Security Modus Operandi of the Northern Europe

 
PIIS013122270013716-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-1-82-89
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Section
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str. Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 1
Pages82-89
Abstract

The article analyses the complex influence of dangerous changes, which took place after 2014 in the international political environment in Europe, on the ongoing transformations, suggests essential revision of national policies of the five Nordic countries (Denmark, Norway, Iceland, Sweden and Finland) in the field of their security and defenсe. The degree of military and political tension in the North of Europe has increased significantly after 2014. The conflict is escalating due to additional deployment within the so-called reinforcement of the “eastern flank” of the Alliance with three allied battalions, and NATO weapons in the Baltic States and Poland. However, great strategic stability in the zone of direct contact between NATO and Russia is still possible to maintain. The international political situation in the subregion has also deteriorated markedly as a result of the U.S., NATO and EU sanctions policy against Russia, strengthening of transatlantic relations of the Nordic countries, and reinforcement of allied ties within the framework of the Western bloc policy as a whole. It noted signified not only a revision in favor of further strengthening of transatlantic ties in the policy of bloc allegiance of the Nordic countries – members of NATO (Denmark, Norway, Iceland), but also an obvious intensification of practical cooperation between formally non-aligned states (Sweden and Finland) with the Alliance structures. The Nordic Defenсe Cooperation (NORDEFCO) has also started to acquire a risky pro-Atlantic style, losing its previous autonomous subregional nature. Apparently, in the present complex situation, the Nordic Five is disposed to solve security and defence problems by: 1) having a greater many-sided cooperation with NATO; 2) giving a real, limited meaning to the European Union in the military-political sphere; 3) continuing to bear pressure upon Russia for the purpose of limiting Russian influence in the subregion, especially in the Baltic region. In the near future, the problem of NATO accession for Sweden and Finland may remain in the same precarious condition unless some dangerous force majeure circumstances occur in the Baltic region.

KeywordsNordic countries, Denmark, Norway, Iceland, Sweden, Finland, Russia, the Baltic countries, NATO, EU, NORDEFCO
Received04.02.2021
Publication date08.02.2021
Number of characters29132
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Череда драматических геостратегических событий после 2014 г., особенно деятельность России и последующие акции "коллективного Запада" (переход Крыма в РФ, война на Донбассе, санкции против Москвы из-за якобы вмешательства в президентские выборы в США в 2016 г., "дело Скрипалей" в Британии, "отравление" блогера А. Навального, кризис в Белоруссии после президентских выборов в августе 2020 г. и т.д.) с большой тревогой были восприняты в странах Северной Европы. Эти тревожные международные события подтолкнули к переосмыслению внешней и оборонной политики государств Северного субрегиона. Ощущение возрождения "российской угрозы" после 2014 г., их непосредственная географическая близость к РФ активировали, помимо прочего, более тесное военно-политическое сотрудничество в субрегионе (например, деятельность специального органа в сфере безопасности и обороны – NORDEFCO). Трансформации, корректировки, модификации международного курса северных соседей имеют, безусловно, существенное значение для России, особенно определение новых параметров их политики обороны и безопасности. Займет ли НАТО все пространство безопасности на Севере зарубежной Европы? Приобретет ли Евросоюз в субрегионе какие-либо новые, дополнительные рычаги влияния в военно-политической области? Станут ли субрегиональные оборонные структуры неким дополнением западных союзов или превратятся в автономные органы с самостоятельным профилем?
2

СЕВЕР В БУРНОЙ ГЕОПОЛИТИЧЕСКОЙ ДИНАМИКЕ

3 Российские северные соседи восприняли указанные международные события как вызов всей прежней геостратегической ситуации на континенте (прецедент Косово здесь рассматривают в категориях "особого случая"). Впервые соседняя восточная держава, которая непосредственно граничит с Финляндией и Норвегией, вступила на "путь ревизионизма", присоединила, как здесь считают, часть другого, соседнего государства с использованием силовых методов. Помимо подрыва международно-правовых оснований в северных странах были крайне обеспокоены возможностью повторения крымского или донбасского сценариев (что бы под этим не понимать) в новых независимых государствах (ННГ) Балтии – Эстонии, Латвии и Литве. Об этих настроениях многократно декларировали официальные лица прибалтийских государств, в которых не мало серьезных проблем: в Латвии, Эстонии от 1/4 до 1/3 неграждан – русских и русскоязычных с особым ограниченным статусом; массовая эмиграция из-за экономических неурядиц; сохраняющаяся социально-культурная двуобщинность; ограничения права меньшинств обучать своих детей на родном языке и т.д. Хотя руководство Швеции, Финляндии, Норвегии, Дании и Исландия постоянно декларируют, что они стремятся к сохранению прагматичных добрососедских отношений с Россией, им все же пришлось в рамках западных союзов (НАТО, ЕС) пойти на поддержку властей в Киеве, осуждение "силовых действий" Москвы, присоединиться к санкционной политике Запада и т.д. Иная их реакция сигнализировала бы, считает руководство в северных столицах, молчаливое признание, гипотетическую возможность применения подобных методов "гибридной войны" в Прибалтике [1, pp. 3-4].

Number of purchasers: 0, views: 1020

Readers community rating: votes 0

1. Brommesson D. Non-allied states in a changing Europe: Sweden and its bilateral relationship with Finland in a new security context. Oslo, NUPI. Policy in Brief, 2016, no. 31, pp. 1-4. Available at: http://www.nupi.no/en/Publications/CRIStin-Pub/Non-allied-states-in-a-changing-Europe-Sweden-and-its-bilateral-relationship-with-Finland-in-a-new-security-context (accessed 14.10.2018).

