Arms and Diplomacy

 
PIIS013122270010265-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-6-9-23
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Center for International Security
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 6
Pages9-23
Abstract

The United States’ withdrawal from the Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty (INF) in 2019 threatens to dismantle the entire nuclear arms control system built over the last 50 years. It may lead to an uncontrolled multilateral arms race involving strategic, intermediate-range, tactical nuclear and non-nuclear offensive and defensive weapons. This dangerous turn of events is met with different attitude by different politicians and experts. One expanding school of thought postulates that the bipolar world of the Cold War era has given way to multipolarity, so bilateral nuclear weapons restrictions are no longer feasible. This assumption is supplemented by a hypothesis that it is impossible to control the newest weapons and military technologies using previous methods of negotiations and agreements, so those methods should also be abandoned. The focus should allegedly shift to various multilateral forums on creating an environment for nuclear disarmament and enhancing nuclear deterrence, transparency and predictability. Thus, the main premise is that the current arms control crisis is unavoidable and does not pose much danger: it is possible to do without formal nuclear arms reduction, limitation and non-proliferation agreements. However, scientific analysis demonstrates that the above assumptions about the advent of nuclear multipolarity and effects of new technologies are wrong. Firstly, despite deep reductions in nuclear weapons over the last 30 years, the proportion of those controlled by the two leading nuclear powers has barely declined at all, and the nuclear landscape remains largely bilateral. Secondly, the revolutionary impact of military technological progress is not something new, but is a logical phenomenon that has occurred regularly throughout history. Nonetheless, five decades of experience clearly demonstrated that arms control can be very successful, provided there is political will at the highest governments’ level to reach agreements on limitation and reduction of nuclear weapons. Like in the past, in the foreseeable future, arms control measures are able to substantially reduce the threat posed by innovative weapons systems. No doubt, arms control agreements do have their limits. But overall, despite certain gaps and failures, the arms control process has scored a number of historical victories during the past 50 years, and it should remain at the core of international security, even if many problems cannot be resolved quickly or all at once. Only the continuation of nuclear arms control can create political and military conditions for eventual limitations of many innovative weapons systems and technologies, as well as for a phased shift to a multilateral format of nuclear disarmament.

Keywordsnuclear weapons, arms limitation and reduction, verification of treaties, precision-guided conventional arms, cost-effectiveness criterion, hypersonic systems, orbital weapons, means of cyber warfare, autonomous systems, laser weapons
AcknowledgmentThe article has been supported by a grant of the Russian Science Foundation. Project no. 18-18-00463.
Received26.06.2020
Publication date26.06.2020
Number of characters67452
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Кризис контроля над ядерным оружием в последнее время стал объектом тревоги высшего руководства России [1]. Хотя сейчас всеобщим вниманием завладела пандемия, рано или поздно она пройдет. Но ядерное оружие никуда не денется, и вместе с ним останется угроза несопоставимо более страшного бедствия – ядерной войны. Нынешний 2020-й год – решающий момент в новейшей истории контроля над вооружениями.
2 Это последний год, когда еще остается возможность сохранить эффект Договора по ракетам средней и меньшей дальности (ДРСМД), например, на основе российской инициативы о моратории на развертывание таких ракет в Европе. Это также и последний год, когда Россия и США еще могут договориться о продлении действия Договора по стратегическим наступательным вооружениям (ДСНВ-3), срок которого истекает в 2021 г. Наконец, это год очередной (причем юбилейной) Конференции по рассмотрению Договора о нераспространении ядерного оружия (ДНЯО). Когда она состоится, ее итоги во многом определяют судьбу этого ключевого Договора, а вслед за ним и будущее Договора о всеобъемлющем запрете ядерных испытаний (ДВЗЯИ).
3

