Unemployment Benefits and Labour Market in OECD and Russia

 
PIIS013122270007867-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-12-32-41
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Director
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: 20, Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russian Federation
Occupation: Research Fellow
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: 20, Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 12
Pages32-41
Abstract

The unemployment benefits system is one of the most important labour market institutions, smoothing the decline in consumption due to job loss and providing the unemployed with time for job search. However, the size of payments and their duration can also have a number of serious negative consequences for the labour market associated with the moral hazard and the quality of matching between workers and jobs. This paper presents a comparative analysis of the institutional features of unemployment benefits system in OECD countries, as well as the key directions of their influence on the labour market outcomes, which have compared with the main characteristics of the Russian system of support for the unemployed. Unemployment benefits system is among those labour market institutions that have particularly large cross-country differences. These differences have made up of three main components: the replacement rate, the duration of payment, and the assignment criteria. These characteristics determine the differences in the impact of benefits on the labour market, primarily on employment rate, the number of the unemployed, the duration of unemployment state, as well as on the job search process. Effective policy measures supporting the unemployed are impossible without taking into account the whole range of consequence, which include both positive and negative effects on employment rates, productivity and wages. Measures aimed at curbing the costs of the unemployment insurance fund, toughening the assignment criteria, establishing a closer connection between unemployment benefit receiver status, and the activity of searching for a new job should contribute to increasing efficiency of this labour market institution. However, changes in the unemployment benefits system cannot solve all the problems of the labour market. Short period of job search and strict criteria for granting benefits will make the need for reforms in the demand side of labour market – the quality of jobs as well as their number – increasingly important.

Keywordsunemployment, job loss, job search, moral hazard, Russia, OECD
AcknowledgmentAcknowledgements: the article was prepared within the framework of the Basic Research Program at the National Research University Higher School of Economics (HSE) and supported within the framework of a subsidy by the Russian Academic Excellence Project “5-100”.
Received10.12.2019
Publication date11.12.2019
Number of characters28934
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Среди институтов рынка труда система страхования по безработице – одна из наиболее значимых. Пособия представляют собой своеобразную компенсацию потери доходов потерявшим работу. Тем самым обеспечиваются минимальные стандарты жизни и потребления и сдерживается распространение относительной бедности среди населения. Период времени, которое безработный получает для нового трудоустройства, способствует более полному соответствию характеристик работника и рабочих мест, так как безработный получает возможность осуществить более тщательный поиск вакансий. Одновременно система пособий по безработице по сути своей выступает в роли встроенного стабилизатора для экономики. Поддержание совокупного спроса особенно важно в периоды замедления экономической активности. Вместе с тем размер выплат и их продолжительность могут быть сопряжены со значительными негативными последствиями для рынка труда. Среди них увеличение времени поиска работы, снижение его интенсивности, а также негативное влияние на показатели занятости и заработной платы.
2 Система пособий по безработице – это такой институт рынка труда, где межстрановые различия особенно велики. Они складываются из трех основных компонентов: коэффициента замещения, продолжительности выплат и критериев назначения. Именно эти характеристики определяют степень воздействия пособий на рынок труда: занятость, численность безработных и продолжительность пребывания в состоянии безработицы, а также процесс поиска работы.
3

Институциональные особенности системы пособий

4 Пособия по безработице предназначены лицам, потерявшим работу. Однако все ли безработные могут рассчитывать на этот вид помощи? Для ответа на этот вопрос обычно используются два основных подхода. Первый основан на использовании административной статистики для соотнесения численности получателей пособия из регистров фонда страхования по безработице с количеством официально зарегистрированных безработных.
5 Рассмотрим такой показатель для 22 стран ОЭСР (рис. 1). Первое, что необходимо отметить, – значительная дифференциация в охвате безработных пособиями по отдельным государствам. В середине 2010-х годов в среднем по ОЭСР доля получателей пособия составляла 60% всех безработных. В 14 из 22 стран ОЭСР на пособие могли рассчитывать менее половины безработных, а в таких странах, как Испания, Венгрия и Ирландия только одна пятая. В тоже время в Бельгии, Франции и Финляндии их доля превышала 80%1. 1. Следует подчеркнуть, что данные, приводимые на рис. 1, относятся к получателям основного вида пособия. В отдельных странах оно может дополняться специальной помощью безработным (unemployment assistance). В результате в Германии, Швеции, Ирландии и Испании число получателей помощи в случае потери работы существенно больше [1, p. 190].
6 Показатель позволяет судить об общем количестве получателей пособия по безработице. Однако многие исследователи называют его “псевдопоказателем” (pseudo-coverage rate). Почему? Дело в том, что, во-первых, далеко не все безработные могут рассчитывать на пособие, а, во-вторых, определенная, а в некоторых странах существенная, часть получателей на самом деле не считаются безработными по методологии МОТ. К тому же, используя этот показатель, нельзя судить о составе лиц, которым эти пособия предназначены.

