The Civilizational Dimension of Modern World Development: Problems and Approaches

 
PIIS013122270008854-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-1-82-90
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher, Head of Center for Сivilizational and Regional Studies
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: 30/1, Spiridonovka Str., Moscow, 123001, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 1
Pages82-90
Abstract

The article is devoted to the problem of civilizational perspectives and alternatives to modern world development. The purpose of the study is the demarcation of global trends in this development: preservation or weakening of the highest spiritual principles of social change regulation. The basis for the formulation of this problem is the ongoing philosophical, scientific and political discussion in the world about trends and prospects of modern globalization in terms of its impact on the world order, the possibility of managing world processes. The first two sections of the article are devoted to this topic. One of the main results of this discussion can be considered as recognition of a decline in controllability of social change, a growing danger of weakening and disintegration of world civilizations, consisting in social costs and criminal consequences of globalization: the spread of corruption, conventional and organized crime linked to terrorism; the fall of the previous globalization of high culture. It is noted that cultural globalization in all its complexity factors, processes and trends cannot be reduced simply to the spread of modern patterns of behavior and consciousness. No less, and even more important with regard to the moral and ethical content of these patterns, is closely related to their global transfer disorder deviant behavior of different social groups. In these conditions, the question of civilizational prospects of world development is of great scientific and practical importance. The article deals with the alarmist views on the future of world civilization, which are widespread in the scientific and expert community: “return to history”, “threats of modern barbarism”, the actualization of archaism. The last section of the article examines civilizational risks of modern world development associated with simplified variants of self-organization and self-regulation of global social changes that go beyond the civilizational principles and values of “decent” and “right” behavior or undermine them. It is concluded that there is an increase in tension – spiritual, moral, intellectual – in perception of the main landmarks of world development (focus on rapid social success, unlimited freedom of action versus focus on the highest, transcendent principles and values) and in views on its trends (global interdependence of countries and peoples versus possible split of the world and humanity). The global danger is not the prospect of a clash of civilizations, but civilizational disorder.

Keywordsglobalization, global mass culture, world order, civilizational tendencies and prospects of world development, world civilizational networks, civilizational risks of world development, crisis of a world order, parallel societies
AcknowledgmentThe article has been supported by a grant of the Russian Science Foundation. Project no. 19-18-0054 «Transformation of Global Confessional Geospatial Environment: the Phenomenon of “Parallel” Societies in the System of International Political Relation».
Received17.03.2020
Publication date23.03.2020
Number of characters34417
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Начало нового тысячелетия отмечено глубокими, качественными изменениями в условиях и содержании мирового развития. Лейтмотивом мировых изменений становится глобальный переход к новому состоянию человеческого бытия, к реалиям нового мира и миропорядка, которые не имеют аналогов в историческом опыте человечества и делают неопределенным будущий мир. Ощущение глобального перехода в неизвестное все шире входит в общественное сознание, влияя на массовые настроения и ожидания. О неопределенности мирового развития говорит и обилие концептов, характеризующих содержание и перспективы глобального перехода: глобализация/фрагментация мира, постэкономическая эпоха (переход к информационному обществу, экономике знаний), геоэкономический мир, социальный постмодерн (индивидуализированное общество), мировой хаос и т.д.
2 Проблема содержания и перспектив глобального перехода к новому типу общественных систем и миропорядка имеет и глубокий цивилизационный контекст. Мы становимся свидетелями перелома в длительном и почти непрерывном развитии человеческой цивилизации. Однако определить однозначно этот контекст непросто: надо учитывать полисемантичность самого понятия “цивилизация”; в разнообразии смыслов и значений этого понятия проявляются длительная история развития исторической и культурной философии, широкий спектр трактовок концепта цивилизация/цивилизации. Цивилизационный подход представлен множеством исторических и социально-культурных теорий, вбирающих в себя не только различные представления о степени единства мирового исторического процесса, но и разные модели, идеалы самого научного знания. Цивилизация определяется и как стадия прогрессивного развития общества, противопоставляемая ранним стадиям эволюции человечества и общества (классические теории цивилизационного развития); и как образец сложной социокультурной системы, отрицающей архаику и одновременно накапливающей и сохраняющей разные пласты истории (неоклассический подход); и как уникальное и дискретное культурно-историческое образование (культурно-исторический тип или культурно-историческая общность), которое характеризуется наличием универсальных (надлокальных) ценностей и получает законченное выражение в духовно-культурном устройстве мировых религий (неклассический подход); и как взаимодействие (диалог/конкуренция) альтернативных культурно-исторических моделей (проектов) мирового развития, в котором на первый план выдвигается выбор вариантов оптимального будущего своей страны, региона, человечества в целом (постнеклассические теории связанной или перекрестной истории цивилизаций). Смыслы и значения всех этих теорий невозможно уложить в одну модель, парадигму, образ истории, они отражают разные этапы развития научного знания, а в этих рамках и разные идеалы, ценности, установки знания исторического.

Number of purchasers: 0, views: 914

Readers community rating: votes 0

1. Berger P.L., Huntington S.P., eds. Many Globalization: Cultural Diversity in the Contemporary World. Oxford, Oxford University Press, 2002. 374 p.

