French Defense Policy under President Emmanuel Macron: Major Trends

 
PIIS013122270006791-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-8-82-90
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Address: 7–9, Universitetskaya Nab., Saint-Petersburg, 199034, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 8
Pages82-90
Abstract

This article explores the President Emmanuel Macron’s approach to defense and security policy of France. Due to a current degradation of international environment, Macron tries to preserve French strategic autonomy and pays great attention to the armed forces agenda. The point of the article is that Emmanuel Macron’s activity in this sphere now consists of four stable trends. First, the President is prone to demonstrating a personal attitude toward military issues. Since his first days in office, Macron used various politically motivated symbols to reassert his Supreme Commander-in-Chief status, even if it could lead to a confrontation with the militaries. Second, the President seeks to update French military doctrine by the approval of new strategic documents. He already initiated the drafting of Strategic Review (2017) and Military Planning Law (2019–2025) which contained a set of policy priorities including the respect of NATO’s two-percent rule. Third, Emmanuel Macron considers overseas military operations in a comprehensive manner. According to him, any intervention should be complemented by diplomatic and development efforts to ensure peace and prosperity for a long time. The case of the “Barkhane” operation in Sahel is very typical in this respect, because there France relies not only on its own armed forces, but also on regional powers (G5 countries), European allies (Germany in particular) and international organizations (especially the UN bodies). Fourth, the government is going to support national defense industry to keep a large scale of its competences, technologies and production lines. For this reason, several means are expected to be used, such as cooperation with European partners or arms export. The conclusion is that the extension of these trends still depends on international and economic context, but Emmanuel Macron is likely to follow them right to the end of his presidency.

KeywordsFrance, Emmanuel Macron, defense policy, military doctrine, strategic autonomy, overseas operations, military industry, arms export
Received24.09.2019
Publication date24.09.2019
Number of characters31312
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Завершение президентского срока Ф. Олланда (2012–2017) совпало с резким расширением спектра угроз безопасности Европы в целом и Франции в частности. Террористические атаки в Париже и Ницце в 2015–2016 гг., нестабильность на Ближнем Востоке и в Сахеле, ухудшение отношений с Россией, трудности взаимопонимания с администрацией Д. Трампа в США – все эти факторы заставили усомниться в защищенности Пятой Республики в современном мире. Накануне выборов 2017 г. эксперты Французского института международных отношений (IFRI) заявили об угрозе утраты страной военно-политической автономии, на протяжении многих десятилетий считавшейся неоспоримой ценностью [1, pp. 27-29]. На этом фоне обеспечение обороноспособности государства должно было стать для следующего президента насущной необходимостью. Действительно, новый глава государства Э. Макрон сразу же включил армию и вопросы безопасности в число своих приоритетов.
2 В настоящей статье определены основные тенденции военной политики Франции, обозначившиеся с мая 2017 г., когда действующий президент пришел к власти. В первой части проанализировано личное отношение главы государства к оборонной сфере как таковой. Во второй рассмотрены доктринальные нововведения, изложенные руководством страны в новых основополагающих документах военной политики. В третьем разделе изучена практическая сторона проводимого курса – подход действующей власти к проведению зарубежных операций и к национальному военно-промышленному комплексу (ВПК). В итоге выявлены стержневые черты военной политики Франции, свойственные ей в настоящее время, которые, скорее всего, не потеряют актуальности до конца президентства Э. Макрона.
3