Разные взгляды на один предмет

4 В мышлении профессионального стратегического сообщества в России и за рубежом кризис контроля над вооружениями наконец-то занял центральное место. Только вот отношение к этому явлению весьма разное.
5 Есть немало специалистов в военных ведомствах и оборонной промышленности, ассоциированных с ними исследовательских центрах и органах СМИ, которые вздохнули с облегчением. Они полагают, что закончилось "смутное время", когда не было явного внешнего врага, отрицалась угроза нападения извне, а роль военной мощи, и более всего ядерного оружия, казалась маргинальной и расплывчатой. Для них все снова стало ясно: есть понятный (и традиционный) противник, военная угроза по его вине растет, ядерную войну – как и любую другую – можно выиграть, а договоры по контролю над вооружениями мешают создавать оружие для победы и смущают наивных людей [2; 3; 4, c. 6; 5, с. 6, 7; 6].
6 Но есть и другой взгляд на кризис, который исходит из предпосылки, что он стал неизбежен ввиду коренных перемен в миропорядке и появлении революционных военных технологий, которые упразднили прежние методы контроля над ядерным оружием. Однако авторы данного подхода не теряют оптимизма и охотно делятся им с государственными деятелями, утверждая, что стратегическую стабильность и безопасность можно строить без формальных договоров по ограничению конкретных систем оружия [7]. Новая политика, по их мнению, "должна основываться как на углубленных многоуровневых диалогах между ведущими ядерными державами, выработке правил игры в областях, где прямое военное столкновение наиболее вероятно, так и на фундаментальном пересмотре самой философии укрепления стратегической стабильности. Вместо того, чтобы пытаться преодолеть ядерное сдерживание посредством сокращения вооружений и разоружения, необходимо согласованно и многосторонне его укреплять" [8]. Похожие идеи высказываются на весьма высоком уровне и за рубежом [9; 10]. В их числе "…новая парадигма, которая продвинется дальше прежнего контроля над вооружениями.., должна быть сформирована созданием постоянной комиссии России-США по ядерному оружию и ее расширением на стратегическое и тактическое ядерное оружие и все ядерные государства" [11, pp. 1-3].

Number of purchasers: 1, views: 1065

Readers community rating: votes 0

1. Tseremoniya vrucheniya veritel'nykh gramot. 5 fevralya 2020 g., Moskva. [Presentation of Foreign Ambassadors’ Letters of Credence. February 5, 2020. Moscow (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/events/president/news/62732 (accessed 20.02.2020).

2. Colby E. If You Want Peace Prepare for Nuclear War. Foreign Affairs, 2018, vol. 6, no. 97, pp. 25-32. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2018-10-15/if-you-want-peace-prepare-nuclear-war (accessed 02.02.2019).

3. Joint Publication 3-72, Nuclear Operations. Joint Chiefs of Staff, 11 June 2019. Available at: https://fas.org/irp/doddir/dod/jp3_72.pdf (accessed 19.02.2020).

4. Ketonov S. Amerikanskij “Avangard” ne suschestvuet dazhe na bumage. Voenno-promyshlennyj kur'er, 04.06.2019. [Ketonov S. Amerikanskii “Avangard” ne sushchestvuet dazhe na bumage [American Avangard Still Does Not Exist Even on Paper]. Voenno-promyshlennyi kur’er, 04.06.2019.] Available at: https://vpk-news.ru/articles/50604 (accessed 19.02.2020).

5. Shirokorad A. Oruzhie Sudnogo dnya. Nezavisimoe voennoe obozrenie, 13.07. 2019, № 19, ss. 6-7. [Shirokorad A. Oruzhie Sudnogo dnya [The Doomsday Weapon]. Nezavisimoe Voennoe Obozrenie, 13.07.2019, no. 19, pr. 6-7.]

6. Sivkov K. “Khvason” – primer dlya “Sarmata”. Voenno-promyshlennyj kur'er, 23.10.2018. [Sivkov K. “Khvason” – primer dlya “Sarmata” [Hwasong − Example for Sarmat] Voenno-promyshlennyi kur’er, 23.10.2018.] Available at: https://vpk-news.ru/articles/45824 (accessed 20.02.2020).

7. Karaganov C., Suslov D. Novoe ponimanie i puti ukrepleniya mnogostoronnej strategicheskoj stabil'nosti. Doklad, 21 maya 2019 g. [Karaganov S., Suslov D. Novoe ponimanie i puti ukrepleniya mnogostoronnei strategicheskoi stabil'nosti. Doklad, 21.05.2019. [New Understanding and the Ways to Enhance Multilateral Strategic Stability] Report, 21.05.2019.] Available at: http://svop.ru/wp-content/uploads/2019/09/REPORT_Rus_1.pdf (accessed 27.02.2020).

8. Karaganov S., Suslov D. Sderzhivanie v novuyu ehpokhu. Rossiya v global'noj politike, 2019, t. 17, № 4, ss. 22-37. [Karaganov S., Suslov D. Sderzhivanie v novuyu ehpokhu [Deterrence in the New Era]. Russia in Global Affairs, 2019, vol. 17, no. 4. pp. 22-37.] Available at: https://globalaffairs.ru/number/Sderzhivanie-v-novuyu-epokhu-20174 (accessed 23.02.2020).

9. Creating the Conditions for Nuclear Disarmament (CCND). Working paper submitted by the United States of America. Available at: https://undocs.org/NPT/CONF.2020/PC.II/WP.30 (accessed 25.02.2020).

