Preserving Latin American Regional Human Capital in the Midst of the Corona Crisis

 
PIIS013122270017802-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-10-133-141
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Latin American Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 10
Pages133-141
Abstract

International organizations are increasingly expressing deep concern about the danger posed by the SARS-Cov-2 coronavirus pandemic, which could lead to the loss of the human potential accumulated in every region of the world. As the United Nations warned, global human development, measured as a combination of education, health and living standards, could decline the achievements in human capital in 2020. Latin America and the Caribbean has become a hotspot of the coronavirus COVID-19 pandemic, because of region’s weak social protection and fragmented health systems. The article analyzes the impact of pandemic on education and health which are the main dimensions of human capital as T. Shutlz and G. Becker proved. Following the principle of comparative analysis research, the author wants to review the specific features of corona crisis, such new and non-standard situation in different states of Latin-Caribbean America. To achieve this goal, the author used the main tools of scientific analysis: empirical data were collected and analyzed regarding the situation in education and health systems in Latin America, and an attempt was made to draw analogies with the processes taking place in other regions and countries. The conclusion is that the pandemic is more than a health emergency; it is a systemic humanitarian crisis. Most of Latin American countries might face a real generational catastrophe that wastes mainly their youth human capital. The general social shocks caused by the COVID-19 pandemic could signify a great reversal in the region human development.

KeywordsLatin America region, coronavirus pandemic, healthcare and education systems, human capital indicators
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters28614
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Понятие человеческого капитала (ЧК) давно стало привычным в экономической литературе. Однако с течением времени, в ходе эволюции данной теории, его конкретное содержание заметно расширилось по сравнению с интерпретацией, данной основателями концепции – Теодором Шульцем и Гэрри Беккером в начале 60-х годов прошлого века. Изначально под человеческим капиталом понимались воплощенные в индивидууме базовые знания, первоначальные трудовые навыки и определенное состояние здоровья, повышающие его способность к производительному труду, то есть делающие человека экономически продуктивным [1].
2 В России эту теорию начали изучать еще в 80-х годах прошлого века [2, 3], и поток научной литературы, посвященной теме человеческого капитала, с тех пор в нашей стране практически не иссякал.
3 Данная теория является не менее популярной и в Латинской Америке, где авторы традиционно, вплоть до настоящего времени, придерживаются изначальной концепции и акцентируют свое внимание на базовых компонентах ЧК – образовании и состоянии здоровья рабочей силы [4]. Остановимся на этих же факторах, используя разработки аналитиков Всемирного экономического форума (ВЭФ), Всемирного банка (ВБ), Программы развития ООН (ПРООН).
4 Межстрановые и межрегиональные сопоставления базируются на индексе человеческого капитала (Human Capital Indeх, HCI), разработанном экспертами, работающими над докладами для ВЭФ. Этот индекс призван давать представление о том, насколько эффективно используется более чем в 100 странах тот человеческий потенциал, которым они располагают. Авторы HCI исходили из предпосылки, что именно “запас знаний и навыков людей, позволяющих им создавать ценности в глобальной экономической системе”, является в XXI в. “определяющим, ключевым элементом, связывающим инновации, конкурентоспособность и экономическое развитие” [5, p. 3]. Место той или иной страны в мировом рейтинге отводят исходя из нескольких десятков показателей, которые дают представление об уровне жизни, грамотности и общей образованности населения, квалификации рабочей силы, степени занятости, продолжительности жизни населения. Индекс HCI исчисляется в баллах – от 0 до 100; стопроцентный показатель свидетельствует о максимально эффективном использовании имеющегося в стране человеческого капитала и об активных инвестициях в человеческие ресурсы со стороны государства.
5 По данным на 2017 г. (более нового доклада по HCI Всемирному форуму в Давосе не было представлено ни в 2019, ни в 2020 г.), мир использует имеющийся человеческий капитал лишь на 62%, в тройку лидеров входят Норвегия (индекс равен 77.12), Финляндия (77.07) и Швейцария (76.48) [5, p. 7]. По регионам самыми успешными являются Северная Америка (без Мексики) и Западная Европа. Латинская Америка имеет серьезные проблемы: регион недоиспользует или расходует впустую 40% имеющегося ЧК.

Number of purchasers: 1, views: 428

Readers community rating: votes 0

1. Becker G.S. Investment in a Human Capital: A Theoretical Analysis. Part 2: Investment in Human Beings. Journal of Political Economy, University Chicago Press, 1962, vol. 70, no. 5, pp. 9-49. DOI: 10.1086/258724

2. Kapelyushnikov R.I. Sovremennye zapadnye kontseptsii formirovaniya rabochej sily. Moskva, Nauka, 1981. 773 s. [Kapelyushnikov R.I. Modern Western Concepts of Labour Force Formation. Moscow, Nauka, 1981. 773 p. (In Russ.)]

