Politicization of Ethnicity and Related Phenomena

 
PIIS013122270016921-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-8-131-138
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Europe, Russian Academy of Sciences (IE RAS)
Address: , 11/3, Mokhovaya Str., Moscow, 125993, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 8
Pages131-138
Abstract

In the article, the phenomenon of the politicization of ethnicity is analyzed, together with the related phenomena, i.e. ethnopolitical mobilization (including pan-ethnic mobilization and demobilization), ethnicization of politics and of other social fields for political ends. The author works within the framework of constructivist and ethnosymbolist approaches. The nature, dynamics and actor structure of the processes are considered, and an attempt is made to conceptualize them correctly. The author points at the interconnectedness of the phenomena in the terminological field of the political science as well as at the necessity to distinguish them and adapt ethnopolitical strategies to their variations. The politicization of ethnicity is defined as an attachment of political functions to the ethnic identity. Ethnopolitical mobilization is different in that it has a particular goal. Main factors stimulating ethnopolitical mobilization are: dissatisfaction of a group with different aspects of its status, political opportunities, material and non-material resources available, activities of ethnopolitical elites. Pan-ethnic mobilization employs the wider group identity involving not only actors’ own ethnic group but also other groups close to it within a linguacultural cluster. The ethnicization of politics is defined as the inclusion of ethnic components into the political process. Though both politics ethnicization and ethnicity politicization are typical of majority as well as minority groups, the ethnicization of politics is usually conducted “from above” employing memory archetypes and socially significant symbols. Other social identities, namely religion, sport affiliation, etc. are prone to be ethnicized for political goals, but this process has some important constraints. For instance, religion can be ethnicized if a territorially close ethnic group has other religious affiliation or is less devote; ethnicization of sport depends on a specific historical context. Especially the ethnicization of social discrepancies has a conflict potential and is to be prevented by relevant ethnopolitical management.

Keywordsethnicity, politicization of ethnicity, ethnicization of politics, ethnopolitical mobilization, ethnic policy, ethnosymbolism
Publication date24.09.2021
Number of characters25784
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Этничность – одна из основных характеристик современных социальных общностей. До сих пор периодически встречаются мнения, высказывания и устремления, представляющие этничность как нечто устаревшее, “вышедшее из моды” и не актуальное в нашем космополитичном мире [1]. Однако в последние десятилетия наблюдается явление, получившее название этнического парадокса современности: казалось бы, отошедшие в архаику концепты с новой силой заявляют о себе, приводят к человеческим трагедиям, способствуют созданию новых государств и в целом совершенно не спешат в уготованную им могилу. Одна из наиболее интенсивных (по срокам истребления) этнических чисток последних веков (геноцид тутси в Руанде) произошла в 1994 г.; несколько десятков национальных государств были созданы на протяжении 1990-х годов, причем за основу часто брался именно этнический принцип; наконец, сепаратистские устремления ряда регионов Европы, Северной Америки, Юго-Восточной Азии, которые вновь актуализировались в 2000-е годы, основаны именно на этнических лозунгах [2, c. 147]. Происходит как политизация этничности, так и этнизация политики, а также иных сфер жизни, напрямую не связанных с этническими характеристиками, – таких как спорт [3] или бизнес [4]. Наряду с этим вновь приобретает актуальность этнополитическая мобилизация и связанные с ней процессы. Для понимания этнополитической динамики современного мира и корректной концептуализации соответствующих явлений необходимо более детально рассмотреть каждый из упомянутых феноменов и поместить их на соответствующие участки терминологического поля.
2

