Global Transport & Logistics Infrastructure

 
PIIS013122270008386-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-1-5-14
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Research Group, Leading Researcher
Affiliation: Primakov Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 1
Pages5-14
Abstract

The article is devoted to an in-depth study of the key aspects of the world transportation and logistics infrastructure in the context of globalization’s current stage. Various kinds of external and internal drivers of transport infrastructure growth in the recent decades are considered. The author singles out the main of them: international trade, containerization, computerization, sophisticated logistics and optimization systems. The globalization of economic activities pushed up the rapid development of the international trade and global value chains (GVCs). Containerization led to a dramatic increase of the importance of maritime transport and the seaports. The latters now serve as the core of the global logistic schemes. Special attention is paid to the review of the transcontinental trade in manufacturing goods in the triangle Europe – Asia – North America. Almost 1/3 of the total foreign trade in manufactured goods is now circulating via these three main global trade routes. Since 1970th the transportation infrastructure has been globalized by massive usage of shipping containers (TEUs). The principal advantage of containers’ technology is the intermodal capability that allows low-cost delivery of large volumes of industrial and consumer products across the globe. It is pointed out that container’s rapid proliferation in the modern transportation networks triggered wide-scale construction of supportive infrastructure: specialized sea terminals, berths, cranes, port equipment, warehouses. The dynamic creation of new transport infrastructure provided an important contribution to the global economic development. While assessing the prospects, the author compares the status of investments into the transport and logistics infrastructure in developed and developing countries. It is argued that, despite gradual obsolescence of the transport infrastructure in the developed countries, until now it continues to function quite smoothly and efficiently.

Keywordstransport, logistics, infrastructure, globalization, containerization, international trade, manufacturing, investments
Received17.03.2020
Publication date23.03.2020
Number of characters34546
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Глобализация и информационно-коммуникационные технологии (ИКТ) дали мощный толчок развитию многих отраслей и сфер экономики. К числу таких отраслей относится транспортный комплекс и соответствующая ему инфраструктура. Причем речь идет не только о количественных, но и о качественных показателях, характеризующих функционирование этого комплекса, а также о новых транспортных услугах и сервисах: контейнерных перевозках, логистике, сюрвейерных и прочих сопутствующих услугах.
2 Во многом современное состояние и перспективы развития глобальной транспортной инфраструктуры определяются динамикой и структурой международной торговли, а также технологическим прогрессом, происходящим в самом транспортном комплексе и его отдельных отраслях. Важнейшую роль в этом играют правительства, финансирующие инфраструктурные проекты на различных условиях (бюджет, софинансирование, льготное кредитование, государственно-частное партнерство и т.д.), поскольку в большинстве стран инфраструктура находится в их собственности или непосредственной ответственности.
3

Драйверы и тренды

4 По мере усиления и расширения процессов глобализации значение транспортного комплекса в развитии мировой экономики неуклонно возрастало. Связано это с действием как внутренних, так и внешних по отношению к транспорту факторов и условий, укладывающихся в концепцию глобализации или вытекающих из нее.
5 Главным макроэкономическим фактором, определившим высокую динамику развития всех видов транспорта и сопутствующей им инфраструктуры, выступал последние десятилетия опережающий рост международной торговли и особенно продукцией обрабатывающей промышленности в сравнении с другими показателями мировой экономики и производства. В международный торговый оборот товаров и коммерческих услуг в настоящее время вовлечено около 20% производимой в мире продукции1. В 1990 г. показатель составлял 13.7%2. 1. Оценка автора, основанная на следующих данных: мировой ВВП 2017 г. по валютному курсу – 80 трлн долл. [1, с. 18]; мировой экспорт 2017 г. – 23 трлн долл. США [2, р. 27]; чистая стоимость глобальной внешней торговли – 72% ее значения по валовой стоимости [3, p. 4]. В расчете использованы данные ВВП по валютному курсу, а не по паритету покупательной способности валют (ППС), так как совершение внешнеторговых сделок их участниками привязывается к курсу валют, а не к ППС. Пересчет валовых показателей мировой торговли по чистой стоимости произведен на основе данных ЮНКТАД. Однако в любом случае полученное значение нельзя признать полностью корректным и “чистым” в экономическом смысле – соотношение мирового экспорта и ВВП не имеет экономической интерпретации, так как экспорт не является агрегатом ВВП: в ВВП входит не экспорт, а сальдо экспорта-импорта, а соответственно доля экспорта в ВВП не может быть рассчитана ни по какой методике.

