Conceptualisation of “Asian Values” in Malaysia and Singapore

 
PIIS013122270008855-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-1-91-98
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chair of Oriental Studies
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University), Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Occupation: Head of the Postgraduate Study Department
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University), Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 1
Pages91-98
Abstract

“Asian values” as a concept appeared in the socio-political discourse in 1990s due to the so-called “rise of Asia”. Major political leaders of Malaysia and Singapore, Mahathir Mohamad and Lee Kuan Y., played a special role in their conceptual design. The discourse “Asian values” provoked a strong reaction in scientific and political circles around the world, the debates on them are still continuing. The main question regarding “Asian values” is how to determine the degree and nature of their influence on the development of the countries of the East. The purpose of this study is to identify different approaches to the assessment of this concept, the reasons for their occurrence, as well as the role and place of “Asian values” in the process of modernization in the East. As a result, it was revealed that the political situation in the region brought about the development of the concept. Owing to the struggle of a number of states for their influence on the Southeast Asian countries, the latter turned to “Asian values” as ideological sources of self-identification. Another reason is the fact that this concept allows to take into account specific ways of modernization in each country. Finally, the concept was adopted as an ideological basis for the integration process in ASEAN, which remains one of the most progressive integration associations in the Asia-Pacific region. Thus, today, the concept of “Asian values” not only proved its viability, but also became an occasion for development of similar ideas in other regions of the world.

KeywordsAsian values, the rise of Asia, ASEAN, the economic miracle
AcknowledgmentThe article was prepared in the framework of the project no. 19-011-31053 “Megatrends of World Politics in the 21st Century: Spheres of Manifestation and Development” with financial support from RFBR and EISR.
Received17.03.2020
Publication date23.03.2020
Number of characters26239
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В первые десятилетия нынешнего столетия страны Юго-Восточной Азии, успешно преодолев последствия так называемого азиатского кризиса 1997–1998 гг., заметно усилили влияние на мировую экономику и политику. Им удалось прочно закрепить за собой роль одного из крупных центров Азиатско-Тихоокеанского региона, который занимает важное место в глобальном развитии. При этом, несмотря на воздействие глобализации, придающей социальным, экономическим и внутриполитическим процессам все более универсальный характер, страны ЮВА сохраняют определенную специфику, четко проявляющуюся в устройстве и функционировании их обществ. Специалисты в области политических и социальных наук все чаще усматривают в этом влияние цивилизационных особенностей азиатских стран, среди которых первостепенное значение имеют “азиатские ценности”.
2 Понятие “азиатские ценности” появилось в научном дискурсе в 90-е годы прошлого века под влиянием усилившихся процессов глобализации, которые сопровождались широкой пропагандой идей вестернизации восточных обществ и их политических систем. Эта концепция сразу же подверглась резкой критике со стороны приверженцев азиатской модели, повторяющей западный путь развития. Многие эксперты в связи с финансовыми кризисами 1997–98 и 2008 гг., нанесших серьезный удар по экономикам стран Юго-Восточной Азии, стали говорить о крахе “азиатских ценностей”. Однако успешное преодоление этих кризисов, прежде всего Малайзией и Сингапуром, и их последующее успешное развитие опровергли эти утверждения. “Азиатские ценности” не теряют актуальности для этих двух государств и ныне, а многие идеи из их арсенала можно обнаружить в основе процессов экономической и политической модернизации других стран – Вьетнама и Камбоджи, Мьянмы и Таиланда [1]. Концепция “азиатских ценностей” востребована как практическая модель успешного развития стран ЮВА.
3 В настоящее время она обретает новое, гораздо более широкое значение для азиатских стран. Аналитики отмечают постепенное ослабление мирового доминирования США и навязываемой ими чуждой традиционным обществам западной модели либеральных ценностей. В этих условиях популярными становятся конкурирующие идейные ценности – исламский фундаментализм; опирающийся на неоконфуцианство китайский традиционализм; европейский популизм и т.д. [2]. Вместе с тем “азиатские ценности” не только сохраняют свою привлекательность как альтернатива, обеспечивающая экономическое процветание, но и становятся инструментом самоидентификации различных государств ЮВА во внутренней политике и на международной арене.
4