ПОЛИТИЗАЦИЯ ЭТНИЧНОСТИ И ЭТНОПОЛИТИЧЕСКАЯ МОБИЛИЗАЦИЯ

3 Именно политизация вводит этничность в парадигму общественно-политических наук. Ее можно определить как наделение этничности политическими функциями. Также необходимо упомянуть и сходный по смысловому наполнению термин этнополитическая мобилизация, который подразумевает стимулирование определенных общественных настроений путем задействования этнической идентификации. М. Эсман подчеркивает, что посредством этнополитической мобилизации этническая группа становится “коллективным субъектом”, который обладает возможностями для осуществления политических действий. Иными словами, во всех случаях, когда этнос заявляет о себе как о политической силе (а не только как о любопытном экспонате в антропологическом музее), речь идет о политизации этничности и об этнополитической мобилизации [5, p. 24]. Разница между этими понятиями лежит на поверхности: политизация этничности – понятие более широкое, не обязательно подразумевающее мобилизацию; то есть, всякая мобилизованная этничность политизирована, но не всякая политизированная этничность – мобилизована. Этничность, по замечанию А.И. Тэвдой-Бурмули, может “погружаться в сон” и “просыпаться” [6, c. 16]. Позволим себе скорректировать этот тезис: этничность не “спит” никогда, просто при отсутствии тех или иных стимулов она может довольствоваться культурными проявлениями своей сущности. Разумеется, речь идет об уже возникших и сформированных этнических группах; те, которым еще предстоит возникнуть (в рамках конструктивистской парадигмы), также не “спят” – они просто (еще) не существуют.

Number of purchasers: 3, views: 752

Readers community rating: votes 0

1. Gellner Eh. Usloviya svobody: grazhdanskoe obschestvo i ego istoricheskie soperniki. Moskva, Ad Marginem, 1995. 222 s. [Gellner E. Usloviya svobody: grazhdanskoe obshchestvo i ego istoricheskie soperniki [Conditions of Liberty. Civil Society and Its Rivals]. Moscow, Ad Marginem, 1995. 222 p.]

2. Fabrikant M.S. Natsionalizm v sovremennom mire (sravnitel'noe mezhstranovoe issledovanie). Obschestvennye nauki i sovremennost', 2013, № 1, ss. 141-153. [Fabrikant M.S. Natsionalizm v sovremennom mire (sravnitel'noe mezhstranovoe issledovanie) [Nationalism in the Contemporary World (Comparative Cross-Country Study)]. Social Sciences and Contemporary World, 2013, no. 1, pp. 141-153.]

3. Kil'dyushov O. SSSR kak mashina po proizvodstvu natsij: teoriya i praktika (s primerami iz sovetskogo sporta). SSSR: zhizn' posle smerti. Gluschenko I.V., Kagarlitskij B.Yu., Kurennoj V.A., red. Moskva, Izd-vo NIU VShEh, 2012, ss. 89-102. [Kil'dyushov O. SSSR kak mashina po proizvodstvu natsii: teoriya i praktika (s primerami iz sovetskogo sporta) [The USSR as a Nation-Making Machine: Theory and Practice (With Evidence from the Soviet Sport]. SSSR: zhizn' posle smerti [USSR: Postmortem Life]. Glushchenko I.V., Kagarlitskii B.Yu., Kurennoi V.A., eds. Moscow, HSE Press, 2012, pp. 89-102.]

4. Comaroff J.L., Comaroff J. Ethnicity, Inc. Chicago, University of Chicago Press, 2009. 236 p.

5. Esman M. Ethnic Politics. Ithaca, Cornell University Press, 1994. 304 p.

6. Tehvdoj-Burmuli A.I. Ehtnopoliticheskaya dinamika Evropejskogo soyuza. Moskva, Aspekt Press, 2018. 224 s. [Tevdoi-Burmuli A.I. Etnopoliticheskaya dinamika Evropeiskogo soyuza [Ethnopolitical Dynamics of the European Union]. Moscow, Aspekt Press, 2018. 224 p.]

7. Weber A., Hiers W., Flesken A. Politicized Ethnicity: A Comparative Perspective. London, Palgrave Macmillan, 2016. 187 p.

8. Brubejker R. Natsional'nye men'shinstva, natsionaliziruyuschie gosudarstva i vneshnie natsional'nye rodstvennye gosudarstva v novoj Evrope. Natsionalizm v pozdne- i postkommunisticheskoj Evrope. T. 1. Yan Eh., red. Moskva, ROSSPEhN, 2010, ss. 149-173. [Brubaker R. Natsional'nye men'shinstva, natsionaliziruyushchie gosudarstva i vneshnie natsional'nye rodstvennye gosudarstva v novoi Evrope [National Minorities, Nationalizaing States and External National Homelands in the New Europe]. Natsionalizm v pozdne- i postkommunisticheskoi Evrope [Nationalism in the Late- and Post-Communist Europe]. Vol. 1. Jan E., ed. Moscow, ROSSPEN, 2010, pp. 149-173.]

