Overcoming COVID‑19 Impact in the EU: Supranational Financial Aspect

 
PIIS013122270013695-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-1-24-32
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher (IMEMO); Associate Professor (MGIMO)
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya str., Moscow, Russia, 117997
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 1
Pages24-32
Abstract

The COVID 19 pandemic has led to an acute socio-economic crisis in the world, including in Europe. Anti-crisis measures at the supranational level are considered. The pandemic, which, after the Brexit decision, became another test for European integration, led to the development of a number of anti-crisis measures by the European Commission. On May 27, 2020, the European Commission presented a draft of measures to combat the pandemic, where the main role assigned to the EU Common Budget. The crisis has demonstrated that more funds and powers at the supranational level need to respond to emergencies. The Europeans were forced to take an unprecedented step – a possible “temporary increase in the Own resources ceiling,” which is legally limited and very slowly changing. The results of the meeting of the European Council in July 2020, dedicated to the Commission project were analyzed. A comparison made between the final indicators adopted at the Council, with the figures of the current Multiannual Financial Framework and the project of the European Commission for 2018–2020. Sources of financing for the European Economic Recovery Plan presented. The modern system of own resources does not contribute to the implementation of all the most important EU strategies and initiatives in the field of sustainable economic growth and development. New own resources will not only complement traditional ones, but also demonstrate priorities in the field of environmental policy and fair taxation. The Commission new project enhances the role of the Common Budget in integration and links it closely with the implementation of the long-term strategic priorities of the EU’s economic development. The conclusion is about the multi-vector impact of COVID 19. This force majeure circumstance, if the member states effectively unite their efforts to prepare the foundations for economic recovery, may become an impetus for further deepening European integration.

KeywordsCOVID‑19, EU Common budget, New Generation EU, reforms, European Taxes
Received04.02.2021
Publication date08.02.2021
Number of characters30083
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Последние полтора десятилетия стали крайне турбулентными для Европейского союза, пережившего четыре социально-экономических кризиса. Все они потребовали создания новых институциональных механизмов. Кризис 2008–2009 гг. обернулся переформатированием наднациональной системы финансового регулирования и контроля [1], долговой кризис – появлением единого постоянного механизма финансовой помощи [2], миграционный кризис – уточнением приоритетов ЕС в этой сфере [3]. Коронакризис 2020 г., или “Великая изоляция” (Great Lockdown), – “экстернальный” [4]. Он поразил всю экономику ЕС, особенно малые и средние предприятия (99% общего числа, свыше 2/3 рабочих мест и 56% совокупного оборота) [5]. По прогнозам Еврокомиссии, в 2020 г. экономика ЕС сократится более чем на 7% (базовый сценарий), а в негативном сценарии (второй волне пандемии и связанных с ней ограничений) – на 16% [6, p. 3].
2

НАЧАЛЬНЫЕ АНТИКРИЗИСНЫЕ МЕРЫ

3 ЕК часто и небезосновательно упрекают в излишней забюрократизированности, но в 2020 г. она прореагировала оперативно. Уже к концу мая было объявлено о 291 мере (!), причем в основном как реакции на пандемию [7, p. 1]. В отличие от предыдущих антикризисных усилий для восстановления экономики было предложено использовать средства расширенного Общего бюджета ЕС.
4 К марту 2020 г. COVID-19 был обнаружен во всех странах ЕС [8]. 10 марта объявили о мерах поддержки ликвидности пострадавших малых предприятий (МСП), особенно туристических. 13 марта предложен пакет мер по борьбе с коронавирусом (CRII) в 1 млрд евро из Общего бюджета ЕС1 в качестве гарантии для Европейского инвестиционного фонда (ЕИФ). С его помощью предполагалось мобилизовать 8 млрд евро для, как минимум, 100 тыс. МСП с предоставлением им средств из банков ЕС. Эту сумму для гарантий по долгосрочным проектам планировалось перевести на неотложные цели из Европейского фонда стратегического инвестирования (European Fund for Strategic Investments, EFSI) [9]. 1. Через программы COSME и Innovfin.
5 Предложено также мобилизовать резервы Европейских структурных и инвестиционных фондов (European Structural and Investment Funds в составе 5 фондов)2 на политику сплочения и направить их в национальные бюджеты для поддержки инвестиций. Кроме того, поступило предложение расширить Фонд солидарности ЕС (European Union Solidarity Fund)3. 2 апреля был обнародован второй пакет мер (CRII+), дополняющий мартовский. В него включен еще один фонд, с помощью которого наиболее пострадавшие страны получают поддержку от ЕС, – Европейский фонд помощи малоимущим (Fund for European Aid to the Most Deprived). 2. Сюда входят: Европейский фонд регионального развития (European Regional Development Fund); Европейский социальный фонд (European Social Fund); Фонд сплочения (Cohesion Fund); Европейский сельскохозяйственный фонд сельского развития (European Agricultural Fund for Rural Development); Европейский фонд морского промысла и рыболовства (European Maritime and Fisheries Fund).

