Labor Migration Regulation Problems in Modern Russia

 
PIIS013122270009015-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-3-105-110
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Sector
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 3
Pages105-110
Abstract

There is no need today to prove the relevance of the problems of cross-border migration in general, and of labor in particular. It is significant that in this sphere, there are cardinal changes not only in the structure and intensity of flows, but also in the transformation of goals and objectives of migration policy, in organization of migration regulation systems on the part of the main receiving countries. The analysis of the relationship between the common characteristics of modern national systems of migration regulation and their specific national features is of particular interest – par excellence in the context of the transformation of the goals, objectives and methods of regulation of transnational migrant flows. It’s this, ultimately, that determines the effectiveness of activities, the ability to find adequate answers to new migration realities. In this sense, the Russian experience in the formation of a national model of migration regulation and development of a modern migration policy is of undoubted interest. The article discusses the current problems of labor migration regulation in Russia. A new Concept of the State Migration Policy of the Russian Federation through to 2025 has been adopted, which is an indicator of the change in priorities, goals and objectives of migration policy and the system of migration regulation. In addition, the new concept as a program document does not provide answers to a number of questions relating specifically to labor migration. This applies both to the ratio of supply and demand for foreign labor, and to the choice of more effective mechanisms for determining needs and ways to satisfy them. Today, in the regulation of labor migration (including visa) there are many problems that need to be resolved on the basis of program-targeted approaches. 

Keywordslabor migration, migration policy, labor market, foreign labor, quotas
Received29.03.2020
Publication date29.03.2020
Number of characters16396
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 Тема миграции привлекает в последнее время пристальное внимание как средств массовой информации, так и исследователей. И подобный интерес вполне обоснован не только серьезными последствиями европейского миграционного кризиса 2015–2016 гг., движением "караванов" беженцев из стран Центральной Америки в сторону границ США, но и главным образом необходимостью извлечения уроков, осмысления причин, механизмов и направлений трансформации миграционной политики принимающих стран именно в последнее время.
2 Трудовая миграция выступает базовым компонентом территориальной трансграничной мобильности, роль которой постоянно возрастает. По расчетам ООН, в 2017 г. из 234 млн мигрантов в трудоспособном возрасте (15+) 164 млн – трудовые мигранты. Это 59.2% всех трансграничных мигрантов, 70.1% мигрантов в трудоспособном возрасте и 4.7% – всех работников [1, pр. 5-7].
3 Анализ практик иммиграционного регулирования основных принимающих стран наглядно свидетельствует о смене приоритетов. Защита национальных рынков труда, борьба с нелегальной занятостью иммигрантов, привлечение четко артикулированных и конкретных категорий трудовых мигрантов, переход к циркулярным моделям временной трудовой миграции и предотвращение расползания угрозы терроризма выдвигаются на передний план.
4 Это сопровождается кардинальной трансформацией институтов иммиграционного регулирования, совершенствованием систем отбора и отсева претендентов на въезд.
5 В отечественной практике это проявляется не только через оживленную экспертную дискуссию по проблеме миграции, но главным образом через определение задач миграционной политики на среднесрочную перспективу. Смена векторов политики четко просматривается в "Концепции государственной миграционной политики Российской Федерации на 2019–2025 годы" [2]. По сравнению с Концепцией 2012 г. можно констатировать заметный прогресс в определении приоритетов, адекватных социально-экономической и политической ситуации, к которой стране предстоит адаптироваться в ближайшие годы.
6 Вместе с тем трансформация миграционной политики основных принимающих стран, все более целенаправленно акцентирующих роль трудовой миграции в повышении экономической конкурентоспособности, как представляется, не получила необходимого отражения в данном документе.
7 Как известно, система регулирования притока и использования иностранной рабочей силы (ИРС) в России включает три категории трудовых мигрантов: из них две безвизовых – граждане стран – членов ЕАЭС, приравниваемые к национальной рабочей силе, выходцы из прочих стран СНГ (работа на основе патента) и визовый поток трудовых мигрантов из третьих стран. Последняя категория включает как квотируемые категории трудовых мигрантов, так и высококвалифицированных специалистов, привлекаемых вне квоты.

Number of purchasers: 0, views: 960

Readers community rating: votes 0

1. ILO Global Estimates on International Migrant Workers – Results and Methodology. 2nd ed. Geneva, ILO, 2018. 78 p.

2. Ukaz Prezidenta RF "O Kontseptsii gosudarstvennoj migratsionnoj politiki Rossijskoj Federatsii na 2019–2025 gody". [Presidential Decree "On the Concept of the State Migration Policy of the Russian Federation for 2019-2025" (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/acts/news/58986 (accessed 10.11.2018).

3. Mintrud RF. Informatsiya ot 27 noyabrya 2017 g. [Ministry of Labor of the Russian Federation. Information dated November 27, 2017 (In Russ.)] Available at: https://rosmintrud.ru/docs/mintrud/migration/1278 (accessed 10.11.2018).

4. Mintrud RF. Informatsiya ot 3 dekabrya 2018 g. [Ministry of Labor of the Russian Federation. Information of December 3, 2018 (In Russ.)] Available at: https://rosmintrud.ru/docs/mintrud/migration/1301 (accessed 10.12.2018).

5. Svodka osnovnykh pokazatelej deyatel'nosti po migratsionnoj situatsii v Rossijskoj Federatsii za yanvar'–dekabr' 2018 goda. MVD RF, 25.01.2019. [Summary of Key Performance Indicators on the Migration Situation in the Russian Federation in January–December 2018. Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation, 01.25.2019 (In Russ.)] Available at: https://mvd.rf/Deljatelnost/statistics/migracionnaya/item/15850787/ (accessed 15.02.2019).

