Foreign Terrorist Fighters as a Factor of Securitization of the EU Migration Policy

 
PIIS013122270017826-9-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-11-106-114
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Europe, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 11
Pages106-114
Abstract

The article analyzes the impact of the Foreign Terrorist Fighters’ (FTF) phenomenon on the securitization of the European Union’s migration policy. The author follows the construction of the FTF as a serious security threat to the European Union’s strategies and action plans, and demonstrates the EU’s practical actions to respond the threat: criminalization of “suspicious travel”, strengthening border security, preliminary screening of asylum seekers at the border. The article pays special attention to the EU plans to achieve compatibility of the European Union information systems, while emphasizing new opportunities for the law enforcement bodies to access migration databases for combating terrorism. Exploring the new EU integration plan for migrants, the author notes that this is for the first time that the European Commission focuses its efforts not only on migrants, but also on the EU citizens with “migratory background”, which is undoubtedly dictated by a fear of the extremist ideology influence on young people. The article exposes certain similarities between the Commission’s methods to coordinate integration and inclusion of migrants, reintegration of the FTF and their families, which indicates that the migration policy is becoming a part of the EU security policy. That leads to a conclusion that securitization of migration policy aims not only and not so much at preventing the potential threat of the returnees’ terrorist activities, but at curbing migration flows as a whole and reducing the number of asylum seekers, in particular. Nevertheless, terrorism and migration seem to be closely linked in public discourse, despite the absence of an empirical basis to conclude that these factors directly influence each other. The author considers the most difficult problem of modern migration policy to be the definition of the red line beyond which its securitization can be justified.

Keywordsforeign terrorist fighters, securitization, migration policy, information systems, integration, border security
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters29924
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 После террористических актов в мире изменилось отношение к проблемам и явлениям, которые в общественном мнении и в политическом дискурсе так или иначе связаны с безопасностью, и самым очевидным примером становится миграция и ее регулирование. В современной повестке дня Европейского союза дестабилизирующее воздействие притока мигрантов на общественный порядок занимает центральное место: миграция представляется как угроза культурной самобытности, стабильности рынка труда, наконец, безопасности [1, p. 517].
2 Главным фактором, обусловившим секьюритизацию миграционной политики ЕС, стало возвращение иностранных боевиков-террористов (ИБТ), которое воспринимается как долгосрочная опасность, “бомба замедленного действия”. Начиная с 2011 г. европейцы отправились в зоны боевых действий в Ираке и Сирии для присоединения к террористическим группам Исламского государства (ИГ) или “Аль-Каиды”1. По оценкам Европейской сети осведомленности о радикализации (Radicalisation Awareness Network, RAN), до 5300 граждан стран − членов ЕС воевали в Сирии и Ираке, 30% вернулись в Европу после распада ИГ [2]. Опасения массового возвращения ИБТ с деструктивными намерениями в потоке ищущих убежище заставили ЕС сконцентрировать не только контртеррористическую, но и миграционную политику вокруг ответа на новую потенциальную угрозу. 1. Организации, запрещенные в РФ.
3 Однако алармистские прогнозы не оправдались: после распада ИГ число возвращенцев сократилось, большинство были убиты в зоне конфликта или заключены в тюрьмы [3, p. 33]. Операция “Источник мира”, начатая Турцией осенью 2019 г., добавила европейским правительствам волнений. Хотя в дальнейшем не наблюдалось роста насилия, сопутствующего возвращению, сложно было предугадать, как и где проявят себя ИБТ. В то время как некоторые из них были обвинены в подготовке терактов, другие разочаровались в джихаде и готовы бы были вернуться к нормальной жизни, не имея никаких намерений участвовать в будущем в террористической деятельности.
4 Тем не менее возвращение ИБТ создает целый ряд проблем.
5 ● Они по-прежнему воспринимаются как угроза безопасности. Для подготовки и совершения терактов не обязательно массовое возвращение ИБТ, достаточно небольшой их группы. Находясь в зонах конфликтов, ИБТ приобретают боевой опыт, и это порождает оправданные опасения, что его можно применить для подготовки новых терактов, радикализации, сбора средств и содействия террористической деятельности [4, p. 299]. Несколько террористических нападений в европейских городах действительно было совершено вернувшимися из зон боевых действий иностранными боевиками, включая стрельбу в Еврейском музее в Брюсселе в мае 2014 г., теракты в Париже в ноябре 2015 г. и взрывы в Брюсселе в ноябре 2016 г. [5, p.1]. Правоохранительные ведомства стран ЕС продолжают раскрывать террористические сети, в том числе в тюрьмах.