ОТНОШЕНИЕ ПРЕЗИДЕНТА К ВОЕННОЙ СФЕРЕ

4 Согласно Конституции Пятой Республики 1958 г., военная политика формально находится в ведении двух властных институтов: президента (как верховного главнокомандующего) и правительства, где “ответственным за национальную оборону” считается премьер-министр [2]. Однако, по сложившейся во Франции традиции, основные решения в данной сфере всегда принимаются первым лицом, тогда как другие инстанции лишь претворяют их в жизнь. Такой порядок был заведен еще президентом Ш. де Голлем (1958–1969), предпочитавшим держать военные вопросы под личным контролем [3, с. 314]. Этого же подхода придерживались и все его преемники, охотно оставлявшие оборону в своей “заповедной области”, даже когда их полномочия пытались оспорить премьер-министры от оппозиционных политических сил в периоды “сосуществований”.
5 Об отношении же нового главы государства к военным вопросам поначалу могло сложиться ложное впечатление, базирующееся на двух, казалось бы, красноречивых фактах из его биографии. Во-первых, Э. Макрон стал первым президентом Пятой Республики, который не проходил срочную службу в рядах вооруженных сил. Полный перевод французской армии на контрактную основу завершился в начале 2000-х годов – как раз в то время, когда будущий руководитель страны получал высшее образование. Во-вторых, вся деловая и политическая карьера Э. Макрона до 2017 г. проходила вне силовых ведомств – в Генеральной инспекции финансов (IGF), банке Rothschild & Cie, аппарате президента Ф. Олланда, Министерстве экономики. Поэтому на первый взгляд могло показаться, что отработанный предыдущими президентами подход изменится: новый лидер будет вникать в военные вопросы как можно меньше, отдавая их на откуп ближайшим советникам и Министерству обороны.

Number of purchasers: 3, views: 1355

Readers community rating: votes 0

1. Gomart T., Hecker M., eds. L’agenda diplomatique du nouveau président. Etudes de l’Ifri, 2017, Avril, 72 p. Available at: https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/ifri_agenda_diplomatique_nouveau_president_2017.pdf (accessed 17.05.2019).

2. Constitution du 4 octobre 1958. Version consolidée au 17 mai 2019. Available at: https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=LEGITEXT000006071194 (accessed 17.05.2019).

3. Arzakanyan M.Ts. Velikij de Goll'. “Frantsiya – ehto ya!” Moskva, Yauza: Ehksmo, 2012. 512 s. [Arzakanyan M.Ts. Velikii de Goll'. “Frantsiya – eto ya!” [De Gaulle the Great. “France is me!”] Moscow, Yauza: Eksmo, 2012. 512 p.]

4. Macron E. Discours sur la base Barkhane. Gao (Mali, 19 Mai 2017). Available at: http://www.elysee.fr/declarations/article/discours-sur-la-base-barkhane/ (accessed 17.05.2019).

5. Sidorov A.S. Oborona i bezopasnost': novyj prezident – starye vyzovy. Frantsiya pri prezidente Ehmmanuehle Makrone: v nachale puti. Sbornik statej po itogam II Vserossijskoj nauchnoj konferentsii frankovedov. Moskva, IMEhMO RAN, 2018, ss. 193-199. [Sidorov A.S. Oborona i bezopasnost': novyi prezident – starye vyzovy [Defense and Security: New President, Old Challenges]. Frantsiya pri prezidente Emmanuele Makrone: v nachale puti. Sbornik statei po itogam II Vserossiiskoi nauchnoi konferentsii frankovedov [France under President Emmanuel Macron: at the Starting Point. Sollection of articles on the results of the II all-Russian scientific conference of the French]. Moscow, IMEMO, 2018, pp. 193-199.]

6. Trump, Macron et May ont frappé la Syrie cette nuit. La Tribune, 14.04.2018. Available at: https://www.latribune.fr/economie/international/trump-macron-et-may-ont-frappe-la-syrie-cette-nuit-775365.html (accessed 17.05.2019).

7. Livre blanc sur la défense et la sécurité nationale 2013. Paris, Direction de l’information légale et administrative, 2013. 160 p. Available at: www.defense.gouv.fr/content/download/206186/2286591/file/Livre-blanc-sur-la-Defense-et-la-Securite-nationale%202013.pdf (accessed 17.05.2019).

8. Revue stratégique de défense et de sécurité nationale 2017. Paris, Ministère des Armées, 2017. 109 p. Available at: https://www.defense.gouv.fr/content/download/514684/8664656/file/2017-RS-def1018.pdf (accessed 17.05.2019).

