Comparative analysis of application of the teacher professional standard in countries with high indicators of education quality

 
PIIS181570410019957-7-1
DOI10.54884/S181570410019957-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Head
Affiliation: Moscow Department of Education and Science
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Deputy Head
Affiliation: Moscow Department of Education and Science
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Deputy Director
Affiliation: Corporate University of Moscow Education
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Deputy Head of the Assessment and Certification Departmen
Affiliation: Corporate University of Moscow Education
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 1 (70)
Pages19-32
Abstract

This article presents the results of a study of teachers' professional standards in countries that consistently perform well according to PISA results, including China (Shanghai), Singapore, Canada (Ontario), Finland, England, and New Zealand. In order to find an answer to the question of what makes professional standards a development instrument of teachers' professional skills, practices of design, implementation, and development of teachers' professional standards were studied. The study included an analysis, comparison, and identification of common and unique features of professional standards for teachers in the leading countries, as well as methodological materials, recommendations, and documents publicly available on the websites of ministries (departments) of education and higher education institutions of the countries studied. Analytical reports, reports, newsletters and methodological materials published by international organizations on professional standards in education and professional development of teachers - World Bank, Organization for Economic Cooperation and Development, National Center for Education and Economics, McKinsey & Company, SEAMEO INNOTECH, Research Institute of International and Comparative Education, Economic Forum "Asia-Pacific Economic Cooperation" were reviewed to study the experience of applying professional standards. The study identified characteristic approaches to the development of professional standards, which allow its application as a mechanism for solving the problems of educational policy of the country (territory); increasing the teacher’s status of and the prestige of the profession; teacher’s career and professional growth; formation of a system for evaluating the teacher’s professional development; formation of ethical standards of the profession. The results and conclusions of the study can be the basis for the development of professional standards in education and modeling the system of teacher growth.

Keywordsprofessional standards for teachers, ethical standards for teachers, development of professional skills, teacher development system, career development, corporate culture
Received04.05.2022
Publication date02.06.2022
Number of characters31094
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В отчете McKinsey,посвященном анализу лучших систем школьного образования мира, была использована широко цитируемая впоследствии фраза: «Качество системы образования не может превышать качество ее учителей» [1]. Так, повышение качества преподавания было принято как основополагающий принцип развития образовательных систем. В фокусе внимания стран-участниц исследования PISA также находится влияние качественного преподавания на улучшение образовательных результатов детей. Как следствие, особое значение придается стандарту учителя, как документу, регулирующему профессиональную деятельность педагогов. В СМИ и профессиональном сообществе продолжаются дискуссии о роли стандартов для учителей. С одной стороны, обсуждается их необходимость, с другой – наблюдается нехватка эмпирических доказательств того, что они действительно повышают качество преподавания.
2 Вместе с тем все чаще стандарты рассматриваются как значимый фактор повышения качества преподавания и, как следствие, результатов обучения детей. Исследователи Л. Дарлинг-Хаммонд, Дж. Хэтти, Л. Ингварсон и К. Роу [2, 3, 4, 5, 6] утверждают, что повышение качества преподавания необходимо для улучшения результатов обучения. Так, ряд исследователей выявили общие черты стран с самыми высокими результатами, оказалось, что успех в PISA связан в том числе и со строгой политикой в отношении найма, развития и удержания высококвалифицированных учителей [1, 5, 7]. Повышенный интерес к обозначенным вопросам, касающимся уровня профессионализма учителей, высококачественного преподавания, а также определения его показателей и индикаторов, послужил импульсом к разработке данного исследования.
3 Результаты исследования. Профессиональный стандарт как механизм решения задач образовательной политики страны (территории).
4 Обзор профессиональных стандартов показал, что практика разработки и применения стандартов разнится от страны к стране. Например, в Финляндии стандарт учителей отсутствует как таковой, а у постоянных лидеров рейтинга PISA Шанхая и Сингапура стандарты представлены не в виде нормативного документа со сводом требований и набором компетенций, а в виде комплексных систем. В Англии и Новой Зеландии приняты профессиональные стандарты на национальном уровне, в то время как в Канаде каждая провинция самостоятельно разрабатывает стандарты в соответствии с особенностями и задачами своей территории.
5 В Шанхае, стабильно занимающем лидерские позиции в PISA, еще в 1980-х годах была разработана система учительского роста, определяющая требования к учителю, его профессиональному развитию, преподавательской деятельности и оцениванию. Принципом реформирования системы стало понимание того, что ключом к высокой успеваемости для шанхайских учеников были первоклассные учителя, организованные и поддерживаемые таким образом, чтобы побуждать их становиться лучше и лучше в своей работе. Учителя Шанхая находятся в иерархической системе профессиональных уровней, представленной в виде карьерной лестницы, состоящей из 13 уровней: начальный (11-13 уровни), средний (8-10 уровни), старший (1-7 уровни); на старшем уровне учитель может преподавать в университете (1-4 – профессор, 5-7 – доцент) [8]. По мере продвижения вверх по лестнице наращиваются требуемые компетенции, а учителя несут все большую ответственность, например, выступая в качестве наставников для других учителей. Переход с одного уровня на другой не является автоматическим, а определяется выдающейся практикой.

