India: from “M. Singh’s Reform” to Economic Policy of N. Modi

 
PIIS013122270010251-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-5-118-123
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 5
Pages118-123
Abstract

In consequence of the 1991 economic reform, India has become one of the world’s fastest growing economies and evolved into a new center of attraction regionally and globally. Meanwhile, the postreform development model has accumulated a lot of constraints, particularly a high percentage of the people living below poverty line and exacerbation of regional disparities. These unresolved problems hamper geopolitical and geoeconomic aspirations of the country. The architects of reforms have ever emphasized the need to accompany high economic growth by more equitable distribution of income among the general population. This means that economic reforms must be provided with appropriate changes of political institutions reflecting cooperative nature of “centre–state relations”. In 2014, Bharatiya Janata Party was able to perceive an urgent request of the Indian society for changes. The government primary tasks emanated from progressive trends of socio-economic and political development were as follows: firstly, to strength the infrastructure; secondly, to attract the foreign direct investments; thirdly, to attain the financial inclusion of the people; fourthly, to create an enabling business environment; and fifthly, to encourage the manufacturing sector. Despite the ongoing efforts improvement in the agricultural sector, some Indian states continue to be shaken by farmers’ protests. In that way the farmers appeal to the authorities to intensify the implementation of a comprehensive problem solution in the farm sector. It was suggested that this theme will be one of the key issues of the BJP’s strategy plan in apre-election phase. The article points out that under present-day conditions, transformation development model includes the continuation of economic reforms initiated in the early 1990s. The author reveals that the main intention of the transformative development strategy after the 1991 reform was to engage the most vulnerable (in economic and social regard) population groups and sections as well as backward states in economic growth. The article also examines the initiatives of Narendra Modi’s government and their results attained in terms of strengthening the socio-economic integration.

KeywordsIndia, “M. Singh’s reform”, “centre–state relations”, Narendra Modi, regional disparities, development strategy
Received14.04.2020
Publication date16.04.2020
Number of characters20946
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Как справедливо отмечено Д.Б. Абрамовым, эволюция индийской модели развития включает в себя различные этапы. Она берет начало со времен Джавахарлала Неру – первого премьер-министра страны, чья масштабная созидательная деятельность вошла в историю под названием “эпоха Неру”. В течение примерно четырех десятилетий стабильное функционирование отношений “центр–штаты” – узлового компонента политической системы Республики Индия – базировалось на принципах унитаризма и поддерживалось доминированием партии Индийский национальный конгресс (ИНК). Но в начале 1990-х годов в общественно-политическом устройстве страны произошли изменения, связанные с осуществлением “реформы М. Сингха”1. 1. Экономическая реформа 1991 г. в Индии вошла в историю под названием “реформа М. Сингха” по имени проводившего ее министра финансов.
2 Эти реформы повлияли на изменение существовавшей с момента достижения независимости модели развития. Действие преобразующих сил в условиях многосоставного, социально-поляризованного индийского общества неизменно сопровождается различными трудностями, преодоление которых требует политической адаптации к условиям формирующейся рыночно ориентированной экономики.
3

ИСТОКИ И ПРИЧИНЫ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ РЕФОРМЫ 1991 г.

4 Необходимость трансформации модели развития индийского государства была вызвана теми противоречиями и кризисными явлениями, которые явно обозначились на рубеже 1980–1990-х годов.
5 Нараставшие весь 1990/1991 ф. г. негативные признаки в экономике, достигли в июле 1991 г. своей наивысшей точки, вылившись в острый платежный кризис. Валютные резервы Индии сократились до предельно низкого уровня, и экономика страны впервые за всю историю независимости оказалась на грани дефолта. Трудности индийской экономики были вызваны рядом причин и обстоятельств как внешнего, так и внутреннего характера. К внешним факторам следует отнести колебания цен на нефть в течение 1990–1991 гг. из-за войны в Персидском заливе, а также то обстоятельство, что с распадом Советского Союза индийские отрасли промышленности, в основном ориентированные на экспорт, утратили в его лице надежного торгового партнера и огромный рынок сбыта. Внутренние факторы были связаны прежде всего с тем, что господствовавший в хозяйственной сфере госсектор в значительной мере исчерпал мобилизационные возможности для дальнейшего роста.
6 После того как по итогам десятых парламентских выборов весной 1991 г. партия ИНК получила возможность сформировать “правительство меньшинства” во главе с премьер-министром П.В. Нарасимха Рао, был дан старт новой экономической политике. Ее цель состояла в том, чтобы не только добиться текущей макроэкономической стабильности, но и запустить долгосрочный процесс, который придал бы всем сферам индийской экономики новый импульс развития. Основной массив пакета структурных изменений охватывал наиболее “зарегулированные” области торговой практики, а также промышленной импортной политики. Он включал следующие шаги:
  • во-первых, допуск частных предприятий в некоторые ранее зарезервированные за государственным сектором отрасли промышленности2;
  • во-вторых, создание благоприятных условий для увеличения притока инвестиций (в том числе иностранных);
  • в-третьих, снятие количественных ограничений на импортные товары и услуги;
  • в-четвертых, упразднение процедуры обязательного лицензирования почти во всех отраслях промышленности3.
2. После реформы за госсектором остались несколько базовых отраслей – атомная энергетика, добыча и производство радиоактивных минеральных ресурсов, железнодорожный транспорт, производство оружия, боеприпасов и военной техники, угольная промышленность, нефтепродукты.