9. Khenkin S.M. Fenomen separatizma: opyt Ispanii. Moskva, MGIMO-Universitet, 2017. 109 s. [Khenkin S.M. Fenomen separatizma: opyt Ispanii [Separatism Phenomenon: Spanish Experience]. Moscow, MGIMO University Press, 2017. 109 p.]

10. Fursova E.N. Berberskij vopros i problema samoidentifikatsii korennogo naseleniya Severnoj Afriki na primere sovremennogo alzhirskogo obschestva. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Vostokovedenie i afrikanistika, 2018, t. 10, № 2, ss. 254-268. [Fursova E.N. Berberskii vopros i problema samoidentifikatsii korennogo naseleniya Severnoi Afriki na primere sovremennogo alzhirskogo obshchestva [The Berber question and the self-identity problem of the North African indigenous population in the context of contemporary Algerian society]. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 2018, vol. 10, no. 2, pp. 254-268.] DOI: 10.21638/11701/spbu13.2018.209

11. Nasong’o W. Explaining Ethnic Conflicts: Theoretical and Conceptual Perspectives. The Roots of Ethnic Conflict in Africa: From Grievance to Violence. Nasong’o W., ed. London, Palgrave Macmillan, 2015, pp. 11-20.

12. Poroshin A.V. Politicheskie mekhanizmy upravleniya ehtnicheskoj geterogennost'yu v Malajzii. Metamorfozy razdelennykh obschestv. Kudryashova I.V., Kharitonova O.G., red. Moskva, MGIMO-Universitet, 2020, ss. 188-203. [Poroshin A.V. Politicheskie mekhanizmy upravleniya etnicheskoi geterogennost'yu v Malaizii [Political Mechanisms of Ethnic Heterogeneity Management in Malaysia]. Metamorfozy razdelennykh obshchestv [Metamorphoses of Divided Societies]. Kudryashova I., Kharitonova O., eds. Moscow, MGIMO-University, 2020, pp. 188-203.]

13. Vasil'eva S.A. Pantyurkizm na sovremennom ehtape: teoreticheskaya baza i prakticheskaya deyatel'nost'. Sotsium i vlast', 2011, № 3, ss. 75-78. [Vasil'eva S.A. Pantyurkizm na sovremennom etape: teoreticheskaya baza i prakticheskaya deyatel'nost' [Contemporary Pan-Turkism: Theoretical Foundations and Practical Activities]. Sotsium i vlast', 2011, no. 3, pp. 75-78.]

14. Shabaev Yu.P. Konstruirovanie novogo natsionalizma finno-ugrov: konkurentsiya global'nogo i regional'nogo. Mir Rossii. Sotsiologiya. Ehtnologiya, 2004, t. 13, № 3, ss. 48-70. [Shabaev Yu.P. Konstruirovanie novogo natsionalizma finno-ugrov: konkurentsiya global'nogo i regional'nogo [Constructing the New Finno-Ugric Nationalism: Concurrence Between the Global and the Regional]. Universe of Russia. Sociology. Ethnology, 2004, vol. 13, no. 3, pp. 48-70.]

15. Ellis P. The Celtic Dawn: A History of Pan-Celticism. Philadelphia, Trans-Atlantic Publications, 1993. 256 p.

16. Rothschild J. Ethnopolitics: A Conceptual Framework. Washington, Columbia University Press, 1981. 290 p.

17. Ponomareva E.G., Ryabinin E.V. “Tsvetnye revolyutsii” v kontekste strategii upravlyaemogo khaosa. Obozrevatel'-Observer, 2015, № 12, ss. 38-51. [Ponomareva E.G., Ryabinin E.V. “Tsvetnye revolyutsii” v kontekste strategii upravlyaemogo khaosa [“Color Revolutions” in the Context of the Managed Chaos]. Obozrevatel'-Observer, 2015, no. 12, pp. 38-51.]

18. Kharitonova O.G. Tsvetnye revolyutsii v kontekste teorij demokratizatsii. Politicheskaya nauka, 2014, № 3, ss. 184-210. [Kharitonova O.G. Tsvetnye revolyutsii v kontekste teorii demokratizatsii [Color Revolutions in the Context of Democratization Theories]. Politicheskaya nauka, 2014, no. 3, pp. 184-210.]

19. Riesman D. Some Observations on Intellectual Freedom. American Scholar, 1953, vol. 23, no. 1, pp. 9-25.

20. Sollors W. Beyond Ethnicity: Consent and Descent in American Culture. New York, Oxford University Press, 1986. 298 p.

