Transformation of European Automobile TNCs’ Strategies on the Russian Market

 
PIIS013122270010248-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-5-93-100
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Science (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., 117997, Moscow, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 5
Pages93-100
Abstract

Just a few years after the global crisis, the purchasing power of people and the demand for cars decreased significantly again due to the general negative economic and political situation, the slowdown in the national economy and the weakening ruble. Despite this, foreign investors keep interest in the Russian market and continue to develop existing investment projects and invest in new ones. Since the products of foreign automakers account for 3/5 of all cars sold in Russia, the analysis of strategies transformation is especially relevant. The determining factors stimulating changes in the strategies of European car companies in Russia are the dynamics of market demand and government measures to regulate the industry. On the one hand, it stimulates companies to change strategies by themselves, on the other hand, it helps to adapt to the complicated business conditions. In the context of the recession in the Russian market, companies began to look for opportunities to export made in Russia products to other countries. First of all, this option is typical for companies that build their plants in Russia and produce cars with a fairly high level of localization, constantly increasing it, including through the production of engines (Renault and Volkswagen). At the same time, the state is also interested in increasing the volume of deliveries in the future; customs regulation may be mitigated. Increased exports will allow to load production capacities and avoid downtime of plants. Due to the new requirements for localization of production, other companies have to transform their strategies with respect to the Russian market even more radically: switch from importing products and contract assembly to building their own plants. This type of change in strategy is typical for BMW and Daimler, which produce high-class products. Moreover, in conditions of economic instability, the demand for these cars was characterized by a relatively greater degree of stability compared to economy-class cars.

Keywordsautomotive industry, Russian automotive market, strategies of automotive companies, passenger cars, European automakers
AcknowledgmentThe paper was prepared in IMEMO RAS within the grant from the President of the Russian Federation for state support of young Russian scientists (project no. MK-6258.208.6) “Restructuring of economic ties between Russia and the European Union: factors and prospects”.
Received14.04.2020
Publication date16.04.2020
Number of characters20650
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Современная российская автомобильная промышленность переживает кризисное время и находится под пристальным вниманием экспертов. Перспективам развития отрасли в целом посвящены работы Ю.А. Курилова [1], С.А. Афанасьева [2], А.Ю. Платко, Е.А. Наянова [3] и других ученых. Однако такому важному аспекту современного российского автомобилестроения, как изменению поведения зарубежных компаний на рынке, в отечественной научной литературе внимания уделяется недостаточно. Зарубежные исследователи часто дают негативные оценки перспективам развития отрасли и реализации инвестиционных проектов на территории России. Например, в мае 2016 г. специалисты Boston Consulting Group предрекали закрытие нескольких заводов крупнейших автомобильных ТНК [4], активно ведущих деятельность на территории страны с 2005 г., когда было принято Постановление Правительства № 166 “О внесении изменений в Таможенный тариф РФ в отношении автокомпонентов, ввозимых для промышленной сборки” (см. подробнее [5]). По прошествии нескольких лет можно проанализировать изменения, произошедшие в стратегиях компаний, и оценить роль, которую для них играет российский рынок в настоящее время.
2

РОССИЙСКИЙ АВТОМОБИЛЬНЫЙ РЫНОК НА СОВРЕМЕННОМ ЭТАПЕ

3 Основания для неблагоприятных прогнозов и возможного ухода с рынка зарубежных автокомпаний, в том числе европейских, действительно были. Едва оправившись от последствий мирового экономического кризиса, российский рынок вновь стал демонстрировать отрицательную динамику. В 2013 г. продажи и производство легковых автомобилей в России стали плавно снижаться после уверенного роста нескольких послекризисных лет. В 2015 г. на фоне обострения политической ситуации произошло резкое ослабление национальной валюты, платежеспособность населения значительно снизилась, а объем производства и продаж на российском рынке в 2015 г. упал на 28% и 45% соответственно (рис. 1).
4 Необходимость оценки перспектив дальнейшей деятельности зарубежных автомобильных ТНК на российском рынке в кризисный период связана с тем, что на современном этапе на долю иномарок суммарно приходится 74% всех проданных автомобилей. При этом наибольший вес (57%) имеют автомобили, выпущенные на территории России в рамках реализации инвестиционных проектов ведущих мировых автопроизводителей (табл. 1).
5 В условиях падения спроса, реализации постановлений о промышленной сборке и активно проводимой политики импортозамещения в период 2012–2018 гг. импорт легковых автомобилей в Россию сократился в 3.7 раза (с 1 млн до 293 тыс. ед.) (рис. 2).
6 По данным аналитического агентства “Автостат”, за 9 месяцев 2019 г. среди европейских автомобильных компаний минимальными показателями доли импорта отличаются Renault (1.6%), Skoda (2%) и Volkswagen (12.5%). Доля импорта в продажах Citroen составила 57.3%, BMW – 58.7%, Peugeot – 80.3%. [10]. Доля автомобилей Audi, собираемых на заводе Volkswagen в Калужской области, незначительна – компания импортирует 93% проданных автомобилей. До недавнего времени Daimler полностью обеспечивал спрос на легковые автомобили Mercedes за счет импорта, однако благодаря открытию в Московской области собственного предприятия 1.5% продаж за рассматриваемый период пришлось на продукцию, выпущенную на территории России. FiatChrysler только ввозит небольшое количество уже собранных Fiat 500.

