COVID-19 Pandemic as a Challenge to Franco-German Leadership in the EU

 
PIIS013122270016915-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-8-72-80
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations RAS
Address: Moscow, Russian Federation
Occupation: Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 8
Pages72-80
Abstract

The study is focused on the COVID-19 pandemic as a challenge for Franco-German leadership in the European Union. The authors investigate whether joint actions by Berlin and Paris can strengthen the EU's resilience to crises. As it is shown, the first isolationist reaction of the EU states to pandemic was followed by their attempts to find a common decision. The negotiations on an anti-crisis plan were complicated by the division of the European Union states into opposing camps. Two projects proposed by them – the European Stability Mechanism (ESM) and the “coronabonds” – reflected the narrow interests of rich, frugal “Northern” and economically modest “Southern” groups, and failed. In contrast, the Franco-German cooperation became a breakthrough. In March-April 2020, Germany and France opposed each other, supporting ESM and coronabonds, respectfully. In May-June 2020, A. Merkel and E. Macron agreed to a compromise and came up with a unified position. While Germany left “frugal” group by agreeing to allocate money to support the “South” without insisting on mandatory reforms, and endorsed the idea of joint debt obligations, France refused to support the “Southern” coronabond project and agreed to the mediation of the EU Commission. That gave new breath to negotiations where a new regrouping of countries took place: the “South” states failing to defend coronabonds supported the Franco-German plan based on subsidies, while the “frugals” put forward an alternative based on loans. The EU Commission's project which included both proposals was discussed in July 2020: at that moment, the Franco-German tandem backed by the “South” states had to persuade both the “frugal” and the East-European states. Finally, the EU Commission's plan promoted by Merkel and Macron was adopted, though with serious adjustments. The authors conclude that the Franco-German alliance has confirmed its capability to strengthen the European Union resilience, but its leadership is no longer unconditional, and in the future, they should take into account the interests of the EU regional groups.

KeywordsEU, COVID-19, Coronacrisis, France, Germany, European Commission, coronabonds, European Stabilization Mechanism, Recovery Fund
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-Crisis World Order: Challenges and Technologies, Competition and Cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Publication date24.09.2021
Number of characters31345
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 После длительного периода относительно благополучного развития Европейский союз неожиданно столкнулся с целой серией серьезных проблем. Российский политолог Н.К. Арбатова выделяла четыре внешних кризиса ЕС. Первым стал мировой экономический и финансовый кризис, за которым последовал внутренний долговой кризис зоны евро. Вторым стал миграционный кризис, достигший пика в 2015 г. Параллельно с ним развивался украинский кризис, создавший очаг напряженности у восточных границ Евросоюза. Четвертым внешним кризисом Н.К. Арбатова называет кризис евро-атлантических отношений, проявившийся в переориентации США в сторону Азиатско-Тихоокеанского региона и изоляционистской риторике Д. Трампа [1]. Внешние вызовы стали катализатором для обострения внутренних проблем и привели к системному или экзистенциальному кризису Европейского союза. Последний выразился в снижении доверия к наднациональным элитам, росте популярности евроскептиков и, наконец, итогах референдума о выходе Великобритании из ЕС.
2 Не успев оправиться от предыдущих потрясений, в 2020 г. Евросоюз столкнулся с новой угрозой – пандемией COVID-19, которая забрала сотни тысяч жизней и нанесла удар экономике. В данной статье мы поставили цель на примере борьбы с коронавирусом проанализировать способность Союза реагировать на кризисы. Акцент в работе ставится на взаимодействие стран – членов ЕС и их способности находить консенсус. Особое внимание уделяется роли франко-германского тандема, который аналитики называют “мотором евроинтеграции”, а именно вопросу, способны ли совместные действия Берлина и Парижа усилить устойчивость Евросоюза к кризисам.
3

2020 ГОД: И ГРЯНУЛ КРИЗИС...

