National Security and Development as Strategic Priorities of the Republic of Korea and Japan

 
PIIS013122270016912-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-8-41-50
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Researcher (IMEMO), Leading Researcher (PRUE)
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: , 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Leading Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 8
Pages41-50
Abstract

The article explores new policies related to security and economic development as represented by the cases of the Republic of Korea and Japan. It assesses combination of old and new internal and external challenges to security, economic development, and social stability, noting the increased interplay of factors affecting national security and innovative growth. The latter is increasingly viewed as an indispensable condition for military, political and social security of a nation, for effectively responding to external pressures as well as to ecological, epidemiological and technology-related risks. Rising technological capabilities in the two Northeast Asian nations contribute to their international ambitions. The authors analyze the tendency in the Republic of Korea to pursue a more independent foreign policy as a “middle power”, and Japan’s growing international and military profile in the Asia Pacific. The risks and possible future consequences of this trend are explored and assessed. The authors identify the priorities of the Republic of Korea’s development strategy within the framework of the “Korean New Deal”, and a new vision of the future of Japan as presented in the strategic documents of its government. They note greater aspirations of the two nations to increase their competitive edge in the regional and global race to reach and retain leading positions in the international hierarchy of economic and political power. New tools to ensure this edge are being tested by South Korean and Japanese governments, as old instruments of industrial policy seem to be losing strength and produce little effect.

KeywordsRepublic of Korea, Japan, China, USA, foreign policy and defense strategy, development strategy, innovative growth, “Korean New Deal”
AcknowledgmentThis paper was written as part of the research project "Post-Crisis World Order: Challenges and Technologies, Competition and Cooperation" under the grant of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation for conducting major scientific projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement No. 075-15-2020-783).
Publication date24.09.2021
Number of characters34736
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 2017 г. президент США Д. Трамп изложил свою индо-тихоокеанскую доктрину (Free and Open Indo-Pacific, FOIP), которая в последующие два года была детализирована и обрела более конкретные очертания. В тот же период союзники и партнеры США по региону, включая Японию, Австралию, Индию, государства АСЕАН также сформулировали и обосновали собственные подходы применительно к концепции FOIP, высказав свое отношение к американскому проекту. На этом фоне обращало на себя внимание то, что официальный Сеул, один из наиболее важных союзников США в Тихоокеанской Азии, не только воздержался от поддержки данной стратегии, но даже стремился избегать упоминаний об этом в политическом дискурсе.
2 Данное обстоятельство едва ли можно объяснить ссылками на “безразличие” или узость внешнеполитического кругозора Сеула. Напротив, в последнее время Южная Корея выступала в качестве активного игрока на азиатских площадках, не только демонстрирующего политическую инициативу, но и руководствующегося собственным видением складывающейся здесь ситуации.
3

ВНЕШНЕПОЛИТИЧЕСКИЕ ПРИОРИТЕТЫ МУН ЧЖЭ ИНА

4 На рубеже 2016–2017 гг. Республика Корея столкнулась с серьезными испытаниями. В результате крупного политического скандала тогдашний президент Пак Кын Хе, обвиненная в коррупции и злоупотреблении властью, была подвергнута процедуре импичмента, а впоследствии – приговорена к длительному сроку тюремного заключения. Одним из последствий острого внутреннего кризиса стала не только дискредитация правящей “Партии великой страны”, но и заметное падение доверия к идеологии политического консерватизма, которая на протяжении целого десятилетия определяла лицо Южной Кореи не только на внутренней, но и на внешней арене.
5 Избранный на пост президента в мае 2017 г. Мун Чжэ Ин, в прошлом студенческий активист, характеризуемый как “прогрессист”, с самого начала декларировал намерение осуществить серьезный разворот внешнеполитического курса страны, с учетом своих либеральных взглядов, а также изменений, происходящих в регионе.
6 Следует сказать, что Пак Кын Хе оставила своему преемнику сложное наследство в международных делах. В частности, бывшему президенту ставят в вину недальновидное решение (июль 2016 г.) о размещении в стране американских противоракетных комплексов THAAD, что спровоцировало серьезный кризис в южнокорейско-китайских отношениях. Хотя по логике Сеула и Вашингтона эти установки были развернуты исключительно для противодействия угрозе со стороны Пхеньяна, который в тот период активизировал разработку и летные испытания ракет различных классов, Пекин воспринял это как серьезный вызов своим интересам в сфере безопасности. Особый гнев китайской стороны вызвало то обстоятельство, что Пак Кын Хе пренебрегла настойчивыми советами отложить реализацию данного решения. Не вняла она и прозрачным предупреждениям о том, что практические шаги по размещению комплексов ПРО, чем бы они не мотивировались, автоматически приведут к “обрушению” партнерских отношений между Китаем и РК [1].

