Values of education in the era of digitalization and strategies for students’ learning activities

 
PIIS181570410028082-5-1
DOI10.54884/S181570410028082-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of Digital Education
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Associate Professor of the Department of Digital Education
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages49-57
Abstract

The article, from the interdisciplinary positions of psychology, pedagogy and informatics, presents the systematization of the modern values of the digital learning environment, the strategies of students' educational activities, and the main innovative educational effects in the context of digital transformation. It is shown that the modern educational environment is expedient to be understood as a synergy of the environments of interpersonal and network interaction. The design of the educational environment today should be based on the values of education, which include two groups – terminal (traditional, basic values) and instrumental (new values due to digital transformation). Taking into account both groups of values will make it possible to overcome the personal, technological, and communication risks of the digital environment. The subject position is a condition for the conscious choice and implementation of educational strategies. Four levels of strategies are proposed – problem-overcoming, responsible-executive, search-constructive, creative-transformative, which are specified by more concrete ones, expanding traditional educational technologies and providing innovative transformation of these technologies using digital tools.

Keywordsvalues, education, subject, strategy, digital environment
AcknowledgmentPart of the research done by O. Yakovleva was carried out within the project “Professional education of future teachers in the conditions of digital transformation of the educational environment of modern university”, supported in the framework of the competition for young scientists of Herzen State Pedagogical University of Russia to conduct promising fundamental research.
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters18975
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Ценности как важные ориентиры деятельности человека традиционно задаются с разных сторон жизни общества – рынка труда, социума в целом и конкретных его институтов (семьи, образования, культуры, науки и т.д.). Сегодня в эпоху цифровизации всех сфер деятельности человека – профессиональной, социальной, культурной, экономической, политической – требования социума динамично меняются и трансформируются.
2 Современные поколения молодежи в текущих условиях жизни включены не только в процессы традиционной социализации, но все большую роль играет информационная социализация, реализуемая через социальные сети и другие цифровые каналы. Как показывают психологические исследования [1], в условиях неопределенности социализация приобретает непрерывный характер в отличие от традиционного понимания ее рамок, охватывающих первые 10–15 лет жизни человека. Социализация начинает трактоваться как «развитие и самореализация человека на протяжении всей жизни в процессе освоения и воспроизводства культуры общества, и прежде всего – норм морали и права данного общества» [2, с. 64]. Это влияет на изменение информационного и образовательного поведения молодежи, которая демонстрирует адаптацию к динамичным изменениям окружающей цифровой среды. Со стороны новых поколений ценности проявляются в поиске путей решения задач с наименьшими затратами (временными, пространственными, интеллектуальными). Эти ценности могут проявляться как в позитивном, так и в негативном ключе, в зависимости от направленности личности субъекта.
3 Ценности неоднородны; существуют различные подходы к их ранжированию и систематизации. Ставший уже традиционным, подход М. Рокича предлагает разделение ценностей на терминальные и инструментальные [3]. Современные исследования показывают относительную подвижность этой структуры, в частности, наблюдается тенденция преобладания персональных ценностей над общественными [4], изменение понимания сущности образования как инструментальной ценности, а не терминальной (понимание его как результата, а не процесса) [5].
4 Сегодня в системе ценностей человека существует еще одна группа – это ценности цифровой образовательной среды, обусловленные ее особым потенциалом – открытостью, многообразием связей с внешней средой, инструментальностью, возможностью накопления цифровых следов и продуктов действий пользователей на соответствующих цифровых платформах. Эту группу можно отнести как к ценностям инструментального, так и терминального типа: инструментальный характер проявляется в возможности субъекта использовать цифровую среду и ее инструменты как средство достижения своих целей; терминальный характер проявляется в накоплении информационных ресурсов, продуктах деятельности субъектов среды, в которых аккумулируются, отражаются, осмысливаются и транслируются окружающим основополагающие ценности общества и каждого конкретного человека (пользователя). Открываются возможности притока новой информации, знаний, передового опыта не только на родном, но и на иностранных языках; гибких сетевых связей и масштабирования коммуникаций, вплоть до междисциплинарных и межкультурных; многообразия замыкания обратных связей не только с пользователями цифровой среды, но и с машиной, с искусственным интеллектом.

views: 163

Readers community rating: votes 0

1. Golubeva, N.A., Martsinkovskaya, T.D. (2011) Information socialization: the psychological approach Psychological Research. Electronic Scientific Journal, no. 6 (20), pр. 2. Available at: http://psystudy.ru (Accessed: 11 August 2023). DOI: 0421100116/0061 (In Russ.)

2. Razuvaev, S.G. (2013) Socialization of modern students as a theoretical problem. Siberian Pedagogical Journal, no. 3, pp. 63–66. (In Russ.)

3. Rokeach, M. (1973) The nature of human values. Free Press, no. 5, pp. 20–28. (In Russ.)

4. Andrienko, O.A. (2019) the value base of the construction of the process of education. Baltic Humanitarian Journal, no. 1 (26), pp. 192–195. (In Russ.)

5. Bryzgalina, E.V., Smirnova, A.A. (2017) Russian education: from local practices to global trends (notes on the forum "Education of Russia" / Edu Russia). Problems of Modern Education, no. 3, pp. 126–136. (In Russ.)

6. Noskova, T.N. (2020) Didactics of the digital environment: monograph. SPb.: Publ. House of Herzen State Ped. University of Russia. (In Russ.)

7. Yakovleva, O.V. (2023) The model of values of the digital educational environment as a guideline for the professional education of future teachers. Pedagogy. Theory and Practice, v. 8, no. 5, pp. 561–568. DOI: 10.30853/ped20230082. (In Russ.)

8. Slastenin, V.A., Chizhakova, G.I. (2003) Introduction to pedagogical axiology: textbook. M.: Academy. (In Russ.)

9. Kolesnikova, I.A. (2006) Educational strategies. Proceedings of the VGPU, no. 1, pp. 15–21. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovatelnye-strategii-1 (Accessed: 30 July 2023). (In Russ.)

10. Terentev, K.Yu. (2016) Educational strategies of the Russian youth: the construction of a typology. Bulletin of St. Petersburg University. Sociology, no. 2, pp. 17–27. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovatelnye-strategii-rossiyskoy-molodezhi-k-postroeniyu-tipologii (Accessed: 30 July 2023). (In Russ.)

11. Noskova, T.N., Pavlova, T.B., Tumaleva, E.A. et al. (2021) Social media and educational practices: Educational and methodological manual. SPb.: Herzen State Ped. University of Russia. (In Russ.)

12. Bayryeva, Ch. (2022) Modern teaching methods using the SAMR model. World Science, no. 10 (67), pp. 98–101. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-metody-obucheniya-s-ispolzovaniem-modeli-samr (Accessed: 02 August 2023). (In Russ.)

13. Glotova, M.Yu., Samokhvalova, E.A. (2019) Bloom's digital taxonomy and the model of digital transformation of education in the educational process of the university. Informatics and Education, no. 6, pp. 42–48. (In Russ.)

14. Gobysh, A.V. (2023) Experience in implementation digital technologies into the mathematical training of engineers. Bulletin of Tver State University. Series "Pedagogy and Psychology", no. 1 (62), pp. 176–185. DOI: 10.26456/vtpsyped/2023.1.176. (In Russ.)

15. Hekhauzen, H. (1986) Motivation and activity: In 2 vols. M.: Pedagogy. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up