Cooperation of Latin American and Caribbean states in terms of maintaining the sustainable development of the region

 
PIIS0044748X0005579-5-1
DOI10.31857/S0044748X0005579-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Peoples Friendship University of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Applicant
Affiliation: Peoples Friendship University of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameLatin America
EditionIssue 8
Pages47-60
Abstract

In Latin America and the Caribbean (LAC) the aggravation of environment problems fosters the exacerbation of social issues, while natural disasters result in high economic costs. The dilemma related to environmental protection, rational resource exploitation and necessity of economic development proved to be extremely difficult for the countries of the region. The comprehension of possibility to overcome a number of issues through joining efforts and cooperation within the context of the region may smooth over current political differences of the states. In LAC much attention is already drawn to «green economy», alternative energy and social aspects. CELAC (the Community of Latin American and Caribbean States) as the mechanism of dialogue and political concertation, notwithstanding its declarative nature, enjoy opportunities for expanding the regional collaboration in the environmental protection and questioning a model of sustainable development. The object of the article is the research of all the aspects of cooperation of LAC states concerning issues of environmental protection, human development and questioning a model of sustainable development. The article is based on the ideas of neoliberal school of international relations, because it is focused on such criteria as international cooperation between states and regions, the principles of international law and human rights, free trade development, provision of non-military security. According to Latin American neoliberal ideologists, development of the region's states depends principally on their adherence to democratic principles and innovation policy as well as adjustment of social problems, particularly elimination of inequality and human rights violations.

Keywordsenvironment, natural disasters, ECLAC, CELAC, sustainable development
Received24.07.2019
Publication date24.07.2019
Number of characters38585
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Природоохранная и социально-экономическая ситуация в регионе

 

Проблемы сохранности окружающей среды, вызванные нещадной эксплуатацией природных ресурсов, приобретают глобальный характер и становятся крайне актуальными для стран Латинской Америки и Карибского бассейна. Так, на восемь государств (Бразилия, Колумбия, Коста-Рика, Мексика, Боливия, Перу, Эквадор и Венесуэла) приходится около 70% биоразнообразия планеты, однако окружающая среда там подвержена таким серьезным угрозам, как обезлесение, загрязнение и засуха. Треть исчезающих лесов мира находится в ЛАКБ (это более 860 млн га) и, прежде всего, в Бразилии, где в 2016 г. было уничтожено 7 464 кв. км джунглей Амазонии, и Колумбии, где ради выращивания коки ежегодно вырубается 300 тыс. га леса. Для производства одного грамма кокаина уничтожается в среднем 4 кв. м джунглей. С 1990 по 2015 г. регион потерял 9,4% лесов (95 млн га), в дельте Амазонки площадь лесного массива сократилась с 52,2 до 47,7%. Изменение системы землепользования в сельском хозяйстве в сторону более интенсивной эксплуатации является источником 42% выбросов парниковых газов в ЛАКБ (для сравнения: в мире — 18%) [1, с.28].

2 Кроме того, изменение подхода к землепользованию стало влиять на состояние водного баланса, что приводит к засухам и дефициту питьевой воды, осложняя в свою очередь социальную ситуацию. Расширение аграрных районов (26% экспорта стран региона приходится на сельскохозяйственную продукцию) ведет к потере лесного покрова. По данным Программы развития ООН (ПРООН) в ЛАКБ 6% засушливых земель превратилось в пустыни, а это составляло 20% полезной территории (300 млн га). К 2050 г. половина сельскохозяйственных земель вследствие деградации и эрозии почв вообще может прийти в полную негодность. Снижение продуктивности почвы в регионе происходит быстрее, чем в других частях света, а использование удобрений и пестицидов угрожает окружающей среде и здоровью населения. В Боливии, Перу, Чили и Эквадоре основные проблемы связаны с добычей полезных ископаемых, что приводит к загрязнению окружающей среды свинцом, ртутью, мышьяком и другими токсичными веществами, ведет к проблемам с обеспечением питьевой водой. Чрезмерная эксплуатация природных ресурсов затрагивает Коста-Рику, Мексику, Гватемалу. Загрязнение Мексиканского залива в результате разлива нефти стало крупнейшей экологической катастрофой в регионе [2, с.47].
3 Природные катаклизмы, связанные с наводнениями, засухой, оползнями и ураганами, число которых со второй половины ХХ в. неизменно растет, также причиняют значительный ущерб экономике стран региона. Четыре из наиболее пострадавших от стихийных бедствий за последние 20 лет стран находятся в ЛАКБ. С 1970 по 2013 г. в 16 странах региона погибло 43 тыс. человек, а 126 млн пострадало. В 2015 г. в эту десятку вошли Гватемала и Чили, в 2016 г. — Боливия, в 2017 г. — Пуэрто-Рико, а также Антигуа и Барбуда [3]. Перу понесло серьезные потери в результате наводнений и оползней из-за явления «El Niño», вызванного потеплением вод побережья, в результате чего погибло более 100 человек, пострадало 80% фермерских хозяйств (более 60 тыс. га), неисчислимый ущерб был причинен инфраструктуре страны. Почти четверть потерь и убытков, вызванных стихийными бедствиями в странах Латинской Америки, затрагивает сельскохозяйственный сектор (где занято более 33% активного населения), который имеет особое значение, поскольку регион является одним из крупнейших производителей продуктов питания в мире [4].