Number of purchasers: 2, views: 595

Readers community rating: votes 0

1. Alkophera T.D., Blancb E. Schengen Area Shaken: the Impact of Immigration-related Threat Perceptions on the European Security Community. Journal of International Relations and Development, 2017, vol. 20, no. 3, pp. 511-542. DOI: 10.1057/s41268-016-0005-9

2. Repatriated foreign terrorist fighters and their families: European experiences & lessons for P/CVE. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2021. 5 p.

3. Terrorism Situation and Trend Report 2020. Europol, The Hague, 2021. 98 p.

4. De Kerchove G., Höhn Ch. The Regional Answers and Governance Structure for Dealing with Foreign Fighters: The Case of the EU. Foreign Fighters under International Law and Beyond. De Guttry A., Capone F., Paulussen Ch., eds. The Hague, Springer, 2016, pp. 299-331. DOI 10.1007/978-94-6265-099-2

5. Milton D. Lessons from September 11 about the Post-conflict Threat Posed by Foreign Terrorist Fighters. Journal of Policing, Intelligence and Counter Terrorism, 2020, no. 2, pp. 136-153. DOI: 10.1080/18335330.2020.1725097

6. Parkes R. Out of Syria: Shifting Routes and Returns. EUISS, 2017, no. 8. Available at: https://www.iss.europa.eu/sites/default/files/EUISSFiles/Alert_8_Syria_refugees.pdf (accessed 06.03.2021).

7. Stepanova E.A. IGIL i fenomen inostrannykh boevikov-terroristov v Sirii i Irake. Moskva, IMEhMO RAN, 2020. 198 s. [Stepanova E.A. ISIS and the Phenomenon of Foreign Terrorist Fighters in Syria and Iraq. Moscow, IMEMO, 2020. 198 p. (In Russ.)] DOI: 10.20542/978-5-9535-0583-3

8. The Return of Foreign Fighters to EU Soil: Ex-post Evaluation. European Parliamentary Research Service, 2018. 102 p. Available at: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/621811/EPRS_STU (2018)621811_EN.pdf (accessed 25.02.2021).

9. Karamanidou L. The Securitisation of European Migration Policies: Perceptions of Ihreat and Management of Risk. The Securitisation of Migration in the EU. Lazaridis G., Wadia K., eds. London, Springer, 2015, pp. 37-61. DOI: 10.1057/9781137480583

10. Rezolyutsii SB OON № 2178. 24.09.2014. [UNSC Resolution No. 2178. 24.09.2014. (In Russ.)] Available at: https://undocs.org/ru/S/RES/2178 (2014) (accessed 25.02.2021).

11. Rezolyutsiya SB OON № 2396. 21.02.2017. [UNSC Resolution No. 2396. 21.02.2017. (In Russ.)] Available at: https://undocs.org/pdf?symbol=ru/S/RES/2396%20 (2017) (accessed 25.02.2021).

12. Informal Meeting of Justice and Home Affairs Ministers in Riga. Council of the European Union, 30.01.2015. Available at: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5855-2015-INIT/en/pdf (accessed 25.02.2021).

