Inclusion as the key component in modern education quality management: parents' priorities

 
PIIS181570410020203-8-1
DOI10.54884/S181570410020203-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: St. Petersburg Branch OF Institute of Education Management of RAE
Address: Russian Federation, Санкт-Петербург
Journal nameMan and Education
EditionIssue 1 (70)
Pages100-110
Abstract

The significance of inclusion is fundamentally changing in the world of modern education, acquiring the role of its key component in society, becoming one of the most important characteristics of education quality. The article substantiates modern challenges facing inclusive education. The starting point of the study is the analysis of the results of interviewing parents of St. Petersburg schoolchildren with disabilities. The author considers to what extent the main directions of school inclusive education development are currently associated with the solution of the issues defined as crucial by this most ‘target’ audience. The role of school leaders and teachers in solving the identified issues of inclusive education, the problems associated with school staff professional training for their effective solution are discussed. The results of international scientific research on inclusive education, including overcoming the reductionist approach in it, are analyzed and summarized. The conclusion is made about significant coincidence of empirical generalizations concerning the improvement of education quality based on changes in inclusion, with the direction of the international vector of this area development. 

Keywordsinclusive education, quality of education, parents of children with disabilities, school leaders, in-service training of teachers and school leaders
AcknowledgmentThe article has been prepared as part of the state task of the Federal State Budgetary Scientific Institution "Institute of Education Management of the Russian Academy of Education" on the topic: "Developing the system for managing the quality of education based on monitoring data on the state of the education system" for 2022.
Received16.05.2022
Publication date02.06.2022
Number of characters23252
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Интерес к инклюзивному образованию возник сравнительно недавно. Еще в 1960-е гг. идея изолирования детей с ограниченными возможностями от сверстников и передачи основной ответственности за их образование работникам здравоохранения была доминирующей. Однако уже в этот период некоторые страны начали ставить под сомнение подход к образованию детей с особыми потребностями, основывающийся на сугубо медицинских соображениях, прилагать усилия по признанию права детей-инвалидов на образование. С тех пор теория и практика инклюзивного образования интенсивно развиваются.
2 Отметим, что участие родителей в образовательной деятельности их детей, также как и инклюзивное образование, стало темой значительного интереса педагогической науки и практики в течение последних примерно 40 лет. Ранее, до 1980-х гг., партнерские отношения между семьей и школой были чаще исключением, чем нормой, несмотря на определенные усилия школы в этом направлении. В настоящее время согласно Федеральному закону «Об образовании в Российской Федерации» (ст. 40) права родителей в сфере образования включают в себя право на участие в школьной жизни в соответствии с ее внутренним распорядком. Разные формы вовлеченности родителей в школьное образование становятся все более распространенными [ 1 ], причем это особенно справедливо для родителей детей с ОВЗ, которые принимают значительное участие в образовательной деятельности детей в школе.
3 Исследования показывают, что участие родителей в этом случае приводит к множеству положительных результатов для детей с особыми потребностями, включая более эффективные стратегии решения проблем их обучения и социальной адаптации [ 2 ].
4 В то же время участие родителей детей с ОВЗ в образовательных процессах школы позволяет им критически оценивать положение с инклюзией, осознавать пути повышения ее эффективности, что в высшей мере важно для продвижения вперед этого направления в образовании.
5 Методы. Работа опирается на эмпирические и теоретические методы исследования. К эмпирическим методам относятся интервью с родителями детей с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), состоящие из двух частей – структурированной части, содержащей набор готовых вопросов, и полуструктурированного интервью, являющегося открытым, позволяющим выдвигать новые идеи во время интервью в зависимости от того, что говорит интервьюируемый. Интервьюирование родителей признано перспективным механизмом оценивания внешних и внутренних ресурсов школьного сообщества. Оно дает возможность определить как их новые основания, так и сценарии действий в реализации этих оснований [ 3 ].
6 Отметим особую продуктивность для нашей работы методики полуструктурированного интервью, характеризующегося определенной гибкостью, позволяющей интервьюеру формулировать вопросы и изменять их порядок в соответствии с конкретной ситуацией. Выбор качественного метода исследования предоставил большие возможности в изучении тем восприятия инклюзии родителями, позволил им свободно делиться своим мнением и корректировать направление исследования. Подчеркнем, что родители учащихся с ОВЗ – нестандартная, но значимая аудитория для исследований ведущих задач инклюзии и эффективности их решения.

