Spending Reviews: Experience of OECD Countries and Prospects for Russia

 
PIIS013122270004351-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-3-59-67
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Financial Research Institute (NIFI)
Affiliation: Financial Research Institute (NIFI)
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 3
Pages59-67
Abstract

The article focuses on key characteristic features of spending reviews in the OECD countries and formation of institutional environment allowing for introduction of such reviews in the Russian Federation. Spending reviews have been applied as an element of project and program appraisal and evaluation in several OECD countries since 1980-s. Their limited nature at that time could be proved by the fact that they were mainly used only when governments faced severe budget deficits. After the global financial crisis (2007-2008) the situation has drastically changed: spending reviews evolved into an independent instrument of public finance management. The new approach assumes application of spending reviews both for identification of inefficient budget/ program expenditures and reallocation of freed financial resources in line with medium-term policy priorities. In the recent years, a set of principles has been developed and implemented in several OECD countries thus creating enabling environment for the further expansion of spending reviews in countries with different level of economic development and structure of budget systems. Based on the examination of spending reviews’ record in OECD countries, the authors discuss pre-requisites to be put in place in order to launch spending reviews in Russia, including changes in the legal base and integration of spending reviews in the budget preparation process. Changes in several resolutions of the RF Government and orders of the RF Ministry of Finance are required. The role of the RF Ministry of Finance in organization and overall management of the process of spending reviews’ planning and preparation should increase. Also, one of the Commissions in the RF Government should assume responsibilities to conduct oversight and approve general directions of spending reviews, since political support is critical for the final success in implementation of this financial instrument in Russia.

Keywordspublic finance management, strategic expenditure reviews, budget preparation, comprehensive and selective expenditure reviews, baseline budget expenditures
Received19.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters28872
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Обзоры как один из инструментов оценки результативности и эффективности государственных программ и бюджетных расходов нашли широкое применение в международной практике бюджетирования, ориентированного на результат (БОР). Сегодня вряд ли можно назвать пионера в этой области, поскольку обзоры расходов долгое время проводились в различных странах под разными названиями, но есть основания полагать, что первые такие обзоры стали составлять в США в 1960-е годы в ходе оценки результативности и эффективности государственных программ. В 80–90-е годы прошлого столетия в странах ОЭСР интерес к этому инструменту заметно вырос, что было связано с внедрением концепции “нового государственного управления”, менявшей представления о статусе и роли государства в обществе. Обзоры бюджетных расходов (далее – обзоры расходов) стали использоваться (хотя и с разной степенью регулярности) в Австралии, Канаде, Новой Зеландии, Великобритании, Финляндии, Дании, Швеции и Нидерландах. Масштабные бюджетные реформы этого периода были направлены на сокращение государственного участия в экономике и активизацию использования рыночных инструментов в управлении общественными финансами, что обусловило необходимость совершенствования системы государственной оценки результативности и эффективности бюджетных расходов.
2 В последующие годы интерес к обзорам расходов в экономически развитых странах то усиливался, то ослабевал. В период внедрения программного бюджетирования в начале 2000-х годов усилился скептицизм по отношению к этому инструменту, что объяснялось отсутствием конкретных результатов применения обзоров, равно как и других инструментов оценки результативности расходов с точки зрения эффективности управлении бюджетом. Подготовка обзоров, по существу, не оказывала сдерживающего влияния на рост расходов и перераспределение бюджетных ассигнований в соответствии с результатами1. До окончания мирового финансового кризиса 2007–2008 г. в большинстве стран ОЭСР обзоры расходов либо вообще не проводились, либо носили эпизодический характер. 1. Исключением из правил можно считать Республику Корею, где по итогам ежегодной оценки проводилось 10% сокращение финансирования неэффективных программ в очередном финансовом году.
3 Перелом в концептуальном понимании роли обзоров расходов в управлении государственными финансами произошел после мирового финансового кризиса 2007–2008 г. и был связан с новыми вызовами, с которыми столкнулись бюджетные системы стран ОЭСР. Начали вводиться бюджетные правила, потолки расходов. Новые задачи по оптимизации структуры и приоритезации бюджетных расходов, повышению контроля над их общим объемом, улучшению качества среднесрочного бюджетного планирования и прогнозирования привели к пересмотру взглядов на обзоры расходов, изменению характера их применения. Обзоры расходов стали рассматриваться как самостоятельный инструмент управления общественными финансами, позволяющий использовать результаты оценки программ и бюджетных расходов для качественного улучшения планирования бюджета, оптимизации структуры расходов и решения приоритетных задач государственной социально-экономической политики.

Number of purchasers: 2, views: 2441

Readers community rating: votes 0

1. Vandierendonck C. Public Spending Reviews: design, conduct, implementation. European Commission. Economic Papers, no. 525, July 2014. Available at: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/economic_paper/2014/pdf/ecp525_en.pdf (accessed 26.05.2018).

2. Robinson M. 3-rd Annual Meeting of OECD Senior Budget Officials. Spending review. 28.05.2013. Available at: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=GOV/PGC/SBO (2013)6&doclanguage=en (accessed 18.06.2018).

3. Robinson M. Spending Reviews. OECD Journal on Budgeting, 2014, vol. 13, no. 2. DOI:10.1787/budget-v13-2-en.

4. Lau E. Proposal for Analysis of Spending Reviews. 7th Annual meeting of SBO Network on Performance & Results, OECD, 2011. Available at: http://www.oecd.org/gov/budgeting/49041813.pdf (accessed 13.06.2018).