Number of purchasers: 0, views: 1418

Readers community rating: votes 0

1. Unemployment-benefit Coverage: Recent Trends and Their Drivers. OECD Employment Outlook. 2018, ch. 5, pp. 187-212. Available at: https://cdn.20m.es/adj/2018/07/04/3949.pdf (accessed 05.06.2019).

2. OECD Social Expenditure Database (SOCX). Available at: http://www.oecd.org/els/soc/expenditure.htm (accessed 05.06.2019).

3. Immervoll H., Richardson R. Redistribution Policy and Inequality Reduction in OECD Countries. What Has Changed in Two Decades? OECD Social, Employment and Migration Working Paper, 2011, no. 122. 97 r.

4. OECD. The Future of Social Protection: what Works for Non-standard Workers? OECD, Paris, 2018. Available at: https://www.oecd.org/social/Future-of-social-protection.pdf (accessed 05.06.2019).

5. Back to Work: Lessons from Nine Country Case Studies of Policies to Assist Displaced Workers. OECD Employment Outlook, 2018, ch. 4, pp. 125-186. Available at: https://cdn.20m.es/adj/2018/07/04/3949.pdf (accessed 05.06.2019).

6. Fredriksson P., Holmlund B. Improving Incentives in Unemployment Insurance: a Review of Recent Research. Journal of Economic Surveys, 2006, vol. 20, no. 3, pp. 357-386.

7. Venn D. Eligibility Criteria for Unemployment Benefits: Quantitative Indicators for OECD and EU Countries. OECD Social, Employment and Migration, 2012, WP, no. 131. DOI: https://doi.org/10.1787/1815199X

8. Immervoll H., Scarpetta S. Activation and Employment Support Policies in OECD Sountries. An Overview of Current Approaches. IZA Journal of Labor Policy, 2012, 1:9. Available at: http://www.izajolp.com/content/1/1/9 (accessed 05.06.2019).

9. Palme J., Nelson K., Sjöberg O., Minas R. European Social Models. Protection and Inclusion. Research Report, Institute for Future Studies, Stockholm, 2009. 106 p.

10. Esser I., Ferrarini T., Nelson K., Palme J., Sjöberg O. Unemployment Benefits in EU Member States. Employment. Social Affairs & Inclusion Report of the European Commission. European Union, 2013. 25 p.

11. Moffitt R.A. Unemployment Benefits and Unemployment. IZA World of Labor. 2014, no. 13. 10 p. DOI: https://doi.org/10.15185/izawol.13.

12. Lalive R., Zweimüller J. Benefit Entitlement and Unemployment Duration: Accounting for Policy Endogeneity. Journal of Public Economics, 2004, vol. 88, no. 12, pp. 2587-2616.

13. Lichter A. Benefit Duration and Job Search Effort: Evidence from a Natural Experiment. IZA Discussion Paper Series, 2016, no. 10264. 42 p.

14. Lalive R. van Ours J.C. Zweimuller J. How Changes in Financial Incentives Affect the Duration of Unemployment. Review of Economic Studies, 2006, vol. 73, no. 4, pp. 1009-1038.

15. Card D., Chetty R., Weber A. Cash-on-hand and Competing Models of Intertemporal Behavior: New Evidence from the Labor Market. Quarterly Journal of Economics, 2007, vol. 122, no. 4, pp. 1511-1560.

16. Katz J., Meyer B. The Impact of the Potential Duration of Unemployment Benefits on the Duration of Unemployment. Journal of Public Economics, 1990, vol. 41, no. 1, pp. 45-72.

17. Card D., Levine P.B. Extended Benefits and the Duration of UI spells: Evidence from the New Jersey Extended Benefit Program. Journal of Public Economics, 2000, vol. 78, iss. 1–2, pp. 107-138.

18. Van Ours J.C., Vodopivec M. How Shortening the Potential Duration of Unemployment Benefits Affects the Duration of Unemployment: Evidence from a Natural Experiment. Journal of Labor Economics, 2006, vol. 24, no 2, pp. 351-378.

19. Chetty R. Moral Hazard vs. Liquidity and Optimal Unemployment Insurance. Journal of Political Economy, 2008, vol. 116, no. 2, pp. 173-234.

20. Acemoglu D., Shimer R. Productivity Gains from Unemployment Insurance. European Economic Review, 2000, vol. 44, no. 7, pp. 1195-1224.

21. Tatsiramos K. Unemployment Insurance in Europe: Unemployment Duration and Subsequent Employment Stability. Journal of the European Economic Association, 2009, vol. 7, no. 6, rr. 1225-1260.

22. Rothstein J. Unemployment Insurance and Job Search in the Great Recession. Brookings Papers on Economic Activity, fall 2011, pp. 143-213.

23. Farber H., Valletta R. Do Extended Unemployment Benefits Lengthen Unemployment Spells? Evidence from Recent Cycles in the US Labor Market. Industrial Relations Section Working Paper, no. 573, April, 2013, Princeton, Princeton University. 43 p.

24. Burgess P., Kingston J. The Impact of UI Benefits on Reemployment Success. Industrial and Labor Relations Review, 1976, vol. 30, pp. 25-31.