3. Istoriya ehkonomicheskikh uchenij. Pod obsch. red. Khudokormova A.G. Moskva, Infra-M, 2007. 733 s. [The History of Economic Theories. Khudokormov A.G., ed. Moscow, INFRA-M, 2007. 733 p. (In Russ.)]

4. Medina Alvarado I.L. Desarrollo educativo, económico y social. Aportes de la teoría del capital humano en América Latina. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, Octubre, 2019. Available at: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/10/desarrollo-educativo-economico.html (accessed 13.09.2020).

5. The Global Human Capital Report 2017. Preparing People for the Future of Work. WEF. Available at: https://www.weforum.org/reports/the-global-human-capital-report-2017 (accessed 15.09.2017).

6. The Human Capital Project. World Bank, Washington, DC, 2018. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/30498 (accessed 15.09.2017).

7. The Human Capital Index 2020 Update: Human Capital in the Time of COVID-19. World Bank. September 2020. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34432 (accessed 13.09.2020).

8. Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and Education: All Means All. Statistical Annex. UNESCO, Paris, 2020. 436 p.

9. World Development Indicators. World Bank. Available at: https://datatopics.worldbank.org/world-development-indicators/ (accessed 05.10.2020).

10. COVID-19 and Human Development: Assessing the Crisis, Envisioning the Recovery. UNDP, 2020. Available at: http://hdr.undp.org/sites/default/files/covid-19_and_human_development_0.pdf (accessed 29.10.2020).

11. Health at a Glance. Latin America and the Caribbean, 2020. OECD/World Bank. 138 r.

12. World Health Statistics, 2020. Monitoring Health for SDGs. World Health Organization. Available at: https://apps.who.int/iris/handle/10665/332070 (accessed 15.10.2020).

13. Kotyrlo E.S. Chelovecheskij potentsial i chelovecheskij kapital kak nauchnye kategorii. Audit i finansovyj analiz, 2011, № 6, ss. 376-381. [Kotyrlo E.S. Human Development and Human Capital as Scientific Categories. Audit and Financial Analysis, 2011, no. 6, pp. 376-381. (In Russ.)]

14. Budaev A.V. Pandemiya koronavirusa v Latinskoj Amerike: faktor otkata v proshloe ili stimul dlya razvitiya? Latinskaya Amerika, 2020, № 9, ss. 6-23. [Budaev A.V. The Coronavirus Pandemic in the Latin America: Factor of the Rollback to the Past or a Drive for Development? Latin America, 2020, no. 9, pp. 6-23. (In Russ.)]

15. WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard Overview. Available at: https://covid19.who.int (accessed 29.06.2021).

16. Salud y economía: una convergencia necesaria para enfrentar el COVID-19 y retomar la senda hacia el desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe. CEPAL. Available at: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45840-salud-economia-convergencia-necesaria-enfrentar-covid-19-retomar-la-senda (accessed 19.09.2020).

17. FAO, FIDA, OPS, WFP y UNICEF. Panorama de la seguridad alimentaria y nutrición en América Latina y el Caribe 2020. Santiago de Chile. Available at: https://doi.org/10.4060/cb2242es (accessed 19.09.2020).

18. D'yakova L. Sotsial'naya politika latinoamerikanskikh stran v nachale XXI v.: vozmozhnosti i predely. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 10, ss. 112-120. [D’yakova L. Social Policy in Latin American Countries in the Early 21st Century: Opportunities and Limits. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 10, pp. 112-120. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-10-112-120

19. COVID-19 in Latin America: A Humanitarian Crisis. Editorial. The Lancet, 2020 Nov. 7, vol. 396, iss. 10261. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)32328-X.

20. El impacto del COVID’19 en la educación podría desperdiciar un gran potencial humano y revertir décadas de progreso. Available at: https://news.un.org/es/story/2020/08/1478302 (accessed 15.11.2020).

21. García Jaramillo S. COVID-19 y educación primaria y secundaria: repercusiones de la crisis e implicaciones de política pública para América Latina y el Caribe. PNUD LAC C19 PDS, No. 20, 2020. 38 p. Available at: https://www.unicef.org/lac/media/16851/file/CD19-PDS-Number19-UNICEF-Educacion-ES.pdf (accessed 18.09.2020).

22. Barría C. Coronavirus: 6 efectos de la “catástrofe generacional” en la educación en América Latina provocada por la Covid-19 (y 3 planes de emergencia para ayudar a mitigar la crisis). BBC, 14.09.2020. Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-54097136 (accessed 13.07.2021).