ВКЛЮЧЕНИЕ КОНЦЕПЦИИ “АЗИАТСКИХ ЦЕННОСТЕЙ” В НАУЧНЫЙ ДИСКУРС

5 Наиболее активными сторонниками “азиатских ценностей” выступили премьер-министры Сингапура Ли Куан Ю и Малайзии Махатхир Мохамад1. “Азиатские ценности” не были облечены в форму стройной концепции, однако в них совершенно четко выделяется главная мысль: экономическая модернизация и социально-политическое развитие восточных обществ не обязательно должны проходить в русле западного пути и копировать характерные для либеральной демократии модели. 1. Ли Куан Ю – премьер-министр с 1959 по 1990 гг.; Махатхир Мохамад – с 1981 по 2003 гг. и с 2018 г.

Number of purchasers: 0, views: 474

Readers community rating: votes 0

1. Tew Y. Beyond “Asian Values”: Rethinking Rights. CGHR Working Paper 5. November 2012. Cambridge, University of Cambridge Centre of Governance and Human Rights. Available at: https://www.repository.cam.ac.uk/bitstream/handle/1810/245115/CGHR_WP_5_2012_Tew.pdf (accessed 23.08.2019).

2. Xuetong Yan. Chinese Values vs. Liberalism: What Ideology Will Shape the International Normative Order? The Chinese Journal of International Politics, 2018, 1 March, vol. 11, issue 1, pp. 1-22.

3. Mahathir M., Ishihara S. The Voice of Asia: Two Leaders Discuss the Coming Century. Tokyo, Kondansha International, 1995. 159 p.

4. Lee Kuan Yew. The Singapore Story: Memoires of Lee Kuan Yew. Upper Saddle River (NJ), Prentice Hall, 1998. 680 p.

5. Hoon Chang Yau. Revisiting the Asian Values Argument Used by Asian Political Leaders and Its Validity. Indonesian Quarterly, 2004, vol. 32, no. 2, pp. 154-174.

6. Chee-hua T. The Asian way. Asiaweek, 1994, March 2, vol. 20, no. 9, pp. 22-25.

7. Fukuyama F. The Primacy of Culture. Journal of Democracy, 1995, January, vol. 6, no. 1, pp. 7-14.

8. Mohd Sani, Mohd Azizuddin. Mahathir Mohamad as a Cultural Relativist: Mahathirism on Human Rights. Asian Studies Association of Australia (ASAA). 17th Biennial Conference: Is this the Asian century? 1-3 July 2008. Available at: https://www.researchgate.net/publication/241044174_MAHATHIR_MOHAMAD_AS_A_CULTURAL_RELATIVIST_MAHATHIRISM_ON_HUMAN_RIGHTS (accessed 23.08.2019).

9. Forging Ahead as 1Malaysia. Datin Omi Habibah Shariff, ed. Kuala Lumpur, Jabatan Penerangan Malaysia, 2012. 256 p.

10. Tyun' G.T. Ideya globalizatsii Makhatkhira Mokhamada i musul'manskaya bankovskaya set' v Malajzii. Uchenye zapiski Petrozavodskogo Gosudarstvennogo Universiteta, Petrozavodsk, 2016, № 3 (156), ss. 43-50. [Tyun' G.T. Ideya globalizatsii Makhathira Mokhamada i musul'manskaya bankovskaya set' v Malaizii [The Idea of Globalization of Mahathir Mohamad and the Muslim Banking Network in Malaysia]. Uchenye zapiski Petrozavodskogo Gosudarstvennogo Universiteta, Petrozavodsk, 2016, no. 3 (156), pp. 43-50.]

11. Malaysia Maintains Solid Near-Term Growth and Economic Fundamentals. Press Release. The World Bank. July 02, 2018. Available at: https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2018/07/02/malaysia-maintains-solid-near-term-growth-and-economic-fundamentals (accessed 23.08.2019).

12. ASEAN Human Rights Declaration. November 19, 2012. Available at: https://asean.org/asean-human-rights-declaration/ (accessed 23.08.2019).