3. Предназначен для финансовой помощи странам, пострадавшим от природных катастроф.
6 После напряженных переговоров страны ЕС решили совместно выделить на долгосрочную поддержку экономики 540 млрд евро (из них 100 млрд – на финансирование частичной занятости через новый европейский инструмент, предназначенный для снижения рисков безработицы в чрезвычайных ситуациях – SURE4 при участии Европейского инвестиционного банка (ЕИБ), ЕК, Европейского стабилизационного механизма (последний – только для еврозоны). 4. Support to Mitigate Unemployment Risks in an Emergency (SURE).

Number of purchasers: 0, views: 833

Readers community rating: votes 0

1. Khudyakova L.S., Kulakova V.K., Sidorova E.A., Nozdrev S.V. Global'naya reforma regulirovaniya finansovogo sektora: pervye itogi i novye vyzovy. Den'gi i kredit, 2016, № 5, ss. 28-38. [Khudyakova L.S., Kulakova V.K., Sidorova E.A., Nozdrev S.V. Global'naya reforma regulirovaniya finansovogo sektora: pervye itogi i novye vyzovy [Global financial sector regulatory reform: first results and new challenges]. Den'gi i kredit, 2016, no. 5, pp. 28-38.]

2. Bobrov A. Razvitie evropejskoj ehkonomicheskoj integratsii v usloviyakh dolgovogo krizisa. Doklady Instituta Evropy, 2018, № 351, cc. 26-31. [Bobrov A. Razvitie evropeiskoi ehkonomicheskoi integratsii v usloviyakh dolgovogo krizisa [European economic integration development amidst the debt crisis]. Doklady Instituta Evropy, 2018, no. 351, pp. 26-31.]

3. Trofimova O.E., red. Migratsionnye protsessy v Evrosoyuze: sovremennye problemy i vyzovy. Moskva, IMEhMO RAN, 2019, ss. 30-50. [Trofimova O.E., ed. Migratsionnye protsessy v Evrosoyuze: sovremennye problemy i vyzovy [Migration processes in European Union: problems and challenges]. Moscow, IMEMO, 2019, pp. 30-50.]

4. “Rossiya i postkovidnyj mir”. Pervaya onlajn-sessiya “Primakovskikh chtenij”. [“World order: the structural transformation” The first online session of “Primakov Readings” (In Russ.)] Available at: https://www.imemo.ru/news/events/text/onlayn-sessiya-primakovskih-chteniy (accessed 28.08.2020).

5. Statistics on Small and Medium-sized Enterprises. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_small_and_medium-sized_enterprises#General_overview (accessed 28.08.2020).

6. Europe's Moment: Repair and Prepare for the Next Generation. European Commission, 27.5.2020. 18 r. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-europe-moment-repair-prepare-next-generation.pdf (accessed 28.08.2020).

7. Adjusted Commission Work Programme 2020. European Commission, 27.5.2020. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/cwp-2020-adjusted_en.pdf (accessed 28.08.2020).

8. Council Agrees to Start Lifting Travel Restrictions for Residents of Some Third Countries from 1 July 2020. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/coronavirus/ (accessed 28.08.2020).

9. European Coordinated Response on Coronavirus. European Commission, 13.03.2020. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_458 (accessed 28.08.2020).

10. COVID-19: Commission Sets out European Coordinated Response to Counter the Economic Impact of the Coronavirus). European Commission, 13.03.2020. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_459 (accessed 28.08.2020).

11. Europe's Moment: Repair and Prepare for the Next Generation. European Commission, 27.05.2020. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_940 (accessed 28.08.2020).

12. White Paper on the Future of Europe Concerning EU Finances. Available at: https://ec.europa.eu/commission/future-europe/white-paper-future-europe/white-paper-future-europe-five-scenarios_en (accessed 28.08.2020).

13. Europe's Moment: Repair and Prepare for the Next Generation. Identifying Europe's Recovery Needs. European Commission, 27.5.2020. 53 p. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/assessment_of_economic_and_investment_needs.pdf (accessed 28.08.2020).

