.09.2018. (In Russ.)] Available at: https://rg.ru/2018/09/12/reg-dfo/putin-priglasil-zarubezhnyh-partnerov-ispolzovat-severnyj-morskoj-put.html (accessed 04.02.2021).

4. Gruzoperevozki po Sevmorputi v 2020 godu vyrosli na 4.7%. Port News, 11.01.2021. [The Northern Sea Route Traffic Increased in 2020 by 4.7%. Port News, 11.01.2021. (In Russ.)] Available at: https://portnews.ru/news/307245/ (accessed 04.02.2021).

5. Sevastyanov S., Kravchuk A. Russia’s Policy to Develop Trans-Arctic Shipping along the Northern Sea Route. The Polar Journal, 2020, vol. 10, no. 2, pp. 228-250. DOI: 10.1080/2154896X.2020.1799609

6. Ob'em perevozok po Severnomu morskomu puti v 2020 godu sostavil 31 mln tonn. Port News, 11.01.2021. [Cargo Traffic on the Northern Sea Route in 2020 Reached 31 mln t. Port News, 11.01.2021. (In Russ.)] Available at: https://portnews.ru/news/306100/ (accessed 04.02.2021).

7. Suez Canal Maintained Volumes in 2020 and Extends Incentives for 2021. The Maritime Executive, 04.01.2021. Available at: https://www.maritime-executive.com/article/suez-canal-maintained-volumes-in-2020-and-extends-incentives-for-2021 (accessed 04.02.2021).

8. Brigham L. Governance and Economic Challenges for the Global Shipping Enterprise in a Seasonally Ice-Covered Arctic Ocean. Spohr K., Hamilton D.S., eds. The Arctic and World Order. Washington, 2020, pp.143-160.

9. Todorov A. Mezhdunarodnyj tranzitnyj potentsial Severnogo morskogo puti: ehkonomicheskij i pravovoj aspekty. Problemy natsional'noj strategii, 2017, № 3 (42), ss. 149-171. [Todorov A. International Transit Potential of the Northern Sea Route: Economic and Legal Aspects. National Strategy Issues, 2017, no. 3 (42), pp. 149-171. (In Russ.)]

10. Humpert M. Major Shipping Companies Hapag-Lloyd and MSC Step Away from Arctic Shipping. High North News, 18.10.2019. Available at: https://www.highnorthnews.com/en/major-shipping-companies-hapag-lloyd-and-msc-step-away-arctic-shipping (accessed 04.02.2021).

11. Ukaz Prezidenta Rossii ot 07.05.2018 g. № 204 “O natsional'nykh tselyakh i strategicheskikh zadachakh razvitiya Rossijskoj Federatsii na period do 2024 goda”. [Russian Federation Presidential Decree of 07.05.2018 No. 204 “On National Goals and Strategic Objectives of the Russian Federation through to 2024”. (In Russ.)]

12. Kruglogodichnye perevozki po SMP pozvolyat uvelichit' ob'emy gruzov do 700 mln t v god. TASS, 15.01.2021. [Year-Round Traffic on the NSR Will Allow an Increase in Shipments up to 700 mln t per Year. TASS, 15.01.2021. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/ekonomika/10468623 (accessed 04.02.2021).

13. Ministr po razvitiyu Dal'nego Vostoka i Arktiki: led budet prolomlen. TASS, 21.01.2021. [Minister for the Development of the Russian Far East and Arctic: the Ice Will Be Broken, TASS, 21.01.2021. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/interviews/10512039 (accessed 04.02.2021).

14. Ukaz Prezidenta RF ot 26.10.2020 g. № 645 “O Strategii razvitiya Arkticheskoj zony Rossijskoj Federatsii i obespecheniya natsional'noj bezopasnosti na period do 2035 goda”. [Russian Federation Presidential Decree of 26.10.2020 No. 645 “On the Strategy for Developing the Russian Arctic Zone and Ensuring National Security until 2035”. (In Russ.)]

