Global Value Chains Transformation: Three Industries’ Cases

 
PIIS013122270009011-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-3-68-79
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Center
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 3
Pages68-79
Abstract

During the last decade global value chains are undergoing profound structural shifts. Goods-producing value chains have grown less trade-intensive. Labor-cost arbitrage is declining in some value chains. This shift will have important implications for how low-income countries participate in global value chains. Global value chains are growing more knowledge-intensive. They are becoming more regional and less global. Regionalization is most apparent in global innovations value chains, given their need to closely integrate many suppliers for just-in-time sequencing. Three value chains reviewed give support to these changes. In mining value chain recent changes have opened new opportunities for technological upgrading by local suppliers in developing countries where mining contractors were actively integrated into knowledge-intensive stages of the value chain in recent years. Technological efforts are largely driven by the mining companies’ demands, which favor incumbent over emergent suppliers due to their experience in the local market. The emergence of a group of highly innovative suppliers in developing countries is explained mostly by new technological and knowledge opportunities, which are not exploited by large incumbents and open spaces for new entrants. Local specificities are also key in the explanation of local suppliers. An important trend in the woodworking industry at present is the transition of companies from working in the mass markets of standard products to working for the consumer (taking into account the original requests of specific consumers and establishing contacts with them through the creation of branches and representative offices of firms in different countries and within them in different cities). Electric vehicles are expected to grow in a big way and could disrupt the traditional automotive supply chain globally. The change in the prime mover, from internal combustion engines to electric motors, is about to have a major impact on the vehicle BOM (Bill of Materials). The transformed BOM will witness an increase in usage of materials like copper and battery active material (lithium, cobalt, graphite). The largest disruption is expected in the components segment of the value chain.

Keywordsglobal value chains (GVCs), MNCs, local suppliers, Bill of materials (BOM), knowledge intensity, innovations, low-income countries, mining industry, woodworking industry, electric vehicles production
Received29.03.2020
Publication date29.03.2020
Number of characters41498
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Несмотря на большое количество работ, посвященным проблемам глобализации, ряд важных структурных сдвигов, касающихся глобальных цепочек стоимости (ГЦС), остается недостаточно освещенным. Тенденцией последних лет стало то, что практически все отраслевые цепочки становятся все более наукоемкими, требующими большого объема исследований. Низкие трудовые издержки уже не столь значительный фактор производства, чем в прежние десятилетия. По оценкам, сейчас только 18% глобальной торговли товарами определяется различиями в них.
2

ХАРАКТЕРНЫЕ ТЕНДЕНЦИИ

3 Хотя производство и торговля продолжают увеличиваться в абсолютных показателях, интенсивность торговли (доля торгуемой произведенной продукции) снижается во всех стоимостных цепочках товаров. Потоки услуг и информации играют значительно большую роль в укреплении связей глобальной экономики. Услуги не только растут более быстрыми темпами по сравнению с товарной торговлей, но и создают большую стоимость.
4 В основе структурных изменений лежат три фактора: (1) растущий спрос в Китае и других развивающихся странах, что позволяет им увеличивать потребление тех товаров, которые они производят; (2) становление в этих странах полномасштабных цепочек поставок, что позволяет сократить импорт промежуточных товаров и услуг, а также (3) растущее влияние новых технологий. В прошлом цифровые технологии ускоряли темпы роста торговли, снижая транcакционные издержки. Теперь новое поколение технологий обладает более многогранным эффектом. В некоторых случаях они могут сдерживать товарную торговлю, одновременно ускоряя торговлю услугами.
5 Глобальные цепочки стоимости отражают миллионы решений бизнеса в отношении поиска источников поставок, мест размещения производства и сбыта продукции. Эти решения определяют направления и объемы глобальных потоков товаров, услуг, финансов, рабочей силы и информации. Простейшие стоимостные цепочки, как в металлургии, состоят из ряда последовательных производственных этапов, перерабатывающих сырье и материалы, поставляемые компаниями различных стран. Наиболее комплексные и сложные цепочки, такие как производство электроники, автомобилей и самолетов, могут включать в себя сотни и тысячи поставщиков материалов и компонентов из десятков стран мира. Две трети мировой торговли осуществляется промежуточными, а не готовыми товарами. Компания McKinsey в своем последнем исследовании выделяет четыре группы промышленных стоимостных цепочек и две группы услуг по ряду ключевых показателей и характеристик (табл.1).
6 Первую группу представляют глобальные инновационные цепочки автомобилестроения, производства компьютеров и электроники, химической отрасли. Это самые наукоемкие, активно торгуемые и высокостоимостные отраслевые цепочки. Более половины торговли в их рамках приходится на промежуточные товары. Примерно треть рабочей силы – это высококвалифицированный персонал. Расходы на НИОКР и невещные активы составляют 30% объемов продаж, что в 2–3 раза выше, чем в других стоимостных цепочках. Они концентрируются в относительно узкой группе развитых стран и Китае, при этом на 12 стран приходится 75% экспорта данной группы.

Number of purchasers: 1, views: 1255

Readers community rating: votes 0

1. Globalization in Transition: the Future of Trade and Value Chains. McKinsey Global Institute, January 2019. Available at: https://www.mckinsey.com/featured-insights/innovation-and-growth/globalization-in-transition-the-future-of-trade-and-value-chains (accessed 13.08.2019).

2. Andersen A. Innovations in Natural Resource-Based Industries: a Pathway to Development? Innovation and Development, 2018, vol. 8, pp. 1-27.

3. Stubrin L. Innovation, Learning and Competence Building in the Mining Industry. The Case of Knowledge Intensive Mining Suppliers (KIMS) in Chile. Resource Policy, 2017, vol. 54, pp. 167-175.

4. Frances E. The Australian Mining Industry: More than Shovels and Being the Lucky Country. Canberra, The Government of Australia, 2015. 35 p.

5. Molina O., Olivari J., Pietrobelley C. Global Value Chains in Peruvian Mining Sector. New York, Inter-American Development Bank, 2016. 35 p.

6. Molina O. Innovation in an Unfavorable Context: Local Mining Suppliers in Peru. Resources Policy, 2018, vol. 58, pp. 34-48.

7. Teischinger A. The Forest-Based Sector Value Chain – a Tentative Survey. Lenzinger Berichte, 2009, vol. 87, pp. 1-10.

8. Collaboration along the Wood Value Chain. Available at: https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/mediaflowpro/bilder-projektwebbplatser/hardwoods-are-good/wood-classificastion-tools---english-brochure.pdf (accessed 05.03.2019).

9. Global EV Outlook 2017: Two Million and Counting. Paris, IEA, 2017. 71 p.

10. Irle R. Global EV Sales for the 1st Half 2019. Available at: http://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/ (accessed 26.08.2019).

11. Sharma A. EVs and the Impact on the Automotive Value Chain. Available at: https://www.autocarpro.in/feature/evs-impact-automotive-value-chain-28821 (accessed 13.08.2019).

12. Mineral Commodities Summaries 2018. Washington, U.S. Department of Interior, U.S. Geological Survey, 2018. 200 p.

Система Orphus

Loading...
Up