Number of purchasers: 2, views: 1007

Readers community rating: votes 0

1. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Financiamiento de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe: desafíos para la movilización de recursos, (LC/FDS.1/4). Santiago, Naciones Unidas, 2017, p. 32. Available at: https://www.cepal.org/es/publicaciones/41169-financiamiento-la-agenda-2030-desarrollo-sostenible-america-latina-caribe (accessed 22.06.2018).

2. Bárcena A., Samaniego J., Galindo L.M., Ferrer J., Alatorre J.E., Stockins P., Reyes O., Sánchez L., Mostacedo J. La economía del cambio climático. Una visión gráfica. Santiago, Naciones Unidas, 2017, p. 61. Available at: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42228/4/S1701215A_es.pdf (accessed 22.06.2018).

3. Colorado, Marina. Haití, Zimbabue y Fiyi fueron los tres países más afectados por condiciones climáticas extremas. Available at: http://www.france24.com/es/20171111-indice-riesgo-global-cambio-climatico (accessed 22.06.2018).

4. Nikoláeva L.B. Economía latinoamericana de cara a los cambios climáticos. Nuevas prioridades. Iberoamérica, 2018, no 4., pp. 5-26.

5. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Actualización de Proyecciones de América Latina y el Caribe, 2015 – 2016. Available at: https://www.cepal.org/sites/default/files/pr/files/tabla_proyecciones_ee_americalatinaycaribe_2016_final-esp.pdf (accessed 22.06.2018), Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Actualización de proyecciones de crecimiento de América Latina y el Caribe en 2017 y 2018. Avail-able at: https://www.cepal.org/sites/default/files/pr/files/tabla_proyecciones _octubre2017.pdf (ac-cessed 22.06.2018).

6. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Anuario Estadístico de América Latina y el Caribe, 2017 (LC/PUB.2018/2-P). Santiago, Naciones Unidas, 2018, 139 p. Available at: https://www.cepal.org/es/publicaciones/ae2017 (accessed 22.06.2018).

7. Simonova L.N. (otv. red.). Vozmozhnosti i predely innovatsionnogo razvitiya Latinskoj Ameriki. M., ILA RAN, 2017, 552 s.

8. Aichi Biodiversity Targets. Available at: https://www.cbd.int/sp/targets/ (accessed 16.01.2019).

9. Parties to the Nagoya Protocol. Available at: https://www.cbd.int/abs/nagoya-protocol/signatories/ (accessed 16.01.2019).

10. Ministério das Relações Exteriores do Brasil. Organização do Tratado de Cooperação Amazônica (OTCA). Available at: http://www.itamaraty.gov.br/index.php?option=com_content &view=article&id=691:organizacao-do-tratado-de-cooperacao-amazonicaotca&catid=146:cha-mada-3&Itemid=434&lang=pt-br (accessed 22.06.2018).

11. Frank V., Picech M. Tendencias de la conflictividad socioambiental en América Latina y propuestas para su abordaje. Quito, Fundación Futuro Latinoamericano (FFLA), 2017, p. 78. Available at: https://www.ffla.net/en/component/docman/doc_details/320-tendencias-de-la-conflictividad-socioambiental-en-américa-latina-y-propuestas-para-su-abordaje.html (accessed 22.06.2018).

