Digital maturity of an individual as an assessment of his digital competence: types and levels

 
PIIS181570410028086-9-1
DOI10.54884/S181570410028086-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Socio-Pedagogical Measurements
Affiliation: St. Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Chief Researcher, Professor of the Department of Mathematics and Engineering Graphics
Affiliation: Academy of the Ministry of Education of Russia, Military Academy of Communications Named After Marshal of the Soviet Union
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Head of the Department of Professional Pedagogical Education and Social Management
Affiliation: The-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages110-118
Abstract

Based on the analysis of the types and semantics of digital competencies, the article substantiates the idea of the need to introduce the concept of digital maturity of an individual as an evaluation tool of his readiness to function in the professional and social spheres of digital society. In accordance with the existing classification of digital competencies, the hierarchical structure of the types of person’s digital maturity is described: basic, key, universal, end-to-end and special. Each of the above types of digital maturity is proposed to be diagnosed at three levels: necessary, confident user and expert. The article reflects the first stage of theoretical understanding of the announced concept and the conducted ascertaining experiment identifying the level of basic digital maturity among students and teachers.

Keywordsclassification of digital competencies, professional education, digital maturity, digital transformation of education, digital competencies
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters21533
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Изменения технологического характера, обусловленные цифровой трансформацией всех сфер деятельности человека, с необходимостью приводят к обновлению традиционных и конструированию новых подходов к организации образовательного процесса на всех его уровнях, в том числе и в системе профессионального образования.
2 Многочисленными исследованиями доказано, что в условиях цифровой экономики трендами профессиональной востребованности становятся цифровые навыки (компетенции). Разработка концепции цифровой трансформации привела к необходимости введения термина «цифровая зрелость» и описания его семантического значения. Так, в исследовании М.А. Гордеева отмечается, что «окончательного методологического обоснования и модели цифровой зрелости в российской практике не сложилось, и необходимо продолжать исследование понятийного аппарата цифровой трансформации» [1, с. 374].
3 Изначально термин «цифровая зрелость» употреблялся в качестве критерия, позволяющего анализировать текущее состояние и перспективы хода цифровой трансформации отдельно взятой организации, отрасли хозяйствования или целого региона [2].
4 В условиях цифровой трансформации стало очевидным, что термин «цифровая зрелость» может быть применен и к субъекту профессиональной деятельности. Но поскольку профессиональные знания и профессионально важные качества человека формируются в специально организованной среде образовательной организации, то логично предположить, что определенного уровня цифровой зрелости обучающийся должен достигнуть в процессе обучения и проявить способности к постоянному расширению цифровых навыков. В указанном контексте выпускник вуза должен быть охарактеризован как человек, достигший требуемого профессией уровня цифровой зрелости. В полной мере семантика термина «цифровая зрелость» становится актуальной и при рассмотрении проблем теории и практики организации повышения квалификации и переподготовки работающих специалистов.
5 Таким образом, цифровая зрелость рассматривается авторами как инструмент оценки цифровой компетентности субъекта профессиональной деятельности. Однако в настоящее время исследователями цифровой трансформации образования приводятся различные виды цифровых компетенций и уровней овладения ими в процессе обучения. В этих условиях целью статьи становится попытка выстроить иерархическую структуру цифровых компетенций, в основу которой положен этап профессионального становления личности (допрофессиональный, профессиональный и постпрофессиональный), описать содержание понятия «цифровая зрелость» субъекта деятельности на каждой ступени иерархии, а также предложить диагностируемые уровни цифровой зрелости на каждом из выделенных ее видов.
6 Методы исследования. Основу представленного материала составили научные исследования в области цифровой трансформации всех сфер деятельности человека, апеллирующие к его высокой цифровой компетентности, которая проявляется как в профессиональной, так и в бытовой сферах.

views: 131

Readers community rating: votes 0

1. Gordeev, M.A. (2021) The concept of digital maturity in the training of specialists in additional professional education. Business. Education. Right, no. 2 (55), pp. 373–389. (In Russ.)

2. Decree of the President of the Russian Federation of July 21, 2020 No. 474 "On the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030". Available at: https://base.garant.ru/74404210/ (Accessed: 20 August 2023). (In Russ.)

3. Zbarsky, A.M., Garanin, M.A., Sulyaeva, O.A. (2023) End-to-end digital technologies in education. Issues of Innovation Economy, vol. 13, no. 3. Available at: https://1economic.ru/lib/118580 (Accessed: 19 August 2023). (In Russ.)

4. Strategy for the digital transformation of the field of science and higher education (approved by the Ministry of Education and Science of Russia on July 14, 2021) Available at: https://spa.msu.ru/wp-content/uploads/12.pdf (Accessed: 19 August 2023). (In Russ.)

5. Simarova, I.S., Alekseevicheva, Yu.V., Zhigin, D.V. (2022) Digital competencies: concept, types, assessment and development. Issues of Innovation Economy, vol. 12, no. 2, pp. 935–948. (In Russ.)

6. Sokolov, D.V. (2021) Digital competencies in the innovation economy. Management of Science: Theory and Practice, vol. 3, no. 4, pp. 74–80. (In Russ.)

7. Filichev, I.A. (2023) Key competencies in the context of digital transformation. Financial Markets and Banks, no. 5, pp. 29–31. (In Russ.)

8. Order of the Ministry of Economic Development of Russia dated January 24, 2020 No. 41. Available at: https://rulaws.ru/acts/Prikaz-Minekonomrazvitiya-Rossii-ot-24.01.2020-N-41/ (Accessed: 20 August 2023). (In Russ.)

9. Voskresenskaya, N.G. (2022) Immediate and mediating factors of students' readiness for the development of universal digital competencies. Series: Psychological Sciences, no. 3. pp. 64–77. (In Russ.)

10. Shirokopoyas, A. Digital skills of employees: 6 main challenges for HR in the field of training. Analytical report of ANO DPO "Corporate University of Sberbank". Available at: https://obzory.hr-media.ru/cifrovye_navyki_sotrudnika_6_vyzovov_dlya_hr. (Accessed: 20 August 2023). (In Russ.)

11. Federal project "Digital technologies". Available at: https://in.minenergo.gov.ru/prioriteti/prioriteti/natsproekty/federalnyy-proekt-tsifrovye-technologii (Accessed: 19 August 2023). (In Russ.)

12. Panasyuk, V.P., Achkasova, O.G. (2021) End-to-end digital competencies of a student as a new concept of professional pedagogy. Siberian Pedagogical Journal, no. 5, pp. 114–122. (In Russ.)

13. The government included 10 end-to-end technologies in the concept of technological development of Russia. End-to-end technologies of the digital economy. Available at: https://dzen.ru/a/ZDQJKvQJFQ312sW6 (Accessed: 20 August 2023). (In Russ.)

14. Sorokina, G.P., Pershina, T.A., Dolgikh, E.A. (2022) Implementation of digital competencies in educational programs of higher education in Russia. University Bulletin, no. 5, pp. 61–70. (In Russ.)

15. Achkasova, O.G. (2022) Formation of end-to-end digital competencies of students in the ecosystem of additional professional education of the university. Ph.D. thesis, Veliky Novgorod. (In Russ.)

16. The concept of the development of digital competencies of students of the National Research University "Higher School of Economics". Available at: https://www.hse.ru/docs/575682494.html. (Accessed: 20 August 2023). (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up