ECOSYSTEM OF SCHOOL EDUCATION QUALITY: FORMATION AND DEVELOPMENT

 
PIIS181570410026431-9-1
DOI10.54884/S181570410026431-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Socio-Pedagogical Measurements
Affiliation: St. Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education
Address: Russian Federation,
Occupation: Chief Researcher, Professor of the Department of Mathematics and Engineering Graphics
Affiliation: St. Petersburg Branch of Institute of education management of RАЕ, Military Academy of Communications Named After Marshal of the Soviet Union
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Occupation: Head of the Department of Professional Pedagogical Education and Social Management
Affiliation: The-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages114-121
Abstract

The article analyzes the concepts of "ecosystem" and "ecosystem approach", their evolution in the field of business, economics, the possibility of using the potential of the ecosystem approach in relation to solving management issues and assessing the quality of education at school. Attention is focused on the presence of analogies, common trends and approaches in the business environment and the field of general education. The signs and manifestations of the ecosystem approach in relation to the ecosystem of the quality of school education are considered (cooperation and competition; formation of new values of activity and usefulness of the school; the focus on integrated solutions; the effect of saving on diversity). A special place in the article is given to the interpretation of the quality of school education as a multidimensional and interdisciplinary phenomenon. The characteristic of the subjects of activity that ensure the quality of education within the school ecosystem and the value creation process is given. The article also presents and discusses the results of a survey of teaching staff of secondary schools in St. Petersburg and the Leningrad region on the formation and development of the ecosystem of the quality of school education. On the basis of theoretical and experimental studies generalizing conclusions are formulated, prospects for further study of the phenomenon of "ecosystem of school education quality" are determined.

Keywordsquality of school education; management and evaluation of the quality of education; ecosystem; multidimensionality of the quality of education; ecosystem of the quality of school education
Received28.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters16924
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Потребности науки об образовании с необходимостью приводят к идее поиска универсального методологического основания для описания жизнедеятельности субъектов, функционирующих в сфере образования. В статье анализируется опыт применения экосистемного подхода, исследуются возможности использования его потенциала к вопросам, связанным с совершенствованием механизмов управления и оценки качества образования на уровне школы. Такое исследование является актуальным с учетом усиливающейся конкуренции между школами по качеству и ресурсам, привнесением в управление образовательными организациями бизнес-моделей (включая модели слияния, кооперации, укрупнения школ), принципов стандартизации и технологизации, сквозного управления качеством, кадрового менеджмента, анализа внутренней среды и внешнего окружения. Безусловно, актуальность связана и с рассмотрением качества школьного образования как многомерного, сложного феномена.
2 Можно констатировать, что понятие «образовательная экосистема» до настоящего времени не имеет однозначной трактовки [1; 2]. В самом широком смысле экосистемный подход — это новая управленческая парадигма организации процесса образования [3; 4]. В рамках проведенного исследования экосистемный подход можно рассматривать как «единый комплекс управляемых сред функционирования индивидуума», предполагающий «создание и развитие совокупности благоприятных поддерживающих сред, представляющих образовательные ресурсы и отлаженные, гармоничные отношения между участниками образовательного процесса» [5, c. 184].
3 Методы исследования. В основу исследования положены материалы по проблематике управления и оценки качества школьного образования, анализу качества как сложного междисциплинарного понятия, многомерного феномена.
4 В целях получения представляемых в статье данных, обобщающих выводов использовались методы теоретического исследования: анализ применимости экосистемного подхода для совершенствования механизмов и технологий управления и оценки качества школьного образования; методы индукции и дедукции (переход от частных вопросов рассмотрения экосистем к более общим и наоборот при следовании принципу системности в ходе изучения того или иного явления, объекта); изучение конкретного свойства явления многомерного объекта (экосистема качества в школе; экосистемы, образующиеся в результате различных коллабораций школы в рамках социального партнерства) без учета их других, менее важных характеристик. В отношении эмпирического уровня познания в процессе исследования были задействованы методы опроса, наблюдения, сравнения, накопления и отбора значимых фактов, выявления связей между ними.
5 Результаты. Анализируя стремительное развитие экосистемного подхода в качестве нового концептуального обоснования к проектированию конкурентных бизнес-моделей (например, горизонтально и вертикально интегрированных компаний), поиску источников эффективности компаний, объяснению законов конкуренции и поведенческих стратегий их развития в инновационной среде, можно констатировать, что в бизнес-лексиконе прочно закрепился термин «бизнес-экосистема». Понятие, обозначаемое этим термином, предполагает, что границы той или иной организации не замыкаются на определенную отраслевую принадлежность. Ее деятельность в логике экосистемы простирается и на сопредельные отрасли.

views: 194

Readers community rating: votes 0

1. Adner, R. (2017) Ecosystem as structure: an actionable construct for strategy. Journal of Management, vol. 43, no 1, pp. 39–58.

2. Bogers, M., Sims, J., West, J. (2019) What Is an Ecosystem? Incorporating 25 Years of Ecosystem Research. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3437014 (Accessed: 10 May 2023).

3. Barokas, J., Barth, I. (2018) Multi-stakeholder ecosystems in rapidly changing educational environments. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, pp. 1934–1938.

4. Panthalookaran, V. (2019) Development of an educational ecosystem that supports engineering research / IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, pp. 71–78.

5. Monakhova, L.Yu., Ryabokon, E.A. (2022) Ecosystem approach to the organization of the educational process in the higher military school. In: International scientific-practical conference "Science. Education. Culture": 31st anniversary of the Comrat State University: Collection of articles. Comrat: KSU, pp. 183–187. (In Russ.)

6. Statsenko, V.V., Bychkova, I.I. (2021) Ecosystem approach in building modern business models. Industrial Economics, no. 1, pp. 45–61. (In Russ.)

7. Subetto, A.I. (2000) Qualitology of education: (Foundations, synthesis). M., St. Petersburg: Research center for problems of quality of specialists training. (In Russ.)

8. Panasyuk, V.P., Tretyakova, N.V. (2018) The quality of education: innovative trends and management (monograph). Yekaterinburg: Publishing House of RSVPU. (In Russ.)

9. Subetto, A.I. (2015) Scientific and educational society as a basis for Russian development strategy in the 21st century (monograph). St. Petersburg: Asterion. (In Russ.)

10. Shikhova, O.F., Shikhov, Yu.A. (2013) Qualimetric approach to diagnosing the competencies of higher school graduates. Journal of Education and Science, no. 4, pp. 40–57. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up