2. Bauman Z. The Individualized Society. Cambridge, Polity Press, 2001. 272 p.

3. Kapitsa L.M. Pochemu molodezh' idet pod znamena IGIL. [Kapitsa L.M. Pochemu molodezh' idet pod znamena IGIL [Why does youth go under the banner of the Islamic State of Iraq and the Levant?] Available at: https://mgimo.ru/about/news/experts/pochemu-molodezh-idet-pod-znamena-igil/ (accessed 11.11.2015).

4. Benhabib S. The Claims of Culture: Equality and Diversity in the Global Era. Princeton (NY), Princeton University Press, 2002. 245 p.

5. Khoros V.G., Krasil'schikov V.A., otv. red. Postindustrial'nyj mir i Rossiya. Moskva, Ehditorial URSS, 2000. 616 c. [Khoros V.G., Krasil'shchikov V.A., eds. Postindustrial'nyi mir i Rossiya [Post-industrial world and Russia]. Moscow, Editorial URSS Publ., 2000. 616 p.]

6. Zolo D. Democracy and Complexity: A Realist Approach. Oxford, Polity Press, 1992. 220 p.

7. Erasov B.S. Tsivilizatsii: Universalii i samobytnost'. Moskva, Nauka, 2002. 524 s. [Erasov B.S. Tsivilizatsii: Universalii i samobytnost’ [Civilizations: Universals and the Identity]. Moscow, Nauka Publ., 2002. 524 p.]

8. Nemenskij O. Soblazn mul'tikul'turalizma. Voprosy natsionalizma, 2011, № 8, cc. 50-65. [Nemenskiy O. Soblazn mutikulturalizma [The Temptation of Multiculturalism]. Issues of Nationalism, 2011, no. 8, pp. 50-65.]

9. Neklessa A.I., otv. red. Global'noe soobschestvo: Kartografiya postsovremennogo Mira. Moskva, Vostochnaya literatura, 2002. 463 s. [Neklessa A.I., ed. Global'noe soobshchestvo: Kartografiya postsovremennogo Mira [Global Sommunity: Mapping of Post Modern World]. Moscow, Vostochnaya literature Publ.. 2002. 463 p.]

10. Inozemtsev V.L. Raskolotaya tsivilizatsiya: Nauchnoe izdanie. Moskva, Academia – Nauka, 1999. 724 s. [Inozemtsev V.L. Raskolotaya tsivilizatsiya: Nauchnoe izdanie [The Split Civilization: Scientific Edition]. Moscow, Academia – Nauka Publ., 1999. 724 p.]

11. Gorshkov M.K., otv. red. Rossiya reformiruyuschayasya. Vyp. 12: ezhegodnik. Moskva, Novyj khronograf, 2013. 524 c. [Gorshkov M.K, ed. Rossiya reformiruyushchayasya. Vyp. 12: ezhegodnik [The Reforming Russia. Is. 12: Yearbook]. Moscow, Novyi khronograf Publ., 2013. 524 p.]

12. Sajko Eh.V. Sub'ekt vo vremeni sotsial'nogo bytiya. Istoricheskoe vypolnenie prostranstvenno-vremennogo kontinuuma. Moskva, Nauka, 2006. 598 s. [Saiko E.V. Sub’ekt vo vremeni sotsial'nogo bytiya. Istoricheskoe vypolnenie prostranstvenno-vremennogo kontinuuma [The Subject in the Time of Social Existence. Historical Performance Space-Time Continuum]. Moscow, Nauka Publ., 2006. 598 p.]

13. Khachaturyan V.M. “Vtoraya zhizn' arkhaiki”: arkhaizuyuschie tendentsii v tsivilizatsionnom protsesse. Moskva, Academia, 2009. 292 c. [Khachaturyan V.M. “Vtoraya zhizn' arkhaiki”: arkhaizuyushchie tendentsii v tsivilizatsionnom protsesse [“The Second Life of the Archaic”: Archaic Trends in the Civilizational process]. Moscow, Academia Publ., 2009. 292 p.]

14. Motroshilova N.V. Tsivilizatsiya i varvarstvo v sovremennuyu ehpokhu. Moskva, Institut filosofii RAN, 2007. 272 s. [Motroshilova N.V. Tsivilizatsiya i varvarstvo v sovremennuyu epokhu [The Civilization and barbarism in the modern era]. Moscow, Institut filosofii RAN, 2007. 272 p.]

15. Huntington, Samuel P. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York, Simon and Schuster, 1996. 367 p.

16. Gordon A.V. Tsivilizatsiya Novogo vremeni mezhdu mir-kul'turoj i kul'turnym arealom (Evropa i Aziya v XVII–XX vv.). Nauchno-analiticheskij obzor. Moskva, INION RAN, 1998. 130 s. [Gordon A.V. Tsivilizatsiya Novogo vremeni mezhdu mir-kul'turoi i kul'turnym arealom (Evropa i Aziya v XVII–XX vv.) [The Civilization of the New Time between the World-Culture and Cultural Area (Europe and Asia in the XVII–XX Centuries.)]. Scientific and analytical review. Moscow, INION RAN, 1998. 130 p.]

17. Braudel F. La Mediterranne et le Monde mediterraneen a l’epoque de Phillipe II. Vol. I. Paris, Armand Colin, 1949. 755 p.

Система Orphus

Loading...
Up