Interaction of Corporate Structures in the EU: Impact of Digitalization

 
PIIS013122270013195-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-10-93-102
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 10
Pages93-102
Abstract

The article discusses the trends in industry and market concentration, the transformation of business models and interaction strategies of the European Union companies under the influence of digitalization. The analysis of business structure statistics in various sectors of the EU economy is carried out, supplemented by a case study of changes in the forms and structure of companies and their groups due to adaptation to new technological realities. It is shown that by incorporating digital opportunities into their business models, companies begin to perform the functions of not only the supplier of goods and services and the creator of technology, but also the networking manager, as well as the aggregator of assets. At the same time, the roles of small and large companies are somewhat modified, making it possible for two different trends to exist simultaneously. On the one hand, the concentration of key industries is declining, according to statistical data. However, an empirical analysis of specific cases indicates the absorption of new functions and areas of competence by major industry leaders. This is largely due to expanded interaction with a network of small innovative companies. At the same time, interaction with a client most often remains with a large partner as the digital intensity index indicates the low activity of small businesses in the field of online sales and data analysis. It is assumed that the structural crisis caused by the COVID-19 pandemic and the state’s response to it will lead to a new restructuring of global production chains, a new quality of relationships within these chains, as well as a strengthening of digital companies and conglomerates in the EU.

KeywordsEuropean Union, digital economy, business model, industry concentration, corporate integration
Received25.12.2020
Publication date25.12.2020
Number of characters29819
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Глубокие структурные изменения, связанные с внедрением цифровых технологий, происходят сегодня в экономике на всех уровнях: от функционирования рынков и отраслей до организации внутрифирменных процессов и самой природы отдельных товаров и услуг, которые становятся “умными”, “подключенными” и работают в сетевом формате. Эти изменения не могут не касаться взаимодействия компаний, их стратегий, бизнес-моделей и в конечном счете оказывают влияние на всю корпоративную структуру экономик стран, регионов и мира в целом. Развитие единого цифрового рынка требует более тесного сетевого взаимодействия между предприятиями, занятыми на различных этапах жизненного цикла продукта и создания стоимости, что значительным образом отражается на их конкурентной позиции [1]. Повсеместное внедрение цифровых услуг и качественное изменение характера влияния цифровизации на функционирование рынков заставляет компании принципиально пересматривать подходы к построению своих бизнес-моделей [2]. Основным содержанием перемен в бизнес-моделях стали попытки подключиться к управлению сетевыми взаимодействиями как в рамках цепочки добавленной стоимости самой компании, так и в смежных отраслях в контексте более широкой экосистемы функционирования бизнеса.
2 Экономика Европейского союза (ЕС) сегодня сталкивается с немалым количеством вызовов – как давно дающих о себе знать, так и совершенно новых. Важнейший и фундаментальный вызов – отставание от конкурентов в высокотехнологичных отраслях [3], отсутствие должного уровня национальных компаний-“чемпионов” в ряде важнейших сфер. В Европе признают, что “компании-лидеры в сфере промышленности и цифровых технологий из США и Китая будут доминировать в большей части мировой экономики в течение ближайших десятилетий” [4]. В новой промышленной и конкурентной политике власти ЕС пытаются опереться на сильные стороны европейских компаний, трансформацию их бизнес-моделей и схем корпоративной кооперации. Вопрос о преодолении долгосрочных структурных проблем обострился в связи с пандемией COVID-19.
3

ПОДХОДЫ К ИССЛЕДОВАНИЮ ПРОБЛЕМЫ

4 Вопрос о влиянии внедрения цифровых технологий на стратегии развития компаний и структуру отраслей последовательно поднимался в работах М. Портера. В 1985 г. он выдвинул идею о том, что повсеместное распространение информационных технологий приводит к новому качеству функционирования цепочек добавленной стоимости и позволяет компаниям экономить на эффекте масштаба [5]. С появлением и стремительным распространением Интернета среди бизнес-структур в 1990-е годы, завершившимся кризисом “доткомов” в 2000 г., Портер обновил свой подход, указав на деструктивное влияние интернет-технологий на корпоративный мир [6]. Совершенно иное мнение М. Портер и его соавторы высказали в работе 2014 г. [7]. Здесь новые технологии уже рассматриваются не как “приложение к реальной экономике, искажающее сигналы рынка”, а как средство изменения правил конкуренции и структуры рынков. Причина кроется в том, что технологии и услуги стали частью самого продукта – он стал “умным” и “подключенным”. В этой связи М. Портер считает, что наибольшие изменения касаются производственных отраслей: перед ними встает нетривиальная задача выстроить конфигурацию своего продукта и ассоциированных с ним услуг так, чтобы предложить наибольшую полезность покупателю. Одновременно возрастает сложность взаимосвязей внутри цепочки добавленной стоимости, значимость поставщиков физических компонентов снижается, а поставщиков технологических решений – возрастает.

Number of purchasers: 0, views: 847

Readers community rating: votes 0

1. Rozanova N. Ehvolyutsiya firmy v usloviyakh tsifrovoj ehkonomiki. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 8, ss. 21-28. [Rozanova N. Evolyutsiya firmy v usloviyakh tsifrovoi ekonomiki [Evolution of a firm in a digital economy]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 8, pp. 21-28.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-8-21-28

2. Rachinger M., Rauter R. et al. Digitalization and its Influence on Business Model Innovation. Journal of Manufacturing Technology Management, 2019, no. 8, pp. 1143-1160. DOI:10.1108/JMTM-01-2018-002

3. Khesin E. Ehkonomika Evropejskogo soyuza: itogi postkrizisnogo desyatiletiya. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 1, sc. 73-81. [Khesin E. Ehkonomika Evropeiskogo soyuza: itogi postkrizisnogo desyatiletiya [Economy of the European Union: a decade after the crisis]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 1, pp. 73-81.] DOI:10.20542/0131-2227-2020-64-1-73-81

4. Verhofstadt G. Europe’s Missing Champions. Project Syndicate, 2019. Available at: https://bit.ly/2WFe8TP (accessed 10.05.2020).