4 Выявленный в декабре 2019 г. в Китае вирус COVID-19 в короткий срок распространился на Европу. Уже 24 января 2020 г. он был обнаружен во Франции, а в феврале – у граждан остальных стран ЕС. Лидером по числу заболевших стала Италия, где в середине марта насчитывалось 25 тыс. зараженных и 1800 смертей, на втором месте шла Испания. Система здравоохранения была перегружена, не хватало медицинского оборудования и лекарств. Пугали темпы распространения: 15 апреля в Италии были официально зафиксированы 165145 случаев заражения и 21711 летальных исходов [2].
5 Первые меры Европейского союза по реагированию носили довольно общий характер: 17 января 2020 г. он запустил механизм наблюдения за ситуацией (Комитет по санитарной безопасности ЕС), а позже выделил средства по программе “Горизонт-2020” для исследования вакцины. 10 марта руководители стран-членов по инициативе Франции провели по видеосвязи первый чрезвычайный саммит. На нем было решено координировать национальные меры, чтобы сформировать единый подход. Европейской комиссии поручалось вести мониторинг ситуации, на разработку вакцины были выделены новые средства (140 млн евро), а страны ЕС, помня об уроках греческого кризиса 2009 г., договорились временно закрыть глаза на рост бюджетных расходов в период пандемии. Еврокомиссия объявила о готовности запросить у Европарламента 7.5 млрд евро для создания “инвестиционного фонда” в помощь предприятиям.

Number of purchasers: 2, views: 671

Readers community rating: votes 0

1. Arbatova N. Buduschee evropejskoj integratsii v kontekste vnutrennikh i vneshnikh krizisov. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, t. 61, № 10, ss. 57-65. [Arbatova N. Budushchee evropeiskoi integratsii v kontekste vnutrennikh i vneshnikh krizisov [Future of European Integration in the Context of Internal and External Crises]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, vol. 61, no. 10, pp. 57-65.] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2017-61-10-57-65

2. Worldometer. Available at: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/ (accessed 12.01.2021).

3. Dynkin A., Telegina E. Shok pandemii i postkrizisnyj mir. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 8, ss. 5-16. [Dynkin A., Telegina E. Shok pandemii i postkrizisnyi mir [Pandemic Shock and the World after Crisis]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 8, pp. 5-16.] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-8-5-16

4. Fontana O. Italian Euroscepticism and the COVID-19 Pandemic: Survey Insights. IAI Commentaries. 20/90. 5 p. Available at: https://www.iai.it/en/pubblicazioni/italian-euroscepticism-and-covid-19-pandemic-survey-insights (accessed 31.01.2021).

5. Babynina L.O. Koronavirus: chto mozhet sdelat' i delaet Evropejskij soyuz. Analiticheskaya zapiska, 2020, № 12 (195). 8 s. [Babynina L.O. Koronavirus: chto mozhet sdelat' i delaet Evropeiskii soyuz [Coronavirus: what the European Union can do and what it does]. Analiticheskaya zapiska, 2020, no. 12 (195). 8 p.] Available at: http://doi.org/10.15211/analytics122020

6. Maslova E.A. Ital'yanskij koronakrizis i ego posledstviya: natsional'noe, obscheevropejskoe i global'noe izmereniya. Mezhdunarodnaya analitika, 2020, № 11, ss. 58-70. [Maslova E.A. Ital'yanskii koronakrizis i ego posledstviya: natsional'noe, obshcheevropeiskoe i global'noe izmereniya [Italian Coronacrisis and its Repercussions: National, European, and Global Dimensions]. Mezhdunarodnaya analitika, 2020, no. 11, pp. 58-70.] Available at: https://doi.org/10.46272/2587-8476-2020-11-1-58-70

7. Finke B. Wie Italien helfen? Sueddeutsche Zeitung, 30.03.2020. Available at: https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/corona-und-notkredite-wie-italien-helfen-1.4861839 (accessed 12.01.2021).

8. Transcript: “We are at a moment of truth” (French). Financial Times, 17.04.2020. Available at: https://www.ft.com/content/9667bd73-a809-497e-a3ca-8781c0549901 (accessed 20.01.2021).

9. Regierungserklärung von Bundeskanzlerin Merkel. Die Bundeskanzlerin, 23.04.2020. Available at: https://www.bundeskanzlerin.de/bkin-de/aktuelles/regierungserklaerung-von-bundeskanzlerin-merkel-1746554 (accessed 20.01.2021).