Number of purchasers: 1, views: 578

Readers community rating: votes 0

1. 日本再興戦略-JAPAN is BACK [Strategy of Japan’s Revitalization. (In Japan.)] Available at: http://www.kantei.go.jp/jp/singi/keizaisaisei/pdf/saikou_jpn.pdf (accessed 20.02.2021).

2. 未来投資戦略2017―Society 5.0 の実現に向けた改革― [Future Investment Strategy – Reforms to Implement Society 5.0. (In Japan.)] Available at: http://www.kantei.go.jp/jp/singi/keizaisaisei/pdf/miraitousi2017.pdf (accessed 20.02.2021).

3. 未来投資戦略2018-未来投資戦略2018 ―「Society 5.0」 「データ駆動型社会」への変革― [Future Investment Strategy – Transformation To Society 5.0 and Society Driven by Data. (In Japan.)] Available at: http://www.kantei.go.jp/jp/singi/keizaisaisei/pdf/miraitousi2018_zentai.pdf (accessed 20.02.2021).

4. 国家安全保障戦略 [National Security Strategy. (In Japan.)] Available at: https://www.cas.go.jp/jp/siryou/131217anzenhoshou/nss-j.pdf (accessed 20.02.2021).

5. 米「尖閣」発言を修正 主権をめぐる立場に変更なし [The U.S. Modified Its Wording Related to Senkaku. No Changes in Stance on the Issue of Sovereignty. (In Japan.)] Available at: https://www.jiji.com/jc/article?k=2021022700296&g=int (accessed 20.02.2021).

6. Terada T. Australia and Japan's alliance can beat China’s interdependence trap. The Japan Times, 20.02.2021. Available at: https://www.japantimes.co.jp/opinion/2021/02/20/commentary/world-commentary/api-australia-china/ (accessed 20.02.2021).

7. Tajima Y. Japan calls on industry and academia to fortify cyber defenses. Nikkei Asia, 20.10.2020. Available at: https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Japan-calls-on-industry-and-academia-to-fortify-cyber-defenses/ (accessed 20.02.2021).

8. Lee Ji-Yoon. Moon’s approval rating hinges on vaccine success. The Korea Herald, 05.01.2021. Available at: http://www.koreaherald.com/common/newsprint.php?ud=20210105000853 (accessed 05.01.2021).

9. Moon Jae-in’s. Policy on the Korean Peninsula. A Peninsula of Peace and Prosperity. Seoul, Ministry of Unification, 2018. 35 p.

10. Yuna Ban. South Korea’s Soft Power in Middle Power Diplomacy: Enhancing Popular Culture and its Challenges. Synergy. The Journal of Contemporary Asian Studies, December 2, 2020. Available at: https://utsynergyjournal.org/2020/12/02/south-koreas-soft-power-in-middle-power-diplomacy-enhancing-popular-culture-and-its-challenges (accessed 09.02.2021).

11. Babina Y. Hwan. The limitations of “Global Korea’s” Middle Power. The Asan Forum. Available at: http://www.theasanforum.org/the-limitations-of-global-koreas-middle-power/ (accessed 13.02.2021).

12. S. Korea, China agree to establish two more military hotlines. The Korea Herald, 02.03.2021. Available at: http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210302001053 (accessed 02.03.2021).

13. Jung Da-min. Controversy rises over military’s push for light aircraft carrier development. The Korea Herald, 04.01.2021 Available at: https://www.koreatimes.co.kr/www/nation/2021/01/205_301918.html (accessed 04.01.2021).

14. South Korean tanker seized by Iran in Strait of Hormuz. Arabnews.com. Available at: https://www.arabnews.com/node/1787066/middle-east (accessed 05.01.2021).

15. Lawmakers propose resolution calling for S. Korea nuclear armament amid N.K. threats. The National Assembly of the Republic of Korea. 31.08.2017. Available at: http://korea.assembly.go.kr/inc/popPrint.jsp (accessed 05.10.2017).

16. “Korean New Deal. National Strategy for a Great Transformation”. Government of the Republic of Korea. Seoul, Ministry of Economy and Finance, 2020. 63 p.

17. Pak Han-na. Minister urgers financial firms to funnel funds into new growth engines. The Korea Herald, 05.01.2021. Available at: http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210105000859 (accessed 05.01.2021).

18. Yun Kyung Kim. For Whom is South Korea Amending its Commercial Act? EAF Policy Debates, no. 151 (December 15, 2020), pp. 1-6.

Система Orphus

Loading...
Up