Digital Transformation in the Socio-Labor Sphere: New Challenges and Opportunities

 
PIIS013122270007869-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-12-42-49
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Researcher, Head of Center
Affiliation: The Institute for USA and Canada Studies, Russian Academy of Sciences
Address: 2/3, Khlebny Per., Moscow 123995, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 12
Pages42-49
Abstract

The article presents an overview of digital transformation challenges concerning labor relations, workforce and social safety net programs regulations, with focus on the IT skills shortage, limited digital proficiency, the widening gap between college graduates and labor market needs. The current debate is for the most part being focused on the declining demand for labor force. And much more attention should be devoted to the ways digitalization is changing the structure of jobs and shifting the demand for skills. Though young people are more likely than older workers to have digital skills, a large number of them also join those who neither be employed, nor in education or training. And among new forms of employment, many of them do not qualify for different benefits which traditionally go along with the job place, such as employer-sponsored pension plans, health insurance, etc., and demand new social guarantees. So, the lack of government policy in bridging digital divide between the labor qualification and the demand for new skills among different groups of population (by age, income, other factors) may retard national digital development. Existing institutions and regulation systems need to be modernized in order to respond to digital changes. The federal agency on the digital platform should have wide range of functions, providing a framework that outlines key goals and objectives to ensure building digital entrepreneurial ecosystems; to aid, counsel, assist and protect employees, identifying key trends at the national and regional levels. Among the main directions of such agency’s activities – reskilling and training programs to prepare people for the employment challenges in partnership with business and colleges; through an extensive network of field offices and partnerships with public and private organizations.

Keywordsdigital economy, human resources, government policy
Received10.12.2019
Publication date11.12.2019
Number of characters26684
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Цифровая трансформация, открывая новые возможности в сферах производства и потребления, одновременно ведет к новым рискам во всех областях жизнедеятельности. В социально-трудовой сфере такие риски связаны с динамичными изменениями на рынке труда: модификацией и умножением форм занятости, нарастанием разрыва между существующими системами профессиональной подготовки и потребностями цифровой экономики, отсутствием (или снижением, потерей) доступа к устоявшимся социальным программам по месту работы. Работодатели все чаще сталкиваются с проблемами найма работников требуемой квалификации, а профессиональные навыки выпускников вузов зачастую оказываются невостребованными.
2 Трудовые отношения претерпевают ускоряющуюся модификацию и все более не вписываются в давно сложившиеся социально-трудовые нормативы. Более того, связанные с цифровизацией перемены означают не только ее влияние на количественные и качественные характеристики занятости, но также и глубокую трансформацию всей общественной жизни.
3 Инновационные цифровые решения сопряжены с новыми вызовами и в развитых, и в развивающихся странах. В эпоху глобальной цифровизации и высокой степени неопределенности последствий технологических инноваций, нарастающей непредсказуемости изменений экономической политики в разных странах все более актуальной представляется координация политики национальных регуляторов на региональном и глобальном уровнях. Одной из важнейших задач становится смягчение усиления неравенства между различными социально-демографическими и профессиональными группами населения.
4 С расширением применения цифровых технологий перспективы экономического роста, повышения производительности и национальной конкурентоспособности, а также социального благополучия населения все более зависят от состояния человеческих ресурсов, развития творческого и предпринимательского потенциала, возможностей приобретения профессиональных навыков и квалификации.
5

ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ НАВЫКИ: НОВЫЕ ПОТРЕБНОСТИ

6 Исследования, проведенные на основании опросов в разных по уровню научно-технологического и экономического развития странах и регионах мира, показывают дефицит востребованных цифровой экономикой высококвалифицированных кадров, который рынок не в состоянии восполнить.
7 На фоне смещения занятости в сферу услуг наблюдается углубление разрыва между спросом на рынке труда и подготовкой востребованных специалистов. По данным опроса представителей европейского бизнеса (European Private Business Survey), более 3/5 их уже в середине текущего десятилетия сталкивались с трудностями при подборе персонала с необходимыми компетенциями. При этом цифровые навыки того или иного уровня требовались практически по всем видам рабочих мест [1].

Number of purchasers: 0, views: 1945

Readers community rating: votes 0

1. New Report Shows Digital Skills are Required in All Types of Jobs. European Commission, 2017. Available at: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/new-report-shows-digital-skills-are-required-all-types-jobs (accessed 20.12.2018).

2. Tsifrovaya aktivnost' predpriyatij obrabatyvayuschej promyshlennosti v 2018 godu. Institut statisticheskikh issledovanij i ehkonomiki znanij NIU VShEh, 6 marta 2019. [Digital Activity of Enterprises of the Manufacturing Industry in 2018. Institute for Statistical Studies and Economics of Knowledge Higher School of Economics, March 6, 2019 (In Russ.)] Available at: https://issek.hse.ru/news/249080255.html (accessed 28.04.2019).

3. Employment Outlook. OECD, 2017. Available at: http://www.oecd.org/employment/oecd-employment-outlook-19991266.htm (accessed 12.02.2019).

4. Nigmatullin R. Rossiya v perspektive 2035 g. 24 maya 2017. [Nigmatullin R. Rossiya v perspektive 2035 g. 24 maya 2017 [Russia in the Perspective of 2035. 24 may 2017]] Available at: https://hightech.fm/2017/05/24/CIPR-2017 (accessed 24.10.2018).