25. Ehrenberg R., Oaxaca R. Unemployment Insurance, Duration of Unemployment, and Subsequent Wage Gain. American Economic Review, 1976, vol. 66, pp. 754-766.

26. Gangl M. Scar Effects of Unemployment: an Assessment of Institutional Complementarities. American Sociological Review, 2006, vol. 71, pp. 986-1013.

27. Mooi-Reci I. Retrenchments in Unemployment Insurance Benefits and Wage Inequality: Longitudinal Evidence from the Netherlands. 1985–2000. European Sociological Review, 2012, vol. 28, no. 5, pp. 594-606.

28. Van Ours J.C., Vodopivec M. Shortening the Potential Duration of Unemployment Benefits Does not Affect the Quality of Post-Unemployment Jobs: Evidence from a Natural Experiment. IZA Discussion Paper Series, 2006, no. 2171. 34 p.

29. Meghir C., Pistaferri L. Earnings. Consumption and Life Cycle Choices. Ashenfelter O., Card D., eds. Handbook of Labor Economics, 2011, vol. 4B, pp. 773-854.

30. Karter D., Bedar M., Pejrong Bista S. Sravnitel'nyj analiz sistemy strakhovaniya po bezrabotitse i strakhovaniya zanyatykh lits v stranakh Azii i v mire. Moskva, MOT, 2014. 118 s. [Karter D., Bedar M., Peirong Bista S. Sravnitel'nyi analiz sistemy strakhovaniya po bezrabotitse i strakhovaniya zanyatykh lits v stranakh Azii i v mire [Comparative review of unemployment and employment insurance experiences in Asia and worldwide]. Moscow, ILO, 2014. 118 p.]

31. Bingley P., Cappellari L., Westergård-Nielsen N. Unemployment Insurance. Wage Dynamics and Inequality over the Life Cycle. IZA Discussion Paper Series, 2013, no. 7128. 56 p.

32. Zanyatost' i bezrabotitsa v Rossijskoj Federatsii v iyule 2018 goda (po itogam obsledovaniya rabochej sily). Rosstat, 2018. [Employment and Unemployment in Russian Federation in July 2018 (According to Labour Force Survey) FSSS, 2018 (In Russ.)]. Available at: http://www.gks.ru/bgd/free/b04_03/IssWWW.exe/Stg/d01/165.htm (accessed 05.06.2019).

33. Kapelyushnikov R.I. Obschaya i registriruemaya bezrabotitsa: v chem prichiny razryva? VShEh, Seriya WP3 “Problemy rynka truda”, 2002, № 3. 48 c. [Kapelyushnikov R.I. Obshchaya i registriruemaya bezrabotica: v chem prichiny razryva? [General and Registered Unemployment: what Are the Reasons for the Gap?] HSE, Series WP3 “Problems of the Labour Market”, 2002, no. 3. 48 p.]

34. Obzory OEhSR po rynku truda i sotsial'noj politike: Rossijskaya Federatsiya. Moskva, OEhSR, 2011. 220 c. [OECD Reviews of Labour Market and Social Policies: Russian Federation. Moscow, OECD, 2011, 220 p. (In Russ.)] DOI:http://dx.doi.org/10.1787/9789264119345-ru

35. Razmery osnovnykh minimal'nykh sotsial'nykh garantij, ustanovlennykh zakonodatel'stvom Rossijskoj Federatsii, v sootnoshenii s velichinoj prozhitochnogo minimuma. Moskva, Rosstat, 2018. [The size of the basic minimum social guarantees established by the Russian Federation legislation in relation to the subsistence minimum. Moscow, FSSS, 2018 (In Russ.)] Available at: www.gks.ru/free_doc/new_site/population/urov/garan.htm (accessed 05.06.2019).

36. Rossijskij statisticheskij ezhegodnik 2017. Moskva, Rosstat, 2017. [Russian Statistical Yearbook. Moscow, FSSS, 2017 (In Russ.)] Available at: http://www.gks.ru/bgd/regl/b17_13/Main.htm (accessed 02.09.2019).

37. Gimpel'son V., Sharunina A. Potoki na rossijskom rynke truda: 2000–2012 gg. Ehkonomicheskij zhurnal Vysshej shkoly ehkonomiki, 2015, t. 19, № 3, ss. 313-348. [Gimpelson V., Sharunina A. Potoki na rossiiskom rynke truda: 2000–2012 [Flows in the Russian Labor Market: 2000–2012]. Higher School of Economics Economic Journal, 2015, vol. 19, no. 3, pp. 313-348.]

38. Zudina A. Dorogi, veduschie molodezh' v NEET: sluchaj Rossii. Ehkonomicheskij zhurnal Vysshej shkoly ehkonomiki, 2018, t. 22, № 2, ss. 197-227. [Zudina A. Dorogi, vedushchie molodezh' v NEET: sluchai Rossii [The pathways that lead youth in NEET: the case of Russia]. Higher School of Economics Economic Journal, 2018, vol. 22, no. 2, pp. 197-227.]

Система Orphus

Loading...
Up