GAMIFICATION AS A CONDITION FOR DEVELOPING HIGH SCHOOL STUDENTS’ ABILITY TO COOPERATE

 
PIIS181570410026350-0-1
DOI10.54884/S181570410026350-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of Department of Pedagogy and Andragogy
Affiliation: St. Petersburg Academy of In-Service Pedagogical Education
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Head
Affiliation: Thinking Development Club “VINT”
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages129-136
Abstract

The article deals with the current trend of modern education – gamification. The authors analyze the reason for the increased interest in the problem of developing communicative skills of high school students in face-to-face and distant communication. The efficiency of the gamification approach as a promising one for the construction of games is substantiated. An algorithm for the development of communicative games is proposed, which can be used by teachers in extracurricular work with senior students. The communicative game is considered as a system consisting of 14 elements. For organizing efforts to develop the cooperation ability the three-component structure of this ability is described, the criteria for its development are indicated in accordance with the selected components. The results of the study of the use of gamification for the development of senior adolescents’ ability to cooperate based on their participation in remote team games, online gatherings and online tournaments are presented

Keywordsgamification, gamification approach, communicative educational game, distance cooperation, teacher’s game position, ability to cooperate
Received24.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters17373
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Рост темпов коммуникации, увеличение интенсивности коммуникационных связей, расширение поля общения каждого человека, массовое сотрудничество – всё это особенности современного этапа развития нашего общества. В то же время сегодня появляется всё больше так называемых узлов коммуникации: возникают различного рода сообщества, в том числе сетевые. В этих условиях особенно востребованными становятся коммуникативные умения человека, которые, с одной стороны, способствуют взаимопониманию, как основе солидарного решения важных проблем, а с другой стороны, являются необходимыми для самоопределения личности, преодоления отчуждения и одиночества, провоцируемых часто опосредованным, дистанционным общением. Умение сотрудничать также становится одним из актуальных умений человека, осуществляющего профессиональную деятельность в сетевом обществе.
2 Развитие умения сотрудничать особенно важно для подростков. На этом этапе личностного становления общение как ведущий вид деятельности играет ключевую роль в процессах самоидентификации, в выстраивании отношений со взрослыми и сверстниками, в осмыслении жизненных перспектив. Именно умение сотрудничать помогает подростку преодолеть сложности вхождения во взрослую жизнь, сориентироваться в направлениях своего дальнейшего развития [1]. При этом сегодня школьники уже с 10–12 лет активно вовлечены в интернет-коммуникацию. Это обусловливает необходимость разработки образовательных средств развития умения сотрудничать школьников с учетом специфики информационного сетевого общества, а также организации педагогической поддержки, разработки приемов, способствующих тому, чтобы сотрудничество участников интернет-коммуникаций носило конструктивный характер.
3 Известно, что коммуникативная игра – одно из эффективных средств развития коммуникативных умений учащихся. Она дает возможности овладеть различными способами и средствами коммуникации, востребованными и сетевым обществом. Игра предлагает подросткам привлекательный и органичный для них вид деятельности. Она мотивирует участников и тем самым помогает длительное время удерживать их в активном коммуникативном процессе, необходимом для развития умения сотрудничать [2; 3; 4]. Анализ школьной практики показывает, что в условиях широкого выбора не хватает методических разработок и научно обоснованных игр, направленных на развитие умения сотрудничать в образовательном процессе, в том числе дистанционно. Кроме того, в игровых сборниках, как правило, игры предлагаются педагогам как готовый сценарный или описательный продукт. Такие игры разработаны под определенные задачи, заданную ситуацию и для группы детей с учетом их особенностей. В итоге возникают сложности для переноса той или иной игровой идеи в новую ситуацию. В этой связи появляется необходимость разработать такие методы конструирования коммуникативных игр в образовательном процессе, которые давали бы педагогу возможность применять их сообразно своим педагогическим задачам.

views: 209

Readers community rating: votes 0

1. Kavtaradze, D.N. (2009) Learning and play: introduction to interactive teaching meth-ods. M.: Prosveshchenie. (In Russ.)

2. Apinyan, T.A. (2003) Game in the space of serious. Play, myth, ritual, dream, art and oth-ers. SPb.: Publishing House of SPb University. (In Russ.)

3. Korotaeva, E.V. (1997) I want, I can, I do! Learning immersed in communication. M.: «KSP», Institute of Psychology of the RAE. (In Russ.)

4. Shchurkova, N.E. (2001) Tutor's accompaniment of the class group: game methods. M.: Pedagogical Society of Russia. (In Russ.)

5. Pidkasisty, P., Khaidarov, Zh. (1996) The technology of the game in learning and development. Educational assistant. M.: Russ. Ped. Agency. (In Russ.)

6. Kozhevnikova, M.N., Lebedev, N.S. (2020) New didactics of "socio-emotional-ethical education": the role of pedagogical moderation. Man and Education, no. 4(65), pp. 86–92. (In Russ.)

7. Ermolaeva, M.G. (2018) Pedagogical context of game technologies for modern school. Academic Bulletin, 2(40), pp. 17–22. (In Russ.)

8. Nefed'yev, I.V., Bronnikova, M.D. (2019) Gamification in business and in life: turn routine into a game. M.: Publ. House AST. (In Russ)

9. Marcewski, A. What’ the difference between Gamification and Serious Games? Gamified UK. Thought on Gamification and More. Available at: http://www.gamified.uk/2013/02/25/gamification-and-serious-games/ (Accessed: 16 March 2023).

10. Werbach, K. Gamification. Open online course at the University of Pennsylvania. Available at: www.coursera.org/learngamification (Accessed: 27 April 2023).

11. Oleynik, Yu.P. (2014) Algorithm of construction and modification of collective games. Scientific Opinion, no. 8, pp. 315–323. (In Russ.)

12. Zaitseva, M.Y. (2013) Formation of adolescents' cooperative ability in the conditions of sports and recreational activities. Izhevsk: Udmurtskiy University. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up