Liberalism against Etatism (on the Path towards Liberalism of the 21st Century)

 
PIIS013122270013254-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-11-13-22
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 11
Pages13-22
Abstract

In the 20th century, liberalism stood up in a fight against two authoritarian (totalitarian) regimes – the nazi one and the communist one. This lead to conclusion on the “end of history” – the end of the world competition in common forms. It took little time to make sure that sharp turns of historical processes are unpredictable, etatist (authoritarian, statist) regimes are diverse, and liberalism has to argue for its historically superior role in a dispute with them over and over again. In some cases, and in some ways, authoritarian regimes have proven to be more effective than liberal ones. This was discussed by qualified experts at international workshops held in Moscow in 2017–2018. Following these discussions, a book was published in 2019. The proceeding of the dispute is represented in this article. The liberal strategy has been searching for a synthesis of freedom and equality for more than a century. However, in practice, their organic convergence is problematic. It is difficult to balance the aims of liberals and socialists, and therefore, to define possibilities and limits of a dialogue between them. Social state is one of the main ideas that liberal parties bring to elections. But it is hard to compile with material and administrative resources concentration in state hands. Nations are a reality of the modern world. Building and developing civil nations within the borders of one state (and particularly of interstate formations) is the task that has no vivid and familiar solutions. The same as the problem of nation-state sovereignty (the apologetic attitude to which has become widespread) has no simple and unambiguous solution. The apparent success of illiberal (and in some countries – anti-liberal) methods of partial modernization is one of the most сruel surprises sprung on the liberal doctrine and policy by modern world processes. All this makes the promotion of liberal values in Europe and Russia very challenging

Keywordsliberalism, etatism, social state, nationalism, civil and ethnic nations, “sovereignizator”, illiberal ways of modernization, liberal world and Russia
Received29.12.2020
Publication date29.12.2020
Number of characters40836
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Истоки либеральных представлений о главных ценностях в жизни человека и общества восходят к суждениям времен древнегреческих мыслителей. С тех пор они прошли продолжительный путь. К ХVII в. либерализм предстал как система признанных ценностей и философская доктрина. Его отправные точки – достоинство личности, свобода и ответственность людей. Все они в либеральной концепции непреложны и незаменимы. Но времена менялись, и вместе с ними изменялись либеральные подходы к актуальным проблемам.
2 В ХХ в. произошло самое широкое распространение идеологии и практики либерализма в мире. В большинстве стран было введено всеобщее избирательное право. Но во многих из них режимы оставались или становились менее свободными, с меньшими возможностями политического выбора, открывающими путь к тирании, санкционированной большинством. Возникал (или укреплялся) феномен нелиберальной демократии.
3 Заметным событием стало появление в 2003 г. книги известного американского ученого и журналиста, уроженца Бомбея Фарида Закарии. Меньше не всегда значит лучше, утверждал Закария. Не просто демократия, а развитие либеральной демократии дает ключ к ответу на современные вызовы. “Без такого внутреннего содержания демократия превратится не просто в негодную, а в опасную пустую оболочку... Сегодня нам необходима такая политика, в которой демократии было бы не больше, а меньше.. [1, сс. 274, 283-285].
4 Закария был не первым, кто выступил с таким предупреждением. Фокус исследования надо сдвинуть, настаивал нобелевский лауреат Амарития Сен. Внимание многих ученых, подчеркивал он, приковано к росту валового продукта, недостаточности доходов, техническому прогрессу и т.д. Но центральная проблема, от которой зависит все, – свобода и ее дефицит, причем главенствующая роль принадлежит политической свободе. Развитие это и есть свобода. Политические свободы (а не социальные, как полагают многие) – главная моторная сила развития [2, сc. 21, 35-36, 69-182].
5 Едва ли не самое видное место среди последних публикаций по данной теме приобрели выступления профессора Френсиса Фукуямы. Сначала статья в американском журнале (1989 г.), а через несколько лет книга (1992 г.) были переведены на многие языки и переизданы в десятках стран. Автор выдвинул междисциплинарную концепцию современного мирового развития и предсказал перелом в многотысячелетней истории человечества – окончание известной истории. Самое примечательное в концепции Фукуямы победоносный марш режима либеральной демократии, которому теперь никто уже противостоять не сможет [3, pp. 3-18; 4]. Так ли это? Окончательное торжество либеральной демократии (за исчерпанием достойных противников) автор предположительно отодвигает на неопределенный срок в будущем. Что ж, за это время в судьбах либерализма в России и в мире могут произойти немалые изменения.

Number of purchasers: 0, views: 758

Readers community rating: votes 0

1. Zakariya F. Buduschee svobody: neliberal'naya demokratiya v SShA i za ikh predelami. Moskva, “Ladomir”, 2004. 383 s. [Zakaria F. Budushchee svobody: neliberal'naya demokratiya v SShA i za ikh predelami [The Future of Freedom: Illiberal Democracy at Home and Abroad]. Moscow, “Ladomir”, 2004. 383 p.]

2. Sen A. Razvitie kak svoboda. Moskva, Fond Liberal'naya missiya, Novoe izdatel'stvo, 2004. 425 s. [Sen A. Razvitie kak svoboda [Development as Freedom]. Moscow, Fond Liberal'naya missiya, Novoe izdatel'stvo, 2004. 425 p.]

3. Fukuyama. F. The End of History. The National Interest, 16 (Summer 1989), pp. 3-18.

4. Fukuyama F. Konets istorii i poslednij chelovek. Moskva, AST Ermak, 2004. 588 s. [Fukuyama F. Konets istorii i poslednii chelovek [The end of history and the last man]. Moscow, AST Ermak, 2004. 588 p.]

5. Liberalizm v KhKhI veke. Sovremennye vyzovy svobode i novye liberal'nye otvety. Moskva, Mysl', 2019. 371 s. [Liberalism in the XXI century. Modern challenges to freedom and new liberal responses. Moscow, Mysl', 2019. 371 p. (In Russ.)]

6. Pain Eh., Fedyunin S. Natsiya i demokratiya. Perspektivy upravleniya kul'turnym raznoobraziem. Moskva, Mysl', 2017. 266 s. [Pain Je., Fedjunin S. Natsiya i demokratiya. Perspektivy upravleniya kul'turnym raznoobraziem [Nation and democracy. The perspectives of management of cultural diversity]. Moscow, Mysl', 2017. 266 p.]

7. Mad'yar B. Anatomiya postkommunisticheskogo mafioznogo gosudarstva. Na primere Vengrii. Moskva, Novoe literaturnoe obozrenie, 2016. 392 s. [Magyar B. Anatomiya postkommunisticheskogo mafioznogo gosudarstva. Na primere Vengrii [The Anatomy of Post-Communist Mafia Regimes on the example of Hungary]. Moscow, Novoe literaturnoe obozrenie, 2016. 392 p.]

Система Orphus

Loading...
Up