10. Grelier A. Face au Covid-19, l’Union européenne joue son avenir au corona bond. France Culture, 02.04.2020. Available at: https://www.franceculture.fr/economie/face-au-covid-19-lunion-europeenne-joue-son-avenir-au-corona-bond (accessed 20.01.2021).

11. La Commission veut emprunter pour financer le plan de relance. Euractiv, 21.04.2020. Available at: https://www.euractiv.fr/section/economie/news/eu-commission-will-propose-borrowing-to-finance-recovery-plan-dombrovskis/ (accessed 20.01.2021).

12. Initiative franco-allemande pour la relance européenne face à la crise du coronavirus. Elysée, 18.05.2020. Available at: https://www.elysee.fr/emmanuel-macron/2020/05/18/initiative-franco-allemande-pour-la-relance-europeenne-face-a-la-crise-du-coronavirus (accessed 22.01.2021).

13. Les “quatre frugaux” présentent un contre-projet au plan de relance Merkel-Macron. Euractiv, 25.05.2020. Available at: https://www.euractiv.fr/section/economie/news/frugal-four-present-counter-plan-to-macron-merkel-eu-recovery-programme/ (accessed 22.01.2021).

14. La France et l’Allemagne proposent un plan de relance européen de 500 milliards d’euros. Le Monde, 18.05.2020. Available at: https://www.lemonde.fr/economie/article/2020/05/18/la-france-et-l-allemagne-proposent-un-plan-de-relance-europeen-de-500-milliards-d-euros_6040040_3234.html (accessed 22.01.2021)

15. Rubinskij Yu.I., Sindeev A.A. Franko-germanskij tandem pered litsom koronakrizisa. Sovremennaya Evropa, 2020, № 4, ss. 16-24. [Rubinskii Yu.I., Sindeev A.A. Franko-germanskii tandem pered litsom koronakrizisa [Franco-German tandem face to face with coronacrisis]. Contemporary Europe, 2020, no. 4, pp. 16-24.] Available at: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope420201624

16. Europe: pourquoi le plan de relance franco-allemand est historique. L’Express, 19.05.2020. Available at: https://www.lexpress.fr/actualite/monde/europe/dette-europeenne-pourquoi-le-plan-de-relance-franco-allemand-est-inedit_2126312.html (accessed 25.01.2021).

17. Plan de relance européen: les pays du Nord rejettent la proposition franco-allemande. Le Figaro, 23.05.2020. Available at: https://www.lefigaro.fr/international/plan-de-relance-europeen-les-pays-du-nord-rejettent-la-proposition-franco-allemande-20200523 (accessed 25.01.2021).

18. Coronavirus: la guerre des plans a commence. Taurillon, 25.05.2020. Available at: https://www.taurillon.org/coronavirus-la-guerre-des-plans-a-commence?lang=fr (accessed 25.01.2021).

19. La Commission européenne propose un plan de relance de 750 milliards, empruntés en commun. Le Monde, 27.05.2020. Available at: https://www.lemonde.fr/international/article/2020/05/27/la-commission-europeenne-propose-un-plan-de-relance-de-750-milliards-empruntes-en-commun_6040931_3210.html (accessed 25.01.2021).

20. Discours de la Présidente von der Leyen lors de la session plénière du Parlement européen sur le train de mesures de relance de l'UE. European Comission. 27.05.2020. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fr/SPEECH_20_941 (accessed 25.01.2021).

21. Sommet européen: un coup de grippe-sous. Libération, 20.07.2020. Available at: https://www.liberation.fr/planete/2020/07/19/sommet-europeen-un-coup-de-grippe-sous_1794717 (accessed 30.01.2021).

22. Macron sort de ses gonds face au blocage du plan de relance de l'Union européenne. Le Figaro, 20.07.2020. Available at: https://www.lefigaro.fr/politique/macron-sort-de-ses-gonds-face-au-blocage-du-plan-de-relance-de-l-union-europeenne-20200720 (accessed 25.01.2021).

23. UE: les détails d'un accord “historique” qui satisfait presque tout le monde. Le Temps, 20.07.2020. Available at: https://www.letemps.ch/monde/ue-details-dun-accord-historique-satisfait-presque-monde (accessed 27.01.2021).

Система Orphus

Loading...
Up