Number of purchasers: 0, views: 1151

Readers community rating: votes 0

1. Kurilov K.Yu. Perspektivy razvitiya mirovoj i rossijskoj avtomobil'noj promyshlennosti. Problemy prognozirovaniya, 2012, № 5(134), ss. 72-87. [Kurilov K.Yu. Perspektivy razvitiya mirovoi i rossiiskoi avtomobil'noi promyshlennosti [Prospects for the development of the world and Russian automobile industry]. Studies on Russian Economic Development, 2012, no. 5(134), pp. 72-87.]

2. Afanas'ev S.A. Perspektivy razvitiya rossijskoj avtomobil'noj promyshlennosti. Rossijskoe predprinimatel'stvo, 2014, № 12 (258), ss. 92-102. [Afanas'ev S.A. Perspektivy razvitiya rossiiskoi avtomobil'noi promyshlennosti [Prospects for the Russian automotive industry development]. Rossiiskoe predprinimatel'stvo, 2014, no. 12 (258), pp. 92-102.]

3. Platko A.Yu., Nayanov E.A. Perspektivy ustojchivogo razvitiya rossijskoj avtomobil'noj promyshlennosti. Avtomobil'naya promyshlennost', 2014, № 5, ss. 1-3. [Platko A.Yu., Nayanov E.A. Perspektivy ustoichivogo razvitiya rossiiskoi avtomobil'noi promyshlennosti [Prospects for Russian automotive industry sustainable development] Avtomobil'naya promyshlennost', 2014, no. 5, pp. 1-3.]

4. Otkryt' avtomobil'nyj zavod neprosto, no zakryt' ego namnogo slozhnee. [Opening a car factory is not easy, but closing it is much more difficult (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/2981604 (accessed 02.10.2019).

5. Baronina Yu.A. Inostrannye investitsii v rossijskoe avtomobilestroenie. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, tom 60, №6, cc. 61-69. [Baronina Yu.A. Inostrannye investitsii v rossiiskoe avtomobilestroenie [Foreign investment in the Russian automotive industry]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, vol. 60, no. 6, pp. 61-69.] DOI:10.20542/0131-2227-2016-60-6-61-69

6. World Motor Vehicle Production. Available at: http://www.oica.net/production-statistics/ (accessed 05.01.2019).

7. Infografika. Analiticheskoe agentstvo “Avtostat”. [Infographics. Analytical agency “Avtostat” (In Russ.)] Available at: http://www.autostat.ru/infographics (accessed 26.09.2018).

8. Avtomobil'nyj rynok Rossii i SNG. [Automotive market in Russia and the CIS (In Russ.)] Available at: https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-automotive-sector-overview-2019-rus/$FILE/ey-automotive-sector-overview-2019-rus.pdf (accessed 02.04.2019).

9. Ehksport i import Rossijskoj Federatsii po tovaram. [Export and import of the Russian Federation by goods (In Russ.)] Available at: http://customs.ru/folder/515 (accessed 22.12.2019).

10. U kakikh marok vyshe dolya prodazh importnykh avtomobilej? [Which brands have a higher share of sales of imported cars? (In Russ.)] Available at: https://www.autostat.ru/news/41501/ (accessed 26.09.2018).

11. Avtomobil'nyj rynok v 2019 g. [Automotive Market in 2019 (In Russ.)] Available at: https://aebrus.ru/upload/iblock/bda/rus-car-sales-in-december-2019.pdf (accessed 15.01.2020).

12. Traub-Merts R. Rossijskij avtoprom – mezhdu vzletom i padeniem. Ehkonomicheskij krizis i promyshlennaya politika – al'ternativnye puti vozvrascheniya k rostu Rossii. Moskva, Politicheskaya ehntsiklopediya, 2016, ss. 185-205. [Traub-Merts R. Rossiiskii avtoprom – mezhdu vzletom i padeniem [Russian auto industry – between rise and fall]. Ekonomicheskii krizis i promyshlennaya politika – al'ternativnye puti vozvrashcheniya k rostu Rossii [Economic crisis and industrial policy - alternative ways to return to Russia’s growth]. Moscow, Political Encyclopedia, 2016, pp. 185-205.]

