Psychological safety of an inclusive educational environment: a risk-resource approach

 
PIIS181570410018676-8-1
DOI10.54884/S181570410018676-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor of Psychophysiology and Safety of Life
Affiliation: Stavropol state pedagogic institute
Address: Russian Federation, Stavropol
Occupation: Head of the Department of Pedagogy, Psychology and Special Disciplines
Affiliation: Stavropol State Pedagogical Institute
Address: Russian Federation, Stavropol
Journal nameMan and Education
Edition
Pages85-93
Abstract

Currently, inclusive  education is considered as one of the strategic directions of the national education system. The leading condition for the effective implementation of joint learning of students with different educational opportunities is the creation of an inclusive educational environment that meets the needs of all subjects of educational relations, and, first of all, the need for security. One of the leading approaches in the psychology of the safety of the educational environment is the risk-resource approach aimed at identifying threats and preventing risks that arise in the educational environment and affect the psychological safety of the subjects of educational relations (teachers, students and their parents).The purpose of the study was to identify the risks and resources for ensuring the psychological safety of an inclusive educational environment. Based on the concept of psychological safety, the article proposes a definition of an inclusive educational environment; the structure of an inclusive educational environment, consisting of three components: spatial-subject, content-methodical (psycho-didactic) and socio-psychological. Based on the provisions of the risk-resource approach, the risks that arise at the level of each structural component of the environment and affect the psychological safety of the subjects of educational relations are meaningfully justified. On this basis, we consider the resources that allow us to prevent or minimize the risks that arise in an inclusive educational environment: at the level of the spatial and subject component-the architectural and information accessibility of an educational organization; at the level of the content and methodological component – the personal and professional readiness of teachers to implement inclusive educational practices based on a personality-oriented model of interaction; at the level of the socio-psychological component-the readiness of the subjects of educational relations for positive interaction in an inclusive educational environment.

Keywordsinclusive educational environment, psychological safety, risk-resource approach
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters15467
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В настоящее время увеличивается количество детей, имеющих ограниченные возможности здоровья. Это обстоятельство обуславливает появление у детей особых образовательных и коммуникативных потребностей и требует создания особых условий, сопровождающих процесс их жизнедеятельности, воспитания и обучения.
2 Важнейшим условием реализации особых образовательных потребностей детей с ограниченными возможностям здоровья становится создание такой среды, которая будет способствовать развитию всех субъектов образовательных отношений, в том числе и учащихся с разными образовательными возможностями. Анализ качественных характеристик такой среды, представленных в современных психолого-педагогических исследованиях (Э.Б Дунаевская, Е.В. Зволейко, С.А. Калашникова, И.Н. Никулина и др.), показывает, что системообразующим феноменом, определяющим содержание и качество инклюзивной образовательной среды, является понятие «безопасность» [1, 2, 3].
3 В последнее время к феномену безопасности проявлен особый интерес – он все чаще рассматривается в качестве составной части психолого-педагогического тезауруса, а изучение психологической безопасности среды и личности является отдельным самостоятельным научным направлением (О.Н. Богомякова) [4].
4 Как любая исследовательская область, продолжающая интенсивно развиваться, так и психология безопасности среды сохраняет проблемные «зоны», не получившие ещё достаточной теоретико-практической визуализации и интерпретации (Т.М. Краснянская, В.Г. Тылец) [5].
5 Одной из таких «зон», на наш взгляд, является проблема психологической безопасности инклюзивной образовательной среды.
6 Здесь видится две проблемные области, требующие научных исследований и практического опыта. Первая проблема связана с отсутствием единого определения понятия «инклюзивная образовательная среда», четких критериев оценки среды и ее компонентов. Вторая проблема заключается в недостаточно четком представлении содержания психологической безопасности и доступности инклюзивной образовательной среды.
7 Обратимся к более подробному анализу обозначенных проблем.
8 Методы исследования. В зарубежных и отечественных исследованиях можно проследить влияние на современные трактовки инклюзивной образовательной среды ведущих методологических подходов –экологического (В.В. Ковалев, В.И. Панов, В.А. Ясвин и др.); коммуникативно ориентированного (В.В. Рубцов и др.); антрополого-психологического (В.И. Слободчиков) , а также концепции психологической безопасности образовательной среды (И.А. Баева, Е.А. Климов, Г.А. Ковалев, Е.Б. Лактионова, С.В. Тарасов и др.).
9 Проведя анализ существующих подходов к понятию «инклюзивная образовательная среда», отметим особенности «коллекционерского подхода» (В.А. Ясвин) [6], когда инклюзивная образовательная среда рассматривается как некоторая совокупность психолого-педагогических условий, влияющих на эффективность ее функционирования. Это приводит в расплывчивости и неопределенности данного термина, его смешиванию с другими, активно входящими в современную профессиональную лексику в области исследований инклюзивной образовательной среды (инклюзивная культура, инклюзивное образовательное пространство и т.д.).

views: 245

Readers community rating: votes 0

1. 1. Bogomyagkova, O.N. (2013) ‘Psychological safety of the individual in the conditions of inclusive education’, Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 4(2), pp. 245-250. (In Russ.)

