Educational practices of using electronic teaching and methodical resource «Laboratory of semantic reading»

 
PIIS181570410028087-0-1
DOI10.54884/S181570410028087-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Methodologist
Affiliation: Lyceum № 590 of St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Professor in the Department of Managing in Education
Affiliation: Leningrad Regional Institute of Education Development
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Deputy Director
Affiliation: GBOU Lyceum No. 590
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages119-125
Abstract

Semantic reading is the most important functional skill that lies in the basis of all types of literacy. The article presents the practice of forming semantic reading skills aimed at developing meta-subject strategies for working with a text as a significant skill for building successful and safe educational space for a future school graduate. The authors suggest using teachers’ in-school training for development of various strategies for working with text. For this purpose the educational and methodological complex has been created, including 28 modules with texts and author's tasks on working out techniques for dealing with text as an information system. Two ways of organizing work with the complex are considered: in the format of traditional intra-school courses and as an independent teachers’ work in an individual mode with tutor support.

Keywordssemantic reading, semantic reading laboratory, information skills, intra-school education, meta-subject results of education
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters16843
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Умение работать с информацией лежит в основе формирования базовых навыков современного человека, в том числе читательской грамотности [1; 2]. Поскольку информация может быть представлена не только текстами, но и числами, графиками, звуками и видео, формирование этого умения может быть реализовано средствами всех предметов школьной программы. На современном этапе важно стимулировать в учительском сообществе глубокое понимание значимости умения работать с информацией для построения безопасного образовательного пространства и обеспечения успешности школьника и выпускника.
2 Смысловое чтение – важнейший метапредметный навык, формируемый в процессе обучения [3; 4; 5]. Его метапредметность обусловлена прежде всего тем, что школьное обучение в значительной мере базируется на освоении текстов разного содержания, то есть текст и приемы работы с ним являются своего рода связующим звеном между всеми ступенями обучения и всеми предметами. Смысловое чтение базируется на комплексе приемов, благодаря которым ученик овладевает навыками восприятия, осмысления и оценки различной информации. Эти навыки формируются в процессе школьного обучения с 1-го по 11-й класс – разумеется, с учетом усложнения как самих текстов, так и задач по работе с ними, которые ставятся перед учениками. Успешность в освоении навыков работы с текстом в значительной степени является гарантией успешности обучения школьника в целом.
3 Приходится констатировать, что, несмотря на важность и большое внимание, которое сегодня уделяется вопросам формирования функциональной грамотности [6; 7; 8] (а смысловое чтение – важнейшее функциональное умение), сами учителя недостаточно владеют приемами работы с текстом и не всегда успешно осуществляют формирование этих приемов у учеников.
4 Назовем основные противоречия, учет которых позволяет достаточно эффективно осуществлять процесс формирования навыков смыслового чтения.
5 По мнению педагогического сообщества, ведущая роль в формировании навыков смыслового чтения отводится учителям-словесникам на уроках русского языка и особенно литературы. Однако необходимо ясно понимать, что уроки литературы ориентированы на осмысление текста как художественного явления, произведения искусства. Для смыслового чтения как для комплекса приемов работы с текстом в качестве источника информации важен другой подход. Не игнорируя особенности стиля и культуры речи, смысловое чтение решает иные задачи, связанные с обучением.
6 Информационная работа с текстом происходит на всех предметах, тексты являются основными носителями информации, предметного содержания, и качество предметных знаний напрямую зависит от того, насколько ученики способны эти тексты воспринимать, анализировать, выделять главное, осмыслять фоновую информацию, фиксировать противоречия, интерпретировать, устанавливая связи с другими текстами, и пр. Такой подход значительно шире, чем используемая сегодня практика работы с читательской грамотностью как с формированием круга чтения и литературного вкуса.

views: 152

Readers community rating: votes 0

1. The Ministry of Education of the Russian Federation. Evaluation of reader literacy. Available at: http://www.centeroko.ru/pisa18/pisa2018_rl.html (Accessed: 20 July 2023). (In Russ.)

2. Federal Institute for Education Quality Assessment. PISA - 2018. Available at: https://fioco.ru/pisa-2018 (Accessed: 20 July 2023). (In Russ.)

3. Grigorieva, A.K. (2016) Semantic reading of educational and scientific text. M. (In Russ.)

4. Asmolov, A.G. (ed.) (2010) Formation of universal educational actions in primary school: from action to thought. The system of tasks: a teacher's manual. M.: Enlightenment. (In Russ.)

5. Ushakova, O.V. (2018) Semantic reading as a meta-objective result of the implementation of a system-activity approach. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/smyslovoe-chtenie-kak-metapredmetnyy-rezultat-realizatsii-sistemno-deyatelnostno (Accessed: 20 July 2023). (In Russ.)

6. Kovaleva, G.S. (2022) Scientific and methodological support for the formation and evaluation of functional literacy. Chelyabinsk. Available at: https://conf.rcokio.ru/files/upload/conf_2022/plenarka/04_%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B0_%D0%B3.%D1%81_.pdf (Accessed: 22 July 2023). (In Russ.)

7. Kovaleva, G.S. (2023) Creative thinking: collection of reference tasks. Vol. 2: Textbook for general education organizations. Kovaleva, G.S., Loginova, O.B. (eds.). M., SPb: Prosveshchenie. (In Russ.)

8. Kovaleva, G.S. (2016) A new perspective on literacy. M.: Prosveshchenie. (In Russ.)

9. Kazakova, E.I., Galaktionova, T.G. Qualified reading or texts of a new era. Available at: https://textarchive.ru/c-1338427.html (Accessed: 29 July 2023). (In Russ.)

10. Galaktionova, T.G., Kazakova, E.I., Grineva M.I. et el. (2012) Educational and methodological kit for the implementation of the interdisciplinary program "Strategies of semantic reading and working with text" in primary school. 2nd ed. M.: Enlightenment. (In Russ.)

11. Elkonin, D.B. (2018) How to teach children to read. M.: Institute of Practical Psychology. (In Russ.)

12. Galaktionova, T.G. (2008) Reading of schoolchildren as a socio-pedagogical phenomenon of open education. Abstract of Doctor thesis. St. Petersburg. (In Russ.)

13. Hattie, John A.S. (2017) Visible learning. M.: National Education. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up