10. Deuxieme session du Comite preparatoire de la Conference d’examen du Traite sur la non-proliferation des armes nucleaires de 2020 (Geneve, 23 avril – 4 mai 2018). Intervention de Madame Alice Guitton, Representant permanent de la France aupres de la Conference du desarmement, Chef de la delegation francaise Geneve, le 23 avril 2018. Available at: http://statements.unmeetings.org/media2/18559222/france-newl.pdf (accessed 23.02.2020).

11. Moon W. Beyond Arms Control: Cooperative Nuclear Weapons Reductions – A New Paradigm to Roll Back Nuclear Weapons and Increase Security and Stability. Journal for Peace and Nuclear Disarmament, 2020, vol. 2, no. 2. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/25751654.2020.1732516 (accessed 19.03.2020).

12. Khazbiev A. Sistema kontrolya nad SNV – ehto trup, kotoryj nevozmozhno ozhivit'. Ehkspert, № 4 (1148), 14.01.2020. [Khazbiev A. Sistema kontrolya nad SNV – eto trup, kotoryi nevozmozhno ozhivit' [The System of Control Over START is a Corpse which Cannot Be Revived]. Ekspert, no. 4 (1148), 14.01.2020]. Available at: https://expert.ru/2020/01/14/sistema-kontrolya-nad-snv---eto-trup-kotoryij-nevozmozhno-ozhivit/ (accessed 19.03.2020).

13. Kaplan F. The Wizards of Armageddon. New York, Simon and Schuster, 1983. 456 p.

14. Ellsberg D. The Doomsday Machine. Confessions of a Nuclear War Planner. New York, Bloomsbury, 2017. 384 p.

15. Wohlstetter A., Hoffman F., Lutz R., Rowen H. Selection and Use of Strategic Air Bases. RAND Corporation, April 1954. Available at: https://www.rand.org/pubs/reports/R0266.html (accessed 19.03.2020).

16. Department of State Bulletin, Vol. XLVII, No. 1202. Office of Public Communication, Bureau of Public Affairs, 1962. Available at: https://books.google.ru/books?id=pZJHAQAAMAAJ&pg=PA46&lpg=PA46&dq=department+of+state+bulletin+vol+xlvii+no+1202+office+of+public+communication+bureau+of+public+affairs+1962&source=bl&ots=c1QxF63PEZ&sig=ACfU3U3R7ZLpUhmXdAmV2AOfpQz9ugcDiQ&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwjm6Lf14K3oAhVc6qYKHW16C1EQ6AEwAHoECAgQAQ#v=onepage&q=department%20of%20state%20bulletin%20vol%20xlvii%20no%201202%20office%20of%20public%20communication%20bureau%20of%20public%20affairs%201962&f=false (accessed 22.03.2020).

17. Bal D. Politics and Force Levels of The Strategic Missile Programme of the Kennedy Administration. Los Angeles, University of California Press, 1980. 344 p.

18. McNamara R. The Essence of Security: Reflections in Office. New York, Harper & Row, 1968. 176 p.

19. Labrie R. SALT Handbook. Key Documents and issues 1972−1979. Washington, AEI Press, 1979. 741 p.

20. Newhouse J. Cold Dawn: The Story of SALT. New York, Holt, Rinehart and Winston, 1973. 302 p.

21. Scoville H., Osgood R. Missile Madness. Boston, Houghton Mifflin, 1970, 75 p.

22. Ballistic Missile Defense Technologies, U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Washington, DC. U.S. Government Printing Office, 1985. 328 p. Available at: https://ota.fas.org/reports/8504.pdf (accessed 27.02.2020).

23. SDI: Technology, Survivability, and Software, U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Washington, DC, U.S. Government Printing Office, 1988. 283 p. Available at: https://ota.fas.org/reports/8837.pdf (accessed 25.02.2020).

24. Report to the Congress on the Strategic Defense Initiative, 1989. Washington DC, U.S. Government Printing Office. March 13, 1989. 356 p.

25. Dvorkin V. Space Weapons Programs. Outer Space: Weapons, Diplomacy, and Security. Arbatov A., Dvorkin V., eds. Washington, Carnegie Endowment for International Peace, 2010, pp. 30-45.

26. Ramm A., Kornev D. Al'batros mirovoj revolyutsii − chast' 1. Voenno-promyshlennyj kur'er, 23.09.2015. [Ramm A, Kornev D. Al'batros mirovoi revolyutsii − chast' 1 [The Albatross of the World Revolution, Part 1]. Voenno-promyshlennyi kur'er, 23.09.2015.] Available at: http://www.vpk-news.ru/articles/27160 (accessed 25.02.2020).