2. Оценка получена автором на основе следующих данных: объем валовой внешней торговли – 4.3 трлн долл. [4] или по чистой стоимости – 3.1 трлн долл.; мировой ВВП по валютному курсу 22.6 трлн долл. [5].
6 Объем мировой торговли продукцией обрабатывающей промышленности3 в 2017 г. составил 11.4 трлн долл. (данные ВТО). В том числе в межконтинентальных направлениях – 4.5 трлн долл. (39.5% всей мировой торговли продукцией этой отрасли). 3. В данной статье в основном анализируются внешнеторговые потоки продукции обрабатывающей промышленности. Стоимостное выражение экспортно-импортных операций добывающих отраслей (нефть, нефтепродукты, газ, минеральное сырье и пр.) имеет высокую волатильность, что приводит к искажениям объективно складывающихся трендов мировой торговли товарами. По этой же причине для транспортного комплекса, когда это возможно, используются динамические ряды в натуральных, а не стоимостных показателях.
7 Основные потоки продукции обрабатывающей промышленности между странами идут внутри трех регионов мира – Европы, Азии и Северной Америки и составляют в настоящее время примерно 58% объема ее мировой торговли (табл. 1).
8 По каналам межконтинентальной торговли в треугольнике Азия–Европа–Северная Америка в 2017 г. прошло товаров на сумму 3.6 трлн долл. На этих трех главных глобальных направлениях реализуется почти треть общего объема внешней торговли продукцией обрабатывающей промышленности.
9 Наряду с международной торговлей к числу внешних детерминант, обусловивших высокие темпы развития транспортного комплекса, относятся также углубление международного разделения труда и фрагментация производства, повышение темпов обновления основных фондов, снижение длительности жизненного цикла потребительских товаров, рост мобильности населения.

Number of purchasers: 0, views: 1268

Readers community rating: votes 0

1. Russia and the World: 2019. Annual forecast: economy and foreign policy. Project leads Dynkin A.A., Baranovsky V.G. Moscow, IMEMO, 2018. 170 p.

2. World Trade Statistical Review 2018. Geneva, WTO. 2018. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/wts2018_e/wts2018_e.pdf (accessed 04.02.2019).

3. Global Value Chains and Development: Investment and Value Added Trade in Global Economy. A Preliminary Analysis. Geneva, UNCTAD. 2013. 32 p. Available at: http://unctad.org/en/publicationslibrary/diae2013d1_en.pdf (accessed 04.02.2019).

4. Total Trade in Goods and Services. Exports and Imports of Goods and Services, Annual, 1980–2013. Available at: http://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=25116 (accessed 04.02.2019).

5. World Bank National Accounts Data. GDP (current US$). Available at: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD (accessed 04.02.2019).

6. Heins M.W. The Shipping Container and the Globalization of American Infrastructure. Ann Arbor, University of Michigan. 2013. 312 r. Available at: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/102480/mheins_1.pdf (accessed 04.02.2019).

7. The Review of Maritime Transport 2018. Geneva, UNCTAD. 2018. 102 p. Available at: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/rmt2018_en.pdf (accessed 04.02.2019).

8. 2015 Status of the Nation’s Highways, Bridges, and Transit: Conditions and Performance. Report to Congress. U.S.DoT, FHWA, FTA, 2016. 544 r. Available at: https://www.fhwa.dot.gov/policy/2010cpr/pdfs/cp2010.pdf (accessed 04.02.2019).

9. ITF Transport Outlook 2013: Funding Transport. Paris, OECD/ITF, 2013. 60 r. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/transport/itf-transport-outlook-2013_9789282103937-en (accessed 04.02.2019).

10. Spending on Transport Infrastructure 1995-2011: Trends, Policies, Data. Paris, OECD, May 2013. 56 r. Available at: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/13spendingtrends.pdf (accessed 04.02.2019).

11. 2010 Status of the Nation’s Highways, Bridges, and Transit: Conditions and Performance. Report to Congress. U.S.DoT, FHWA, FTA, 2012. Available at: https://www.fhwa.dot.gov/policy/2010cpr/pdfs/cp2010.pdf (accessed 04.02.2019).

12. ITF Transport Outlook 2017. OECD Publishing, Paris. 2017. 221 r. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/transport/itf-transport-outlook-2017_9789282108000-en (accessed 04.02.2019). DOI:doi.org/10.1787/9789282108000-en

13. Total Inland Transport Infrastructure Investment per GDP. OECD.Stat. Available at: https://stats.oecd.org/ (accessed 04.02.2019).

14. Analysis of the National Infrastructure and Construction Pipeline. Infrastructure and Projects Authority (UK), 28 November 2018. 67 p. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/759222/CCS207_CCS1118987248-001_National_Infrastructure_and_Construction_Pipeline_2018_Accessible.pdf (accessed 04.02.2019).

15. Legislative Outline for Rebuilding Infrastructure in America. Washington, The White House, 2018. 53 p. Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2018/02/INFRASTRUCTURE-211.pdf (accessed 04.02.2019).

16. Strategic Transport Infrastructure Needs to 2030. Paris, OECD, 2012. 248 p. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/content/publication/9789264114425-en (accessed 04.02.2019).

17. Capacity to Grow: Transport Infrastructure Needs for Future Trade Growth. Paris, OECD/ITF, 2016. 47 r. Available at: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/future-growth-transport-infrastructure.pdf (accessed 04.02.2019).

18. Worldwide Market Forecast 2018-2037. Tokyo, Japan Aircraft Development Corporation, March 2018. 108 r. Available at: http://www.jadc.jp/files/topics/140_ext_01_en_0.pdf (accessed 04.02.2019).

Система Orphus

Loading...
Up