15. Ukaz Prezidenta RF ot 05.03.2020 g. № 164 “Ob Osnovakh gosudarstvennoj politiki Rossijskoj Federatsii v Arktike na period do 2035 goda”. [Russian Federation Presidential Decree of 05.03.2020 No. 164 “On Basic Principles of Russian Federation State Policy in the Arctic to 2035. (In Russ.)]

16. Sevmorput': teper' ot arabov do Kitaya. Port News, 16.07.2020. [Northern Sea Route: Now from Arabs to China. Port News, 16.07.2020. (In Russ.)] Available at: https://portnews.ru/comments/2863/ (accessed 04.02.2021).

17. Federal'nyj zakon ot 31.07.1998 g. № 155-FZ “O vnutrennikh morskikh vodakh, territorial'nom more i prilezhaschej zone Rossijskoj Federatsii”. [Federal Law of 31.07.1998 No. 155-FZ “On the Internal Maritime Waters, Territorial Sea and Contiguous Zone of the Russian Federation”. (In Russ.)]

18. Postanovlenie Pravitel'stva RF ot 18.09.2020 g. № 1487 Ob utverzhdenii Pravil plavaniya v akvatorii Severnogo morskogo puti. [The Russian Government Decree of 18.09.2020 No. 1487 On Approval of Rules of Navigation in the Water Area of the Northern Sea Route. (In Russ.)]

19. Todorov A. Pravovoj spor mezhdu Rossiej i SShA o Severnom morskom puti i pokhozhij vopros o Severo-Zapadnom morskom puti. Arktika i Sever, 2017, № 29, ss. 62-75. [Todorov A. The Russia-USA Legal Dispute over the Straits of the Northern Sea Route and Similar Case of the Northwest Passage. Arctic and North, 2017, no. 29, pp. 62-75. (In Russ.)] DOI: 10.17238/issn2221-2698.2017.29.74

20. Diplomatic Note from the Government of the United States to the Government of the Russian Federation Regarding the Northern Sea Route Regulatory Scheme. Digest of United States Practice in International Law, 2015, 526–28. Available at: https://2009-2017.state.gov/documents/organization/258187.pdf (accessed 04.02.2021).

21. Rusli M. The Application of Transit Passage Regime in Straits Used for International Navigation: A Study of the Straits of Malacca and Singapore. Asian Politics & Policy, 2012, No. 4(4), pp. 549-569.

22. Van Dyke J. Transit Passage through International Straits. Chircop A., McDorman T., Rolston S., eds. The Future of Ocean Regime-Building. Leiden, Nijhoff, 2009, pp. 175-232. DOI: 10.1163/ej.9789004172678.i-786.50

23. Federal'nyj zakon ot 29.12.2017 g. № 460-FZ “O vnesenii izmenenij v Kodeks torgovogo moreplavaniya Rossijskoj Federatsii i priznanii utrativshimi silu otdel'nykh polozhenij zakonodatel'nykh aktov Rossijskoj Federatsii”. [Federal Law of 29.12.2017 No. 460-FZ “On Amending the Merchant Shipping Code of the Russian Federation and Invalidating Specific Provisions of Legislative Acts of the Russian Federation”, December 29, 2017. (In Russ.)]

24. Pico S. Shipowners Prepared to Bring Russian Shipping Law before the EU. Shippingwatch, 12.02.2018. Available at: https://shippingwatch.com/carriers/article10300617.ece (accessed 04.02.2021).

25. Rasporyazhenie Pravitel'stva Rossijskoj Federatsii ot 14.03.2019 g. № 435-r. [The Russian Government Resolution of 14.03.2019 No. 435-r. (In Russ.)]

