FEATURES OF PSYCHOLOGY STUDENTS’ GROUP SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE IN DIFFERENT UNIVERSITIES

 
PIIS181570410026434-2-1
DOI10.54884/S181570410026434-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Leningrad State University named after A.S. Pushkin
Address: Russian Federation,
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages163-169
Abstract

The article analyzes psychological features of socio-psychological climate of psychology students studying at Pushkin State University and St. Petersburg State University of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. The results presented in the article provide clarification of the characteristics of socio-psychological climate associated with the specifics of learning. To solve the research tasks in accordance with the methodological principles certain methods of evaluation of  socio-psychological climate in the group and study of value orientations were used. During the analysis of the study results significant differences were found in the socio-psychological climate of groups of the psychology students of Pushkin State University and the psychology cadets of St. Petersburg State University of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. Leading value orientations, social attitudes and career orientations of students were determined. On the results of the study the obtained differences are analyzed and justified, practical recommendations on the organization of the work of students at the university are given.

Keywordssocio-psychological climate, group cohesion, interpersonal relationships, educational and developmental university environment, value orientations
Received28.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters11606
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В формировании личности студента важное значение имеет его ближнее окружение, то есть студенческий коллектив, членом которого он является в течение всего своего обучения. За время обучения студенческий коллектив нельзя представить без разнообразных межличностных отношений, сопровождающих решение групповых задач и различные формы активности. При этом межличностные отношения, складывающиеся в группе, отражаются ее членами в форме различных оценок и переживаемых ими эмоциональных состояний.
2 Для обозначения объективных и субъективных аспектов системы межличностных отношений в литературе часто используется термин «социально-психологический климат». Согласно Б.Д. Парыгину, выдающемуся отечественному психологу, исследователю данного психологического явления, «особая значимость социально-психологического климата определяется тем, что он характеризует ближайшие, самые непосредственные условия жизнедеятельности человека в группе, причем не столько внешние по отношению к человеку, сколько внутренние, психологические аспекты этой среды» [1, с. 117].
3 Положительный социально-психологический климат в коллективе – один из показателей его зрелости, результат большого и кропотливого труда. Он определяет психологическое самочувствие каждого из студентов в группе и динамику групповых процессов.
4 В связи с этим особой актуальностью обладает исследование особенностей социально-психологического климата студентов-психологов в различных вузах как фактора успешности профессиональной подготовки будущих специалистов, где важную роль играют результативные межличностные отношения.
5 Данной проблематике уделялось немало внимания отечественных психологов и педагогов на разных уровнях образования [1–8]. Различные аспекты социально-психологического климата как явления социальной психологии в разные годы подробно исследовались отечественными психологами (В.В. Бойко, Г.В. Виноградовым, А.И. Донцовым, О.Л. Зотовой, А.Г. Ковалевым, Е.С. Кузьминым, Б.Д. Парыгиным, А.Л. Свенцицким, А.С. Чернышевым и др.). Проблемы социально-психологического климата образовательного учреждения, в том числе вуза, и студенческой группы изучали такие психологи и социологи, как О.В. Андрианова, И.С. Шаповалова, И.А. Щедрова, И.Е. Фарбер и др.
6 Однако исследованию проблемы влияния особенностей социально-психологического климата на процесс профессиональной подготовки, успешность формирования межличностных отношений и развитие личности студента как будущего специалиста в вузах разного профиля в психолого-педагогической науке по-прежнему уделено недостаточное внимание.
7 Учитывая это, было проведено исследование, направленное на изучение специфики социально-психологического климата коллектива студентов-психологов, получающих профессиональную подготовку в Ленинградском государственном университете им. А.С. Пушкина и в Санкт-Петербургском государственном университете МВД РФ. В рамках исследования решались задачи изучения особенностей социально-психологического климата коллектива студентов-психологов ЛГУ им. А.С. Пушкина и СПбГУ МВД РФ, а также общих и карьерных ценностных ориентаций обучающихся в контексте их профессиональной подготовки в вузе.

views: 212

Readers community rating: votes 0

1. Parygin, B.D. (2006) Socio-psychological climate of the team. Ways and methods of study. M.: Feniks. (In Russ.)

2. Bojko, E.O., Zajceva, O.G., Ageev, M.I., Lozhnikova, L.E., Sochivko, Ju.N. (2012) Socio-psychological climate in groups of students. International Journal of Experimental Education, no 4-2, pp. 46–48. (In Russ.)

3. Karazhov, A.G. (2013) Psychological features of the development of cohesion of student training platoons in the process of education and upbringing. Bulletin of Kazan Technological University, vol. 16, no 10, pp. 332–335. (In Russ.)

4. Serdjukova, M.V. (2012) Pedagogical regulation of the socio-psychological climate of the student group of the university. Abstract of Ph.D thesis, Ul'janovsk. (In Russ.)

5. Fetiskin, N.P., Kozlov, V.V., Manujlov, G.M. (2002) Socio-psychological diagnostics of personality development and small groups. M.: Institute of psychotherapy. (In Russ.)

6. Solovieva, E.M., Zausenko, I.V. (2015) Values and career orientations of students of a pedagogical university. Modern Problems of Science and Education, no 3. Available at: https://science-education.ru/ru/article/view?id=20248. (Accessed: 21 January 2023). (In Russ.)

7. Vanchakova, N.P., Telnyuk, I.V., Khudik, V.A. (2011) Study and correction of learning motivation among students of a medical university by curators of the study group. Bulletin of St. Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Pedagogy, no. 4, pp. 193–199. (In Russ.)

8. Khaibulaeva, A.G. (2015) Dynamics of value and life-meaning orientations of young people in a multi-ethnic educational environment. Abstract of Ph.D thesis, Makhachkala. (In Russ.)

9. Ancupov, A.Ja., Shipilov, A.I. (2016) Сonflictology. SPb.: Piter. (In Russ.).

10. Pogodina, A.V., Kotlyar, M.L. (2014) Socio-psychological situation as a characteristic of the uniqueness of an educational institution. Psychological Science and Education, no. 2, pp. 320–333. (In Russ.)

11. Kozhevnikova, M., Smirnova, N. (2021) Social, emotional and ethical education in the context of Russian supplementary education. Man and Education, no. 1, pp. 50–56. DOI: 10.54884/S181570410020333-1. (In Russ.)

12. Ryzhova, N.I. (2022) Development of emotional intelligence as an urgent psychological and pedagogical task in the context of digitalization of education. Informatization of education: theory and practice. Collection of works of International Scientific and Practical Conference (Omsk, November 18–19, 2022). Omsk, pp. 73–77. (In Russ.)

13. Antonova, Ju.O. (2013) Formation of the socio-psychological climate in the teaching staff. Achievements of University Science, no. 7, pp. 165–172. (In Russ.)

14. Nikolaeva, N.V. (2022) Information and educational environment of the university in the context of blended learning. Collection of Humanitarian Studies, no 4 (33), pp. 24–30. (In Russ.)

15. Kolosov, A. (2010) Relationships in the military team as a factor of success in the performance of official tasks. Available at: https://topuch.com/download/vzaimootnosheniya-v-voInskom-kollektive-kak-faktor-uspeshnosti.docx. (Accessed: 21 January 2023). (In Russ.)

16. Sukhov, A.N. (2013) Fundamentals of psychosocial work with the population: manual. M.: Flinta. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up