views: 326

Readers community rating: votes 0

1. Barber, M., and Mourshed, M., How the world's best-performing schools come out on top Available at: [Ehlektronnyj resurs] // McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and.pdf (Data obrascheniya: 21.12.2020).

2. Darling-Hammond, L., Teacher Quality and Student Achievement: A Review of State Policy Evidence [Ehlektronnyj resurs] // ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/240273279_Teacher_Quality_and_Student_Achievement_A_Review_of_State_Policy_Evidence (Data obrascheniya: 19.07.2021).

3. Hattie, J., Teachers Make a Difference, What is the research evidence? [Ehlektronnyj resurs] // ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/252090858_Teachers_Make_a_Difference_What_is_the_research_evidence (Data obrascheniya: 19.07.2021).

4. Ingvarson, L., Rowe, K., Conceptualising and Evaluating Teacher Quality: Substantive and Methodological Issues [Ehlektronnyj resurs] // ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/253974056_Conceptualising_and_Evaluating_Teacher_Quality_Substantive_and_Methodological_Issues (Data obrascheniya: 19.07.2021).

5. Ingvarson, L., Reid, K., Buckley, S., Kleinhenz, E., Masters, G., Rowley, G., Best Practice Teacher Education Programs and Australia’s Own Programs. [Ehlektronnyj resurs] // Australian Council for Educational Research. URL: https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=teacher_education (Data obrascheniya: 19.07.2021).

6. Kleinhenz, E., Ingvarson, L., Standards for Teaching; Theoretical Underpinnings and Applications [Ehlektronnyj resurs] // ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/43328197_Standards_for_Teaching_Theoretical_Underpinnings_and_Applications (Data obrascheniya: 19.07.2021).

7. Geoff, N., Raising the professional status of teaching [Ehlektronnyj resurs] // Australian Council for Educational Research. URL: https://research.acer.edu.au/columnists/11/ (Data obrascheniya: 19.07.2021).

8. Call, K., Professional Teaching Standards: A Comparative Analysis of Their History, Implementation and Efficacy // Australian Journal of Teacher Education, 2018. № 43 (3). pp 93-108.

9. Kamka S.V., Model' uchitel'skogo rosta na munitsipal'nom urovne [Ehlektronnyj resurs] // NIU VShEh. URL: https://www.hse.ru/edu/vkr/334131122 (Data obrascheniya: 21.12.2020).

10. Sachs, J., Teacher Professional Standards: A Policy Strategy to Control, Regulate or Enhance the Teaching Profession? [Ehlektronnyj resurs] // ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/227035651_Teacher_Professional_Standards_A_Policy_Strategy_to_Control_Regulate_or_Enhance_the_Teaching_Profession (Data obrascheniya: 19.07.2021).

11. Our Code, Our Standards [Ehlektronnyj resurs] // Teaching Council of Aotearoa New Zealand. URL: https://teachingcouncil.nz/assets/Files/Code-and-Standards/Our-Code-Our-Standards-Nga-Tikanga-Matatika-Nga-Paerewa.pdf (Data obrascheniya: 20.05.2021).

12. Sykes, G., Plastrik, P. Standard setting as educational reform [Ehlektronnyj resurs] // Education Resources Information Center. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED358068.pdf (Data obrascheniya: 19.07.2021).

13. Tuinamuana, K., Teacher Professional Standards, Accountability, and Ideology: Alternative Discourse [Ehlektronnyj resurs] // Education Resources Information Center. URL: https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1660&context=ajte (Data obrascheniya: 19.07.2021).

14. Universal'nye kompetentnosti i novaya gramotnost': ot lozungov k real'nosti [Ehlektronnyj resurs] NIU VShEh. URL: https://ioe.hse.ru/mirror/pubs/share/385631158.pdf (Data obrascheniya: 21.05.2021).

Система Orphus

Loading...
Up