9. Timofeev P. Osobennosti yadernoj politiki Frantsii v nachale XXI veka. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, tom 61, № 4, ss. 81-90. [Timofeev P. Osobennosti yadernoi politiki Frantsii v nachale XXI veka [Specifics of French Nuclear Policy at the Beginning of the 21st Century]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, vol. 61, no. 4, pp. 81-90.] DOI:10.20542/0131-2227-2017-61-4-81-90

10. Séance du 24 octobre 2017 (compte rendu intégral des débats). Available at: https://www.senat.fr/seances/s201710/s20171024/s20171024007.html (accessed 17.05.2019).

11. Loi no. 2018-607 du 13 juillet 2018 relative à la programmation militaire pour les années 2019 à 2025 et portant diverses dispositions intéressant la défense. Available at: https://www.defense.gouv.fr/content/download/537438/9236760/file/joe_20180714_0161_0001.pdf (accessed 17.05.2019).

12. Guibert N. Premières réactions contre les fragilités de la loi de programmation militaire. Le Monde, 08.02.2018. Available at: https://www.lemonde.fr/politique/article/2018/02/08/premieres-reactions-contre-les-fragilites-de-la-loi-de-programmation-militaire_5253964_823448.html (accessed 17.05.2019).

13. Cabirol M. Sincérisation du budget de la defense, un arme contre les armées? La Tribune, 06.09.2017. Available at: https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/sincerisation-du-budget-de-la-defense-une-arme-contre-les-armees-749261.html (accessed 17.05.2019).

14. Opérations. Ministère des Armées. Available at: https://www.defense.gouv.fr/operations (accessed 17.05.2019).

15. Opération Barkhane. Dossier de presse. Ministère des Armées. (Février 2019). 22 p. Available at: https://www.defense.gouv.fr/operations/barkhane/dossier-de-presentation/operation-barkhane (accessed 17.05.2019).

16. Bystrov A.A. O roste terroristicheskoj aktivnosti v zone Sakhelya. [Bystrov A.A. O roste terroristicheskoi aktivnosti v zone Sakhelya [On the Terrorism Boost in Sahel]]. Available at: http://www.iimes.ru/?p=38526 (accessed 17.05.2019).

17. Resolution 2359 (2017) Adopted by the Security Council at its 7979st meeting, on 21 June 2017. Available at: https://undocs.org/en/S/RES/2359 (2017) (accessed 17.05.2019).

18. Stroobants J.-P. Le financement de la force G5 Sahel assuré, mais pour un an seulement. Le Monde, 23.02.2018. Available at: https://www.lemonde.fr/afrique/article/2018/02/23/sahel-macron-affirme-la-determination-entiere-des-dirigeants-europeens_5261613_3212.html (accessed 17.05.2019).

19. Resolution 2364 (2017) Adopted by the Security Council at its 7991st meeting, on 29 June 2017. Available at: https://undocs.org/en/S/RES/2364 (2017) (accessed 17.05.2019).

20. Conseil des ministres franco-allemands. 13.07.2017. Available at: https://www.elysee.fr/emmanuel-macron/2017/07/13/dossier-de-presse-conseil-des-ministres-franco-allemand (accessed 17.05.2019).

21. Macron E. Discours du Président de la République à l’ouverture de la conférence des Ambassadeurs. 29.08.2018. Available at: http://www.elysee.fr/declarations/article/discours-du-president-de-la-republique-a-l-ouverture-de-la-conference-des-ambassadeurs/ (accessed 17.05.2019).

22. Macron, un an après: le grand entretien en intégralité. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=mt0as7x-kfs (accessed 17.05.2019).

23. Top-100 for 2018. Defence News. Available at: http://people.defensenews.com/top-100/ (accessed 17.05.2019).

24. Notification on Permanent Structured Cooperation (PESCO) to the Council and to the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy. 13.11.2017. Available at: https://www.consilium.europa.eu/media/31511/171113-pesco-notification.pdf (accessed 17.05.2019).

25. Rapport au Parlement 2018 sur les exportations d’armement de la France. Ministère des Armées. (Juin 2018). Available at: https://www.defense.gouv.fr/content/download/536160/9221135/file/RAP%202018%20-%20Exportations%20armement%20de%20la%20France.pdf (accessed 17.05.2019).

Система Orphus

Loading...
Up