21. Chapman M., McDonald M., Tonkin E. Introduction – History and Social Anthropology. History and Ethnicity. Tonkin E., McDonald M., Chapman M., eds. London, Routledge, 1989, pp. 1-21.

22. Stefanenko T.G. Ehtnicheskaya identichnost': ot ehtnologii k sotsial'noj psikhologii. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14: Psikhologiya, 2009, № 2, ss. 3-17. [Stefanenko T.G. Etnicheskaya identichnost': ot etnologii k sotsial'noi psikhologii [Ethnic Identity: From Ethnology to Social Psychology]. Moscow University Psychology Bulletin, 2009, no. 2, pp. 3-17.]

23. Gorovits D.L. Struktura i strategiya ehtnicheskogo konflikta. Vlast', 2007, № 2, ss. 29-38. [Horowitz D.L. Struktura i strategiya etnicheskogo konflikta [Structure and Strategy of Ethnic Conflict]. Vlast', 2007, no. 2, pp. 29-38.]

24. Smit Eh. Natsionalizm i modernizm. Kriticheskij obzor sovremennykh teorij natsij i natsionalizma. Moskva, Praksis, 2004. 464 s. [Smith A. Natsionalizm i modernizm. Kriticheskii obzor sovremennykh teorii natsii i natsionalizma [Nationalism and Modernism: A Critical Survey of Recent Theories of Nations and Nationalism]. Moscow, Praksis, 2004. 464 p.]

25. Arutyunov S.A. Ehtnichnost' – ob'ektivnaya real'nost'. Ehtnograficheskoe obozrenie, 1995, № 5, ss. 7-10. [Arutyunov S.A. Etnichnost' – ob"ektivnaya real'nost' [Ethnicity is an Objective Reality]. Ethnographic Review, 1995, no. 5, pp. 7-10.]

26. Frejd Z. Voprosy obschestva i proiskhozhdenie religii. Moskva, Firma STD, 2007. 606 s. [Freud S. Voprosy obshchestva i proiskhozhdenie religii [Issues of Society and Origins of Religion]. Moscow, Firma STD, 2007. 606 p.]

27. Doherty P., Poole M. Religion as an Indicator of Ethnicity in Northern Ireland – an Alternative Perspective. Irish Geography, 2002, vol. 35, no. 1, pp. 75-89. DOI: 10.1080/00750770209555795

28. Tilly C. State and Counterrevolution in France. Social Research, 1989, vol. 56, no. 1, pp. 71-97.

29. Lunkin R.N. Tserkvi v politike i politika v tserkvyakh: kak sovremennoe khristianstvo menyaet evropejskoe obschestvo. Sankt-Peterburg, Nestor-Istoriya, 2020. 504 s. [Lunkin R.N. Tserkvi v politike i politika v tserkvyakh: kak sovremennoe khristianstvo menyaet evropeiskoe obshchestvo [Churches in Politics and Politics in Churces: How Contemporary Christianity is Changing European Society]. Saint Petersburg, Nestor-Istoriya, 2020. 504 p.]

30. Van Sterkenburg J. Race, Ethnicity and the Sport Media. Amsterdam, Amsterdam University Press, 2011. 182 p.

31. Achkasov V.A. Ehtnopoliticheskaya mobilizatsiya: popytka kontseptualizatsii ponyatiya. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 6. Filosofiya. Kul'turologiya. Politologiya. Pravo. Mezhdunarodnye otnosheniya, 2014, № 3, ss. 81-89. [Achkasov V.A. Etnopoliticheskaya mobilizatsiya: popytka kontseptualizatsii ponyatiya [Ethno-Political Mobilization: An Attempt to Conceptualize the Idea]. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy, Culturology, Political Science, Law, International Relations, 2014, no. 3, pp. 81-89.]

32. Achkasov V.A. Ehtnopoliticheskij konflikt kak sledstvie ehtnizatsii sotsial'nykh problem. Politicheskaya ehkspertiza: Politehks, 2013, t. 9, № 2, ss. 41-61. [Achkasov V.A. Etnopoliticheskii konflikt kak sledstvie etnizatsii sotsial'nykh problem [Ethnopolitical Conflict as a Result of Social Problems’ Ethnicization]. Political Expertise: Politex, 2013, vol. 9, no. 2, pp. 41-61.]

Система Orphus

Loading...
Up