Promising Practices of Migrant Integration

 
PIIS013122270007402-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-10-97-108
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Section
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 10
Pages97-108
Abstract

Multiple changes in the development of migration processes, in their socio-economic and political context in the receiving societies require in return revising the concept of integration and reforming practices of integration policy. The latter is being transformed in three main areas. First, the decentralization of integration management is taking place, primarily by strengthening of authority, activity and responsibility of local governments. Secondly, multi-actor mainstreaming is being formed. There is a shift away from targeted measures directed to migrants and their descendants towards generic social policies aimed at whole of society. Nevertheless, inclusive long-term needs-based and area-based practices are implicitly centered on migrants and ethnic minorities and combined with direct temporary initiatives affecting them. The pool of stakeholders of integration policy is expanding to involve whole of government, as well as private sector and civil society in the development and implementation of this policy. Thirdly, the urban management system is being restructured on the basis of intercultural principles. At the local level, intercultural practices are spreading in different areas of society. These changes have already led to some positive results. However, progress is not yet solid and has not been achieved in all areas. There are risks of negative effects of reforms. The complexities of multi-level interactive governance of integration and the limitation of intercultural policies by the local framework do not allow to assert the change of state-centric models of assimilationism and multiculturalism to a new paradigm of cultural differences organization on a national scale. At the moment, it is rather a set of social experiments in the field of mainstreaming and interculturalism dispersed in cities. However, in the long term, the changes that are taking place may lead to a formation of a new – more efficient, inclusive and cohesive – version of state-level diversity management.

Keywordsmigration, diversity, integration, integration policies, multilevel governance, decentralization, mainstreaming, interculturalism
Received31.10.2019
Publication date06.11.2019
Number of characters42844
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В условиях обострения последствий иммиграции в научных и политических кругах активно обсуждаются пути реформирования интеграционной политики. План действий по интеграции граждан третьих стран, предложенный в 2016 г. Европейской комиссией (ЕК), возводит реализацию необходимой для этого системы мер в ранг приоритетной задачи, которая должна решаться не только в разных сферах политики, но и на разных ее уровнях. При выполнении поставленной задачи особая роль отводится включению интеграционной повестки – а именно инкорпорации мигрантов в общественную жизнь во всех ее проявлениях и отказу от практик дискриминации – в структуру общесоциальной политики, адресуемой всем слоям населения (мейнстриминг), привлечению негосударственных стейкхолдеров, развитию межкультурного диалога, уважению/защите прав человека и европейских ценностей [1].
2

Указанный документ предлагает обновленное с учетом современных реалий, более объемное и целостное видение формата, содержания и механизмов интеграционной политики. Она традиционно представлялась в трех главных ракурсах, которые отражали ее типовые черты в конце прошлого – начале нынешнего века. Во-первых, – с позиции методологического национализма (государствоцентризма) сквозь призму моделей, привязанных к национальной идентичности, культуре, ценностям и нормам национальных государств-реципиентов и предполагавших наличие сильной властной вертикали с четкой иерархией полномочий разных уровней власти, распределение сверху вниз ресурсов и контроль за выполнением на местах решений, принятых центром [2, p. 92]. Во-вторых, – в рамках так называемых мультикультурных исследований, разделяющих национальные интеграционные модели на два основных типа: ассимиляционные, ориентированные на стирание этнокультурной неоднородности принимающего общества (США, Франции и др.) и мультикультуралистские, ставящие во главу угла этнокультурное разнообразие и создание условий для его поддержания (Канада, Австралия, Великобритания, Нидерланды и др.). В-третьих, – в разрезе конкретных направлений целевых мер, адресуемых мигрантам и их отдельным группам. 

3

В то же время призыв к “пересмотру прежних подходов и наращиванию совместных усилий”, звучащий в указанном документе ЕС, не предполагает резкой смены стратегии. Он работает на усиление и утверждение уже начавшихся поворотных тенденций, сочетание и взаимодействие которых обновляет конфигурацию интеграционной политики.

4

ФАКТОРЫ МЕТАМОРФОЗОВ ИНТЕГРАЦИОННОЙ ПОЛИТИКИ

5

Преобразования в интеграционной политике продиктованы целым рядом обстоятельств, связанных как непосредственно с современным развертыванием миграционных процессов и их последствиями, так и во многом автономными от этих процессов экономическими и социально-политическими сдвигами в принимающих странах. Существование крупных и все умножающихся мигрантских сообществ стало реальностью большинства государств Севера, сопряженной с серьезными вызовами для их функционирования и развития. Доля лиц с иностранными корнями, включая собственно мигрантов (лиц, проживающих за пределами страны происхождения) и их потомков в первом поколении, родившихся в стране иммиграции, уже приближается к половине населения Австралии, Швейцарии, Новой Зеландии и Канады. Массовость указанных когорт осложняет их абсорбцию принимающими обществами и обусловливает необходимость расширения масштабов интеграционных действий. В то же время она ставит под вопрос рациональность и социальную оправданность мер, ориентированных почти исключительно на инокультурные группы, требуя активизации общей, всеобъемлющей политики в отношении всех социально уязвимых слоев, а не только названных групп. То есть включения последних (и в какой-то мере мигрантов из новых стран ЕС) в общее русло противодействия социальной маргинализации (мейнстриминг). 