14. Europe's Moment: Repair and Prepare for the Next Generation. Brussels, European Commission, 27.05.2020. 17 p. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-europe-moment-repair-prepare-next-generation.pdf (accessed 28.08.2020).

15. EU Budget for Recovery: Questions and Answers on REACT-EU, Cohesion Policy Post-2020 and the European Social Fund+. European Commission, 28.05.2020. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_948 (accessed 28.08.2020).

16. Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD). Available at: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1089 (accessed 28.08.2020).

17. Solvency Support Instrument Helping Kick-start the European Economy. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ssi-factsheet.pdf (accessed 28.08.2020).

18. Commission Welcomes European Parliament's Position on InvestEU. European Commission, 16.01.2019. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_19_444 (accessed 28.08.2020).

19. The InvestEU Programme: Questions and Answers. European Commission, 06.2018. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_18_4010 (accessed 28.08.2020).

20. Darvas Zs. Three-quarters of Next Generation EU Payments Will Have to Wait until 2023. 10.06.2020. Available at: https://www.bruegel.org/2020/06/three-quarters-of-next-generation-eu-payments-will-have-to-wait-until-2023/ (accessed 28.08.2020).

21. How EU Member States Reacted to the Commission’s Recovery Fund Proposal. 04.06.2020. Available at: https://www.euractiv.com/section/politics/news/how-eu-member-states-reacted-to-the-commissions-recovery-fund-proposal/ (accessed 28.08.2020).

22. Ministerial Committee on EU Affairs Outlined Finland's Positions on the Financial Framework Package and the Recovery Instrument. Government Communications Department, 04.06.2020. Available at: https://valtioneuvosto.fi/-/10616/eu-minva-linjasi-suomen-kantoja-rahoituskehyskokonaisuuteen-ja-elpymisvalineeseen?languageId=en_US (accessed 28.08.2020).

23. Komissarova Zh.N., Sergeev E.A. Fiskal'noe regulirovanie ES i konsolidatsiya byudzheta v stranakh Vishegradskoj gruppy. Vestnik MGIMO-Universiteta, 2019, № 3 (66), cc. 131-158. [Komissarova Zh.N., Sergeev E.A. Fiskal'noe regulirovanie ES i konsolidatsiya byudzheta v stranakh Vishegradskoi gruppy [EU fiscal governance and budget consolidation in Visegrád countries]. Vestnik MGIMO-Universiteta, 2019, no. 3(66), pp. 131-158.] DOI: 10.24833/2071-8160-2019-3-66-131-158

24. European Council Conclusions, 17-21 July 2020. European Council, 21.07.2020. 67 p. Available at: https://www.consilium.europa.eu/media/45109/210720-euco-final-conclusions-en.pdf (accessed 28.08.2020).

25. Zubașcu F. Budget Deal Shrinks EU Ambitions in Technology and Innovation Programmes. Science|Business, 21.07.2020. Available at: https://sciencebusiness.net/framework-programmes/news/budget-deal-shrinks-eu-ambitions-technology-and-innovation-programmes (accessed 28.08.2020).

26. Bayer L., Busquets Guàrdia A. The EU Budget and Recovery Deal in Charts. Politico, 25.07.2020. Available at: https://www.politico.eu/article/the-eu-budget-and-recovery-deal-in-charts/ (accessed 28.08.2020).

27. Klinov V.G., Sidorov A.A. Ehkonomicheskaya kon'yunktura. Moskva, Ehkonomika, 2019. 425 s. [Klinov V.G., Sidorov A.A. Ehkonomicheskaya kon"yunktura [Market situation]. Moscow, Ekonomika, 2019. 425 p.]

28. Krenek A., Schratzenstaller M. Tax-based Own Resources to Finance the EU Budget. Intereconomics, 2019, vol. 54, no. 3, pp. 171-177.

29. The EU Budget Powering the Recovery Plan for Europe. COM(2020) 442 final. European Commission, 27.5.2020. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/about_the_european_commission/eu_budget/1_en_act_part1_v9.pdf (accessed 28.08.2020).

30. Financing the Recovery Plan for Europe. European Commission, 27.05.2020. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/about_the_european_commission/eu_budget/factsheet_3_v22.pdf (accessed 28.08.2020).

31. Valero J. France Proposes a Fund of EU’s 3% GDP against Virus. Euractiv, 22.04.2020. Available at: https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/france-proposes-a-fund-of-eus-3-gni-against-virus/ (accessed 28.08.2020).

Система Orphus

Loading...
Up