3. Исключением являются те отрасли, которые представляют стратегический интерес.

Number of purchasers: 0, views: 1988

Readers community rating: votes 0

1. Budget 1991-1992 Speech of Shri Manmohan Singh Minister of Finance. 24th July 1991. Available at: https://www.indiabudget.gov.in/doc/bspeech/bs199192.pdf (accessed 03.01.2018).

2. Mishra S.N., Mishra S., Pal Ch. Decentralised Planning and Panchayati Raj Institutions. New Delhi, Mittal Publications, 2000. 191 p.

3. Election Sommission of India. “General elections, 2014 (16th Lok Sabha)”. Available at: http://eci.nic.in/eci_main1/statistical_reportge2014.aspx (accessed 12.03.2018).

4. NITI Aayog. About the Aspirational Districts Programme. Available at: http://niti.gov.in/about-aspirational-districts-programme (accessed 17.01.2019).

5. India’s Doing Business Achievements. Report 2018. Government of India. Ministry of Commerce and Industry. Department of Industrial Policy and Promotion. Available at: http://dipp.nic.in/doing-business-report-2018-highlights (accessed 18.07.2018).

6. An Overview of India’s Economic Performance in 2017–2018. Chapter 1. Available at: https://www.thehinducentre.com/multimedia/archive/03223/Economic_Survey_20_3223794a.pdf (accessed 18.07.2018).

7. PM ‘Jan Dhan’ Yojana Launched; 1,5 Crore Bank Accounts Opened in a Day. Economic Times, 2014. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/policy/pm-jan-dhan-yojana-launched-1-5-crore-bank-accounts-opened-in-a-day/articleshow/41093413.cms?from=mdr (accessed 14.05.2018).

8. More than 30 Crore Accounts Opened under Pradhan Mantri Jan Dhan Yojana. Press Information Bureau. 20.12.2017. Available at: https://pib.gov.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=174575 (accessed 14.05.2018).

9. GST to Boost GDP by 2%, Attract Foreign Investors: Industry Leaders. Business-standard, 2016. Available at: https://www.business-standard.com/article/economy-policy/gst-to-boost-gdp-by-2-attract-foreign-investors-industry-leaders-116080401042_1.html (accessed 15.05.2018).

10. Panicker R.S. “I Doubted GST as Chief Minister”: PM Modi Answers Critics. NDTV, 2016. Available at: https://www.ndtv.com/india-news/i-had-concerns-on-gst-as-gujarat-chief-minister-says-pm-modi-1441730 (accessed 14.07.2018).

11. Bank Recapitalisation Plan “Monumental Step Forward”: Urjit Patel. NDTV, 2017. Available at: https://www.ndtv.com/business/urjit-patel-lauds-bank-recapitalisation-plan-1766905 (accessed 14.05.2018).

12. SBI to See Consolidation Gains in 2-3 Years. The New Indian Express, 2018. Available at: https://www.newindianexpress.com/business/2018/nov/13/sbi-to-see-consolidation-gains-in-2-3-years-1897435.html (accessed 17.01.2019).

13. The Government Logic behind the Proposed Merger of Three Banks. Economic Times, 2018. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/industry/banking/finance/banking/the-government-logic-behind-the-merger-of-three-banks/articleshow/65844701.cms (accessed 16.01.2019).

14. Cabinet Agrees to Merge PSU Banks after SBI Consolidation, Appoints Panel to Supervise. Business Today, 2017. Available at: https://www.businesstoday.in/sectors/banks/cabinet-agrees-to-merge-psu-banks-after-sbi-consolidation-pnb-bank-of-india-arun-jaitley/story/258907.html (accessed 16.01.2019).

15. Union Cabinet Approves Proposal to Hike MSP by 50 Per Cent for 14 Crops for Kharif Season. The New Indian Express, 2018. Available at: https://www.newindianexpress.com/nation/2018/jul/04/union-cabinet-approves-proposal-to-hike-msp-by-50-per-cent-for-14-crops-for-kharif-season-1838072.html (accessed 18.07.2018).

16. Shukla A. NITI Aayog Fears Increase in MSP May Add to Inflation. The New Indian Express, 2018. Available at: https://www.newindianexpress.com/business/2018/apr/12/niti-aayog-fears-increase-in-msp-may-add-to-inflation-1800237.html (accessed 18.07.2018).

Система Orphus

Loading...
Up