27. Grinevskij O. Perelom. Ot Brezhneva k Gorbachevu. Moskva, Olimpiya, 2004. 147 s. [Grinevskii O. Perelom. Ot Brezhneva k Gorbachevu [The Break. From Brezhnev to Gorbachev]. Moscow, Olimpia, 2004. 147 p.]

28. Dvorkin V. Mirovoj Dogovor. Novaya Gazeta, 10.11.2019. [Dvorkin V. Mirovoi Dogovor [World Treaty]. Novaya Gazeta, 10.11.2019.] Available at: https://novayagazeta.ru/articles/2019/11/10/82673-mirovoy-dogovor (accessed 25.02.2020).

29. Akhmerov D., Akhmerov E., Valeev M. Po-bystromu ne poluchitsya. Voenno-promyshlennyj kur'er, 19.10.2015. [Akhmerov D., Akhmerov E., Valeev M. Po-bystromu ne poluchitsya [This Cannot Be Done Fast]. Voenno-promyshlennyi kur'er, 19.10.2015.] Available at: http://vpk-news.ru/articles/27617 (accessed 19.03.2020).

30. Acton J. Silver Bullet? Asking the Right Questions about Conventional Prompt Global Strike. Washington, Carnegie Endowment for International Peace. Available at: http://carnegieendowment.org/publications/?fa=52778 (accessed 25.02.2020).

31. SIPRI Yearbook 2019: Armaments, Disarmament and International Security. Oxford University Press, 2019. 592 p.

32. Missile Defense Review. Washington DC, 2019. Available at: https://media.defense.gov/2019/Jan/17/2002080666/-1/-1/1/2019-MISSILE-DEFENSE-REVIEW.PDF (accessed 19.02.2019).

33. Arbatov A. Grezy i real'nosti kontrolya nad vooruzheniyami. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 11, ss. 5-16. [Arbatov A. Grezy i real'nosti kontrolya nad vooruzheniyami [Myths and Realities of Arms Control]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 11, pp. 5-16.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-11-5-16

34. Arbatov A. A New Era of Arms Control: Myths, Realities and Options. Carnegie Moscow Center, 24.10.2019. Available at: https://carnegie.ru/commentary/80172 (accessed 20.02.2020).

35. Soviet-United States Joint Statement on Future Negotiations on Nuclear and Space Arms and Further Enhancing Strategic Stability. Available at: https://www.presidency.ucsb.edu/documents/soviet-united-states-joint-statement-future-negotiations-nuclear-and-space-arms-and (accessed 15.02.2020).

36. Aktual'nye zadachi razvitiya Vooruzhennykh Sil Rossijskoj Federatsii. Krasnaya zvezda, 11.10.2003. [Crucial Tasks of the Development of the Armed Forces of the Russian Federation. Krasnaya zvezda, 11.10.2003 (In Russ.)] Available at: http://old.redstar.ru/2003/10/11_10/3_01.html (accessed 25.02.2020).

37. Nuclear Posture Review. Office of the Secretary of Defense. Washington, DC, February 2018. Available at: https://media.defense.gov/2018/Feb/02/2001872886/-1/-1/1/2018-NUCLEAR-POSTURE-REVIEW-FINAL- (accessed 01.02.2020).

38. Poslanie Prezidenta Federal'nomu Sobraniyu. 1 marta 2018 g., Moskva. [The President’s Address to the Federal Assembly. March 1, 2018, Moscow (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/events/president/news/56957 (accessed 10.03.2019).

39. Arbatov A. Chem opasen dlya Rossii vykhod SShA iz Dogovora o raketakh srednej i men'shej dal'nosti. Moskovskij Tsentr Karnegi, 22.102018. [Arbatov A. Chem opasen dlya Rossii vykhod SShA iz Dogovora o raketakh srednei i men'shei dal'nosti [What Makes the U.S. Withdrawal from the INF Treaty Dangerous to Russia]. Moscow Center Carnegie, 22.10.2018]. Available at: https://carnegie.ru/commentary/77543 (accessed 23.10.2019).

40. Arbatov A. Uskol'zayuschaya materiya. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 1, ss. 5-17. [Arbatov A. Uskol'zayushchaya materiya [Intangible Matter]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 1, pp. 5-17.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-1-5-17 Available at: https://www.imemo.ru/jour/meimo/index.php?page_id=1248&file=https://www.imemo.ru/files/File/magazines/meimo/01_2019/02_Arbatov.pdf (accessed 19.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up