Servitization of Industry: New Evidence

 
PIIS013122270016910-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-8-22-30
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Center
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: , 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 8
Pages22-30
Abstract

A significant increase in the use of services is observed for some industries in GVCs (Global Value Chains). The paper has shed light on important dimension of the servitization which is the sale and export of services by manufacturing firms, often bundled together with goods. Firm-level data confirm that many firms are involved both in the production of goods and services and that there are complementarities between these activities. Not only manufacturing firms are involved in the distribution, transport and logistics services needed for their international operations in GVCs but also, they provide installation, maintenance, repair services as well as a variety of other business support and complementary services that increase value for their customers. The servitization has important policy implications, particularly when taking into account the fact that trade in services is generally more restricted than trade in goods. As the lines between goods and services are blurred, economic policy today might be more challenging than in the past, particularly for companies moving to new business models that imply more interactions with customers and a more intensive use of digital technologies. Services themselves are split into different modes of supply for which there are different levels of economic policy. A closer look at the mechanisms of value creation in the case of services suggests that there are still the needs of new economic policy addressed at business models described as value networks or value shops. As technologies become more disruptive and more companies move to ‘servicified’ GVCs, the need for a more consistent international economic policy regime, particularly at the multilateral level, will become more urgent.

Keywordsindustry servitization, global value chains, economic policy, new business models
Publication date24.09.2021
Number of characters25548
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Первоначально роль услуг в стоимостных цепочках заключалась в установлении связей в рамках производственной деятельности компаний разных стран. Для управления производственными процессами, которые географически и территориально отделены друг от друга, требуются такие услуги, как транспорт, связь, логистика, финансы и т. д. [1]. Но услуги – это не просто связующий элемент в глобальных цепочках создания стоимости [2]. Существуют важные элементы издержек, связанные с услугами, которые выходят за рамки обычной производственной деятельности, осуществляемой крупными корпорациями в разных странах. Например, любая цепочка создания стоимости начинается с расходов на НИОКР, проектных и инженерных работ, которые при передаче на аутсорсинг становятся составной частью затрат, относящихся к услугам.
2 На другом конце цепочки добавленной стоимости также находятся услуги, такие как маркетинг и дистрибуция, которые сами по себе – важные этапы производства. Поэтому сервисные связи можно рассматривать как часть более широкой категории затрат, которые выполняют не только вспомогательные функции, но и связаны с издержками на ключевых этапах производства. Некоторые из сервисных затрат – горизонтальные (в том смысле, что они необходимы любой компании в любой цепочке создания стоимости), тогда как другие относятся к вертикальным цепочкам в производственном секторе. Например, к горизонтальным услугам относят бизнес-консалтинг, анализ рынков, юридические услуги, бухгалтерский учет, обучение, маркетинг и продажи и т. д., а к вертикальным – инвестиционные исследования в финансовом секторе, управление рисками для страховых услуг, промышленное проектирование для конкретных производственных секторов, клинические испытания в здравоохранении и фармацевтической промышленности и т. д.
3

СОВРЕМЕННЫЙ ХАРАКТЕР УСЛУГ

4 Экономические исследования, анализирующие затраты различных ресурсов у компаний обрабатывающей промышленности, свидетельствуют о широком спектре используемых ими видов услуг. Так, шведская компания Sandvik Tooling, производящая инструменты, полагается на более чем 40 различных типов услуг для управления цепочками поставок. Американская Aromatic, работающая в агропродовольственном секторе и поставляющая ингредиенты для пекарен, несмотря на свой малый размер прибегает к 50 различных видам услуг [3].
5 Более активное использование услуг производственными фирмами становится первым компонентом “сервитизации”, которая означает, что промышленный сектор все больше пользуется разного рода услугами – будь то в качестве потребляемых промежуточных ресурсов или внутрифирменных услуг, затраты на которые становятся составным элементом стоимости готового товара. С одной стороны, это явление неразрывно связано с глобальными стоимостными цепочками, а с другой – услуги меняют способ создания стоимости.

Number of purchasers: 1, views: 666

Readers community rating: votes 0

1. Gervais A., Jensen B. The Tradability of Services: Geographic Concentration and Trade Costs. NBER Working Papers, no. 19759, 2013. 66 p.

2. Low P. The Role of Services in Global Value Chains. Real Sector Working Paper, June 2013. 21 p.

3. The Servicification of EU Manufacturing. Building Competitiveness in the Internal Market. Stockholm, National Board of Trade Sweden, 2016. 44 p.

4. Levitt T. Production-Line Approach to Service. Harvard Business Review, 1972, vol. 50, no. 5, pp. 20-31.

5. Lodefalk M. The Role of Services for Manufacturing Firm Exports. Review of World Economics, 2014, vol. 150/1, pp. 59-82.

6. Baines T., Lightfoot H., Benedettini O., Kay J. The Servitization of Manufacturing: a Review of Literature and Reflection on Future Challenges. Journal of Manufacturing Technology Management, 2009, vol. 20/5, pp. 547-567.

7. Cusumano M., Kahl S., Suarez F. Services, Industry Evolution, and the Competitive Strategies of Product Firms. Strategic Management Journal, 2015, vol. 36, pp. 559-575.

8. Ahamed Z., Inohara T., Kamoshida A. The Servitization of Manufacturing: an Empirical Case Study of IBM Corporation. International Journal of Business Administration, 2013, vol. 4/2, pp. 18-26.

9. Services in Global Value Chains: from Inputs to Value-Creating Activities. OECD Trade Policy Papers, no. 197, 2017. 59 p.

10. Magneteg E., Parrosidis M. Servitization in Manufacturing Firms. Lund, Lund University, 2019. 139p.

11. Crozet M., Millet E. Should Everybody Be in Services? The Effect of Servitization on Manufacturing Firm Performance. CEPII Working Paper, no. 2015-19, 2015. 33 p.

12. Kelle M. Crossing Industry Borders: German Manufacturers as Services Exporters. The World Economy, 2013, vol. 36/12, pp. 1494-1515.

13. Federico S., Tosti E. Exporters and Importers of Services: Firm-Level Evidence on Italy. The World Economy, October 2017, vol. 40, no. 10, pp. 2078-2096.

14. Baldwin R., Venables A. Spiders and Snakes: Offshoring and Agglomeration in the Global Economy. Journal of International Economics, 2013, vol. 90/2, pp. 245-254.

15. Rodrik D. Premature Deindustrialization. NBER Working Paper, no. 20935, 2015. 33 r.

16. De Backer, K., Menon C., Desnoyers-James I., Mousiest L. Reshoring: Myth or Reality? OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, no. 27, 2016. 34 p.

17. Economic Policy Reforms 2014: Going for Growth Interim Report. Paris, OECD, 2014. 122 p.

Система Orphus

Loading...
Up