13. Rošker J.S. Modern Confucianism and the Concept of “Asian Values”. Asian Studies, 2016, February, IV (XX), pp. 153-164.

14. The "Singapore School" of Asian Values: Down but Not Out? Carnegie Council for Ethics in International Affairs. January 26, 2016. Available at: https://www.carnegiecouncil.org/publications/articles_papers_reports/762) (accessed 23.08.2019).

15. Sopiee N. The Development of an East Asian Consciousness. Sheridan G., ed. Living with Dragons: Australia Confronts Its Asian Destiny. Sidney, Allen & Unwin, 1995, pp. 180-193.

16. Tehj S. ASEAN posle kholodnoj vojny: kak ukrepit' svyazi mezhdu Rossiej i Yugo-Vostochnoj Aziej. Rossiya v global'noj politike, 2012, № 1, ss. 204-211. [Tei S. ASEAN posle kholodnoi voiny: kak ukrepit’ svyazi mezhdu Rossiei i Yugo-Vostochnoi Aziei [ASEAN after the Cold War: How to Strengthen Ties between Russia and Southeast Asia]. Russia in global affairs, 2012, no. 1, pp. 204-211.]

17. Milner A. What's Happened to Asian Values? Beyond the Asia Crisis. Goodman D., Segal G., eds. 1999. Available at: http://www.anu.edu.au/asianstudies/values.html (accessed 23.08.2019).

18. Meijknecht A.K., de Vries B.S. Is There a Place for Minorities' and Indigenous Peoples' Rights within ASEAN? Asian Values, ASEAN Values and the Protection of Southeast Asian Minorities and Indigenous Peoples. International Journal on Minority and Group Rights, 2010, January, vol. 17, issue 1, pp. 75-110.

19. Clammer J. Deconstructing Values: The Establishment of a National Ideology and Its Implications for Singapore’s Political Future. Rodan G., ed. Singapore Changes Guard: Social, Political and Economic Direction in the 1990s. Melbourne, Longman Cheshire, 1993, pp. 34-51.

20. Mauzy D.K. The Human Rights and “Asian Values” Debate in Southeast Asia: Trying to Clarify the Key Issues. Pacific Review, 1997, vol. 10, issue 2, pp. 210-236.

21. Visone T. The “ASEAN Way”. A Decolonial Path beyond “Asian Values”? Perspectives on Federalism, 2017, vol. 9, issue 1, pp. E1-E12.

22. Strategic and Geopolitical Issues in the Contemporary World. Riegl M., Landovský J., eds. Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2013. 360 p.

23. Bloom P. Authoritarian Capitalism in the Age of Globalization. Cheltenham (UK), Edwar Elgar Publishing Limited, 2016. 232 p.

24. Kohei H. Mahathir Mohamad: Achieving True Globalization. Selangor (Malaysia), Pelanduk Pubns Sdn Bhd, 2004. 152 p.

25. Oshima H.T. The Role of Social Values in the Growth of Asian Economies: The Proximate and the Distal. Journal of the Asia Pacific Economy, 1996, vol. 1, issue 2, pp. 195-214.

26. Podberezskij I. Region Yugo-Vostochnoj Azii kak tsivilizatsionnaya obschnost'. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2005, № 4, ss. 53-59. [Podberezskii I. Region Yugo-Vostochnoi Azii kak tsivilizatsionnaya obshchnost' [Region of Southeast Asia as a Civilizational Community]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2005, no. 4, pp. 53-59.]

27. Ehjzenshtadt Sh. Revolyutsiya i preobrazovanie obschestv. Sravnitel'noe izuchenie tsivilizatsij. Moskva, Aspekt Press, 1999. 416 s. [Eizenshtadt Sh. Revolyutsiya i preobrazovanie obshchestv. Sravnitel'noe izuchenie tsivilizatsii [Revolution and Transformation of Societies. Comparative Study of Civilizations]. Moscow, Aspect Press, 1999. 416 p.]

28. Binder L., Coleman J.S., LaPalombara J., Pye L.W. Crises and Sequences in Political Development. Princeton, NJ, Princeton University Press, 1971. 340 p.

Система Orphus

Loading...
Up