13. Baker-Beall Ch. The Threat of the ‘Returning Foreign Fighter’: The Securitization of EU Migration and Border Control Policy. Security Dialogue, 2019, no. 50 (5), pp. 437-453. DOI: 10.1177/0967010619857048

14. Joint Statement by Amnesty International, International Commission of Jurists, Open Society European Policy Institute and Open Society Justice Initiative. Brussels, 13.07.2016. Available at: https://www.amnesty.org/download/Documents/IOR6034702016ENGLISH.pdf (accessed 25.02.2021).

15. The European Agenda on Security. European Commission. Strasbourg, 28.04.2015. Available at: https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/e-library/documents/basic-documents/docs/eu_agenda_on_security_en.pdf (accessed 12.02.2021).

16. Eurobarometer. Special issue 474. Europeans’ perceptions of the Schengen Area. June-July 2018. Available at: http://www.europeanmigrationlaw.eu/documents/EuroBarometer-Schengen-Summary.pdf (accessed 01.03.2021).

17. Bove V., Böhmelt T., Nussio E. Terrorism Abroad and Migration Policies at Home. Journal of European Public Policy, January 2020, no. 28(4), pp. 190-207. DOI:10.1080/13501763.2020.1729227

18. Bigo D. The (In)securitization Practices of the Three Universes of EU Border Control: Military/Navy – Border Guards/Police – Database Analysts. Security Dialogue, 2014, vol. 45 (3), pp. 209-225. DOI:10.1177/0967010614530459

19. Communication on a New Pact on Migration and Asylum. European Commission. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1601287338054&uri=COM:2020:609:FIN (accessed 01.03.2021).

20. EU home affairs ministers commit to improving their response to terrorist attacks while preserving cohesion of societies. Europe Daily Bulletin, 2020, no. 12601. Available at: https://agenceurope.eu/en/bulletin/article/12601/6 (accessed 12.02.2021).

21. Vojnikov V. Pravovoe regulirovanie informatsionnykh sistem prostranstva svobody, bezopasnosti i pravosudiya ES. Vestnik Saratovskoj gosudarstvennoj yuridicheskoj akademii, 2019, № 4 (129), cc. 99-111. [Voynikov V. Legal Regulation of the Information Systems within the EU' Area of Freedom, Security and Justice. Bulletin of the Saratov State Law Academy, 2019, no. 4 (129), pp. 99-111. (In Russ.)]

22. Quintel T. From Tampere over Stockholm to Luxembourg and Brussels: where are we now? The evolution of AFSJ databases – meandering between security and data protection. 20 year anniversary of the Tampere programme. Europeanisation Dynamics of the EU Area of Freedom, Security and Justice. Carrera S., Curtin D., Geddes A., eds. Florence, European University Institute, 2020, pp. 279-295. DOI:10.2870/66646

23. Frontex launching new operation in Central Med. Press release. Available at: https://frontex.europa.eu/media-centre/news/news-release/frontex-launching-new-operation-in-central-med-yKqSc7 (accessed 02.03.2021).

24. Frontex naval operation to look for 'foreign fighters'. EU Observer, 01.02.2018. Available at: https://euobserver.com/migration/140806 (accessed 02.03.2021).

25. The new Action Plan on Integration and Inclusion: Promising Elements, Rising Expectations. ECRE news. Available at: https://www.ecre.org/op-ed-the-new-action-plan-on-integration-and-inclusion-promising-elements-rising-expectations/ (accessed 12.02.2021).

26. Prevention Radicalisation to Terrorism and Violent Extremism. Exit strategies. Radicalisation Awareness Network. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2019. 720 p.

27. European Council Conclusions. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2020/12/11/european-council-conclusions-10-11-december-2020/ (accessed 04.03.2021).

28. Parliamentary questions. European Parliament. Available at: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2019-003827_EN.html (accessed 04.03.2020).

29. Renard Th. From bad to worse: The fate of European foreign fighters and families detained in Syria, one year after the Turkish offensive. Egmont Security Policy Brief, 2020, no. 130. Available at: https://www.egmontinstitute.be/from-bad-to-worse-the-fate-of-european-foreign-fighters-and-families-detained-in-syria/ (accessed 04.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up