Development of digital competencies of a modern teacher of a general education organization

 
PIIS181570410028053-3-1
DOI10.54884/S181570410028053-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chief Researcher of the Center for Education System Management
Affiliation: Institute of Education Management of the Russian Academy of Education
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages76-84
Abstract

The issue of developing digital competencies of a modern teacher of a general education organization is being updated in the context of building a new high-tech economy based on digital technologies. The conceptual apparatus of the thesaurus of digital competencies of a teacher in the context of digital transformation of education (from continuous education to continuous personal development) is presented. The problem of developing skills in the application of modern educational technologies, including information and digital educational resources, is being updated. A methodological toolkit of selective research has been developed for designing a model of digital competencies of a teacher in a general education organization. The objects of the study were 16 regions from 8 federal districts of the Russian Federation. The sample of the study is aimed at determining the potential of key digital competencies of teachers, as a result of development of advanced training programs conducted by regional institutions for the development of education. The results of the analysis of digital competencies and their comparability with the professional standard "Teacher (pedagogical activity in preschool, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher)" are presented. The conclusion is made about the need to design a digital educational environment for the development of digital competencies of a teacher of a general education organization by means of informal education.

Keywordsgeneral education organization, teacher, professional standard, teachers’ training programs, digital competencies, digital educational environment
Acknowledgmentthe study was carried out within the framework of the state task of the Ministry of Education of the Russian Federation on the topic “Methodology of designing the digital educational environment for the development of professional competencies of the teacher by means of informal education”
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters17319
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В современных условиях развития национального образования, с учетом интенсивного развития цифровых технологий важнейшими шагами в повышении качества общего образования являются достижение «цифровой зрелости» в сфере общего образования и развитие цифровых компетенций педагога.
2 В соответствии с федеральным проектом «Цифровая образовательная среда» национального проекта «Образование» [1] необходимо создать условия для подготовки высококвалифицированных педагогов, обладающих актуальными компетенциями в сфере современных технологий, в том числе цифровых. Это определяет сферу научного интереса к проблеме научно-методического сопровождения повышения квалификации педагогов общеобразовательных организаций.
3 На этапе трансформации образования (от непрерывного образования – к непрерывному личностному развитию), пересмотра существующих подходов и моделей обучения, направленных на развитие навыков общей цифровой грамотности, целесообразно использовать профиль цифровых компетенций для педагога общеобразовательной организации. В связи с этим значимость исследования определена в конкретизации категории «цифровая компетенция», в выявлении потенциала формирования ключевых цифровых компетенций посредством реализации программ повышения квалификации и профессиональных программ переподготовки педагогических работников общеобразовательных организаций.
4 В последнее время понятийный аппарат тезауруса цифровых компетенций педагога в условиях цифровой трансформации образования конкретизируется многими научными исследователями, имеет место противоречивость толкования категорий, связанных с работой педагога в цифровой образовательной среде. Исследования, посвященные данному феномену, раскрываются в трудах И.А. Зимней [2], Ж.С. Соболевой [3], А.Н. Щукина [4], М.В. Токаревой [5] и др. За рубежом исследованиями цифровой компетенции и цифровой компетентности занимались S. Carretero [6], V.S. Chouhan [7], G. Falloon [8], G. Fransson [9], L. Ilomaki [10], C. Woodruffe [11] и др.
5 В профильной литературе под цифровыми компетенциями (digital competencies) понимают способность решать разнообразные задачи в области использования информационно-коммуникационных технологий [12]. Цифровые компетенции описывают как набор знаний и умений, необходимых для использования цифровых технологий в деятельности педагога [5]. Цифровая грамотность, формирование и развитие цифровых компетенций представляются как формирование знаний, умений и навыков в процессе формального и неформального обучения, развитие склонностей и формирование ценностей в процессе профессиональной подготовки и приобретение опыта в процессе профессиональной деятельности, стажировок, информального образования.
6 Таким образом, в условиях меняющейся парадигмы национальной системы образования необходимо по-новому рассматривать содержание профессиональных компетенций педагога общего образования в целях развития его профессионализма, повышения уровня его цифровых компетенций как совокупности умений и знаний, необходимых для выполнения трудовых действий с использованием цифровых технологий.

views: 198

Readers community rating: votes 0

1. Federal project "Digital educational environment" of the national project "Education". Available at: https://edu.gov.ru/national-project/projects/cos/ (Accessed: 31 July 2023). (In Russ.)

2. Zimnyaya, I.A. (2013) Competence in the context of the competence-based approach in education. Scientific Notes of the National Society of Applied Linguistics, no. 4, pp. 16–31. (In Russ.)

3. Soboleva, Zh.S. (2019) Theoretical prerequisites for the formation of the concepts of "digital literacy" and "digital competence". Actual Problems of Philology and Methods of Teaching Foreign Languages, no. 13, pp. 110–114. (In Russ.)

4. Schukin, A.N. (2008) Competence or competence. Methodist's view of the actual problem of linguodidactics. Russian Language Abroad, no. 5, pp. 14–20. (In Russ.)

5. Tokareva, M.V. (2021) Digital competence or digital competence. Bulletin of Shadrinsk State Pedagogical University, no. 4 (52), pp. 133–140. (In Russ.)

6. Carretero, S. (2017) DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Carretero, S., Vuorikari, R., Punie Y. (eds.) Luxembourg: Publications Office of the European Union.

7. Chouhan, V.S. (2014) Understanding Competencies and Competency Modeling – A Literature Survey. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), vol. 16, Iss. 1, ver. I (Jan.), pp. 14–22.

8. Falloon, G. (2020) From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Education Tech Research Dev, no. 68, pp. 2449–2472.

9. Fransson, G. (2018) Adequate digital competence – a close reading of the new national strategy for digitalization of the schools in Sweden. Seminar. net, no. 14 (2), pp. 217–228.

10. Ilomaki, L. (2011) What is digital competence? Linked portal. Ilomaki, L., Lakkala, M., Kantosalo, A. (eds.). Brussels, European Schoolnet (EUN).

11. Woodruffe, C. (1993) What is meant by a competency? Leadership & Organization Development Journal, no. 14, pp. 29–36.

12. Chechel, I.D. (2012) Professional competence of the head of a general education institution. Education Management, no. 1 (5), pp. 93–101. (In Russ.)

13. Order of the Ministry of Labor and Social Protection of the Russian Federation of October 18, 2013 N 544n "On approval of the professional standard "Teacher (pedagogical activity in the field of preschool, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher)". (In Russ.)

14. Information on the form of federal statistical observation No. OO-1 “Information on the organization carrying out educational activities in educational programs of primary general, basic general, secondary general education at the beginning of the 2022/23 academic year. Available at: https://docs.edu.gov.ru/document/70ecc3b178e0b8397d234697c42e0ad8/ (Accessed: 31 July 2023). (In Russ.)

15. Zolotova, D.R. (2022) Digital educational resources: concept and classification. Personal and professional development of the future specialist: Proceedings of the XVIII International Scientific and Practical Internet Conference, Tambov, May 30, 2022. Tambov: Derzhavensky Publishing House, pp. 121–127. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up