23. Di Gropello M. ¿Qué resultados nos dejan los últimos resultados de PISA 2018 para América Latina? Available at: https://blogs.worldbank.org/es/latinamerica/que-lecciones-nos-dejan-los-ultimos-resultados-de-pisa-2018-para-america-latina (accessed 17.11.2020).

24. OECD et al. Latin American Economic Outlook 2020: Digital Transformation for Building Back Better. OECD Publishing, 2020. 156 p. DOI: 10.1787/e6e864fb-en

25. La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. Informe. CEPAL/UNESCO. Santiago de Chile, 20 de agosto 2020. 21 r.

26. Zenkov A.R. Obrazovanie v usloviyakh pandemii: chto pokazyvaet krizis? [Zenkov A.R. Education in the Pandemic Time: What Does the Crisis Show? (In Russ.)] Available at: https://www.imemo.ru/news/events/text/obrazovanie-v-usloviyah-pandemii-chto-pokazivaet-krizis (accessed 17.11.2020).

27. Covid-19: tecnologías digitales y educación superior. ¿Qué opinan los docentes? BID, Nota CIMA # 21, junio 2020. Available at: https://publications.iadb.org/es/nota-cima-21-covid-19-tecnologias-digitales-y-educacion-superior-que-opinan-los-docentes (accessed 11.10.2020).

28. Docentes universitarios en pandemia: mayor estrés y baja interacción con los alumnos. Available at: https://politicadelsur.com/nota/61989/docentes-universitarios-en-pandemia--mayor-estres-y-baja-interaccion-con-los-alumnos/ (accessed 11.10.2020).

29. La pandemia saca a millones de estudiantes de las universidades de Latinoamérica. Available at: https://www.infobae.com/america/the-new-york-times/2020/09/06/la-pandemia-saca-a-millones-de-estudiantes-de-las-universidades-de-latinoamerica (accessed 14.07.2021).

30. Ermol'eva Eh.G. Aktual'naya povestka dnya: problemy latinoamerikanskoj molodezhi. Latinskaya Amerika, 2019, № 1, ss. 12-27. [Ermol'eva E.G. Major Problems and Pressing Needs of the Young in Latin America. Latin America, 2019, no. 1, pp. 12-27. (In Russ.)]

31. Portes J. The Lasting Scars of the Covid-19 Crisis: Channels and Impacts. Available at: https://voxeu.org/article/lasting-scars-covid-19-crisis (accessed 13.10.2020).

32. Yakovleva N.M., Yakovlev P.P. Latinskaya Amerika: doroga k koronakrizisu. Kontury global'nykh transformatsij: politika, ehkonomika, pravo, 2020, t. 13, № 5, ss. 73-93. [Yakovleva N.M., Yakovlev P.P. Latin America: The Road to Coronacrisis. Outlines of Global Transformations: Politics, Economics, Law, 2020, vol. 13, no. 5, pp. 73-93. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.23932/2542-0240-2020-13-5-5

33. País A. Coronavirus: 4 países de América Latina que lograron aplicar estrategias exitosas de educación a distancia ante la pandemia. Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-52375867 (accessed 17.11.2020).

34. Vsemirnyj bank. “COVID-19 i chelovecheskij kapital”. Doklad ob ehkonomike regiona Evropy i Tsentral'noj Azii, 2020. [World Bank. COVID-19 and Human Capital. Europe and Central Asia Economic Update, Fall 2020. (In Russ.)] Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/34518/211643RU.pdf (accessed 17.11.2020).

35. Countries where COVID-19 has spread. Available at: https://www.worldometers.info/coronavirus/countries-where-coronavirus-has-spread/ (accessed 15.07.2021).

36. Euro area unemployment at 8.3%. Eurostat News Release, 38/2021 – 6 April 2021. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11563007/3-06042021-AP-EN.pdf/15bf6b6d-2b36-cfb9-c833-d8efe89b881d?t=1617669574756 (accessed 20.03.2021).

37. Comparecencia del gobernador en la Comisión para la Reconstrucción Social y Económica de España tras el Covid-19 (Congreso de los Diputados). Available at: https://www.bde.es/bde/es/secciones/prensa/intervpub/Discursos_del_Go/comparecencia-del-gobernador-en-la-comision-para-la-reconstruccion-social-y-economica--de-espana-tras-el-covid-19--del-congreso-de-los-diputados.html (accessed 16.07.2021).

38. Young people neither in employment nor in education and training (NEET), by sex and age - quarterly data. Eurostat. Available at: https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=lfsi_neet_q&lang=en%5C (accessed 08.07.2021).

Система Orphus

Loading...
Up