12. Foro Regional de Diálogo Constructivo en América Latina. Recursos Naturales, Territorio y Democracia. Memorias Foro Regional de Diálogo Constructivo en América Latina. Bogotá, 17-19 de octubre, 2017. Available at: https://www.ffla.net/en/component/docman/doc_details/324-memorias-foro-regional-diálogo-constructivo-en-américa-latina-2017.html (accessed 22.06.2018).

13. Casas Varez M. La transversalización del enfoque de género en las políticas públicas frente al cambio climático en América Latina. Santiago, Naciones Unidas, 2017, p. 102. Available at: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/41101/1/S1700115_es.pdf (accessed 17.01.2019).

14. CEPAL publica: "Recursos naturales: situación y tendencias para una agenda de desarrollo regional en América Latina y el Caribe". Available at: https://www.cepal.org/es/notas-informativas/cepal-publica-recursos-naturales-situacion-y-tendencias-para-una-agenda-de (accessed 22.06.2018).

15. Renewable Energy Statistics 2016. Latin America and the Caribbean. Available at: https://www.irena.org//media/Files/IRENA/Agency/Publication/2016/IRENA_LAC_RE_Statistics_2016.pdf (accessed 17.01.2019).

16. Renewable Energy Policy Network for the 21st Century. Renewables 2017. Global status report, Paris, Renewable Energy Policy Network for the 21st Century, 2017, 302 p. Available at: http://www.ren21.net/wp-content/uploads/2017/06/178399_GSR_2017_Full_Report_ 0621_Opt.pdf (accessed 22.06.2018).

17. Centro de Estudios Estratégicos de Defensa (CEED), CDS UNASUR. La Defensa y los Recursos Naturales en Suramérica. Aportes para una Estrategia Regional. Buenos Aires, Centro de Estudios Estratégicos de Defensa (CEED, CDS UNASUR), 2014, p. 24. Available at: http://ceed.unasursg.org/Espanol/09-Downloads/Biblioteca/DEF-RRNN.pdf (accessed 22.06.2018).

18. Centro de Estudios Estratégicos de Defensa (CEED), CDS UNASUR. Estudio Prospectivo Suramérica 2025. Primera Parte. Buenos Aires, Centro de Estudios Estratégicos de Defensa (CEED, CDS UNASUR), 2015, 381 p. Available at: http://ceed.unasursg.org/Espanol/09-Downloads/Biblioteca/RRNN2025.pdf (accessed 22.06.2018).

19. University of Cambridge: Cambridge Institute for Sustainability Leadership. Green Growth Platform announced today in the Pacific Alliance. Available at: https://www.cisl.cam.ac.uk/business-action/low-carbon-transformation/green-growth-platform/news/ggp-announced-in-the-pacific-alliance (accessed 22.06.2018).

20. Castro Pereira, Joana. Green energy in Latin America: opportunities for the EU-LAC coop-eration for the EU-LAC cooperation. Available at: https://eulacfoundation.org/sites/eulacfoundation.org/files/files/CastroPereira_EN.pdf (accessed 22.06.2018).

21. Declaración Política de Punta Cana. V Cumbre de Jefas y Jefes de Estado y de Gobierno de la CELAC. Punta Cana, Rep. Dominicana. Available at: http://www.sela.org/media/2463711/declaracion-politica-de-punta-cana.pdf (accessed 08.07.2018).

22. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Informe anual sobre el progreso y los desafíos regionales de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe (LC/L.4268(FDS.1/3)/Rev.1). Santiago, Naciones Unidas, 2017, p. 119. Availa-ble at: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/41173/S1700475_es.pdf?se-quence=7&isAllowed=y (accessed 17.01.2019).

23. Mamani F.H. Vivir Bien/Buen Vivir: Filosofía, Políticas, Estrategias y Experiencias Regionales Andinas. Lima, CAOI, 2010, p.80.

24. CELAC 2020 Planning Agenda Proposal. Available at: http://www.sela.org/media/2087636/2020-agenda-en.pdf (accessed 08.07.2018).

25. Plan de Acción de la CELAC 2017. Available at: https://celac.rree.gob.sv/plan-de-accion-de-la-celac-punta-cana-2017 (accessed 17.01.2019).

Система Orphus

Loading...
Up