2. Petersson M. Swedish Security Policy after the Ukraine crisis. The Macdonald-Laurier Institute, Canada's, Ottawa, March 26, 2018. Available at: https://www.macdonaldlaurier.ca/swedish-security-policy-ukraine-crisis-magnus-petersson-inside-policy/ (accessed 28.03.2018).

3. Simonyi A., Cagan D., eds. Nordic Ways. Center for Transatlantic Relations, Washington, 2016. 340 p.

4. Lindvall F., Winnerstig M. Väpnad solidaritet – USA:s militära närvaro i Europa fram till 2020. Stockholm, 2017, FOI-R–4428. Available at: https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2017-05-17-vapnad-solidaritet---usas-styrkor-i-europa.html (accessed 01.03.2018).

5. Traavik K. Samhandling for sikkerhet – En ny sikkerhetslov for en ny tid. Den norske Atlanterhavskomite, Oslo. 2017, no. 1. 20 s. Available at: https://www.atlanterhavskomiteen.no/files/dnak/Documents/Publikasjoner/2017/Sikkerhetspolitisk%20bibliotek/SPB%20nr.%201-2017.pdf (accessed 10.10.2019).

6. Fägersten B., von Sydow G., eds. Perspectives on the Future of the EU. Stockholm, April 2019. 123 p. Available at: https://sieps.se/GLOBALASSETS/PUBLIKATIONER/2019/ANTOLOGI-WEB.PDF (accessed 20.11.2019).

7. Kilin Yu.M. Nejtral'nye gosudarstva na rasput'e: problema vstupleniya v NATO Finlyandii i Shvetsii. Sovremennaya Evropa, 2017, № 2 (74), ss. 65-76. [Kilin Yu.M. Neitral'nye gosudarstva na rasput'e: problema vstupleniya v NATO Finlyandii i Shvetsii [Neutral states at a crossroads: the problem of joining to NATO Finland and Sweden]. Contemporary Europe, 2017, no. 2 (74), pp. 65-76.] DOI:http://dx.doi.org/10.15211/soveurope220176576

8. Voronov K. Severnyj nejtralizm v XXI veke: istoricheskij final ili novaya transformatsiya? Sovremennaya Evropa, 2018, № 1 (80), ss. 80-89. [Voronov K. Severnyi neitralizm v XXI veke: istoricheskii final ili novaya transformatsiya? [Nordic neutralism: Historical Finale or a Transformation?]. Contemporary Europe, no.1 (80), pp. 80-89.] DOI:http://dx.doi.org/10.15211/soveurope120188089

9. Dalsjö R. Trapped in the Twilight Zone? Sweden between neutrality and NATO. Helsinki, FIIA Working Paper 94, April 2017. 33 p. Available at: https://ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/resources/docs/FIIA-Trapped%20in%20the%20Twilight%20Zone.pdf (accessed 10.10.2017).

10. Voronov K. Shvetsiya–NATO: konspirativnaya uniya pod lejblom nejtraliteta. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2013, № 5, ss. 110-120. [Voronov K. Shvetsiya–NATO: konspirativnaya uniya pod leiblom neitraliteta [Sweden-NATO: conspiracy unite under the label of neutrality]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2013, no. 5, pp. 110-120.]

11. Fisher K., Mouritzen H., eds. Danish Foreign Policy Yearbook. Copenhagen, DIIS, 2017. 192 p. Available at: https://www.diis.dk/en/research/danish-foreign-policy-yearbook-2017 (accessed 10.10.2018).

12. Larsen J. A Small State Addressing Big Problems. Perspectives on recent Danish foreign and security strategy. DIIS Report, Kobenhavn, 2020. 44 p. Available at: https://www.diis.dk/node/23836 (accessed 10.09.2020).

13. Ringsmose J., Rynning S. NATO og Rusland mellem strategisk konfrontation og stabilitet. Danmarks myligheder for at fremme kontinental dialog. DIIS, Copenhagen, 2019. 48 s.

14. Hermann R. Die Nato will den “Flugzeugträger Island” wieder mehr nutzen. Neue Zürcher Zeitung, 13.02.2018. Available at: https://www.nzz.ch/international/die-nato-will-den-flugzeugtraeger-island-wieder-mehr-nutzen-ld.1356585?reduced=true (accessed 20.10.2019).

15. Svendsen Ø., Weltzien Å. Norwegians adapting to a changing world. NUPI Report, nr. 9, 2020, Oslo. 24 p. Available at: https://www.nupi.no/nupi_eng/Publications/CRIStin-Pub/Norwegians-adapting-to-a-changing-world (accessed 01.09.2020).

16. Holmström M. Den dolda alliansen. Sveriges hemliga NATO-förbindelser. Atlantis, Stockholm, 2011. 659 s.

17. Pyykönen J. Nordic Partners of NATO. How similar are Finland and Sweden within NATO co-operation? The Finnish Institute of International Affairs, Helsinki. 140 p. Available at: https://www.fiia.fi/wp-content/uploads/2017/04/report48_finland_sweden_nato.pdf (accessed 11.10.2017).

18. Olsson P. och Nordlund P. Effektiv materielförsörjning. Nordiska länders strategi, organisation och försvarsindustri. Stockholm, 2017, FOI-R–4452. 40 s. Available at: https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--4452--SE (accessed 08.03.2018).

19. Mouritzen H. Between Putin and Trump: from divergence to convergence of Nordic security policies. DIIS, Copenhagen, 2019, 30 p. Available at: https://www.diis.dk/publikationer/putin-trump-norden-faar-mere-nordisk-sammenhold (accessed 10.10.2019).

Система Orphus

Loading...
Up