6. Otdel'nye pokazateli migratsionnoj situatsii v Rossijskoj Federatsii za yanvar'–dekabr' 2018 goda s raspredeleniem po stranam i regionam. MVD RF, 24.01.2019. [Selected Indicators of the Migration Situation in the Russian Federation in January-December 2018 with Distribution by Countries and Regions. The Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation, 01.24.2019 (In Russ.)] Available at: https://mvd.rf/Deljatelnost/statistics/migracionnaya/item/15851053/ (accessed 15.02.2019).

7. Rukovoditel' GUVM MVD Rossii Valentina Kazakova rasskazala zhurnalistam ob osnovnykh napravleniyakh migratsionnoj politiki. MVD RF, 25.01.2019. [Head of the Main Department of Internal Affairs of the Ministry of Internal Affairs of Russia Valentina Kazakova Told Reporters about the Main Directions of Migration Policy. Ministry of Internal Affairs, 01.25.2019 (In Russ.)] Available at: https://mvd.rf/Fotoarhiv/%D1%80%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D0%B3%D1%83%D0%B2%D0%BC-%D0%BC%D0%B2%D0%B4-%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%B8-%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%BA (accessed 05.02.2019).

8. Aliev S.B., otv. red. Upravlenie protsessami ehkonomicheskoj trudovoj migratsii v stranakh EAEhS i SNG. Karaganda, KarGTU, 2016. 216 s. [Aliev S.B., ed. Upravlenie protsessami ekonomicheskoi trudovoi migratsii v stranakh EAES i SNG [Managing the Processes of Economic Labor Migration in the Countries of the EAEU and the CIS]. Karaganda, KarSTU, 2016. 216 r.]

9. Migratsii kak global'naya problema i razvitie Rossii. [Migrations as a Global Problem and the Development of Russia (In Russ.)] Available at: http://www.valerytishkov.ru/cntnt/na_sluzhbe/v_obshestv2/migracii_k.html (accessed 26.04.2019).

10. Sotsial'no-ehkonomicheskoe polozhenie Rossii. 2018 god. Rosstat, 2018. [Socio-economic Situation in Russia. 2018. Rosstat, 2018 (In Russ.)] Available at: http://www.gks.ru/free_doc/doc_2018/social/osn-12-2018.pdf (accessed 26.02.2019).

11. O mezhregional'noj trudovoj migratsii v 2017 godu. Rosstat, 13.11.2018. [On Interregional Labor Migration in 2017. Rosstat, 13.11.2018 (In Russ.)] Available at: https://www.gks.ru/free_doc/new_site/population/trud/migrac/mtm_2017.htm (accessed 26.02.2019).

12. Postanovlenie Pravitel'stva RF ot 6 dekabrya 2017 g. № 1479 “Ob opredelenii potrebnosti v privlechenii inostrannykh rabotnikov, pribyvayuschikh v Rossijskuyu Federatsiyu na osnovanii vizy, v tom chisle po prioritetnym professional'no-kvalifikatsionnym gruppam, i utverzhdenii kvot na 2018 god”. [Resolution of the Government of the Russian Federation of December 6, 2017 No. 1479 “On Determining the Need for Attracting Foreign Workers Arriving in the Russian Federation on the Basis of a Visa, Including by Priority Professional Qualification Groups, and Approving Quotas for 2018” (In Russ.)] Available at: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71726610/ (accessed 26.02.2019).

13. Postanovlenie Pravitel'stva RF ot 23 iyunya 2018 g. № 721 "O vnesenii izmenenij v postanovlenie Pravitel'stva Rossijskoj Federatsii ot 6 dekabrya 2017 g. № 1479. [Resolution of the Government of the Russian Federation of June 23, 2018 No. 721 "On Amendments to the Resolution of the Government of the Russian Federation of December 6, 2017 No. 1479 (In Russ.)] Available at: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=LAW&n=300992&rnd=31FA3767F7B818B7213F7A343D42391E&from=284523-6#06781079719658127 (accessed 27.02.2019).

14. Prikaz Mintruda Rossii № 658n ot 24 oktyabrya 2018 g. [Order of the Ministry of Labor of Russia No. 658n of October 24, 2018 (In Russ.)] Available at: https://rosmintrud.ru/ docs/mintrud/orders/1325 (27.02.2019).

15. Migratsionnaya politika: nekotorye fakty za 6 let. Pravitel'stvo RF, 11.04.2018. [Migration Policy: Some Facts over 6 Years. Government of the Russian Federation, 11.04.2018 (In Russ.)] Available at: http://government.ru/news/32224/ (27.02.2019).

16. Komarovskij V.V. Sponsorstvo kak fenomen immigratsionnogo regulirovaniya. Migratsionnyj krizis: mezhdunarodnoe sotrudnichestvo i natsional'nye strategii. Sbornik nauchnykh statej. Moskva, ID "Delo", RANKhiGIS, 2017, ss. 133-156. [Komarovsky V.V. Sponsorstvo kak fenomen immigratsionnogo regulirovaniya [Sponsorship as a Phenomenon of Immigration Regulation]. Migratsionnyi krizis: mezhdunarodnoe sotrudnichestvo i natsional'nye strategii. Sbornik nauchnykh statei [Migration Crisis: International Cooperation and National Strategies. Collection of Scientific Articles]. Moscow, Delo Publishing House, RANHiGIS, 2017, pp. 133-156.]

Система Orphus

Loading...
Up