13. Volkswagen Group Rus zapustil v Kaluge programmu dual'nogo obrazovaniya. [Volkswagen Group Rus launched a dual education program in Kaluga (In Russ.)] Available at: https://vwgroup.ru/press/news/11782/ (accessed 02.06.2019).

14. Prikaz Minpromtorga Rossii ot 23.04.2010 №319 “Ob utverzhdenii Strategii razvitiya avtomobil'noj promyshlennosti Rossijskoj Federatsii na period do 2020 goda”. [Order of the Ministry of Industry and Trade of Russia dated April 23, 2010 No. 319. “On approval of the Development strategy of the automotive industry of the Russian Federation for the period until 2020” (In Russ.)] Available at: http://legalacts.ru/doc/prikaz-minpromtorga-rossii-ot-23042010-n-319/ (accessed 15.12.2018).

15. VIII mezhdunarodnyj forum po razvitiyu avtomobilestroeniya i proizvodstva avtokomponentov v Rossii. [VIII International Forum on the development of automotive and automotive component production in Russia (In Russ.)] Available at: http://arrko.ru/uploads/heralds/143/2a1c16ee23ed5dd57a24.pdf (accessed 04.09.2018).

16. Baronina Yu.A. Perspektivy zarubezhnykh avtomobil'nykh kompanij na rossijskom rynke. [Baronina Yu.A. Perspektivy zarubezhnykh avtomobil'nykh kompanii na rossiiskom rynke [Prospects of foreign automobile companies in the Russian market]] Available at: https://www.imemo.ru/index.php?page_id=502&id=2334&p=2 (accessed 23.06.17).

17. Strategiya razvitiya ehksporta produktsii avtomobil'noj promyshlennosti v Rossijskoj Federatsii na period do 2025 goda. [The Strategy for the development of exports of automotive products in the Russian Federation for the period until 2025 (In Russ.)] Available at: http://static.government.ru/media/files/Gm80bGAY20Pj1szROuP3rQVF82r3eJVc.pdf (accessed 04.01.19).

18. Zarabotali milliardy: kuda ehksportiruyut avtomobili iz Rossii. [Billions have earned: where cars are exported from Russia (In Russ.)] Available at: https://www.autostat.ru/articles/38025/ (accessed 18.01.2020).

19. Shtanov V., Derbilova E., Vorob'ev A. V Kaluge budut vypuskat' Mitsubishi Pajero Sport i LCV Peugeot i Citroen. [Shtanov V., Derbilova E., Vorob'ev A. V Kaluge budut vypuskat' Mitsubishi Pajero Sport i LCV Peugeot i Citroen [Mitsubishi Pajero Sport and LCV Peugeot and Citroen will be produced in Kaluga]. Available at: https://www.vedomosti.ru/auto/articles/2017/06/05/692982-kaluzhskii-psa-group (accessed 24.11.18).

20. Volkswagen Group Rus i Federal'naya tamozhennaya sluzhba podpisali soglashenie, napravlennoe na podderzhku ehksporta. [Volkswagen Group Rus and Federal Customs Service signed export support agreement (In Russ.)] Available at: https://vwgroup.ru/press/news/39838/ (accessed 27.11.18).

21. Rossiya osvobodit Volkswagen Group ot poshlin na detali dlya ehksportnoj produktsii. [Russia will exempt Volkswagen Group from duties on parts for export products (In Russ.)] Available at: https://www.vedomosti.ru/auto/news/2018/01/23/748712-rossiya-volkswagen (accessed 27.11.18).

22. Shtanov V. Volkswagen nachinaet ehksport dvigatelej rossijskogo proizvodstva. [Shtanov V. Volkswagen nachinaet eksport dvigatelei rossiiskogo proizvodstva [Volkswagen starts exporting Russian-made engines]. Available at: https://www.vedomosti.ru/auto/articles/2018/01/24/748764-volkswagen-eksport-dvigatelei (accessed 27.11.18).

23. Renault ob'yavila o postavkakh v Mongoliyu avtomobilej iz Rossii. [Renault announced cars deliveries from Russia to Mongolia (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3713973 (accessed 27.11.18).

24. Renault v 2019 godu ustanovila rekord po ehksportu avtomobilej rossijskoj sborki. [Renault in 2019 set a record for export of cars of Russian assembly (In Russ.)] Available at: https://www.autostat.ru/news/42610/ (accessed 18.01.20).

Система Orphus

Loading...
Up