5. The Digitalization of the American Workforce. Brookings, December 2017. Available at: https://www.brookings.edu/events/the-digitalization-of-the-american-workforce/ (accessed 24.01.2019).

6. Education Policy Outlook 2018. OECD, 2018. Available at: https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-policy-outlook-2018_9789264301528-en#page1 (accessed 28.01.2019).

7. The 2016 Gallup-HOPE Index Report. Gallup, 2017. Available at: https://news.gallup.com/reports/207857/gallup-hope-index-report-2016.aspx (accessed 20.01.2019).

8. Economic Report of the President. March 2019. Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2019/03/ERP-2019.pdf (accessed 20.03.2019).

9. National Network of Career Nursing Assistants. US Census Bureau, June 14, 2018. Available at: https://cna-network.org/career-nursing-assistance/ (accessed 16.01.2019).

10. Clark M., Lim J., Tewolde G., Kwon J. Affordable Remote Health Monitoring System for the Elderly Using Smart Mobile Device. Sensors & Transducers, January 31, 2015, pp. 77-83. Available at: http://www.sensorsportal.com/HTML/DIGEST/january_2015/Vol_184/P_2588.pdf (accessed 24.01.2019).

11. World Migration Report 2018. International Migration Organization. Geneva, 2018. Available at: http://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2018_en.pdf (accessed 24. 02.2019).

12. How the U.S. Cornered the Market for Skilled Immigrants. Washington Post, June 20, 2018. Available at: https://www.washingtonpost.com/news/ (accessed 24.02.2019).

13. Migration Outlook. OECD. 2018. Available at: https://read.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2018_migr_outlook-2018-en#page94 (accessed 24.02.2019).

14. The Contribution of High-Skilled Immigrants to Innovation in the United States. Stanford University. November 6, 2018. Available at: https://web.stanford.edu/ (accessed 24.02.2019).

15. Trends among Native- and Foreign-origin Workers in US Computer Industries. Monthly Labor Review. U.S. Bureau of Labor Statistics, December 2017. Available at: https://www.bls.gov/opub/mlr/ (accessed 24.01.2019).

16. Immigration Yearbook. US Department of Homeland Security. Washington, 2018. Available at: https://www.dhs.gov/immigration-statistics/yearbook/ (accessed 24.03.2019).

17. Not Coming to America: Why the U.S. is Falling Behind in the Global Race for Talent. Partnership for New York City. May 2012. Available at: https://www.newamericaneconomy.org/news/not-coming-to-america-why-the-us-is-falling-behind-in-the-global-race-for-talent/ (accessed 24.03.2019).

18. Rising to the Youth Employment Challenge: New Evidence on Key Policy Issues. ILO, August 10, 2017. Available at: http://www.ilo.org/global/publications/books/WCMS_556949/lang--en/index.htm (accessed 20.01.2019).

19. Digital Economy Outlook. OECD, 2017. Available at: https://www.oecd.org/sti/oecd-digital-economy-outlook-2017-9789264276284-en.htm (accessed 20.01.2019).

20. World Development Report 2016: Digital Dividends. Washington, World Bank Group, January 2016. 330 p. Available at: https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2016 (accessed 16.09.2019).

21. Digital Opportunities: Innovative ICT Solutions for Youth Employment. ITU, 2014. Available at: https://www.itu.int/en/ITU-D/Digital-Inclusion/Youth-and-Children/Documents/YouthReport_2014.pdf (accessed 26.01.2019).

22. Education at a Glance. OECD, 2017. Available at: http://www.oecd.org/education/education-at-a-glance-19991487.htm (accessed 24.06.2018).

23. O Strategii nauchno-tekhnologicheskogo razvitiya Rossijskoj Federatsii. Ukaz Prezidenta RF. Moskva, 11 dekabrya 2016 g. [Science-Technological Strategy of the Russian Federation. The Decree of the President of the RF. Moscow, December 11, 2016 (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/acts/news/53383 (accessed 20.01.2019).

24. Tsifrovaya gramotnost' dlya ehkonomiki buduschego. Moskva, Analiticheskij Tsentr NAFI, 2017. [Digital Knowledge for the Economy of the Future. Moscow, NAFI, 2017 (In Russ.)] Available at: https://nafi.ru/analytics/tsifrovaya-gramotnost/ (accessed 20.01.2019).

25. Tsifrovaya povestka: vyzovy i zakonodatel'nye resheniya. Analiticheskij vestnik, fevral' 2018. [Digital Agenda: Challenges and Legislative Solutions. Analytical Bulletin, February 2018 (In Russ.)] Available at: http://www.council.gov.ru/activity/analytics/analytical_bulletins/89392/ (accessed 20.01.2019).

26. President Donald Trump Administration Equip American Workers Skills. White House, July 19, 2018. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/president-donald-j-trumps-administration-taking-action-equip-american-students-workers-skills-need-succeed/ (accessed 28.01.2019).

27. Gateway Technical College Developing New Degree Programs for Foxconn Jobs. March 21, 2018. Available at: https://www.jsonline.com/story/news/education/2018/03/21/foxconn-working-gateway-technical-college-develop-four-new-degree-programs-smart-manufacturing-worke/439339002/ (accessed 28.01.2019).

Система Orphus

Loading...
Up