Number of purchasers: 11, views: 1127

Readers community rating: votes 0

1. Action Plan on the Integration of Third Country Nationals. COM(2016) 377 final. Brussels, European Commission, 07.06.2016. 21 р.

2. Scholten P., Penninx R. The Multilevel Governance of Migration and Integration. Integration Processes and Policies in Europe. B.Garcés-Mascareñas, R.Penninx, eds. Cham etc., Springer, 2016, pр. 91-108.

3. Indicators of Immigrant Integration 2015: Settling In. Paris, OECD, 2015. 344 p.

4. Indicators of Immigrant Integration 2018: Settling In. Paris, OECD, 2018. 306 p.

5. International Migration Outlook: 2018 Edition. Paris, OECD, 2018. 407 p.

6. Is This Humanitarian Migration Crisis Different? OECD Migration Policy Debates, 2015, no. 7. 15 p.

7. UN. Trends in International Migrant Stock: The 2017 Revision. Available at: https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/docs/MigrationStockDocumentation_2017.pdf (accessed 10.03.2010).

8. Pew Research Center. Europe’s Growing Muslim Population. 2017. Available at: http://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population (accessed 10.03.2010).

9. Multi-Level Governance, Decentralisation, Subnational Finance and Investment. 2017-2018. Available at: https://www.oecd.org/regional/regional-policy/MLG-Decentralisation-Brochure.pdf (accessed 10.03.2010).

10. UN. Migrants and Cities: A Public Administration Perspective on Local Governance and Service Delivery. Available at: https://www.un.org/en/development/desa/population/events/pdf/expert/27/papers/VI/paper-Blind-final.pdf (accessed 10.03.2010).

11. Семененко И.С. Горизонты ответственного развития: от научного дискурса к политическому управлению. Полис. Политические исследования, 2019, № 3, cс. 7-26. [Semenenko I.S. Gorizonty otvetstvennogo razvitiya: ot nauchnogo diskursa k politicheskomu upravleniyu [Horizons of Responsible Development: from Scientific Discourse to Political Governance]. Polis. Political Studies, 2019, no. 3, pp. 7-26.] DOI:10.17976/jpps/2019.03.02

12. Benton M., Ahad A. Breaking New Ground: Ten Ideas to Revamp Integration Policy in Europe. Brussels, MPI, 2019. 24 p.

13. Consolidated Version of The Treaty On The Functioning Of The European Union. Official Journal of the European Union, 26.10.2012.

14. Working Together for Local Integration of Migrants and Refugees. Paris, OECD Publishing, 2018. 190 р.

15. Gebhardt D. Re-thinking Urban Citizenship for Immigrants from a Policy Perspective: the Case of Barcelona. Citizenship Studies, 2016, vol. 20, no. 6-7, pp. 846-866.

16. Eurofound. Challenges of Policy Coordination for Third-country Nationals. Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2015. 91 p.

17. Special Eurobarometer, 2018, no. 469. Tables of Results. 164 p.

18. Benton M., McCarthy H., Collett E. Into the Mainstream: Rethinking Public Services for Diverse and Mobile Populations. Brussels, MPI, 2015. 41 p.

19. Scholten P., Collett E., Petrovic M. Mainstreaming Migrant Integration? A Critical Analysis of a New Trend in Integration Governance. International Review of Administrative Sciences, 2017, vol. 83, no. 2, pp. 283-302.

20. Collett E., Petrovic M. The Future of Immigrant Integration in Europe: Mainstreaming Approaches for Inclusion. Brussels, MPI, 2014. 36 p.

21. Boucher F., Maclure J. Moving the Debate Forward: Interculturalism’s Contribution to Multiculturalism. Comparative Migration Studies, 2018, vol. 16, no. 6, pp. 1-10. Available at: https://doi.org/10.1186/s40878-018-0078-2

22. Интеграция инокультурных мигрантов: перспективы интеркультурализма. Отв. ред. Цапенко И.П., Гришин И.В. Москва, ИМЭМО РАН, 2018. 233 с. [Integratsiya inokul'turnykh migrantov: perspektivy interkul'turalizma [Integration of Migrants with Different Cultural Background: Prospects of Interculturalism]. Tsapenko I., Grishin I., eds. Moscow, IMEMO, 2018. 233 p.]

23. White Paper on Intercultural Dialogue: “Living Together As Equals in Dignity”. Strasbourg, Council of Europe, 2008. 61 p.

24. Intercultural Cities: Towards a Model for Intercultural Integration. Wood P., ed. Strasbourg, Council of Europe, 2009. 124 p.

25. Final Report Evaluation of the Intercultural Cities Programme. Council of Europe, 2015:64. Available at: http://www.coe.int/en/web/interculturalcities/results-and-impact (accessed 15.03.2019).

26. Joki A.-L., Wolffhardt A. How the Intercultural Integration Approach Leads to a Better Quality of Life in Diverse Cities. (2018) Available at: https://rm.coe.int/intercultural-to-the-core-how-the-intercultural-cities-index-can-be-be/168076631b (accessed 13.10.2018).

Система Orphus

Loading...
Up