5. Porter M., Millar V. How Information Gives You Competitive Advantage. Harvard Business Review, 1985, no. 4, pp. 149-160.

6. Porter M. Strategy and the Internet. Harvard Business Review, 2001, no. 3, pp. 63-78.

7. Porter M., Heppelmann J. How Smart, Connected Products Are Transforming Competition. Harvard Business Review, 2014, no. 11, pp. 64-88.

8. Khan L. Amazon’s Antitrust Paradox. Yale Law Journal, 2017, no. 3, pp. 564-907.

9. Bessen J. Information Technology and Industry Concentration. Boston University School of Law, Law & Economics Paper Series, 2017, no. 17-41. Available at: https://scholarship.law.bu.edu/faculty_scholarship/267 (accessed 10.05.2020).

10. Ciriani S., Lebourges M. The Market Dominance of US Digital Platforms: Antitrust Implications for the European Union, 2018. Available at: https://ssrn.com/abstract=2977933 (accessed 10.06.2020).

11. Guinea O., Erixon F. Competition: Market Concentration, Regulation, and Europe’s Quest for a New Industrial Policy. ECIPE Occasional Paper, 2019, no. 1. Available at: https://bit.ly/2X48lq7 (accessed 10.05.2020).

12. Maintaining competitive conditions in the era of digitalization. OECD report to G-20 Finance Ministers and Central Bank Governors, July 2018. Available at: https://bit.ly/2LBqJ4f (accessed 10.05.2020).

13. Gutiérrez G., Philippon T. How EU Markets Became More Competitive than US Markets: A Study of Institutional Drift. NBER Working Paper Series, 2018. Available at: https://whr.tn/2yb0XRj (accessed 10.05.2020).

14. Valetti T. Concentration Trends in Europe. European Commission, 2017. Available at: https://bit.ly/366NS7W (accessed 10.05.2020).

15. Tsirenschikov V. Tsifrovizatsiya ehkonomiki Evropy. Sovremennaya Evropa, 2019, № 3, ss. 104-113. [Tsirenshchikov V. Tsifrovizatsiya Ekonomiki Evropy [Digitalization of European Economy]. Contemporary Europe, 2019, no. 3. pp. 104-113.] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope32019104113

16. Digital Economy and Society Index, by Main Dimensions of the DESI. Available at: https://bit.ly/2SlLvbW (accessed 10.05.2020).

17. DESI – Compare Countries’ Progress. European Commission, 2019. Available at: https://bit.ly/35lfAh1 (accessed 10.05.2020).

18. Uglublennyj analiz statistiki predprinimatel'stva. Ehkonomicheskij i sotsial'nyj sovet OON. ECE/CES/2014/8, 27 yanvarya 2014 g. [In-Depth review of entrepreneurship statistics. United Nations Economic and Social Council, ECE/CES/2014/8, January 27, 2014 (In Russ.)] Available at: https://bit.ly/3fZbW1l (accessed 10.05.2020).

19. Eurostat − OECD Manual on Business Demography Statistics. European Communities/OECD. Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities, 2007. 99 p.

20. Rossetti F. The Business Demography of the ICT Sector in Europe. European Commission, Joint Research Centre, EUR 28651 EN, 2017. 52 P. DOI:10.2760/45401

21. Business Demography by Legal Form. Available at: https://bit.ly/2X71BaG (accessed 10.05.2020).

22. Integration of Digital Technology. Digital Economy and Society Index Report, 2019. Available at: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi (accessed 10.05.2020).

23. Likuev A., Bermisheva P. Neobanki: buduschee ili tupikovaya vetv' razvitiya bankovskoj sistemy. Forbes, 01.06.2017. [Likuev A., Bermisheva P. Neobanki: budushchee ili tupikovaya vetv' razvitiya bankovskoi sistemy [Neobanks: the future or a dead-end branch of the banking system]. Forbes, 01.06.2017.] Available at: https://bit.ly/2Ziej9D (accessed 10.05.2020).

24. Costa E., Soares A.L., de Sousa J.P. On the Use of Digital Platforms to Support SME Internationalization in the Context of Industrial Business Associations. Handbook of Research on Expanding Business Opportunities with Information Systems and Analytics. Gamil G.L. ed. Brazil, Informações em Rede Consultoria e Treinamento Ltda, 2018, pp. 66-94.

25. Novak J., Purta M. et al. The RTise of Digital Challengers. How Digitization Can Become the Next Growth Engine for Central and Eastern Europe. McKinsey & Company, 2018. Available at: https://mck.co/3g78SQO (accessed 10.05.2020).

26. Industrie 4.0 in a Global Context: Strategies for Cooperating with International Partners. Kagermann H., Anderl R. et. al. Munich, Acatech STUDY, Herbert Utz Verlag, 2016. 70 p.

27. mBank: Good Performance amid Difficult Market Environment. Press Release. 29 April, 2015. Available at: https://en.media.mbank.pl/36494-mbank-good-performance-amid-difficult-market-environment (accessed 10.05.2020).

28. The Pandemic Shock Will Make Big, Powerful Firms Even Mightier. The Economist, 26 March, 2020. Available at: https://econ.st/3dU2wCc (accessed 10.05.2020).

Система Orphus

Loading...
Up