views: 261

Readers community rating: votes 0

1. Sebastian, J., Moon J. and Cunningham M. The relationship of school-based parental involvement with student achievement: a comparison of principal and parent survey reports from PISA 2012 // Educational Studies. 2017. V.43. Pp.123 – 146.

2. Paseka A, Schwab S. Parents’ attitudes towards inclusive education and their perceptions of inclusive teaching practices and resources // European Journal of Special Needs Education. 2019. V.35. Pp. 254-272.

3. Tucker V., Schwartz I. Parents’ Perspectives of Collaboration with School Professionals: Barriers and Facilitators to Successful Partnerships in Planning for Students with ASD // School Mental Health. 2013. V. 5. Pp. 3-14.

4. Jahnukainen M. Inclusion, integration, or what? A comparative study of the school principals’ perceptions of inclusive and special education in Finland and in Alberta, Canada // Disability and Society. 2015. V.30. Pp.59 – 72.

5. Human Education in the Third Millennium. International Initiative [Ehlektronnyj resurs] https://humaneducation.net/ (data obrascheniya: 1.02.2022)

6. OON. Vzaimodejstvie s akademicheskimi krugami [Ehlektronnyj resurs]. Obrazovanie dlya vsekh [sajt]. URL: https://www.un.org/ru/120921/ (data obrascheniya: 15.11.2021).

7. European Agency for Special Needs and Inclusive Education [Ehlektronnyj resurs] // Key Actions for Raising Achievement Guidance for Teachers and Leaders, 2018 [sajt]. URL: https://www.european-agency.org/sites/default/files/Key%20Actions%20for%20Raising%20Achievement.pdf (data obrascheniya: 03.02.2022).

8. Mukhlaeva T.V., Sergienko A.Yu. Podgotovka pedagogov i rukovoditelej shkol k inklyuzii: problemy i perspektivy // Nepreryvnoe obrazovanie pedagogov: dostizheniya, problemy, perspektivy: sb.nauch. tr. V Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii 4 noyabrya 2021 g. Minsk: BGUO, 2021. S. 388-396.

9. Glazami mamy. Istoriya mam i detej, pobedivshikh onkologicheskoe zabolevanie. Verit', lyubit', zhit' / sost. E.Bogdanova, I.Ruklinskaya, T.Foroponova. SPb.: NP-Print, 2021. 116 s.

10. Valitskaya A.P., Rabosh V. A. Inklyuzivnoe obrazovanie kak obrazovanie dlya vsekh // Problemy sovershenstvovaniya obrazovatel'noj politiki i sistemy: Materialy mezhdunarodnoj konferentsii 19–20 iyunya 2008 goda / pod red. G.A.Bordovskogo. SPb.: Izd-vo RGPU im. A. I. Gertsena, 2008. S. 70-73.

11. European Agency for Development in Special Needs Education [Ehlektronnyj resurs] // Teacher Education for Inclusion: Profile of Inclusive Teachers, 2012. URL: https://www.european-agency.org/sites/default/files/Profile-of-Inclusive-Teachers.pdf/ (Data obrascheniya: 11.10.2021.]

12. Florian L. Preparing teachers for inclusive education. Peters M. (ed.), Encyclopedia of Teacher Education. Singapore, Springer, 2019.

13. Cohen E. Principal leadership styles and teacher and principal attitudes, concerns and competencies regarding inclusion // Procedia – Social and Behavavioral Sciences. 2015. V. 186. Pp. 758–764.

14. Szeto E. How do principals’ practices reflect democratic leadership for inclusion in diverse school settings? A Hong Kong case study //Educational Management Administration and Leadership. 2020. V.49. Pp.471 – 492.

Система Orphus

Loading...
Up