5. Schick A. The Metamorphoses of Performance Budgeting. Working Party of Senior Budget Officials, OECD, 2013. DOI:org/10.1787/budget-13-5jz2jw9szgs8

6. Schick A. Lessons from the Crisis. OECD Journal on Budgeting, 2012, vol. 12, no. 3. DOI:10.1787/budget-12-5k47tb29wn6h

7. Marcel M. Budgeting for Fiscal Space and Government Performance beyond the Great Recession (Draft). OECD, 2012. Available at: http://www.oecd.org/eco/public-finance/Budgetingforfiscalspace.pdf (accessed 13.06.2018).

8. Hawkesworth I., Klepsvik K. Budgeting Levers, Strategic Agility and the Use of Performance Budgeting in 2011/2012. OECD Journal on Budgeting, 2013, vol. 13, no. 1 DOI: 10.1787/budget-13-5k3ttg15bs31.

9. Glossary. 2016 OECD Performance Budgeting Survey. Available at: http://www.oecd.org/gov/budgeting/2016-Performance-Budgeting-Survey-Glossary.pdf (accessed 13.06.2018).

10. Typology and Implementation of Spending Reviews. Discussion Paper. OECD Senior Budget Officials Network on Performance and Results. 7th Annual Meeting. 2011. Available at: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=GOV/PGC/SBO (2011)9&doclanguage=en (accessed 13.06.2018).

11. Government at a Glance 2017, OECD (2017). DOI: 10.1787/gov_glance-2017-en.

12. Value for Money in Government: The Netherlands 2010. OECD, 2011. DOI: 10.1787/9789264096097-en

13. The Green Book. Central Government Guidance and Evaluation. London, HM Treasury, 2018. Available at: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/685903/The_Green_Book.pdf (accessed 18.06.2018).

14. The Magenta Book. Guidance for Evaluation. London, HM Treasury, 2011. Available at: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/220542/magenta_book_combined.pdf (accessed 18.06.2018).

15. The Orange Book. Management of Risk – Principles and Concepts. London, HM Treasury, 2004. Available at: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/220647/orange_book.pdf (accessed 18.06.2018).

16. Circular 13/13. The Public Spending Code: Expenditure Planning, Appraisal & Evaluation in the Irish Public Service – Standard Rules & Procedures. 2013. Available at: http://publicspendingcode.per.gov.ie/wp-content/uploads/2013/09/Circular-13-13.pdf (accessed 13.06.2018).

17. Comprehensive Expenditure Report 2015–2017. Available at: http://www.budget.gov.ie/Budgets/2015/Documents/Comprehensive%20Expenditure%20Report%202015%20-%202017.pdf (accessed 13.06.2018)

18. Comprehensive Expenditure Report 2012–2014. Available at: http://www.budget.gov.ie/Budgets/2012/Documents/CER%20-%20Estimates%20Final.pdf (accessed 18.06.2018).

19. Spending Review 2015. Report by the Comptroller and Auditor General. London, National Audit Office, 2016. Available at: https://www.nao.org.uk/wp-content/uploads/2016/07/Spending-Review-2015.pdf (accessed 18.06.2018).

20. The Chancellor Launches the Spending Challenge. Press Release. 09.07.2010. Available at: https://www.gov.uk/government/news/the-chancellor-launches-the-spending-challenge (accessed 18.06.2018).

21. O merakh po povysheniyu rezul'tativnosti byudzhetnykh raskhodov: Postanovlenie Pravitel'stva Rossijskoj Federatsii ot 22 maya 2004 g. № 249. [On the measures to increase effectiveness of budgetary spending: resolution of the Government of the Russian Federation of May 22, 2004 no. 249 (In Russ.)] Available at: http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?doc_itself=&nd=102086929&page=1&rdk=3#I0 (accessed 23.07.2018).

22. Ob utverzhdenii polozheniya o razrabotke, utverzhdenii i realizatsii vedomstvennykh tselevykh programm. Postanovlenie Pravitel'stva Rossijskoj Federatsii ot 19 aprelya 2005 g. № 239. [On the approval of the regulation for development, approval and implementation of departmental special-purpose programs. Resolution of the Government of the Russian Federation of April 19, 2005, no. 239 (In Russ.)] Available at: http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102092020 (accessed 23.07.2018).

23. Ob utverzhdenii polozheniya o razrabotke Svodnogo doklada o rezul'tatakh i osnovnykh napravleniyakh deyatel'nosti Pravitel'stva Rossijskoj Federatsii na 2006–2008 gody. Postanovlenie Pravitel'stva Rossijskoj Federatsii ot 27 aprelya 2005 g. № 259. [On the approval of the regulation for development of the Synthesis report on results and principal directions of activity of the Government of the Russian Federation in 2006–2008. Resolution of the Government of the Russian Federation of April 27, 2005, no. 259 (In Russ.)] Available at: http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102088475&rdk=10 (accessed 23.07.2018).

24. Itogovyj otchet o rezul'tatakh deyatel'nosti ehkspertnykh grupp po provedeniyu otsenki ehffektivnosti raskhodov federal'nogo byudzheta i predstavleniya predlozhenij po ikh optimizatsii. Moskva, VShEh, RANKhIGS, 2013. [The final report on the results of activity of expert groups on efficiency evaluation of federal budget spending and development of proposals for its optimization, Moscow, HSE, RANEPA, 2013 (In Russ.)] Available at: https://www.minfin.ru/ru/document/?id_4=19933 (accessed 19.06.2018).

25. O natsional'nykh tselyakh i strategicheskikh zadachakh razvitiya Rossijskoj Federatsii na period do 2024 goda. Ukaz Prezidenta Rossijskoj Federatsii ot 7 maya 2018 goda № 204. [On the national goals and strategic objectives of the development of the Russian Federation for the period until 2024. Decree of the President of the Russian Federation of May 7, 2018 no. 204 (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/acts/bank/43027 (accessed 23.07.2018).

Система Orphus

Loading...
Up