26. Zaklyuchenie ob otsenke reguliruyuschego vozdejstviya na proekt federal'nogo zakona “O vnesenii izmenenij v stat'i 4 i 7 Kodeksa torgovogo moreplavaniya Rossijskoj Federatsii”. [Report on Evaluation of Regulatory Impact on the Legislation Bill “On Amending Articles 4 and 7 of the Code of Merchant Shipping of the Russian Federation”. (In Russ.)] Available at: https://regulation.gov.ru/projects#npa=77599 (accessed 04.02.2021).

27. Vedeneeva A. V Arktike ischut rossijskie priznaki. Kommersant, 22.06.2018. [Vedeneeva A. In Search for Russian Marks in the Arctic. Kommersant, 22.06.2018. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3663908 (accessed 04.02.2021).

28. Todorov A. Kuda vedet Severnyj morskoj put'? Rossijskij sovet po mezhdunarodnym delam, 18.03.2019. [Todorov A. Where Does the Northern Sea Route Lead? Russian International Affairs Council. March 18, 2019. (In Russ.)] Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/kuda-vedet-severnyy-morskoy-put/ (accessed 04.02.2021).

29. Bennett M., Stephenson S. et al. Climate Change and the Opening of the Transpolar Sea Route: Logistics, Governance, and Wider Geo-Economic, Societal and Environmental Impacts. Spohr K., Hamilton D., eds. The Arctic and World Order. Washington, Foreign Policy Institute, 2020, pp. 161-186.

30. Vylegzhanin A.N., red. Mezhdunarodnoe sotrudnichestvo v oblasti okhrany okruzhayuschej sredy, sokhraneniya i ratsional'nogo upravleniya biologicheskimi resursami v Severnom Ledovitom okeane: materialy mezhdunarodnogo nauchnogo simpoziuma (Moskva, RSMD, 4 sentyabrya 2012 g.). Moskva, Spetskniga, 2012. 88 c. [Vylegzhanin A., ed. International Cooperation in the Field of Environmental Protection, Conservation and Rational Management of Biological Resources in the Arctic Ocean: International Scientific Symposium Materials (Moscow, RIAC, September 4, 2012). Moscow, Spetskniga, 2012. 88 p. (In Russ.)]

31. Klyuev V. O vnesenii izmenenij v otdel'nye zakonodatel'nye akty Rossijskoj Federatsii v chasti gosudarstvennogo regulirovaniya torgovogo moreplavaniya v akvatorii Severnogo morskogo puti. Arkticheskie vedomosti, 2012, № 3, ss. 68-77. [Klyuev V. On Amendments to Certain Legislative Acts of the Russian Federation Concerning State Regulation of Merchant Shipping in the Area of the Northern Sea Route. The Arctic Herald, 2012, No. 3, pp. 68-77. (In Russ.)]

32. Vedeneeva A., Barsukov Yu. Sevmorput' doshel do Kremlya. Kommersant, 03.05.2018. [Vedeneeva A., Barsukov Y. The Northern Sea Route Has Reached the Kremlin. Kommersant, 03.05.2018. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3619227 (accessed 04.02.2021).

33. Vedeneeva A. Sevmorput' stanet gazoprigodnee. Kommersant, 02.11.2018. [Vedeneeva A. The Northern Sea Route Becomes More Gas-Oriented. Kommersant, 02.11.2018. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3787590 (accessed 04.02.2021).

34. Humpert M. Arctic Cargo Ship Violates Safety Rules Prompting Month-Long Rescue Operation. High North News, 14.01.2021. Available at: https://www.highnorthnews.com/en/arctic-cargo-ship-violates-safety-rules-prompting-month-long-rescue-operation (accessed 04.02.2021).

35. Humpert M. IMO Moves Forward with Ban of Arctic HFO but Exempts Some Vessels until 2029. High North News, 24.02.2020. Available at: https://www.highnorthnews.com/en/imo-moves-forward-ban-arctic-hfo-exempts-some-vessels-until-2029 (accessed 04.02.2021).

Система Orphus

Loading...
Up