2. Dunaevskaya, E.B. (2015) ‘Psychological safety of the educational environment as a factor in the implementation of inclusive education’, Problems of Modern Teacher Education, 60(4), pp. 272-275. (In Russ.)

3. Nikulina, I.N. (2015) Requirements for an inclusive educational environment: psychological aspect. Moscow: National Education Publishers, pp. 31-35. (In Russ.)

4. Krasnyanskaya, T.M., Tylec V.G. (2015) ‘Temporal aspects of psychological safety’, Izvestia of Saratov University, 15(3), pp. 70-75. (In Russ.)

5. Jasvin, V.A. (2019) The school environment as a subject of measurement: expertise, project, management. Moscow: National Education Publishing House, pp. 448

6. Baeva, I.V. (2002) ‘Psychological characteristics of the educational environment: diagnosis and assessment’, Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, Vol.2, No 3, pp.16-26. (In Russ.)

7. Alekhina, S.V. (2013) ‘Inclusive education: history and modernity: teaching aid’, Pedagogical University: 1st of September. Moscow:1st September Publishing House, pp.33. (In Russ.)

8. Belyaeva, T.B. and Belyaeva P.I. (eds.) (2012) ‘The pedagogical style of leadership as a factor in the educational environment that affects the psychological safety of a primary school student’, Vestnik of Novgorod State University. Novgorod: Novgorod Publishing House, No 70, pp. 70-73. (In Russ.)

9. Laktionova, E.B. (2019) Psychological risks in the educational environment.Psychological safety of the educational environment of the region: theoretical foundations and practice of creating. Saint-Petersburg: GIEFPT Publishing House, pp.55-72. (In Russ.)

10. Shahova, L.I. (2015) ‘Supporting the psychological safety of primary school children and students of cadet classes: a risk-resource approach.’ Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences. Moscow: Herzen State Pedagogical University of Russia Publishing House, pp. 159-169. (In Russ.)

11. Lyubovskiy, V.I. Special educational needs [Online]. Available at: http://psyedu.ru/journal/2013/5/Lubovskiy.phtml (Accessed 10 October 2021) (In Russ.)

12. Bezrukih, M.M. (2012) ‘Schoolchildren's health, problems, solutions’, Siberian Pedagogical Journal, No 9, pp.11-16. (In Russ.)

13. Vachkov, I.V. (2013) ‘Half-subjective approach to the interaction of subjects of an inclusive educational environment’. Moscow: Buki Vedi Publishing House. (In Russ.)

14. Kozhanova, N.S. and Bolgarova M. A. and Pankrat'eva O. S. (eds) (2019) ‘The problem of providing a psychologically comfortable and safe educational environment in inclusive education’, Perspectives of Science and Education. 40 (4), pp. 307-321. (In Russ.)

15. Adeeva, T.N. (2017) Psychological readiness for inclusive education of teachers and parents of various categories of children: monograph. Kostroma: Kostroma State University Publishing House. (In Russ.)

16. Bezrukikh, M. M. (2021) ‘Health of schoolchildren, problems, solutions’, Siberian Pedagogical Journal, No 9, pp. 11-16. (In Russ.)

17. Kozhanova, N. S., Bolgarova, M. A., Pankratieva, O. S. (2019) ‘The problem of providing a psychologically comfortable and safe educational environment in inclusive education’, Prospects of Science and Education, 40 (4), pp. 307-321. (In Russ.)

18. Adeeva, T. N. (2017) Psychological readiness for inclusive education of teachers and parents of various categories of children. Kostroma: KSU (In Russ.)

19. Polyakov, L. P. (2014) ‘Motivational readiness of the teaching staff to introduce innovations’, Experiment and Innovation in School, 2. pp. 28-32. (In Russ.)

20. Vachkov, I.V. (2013) Polysubject approach to the interaction of subjects of inclusive educational environment. In: Psychological and pedagogical foundations of inclusive education. Ed. Alekhina, S.V. M.: MGPPU, pp.84-96. (In Russ.)

21. Baeva, I.A., Laktionova, E.B. (2016) ‘Psychological examination of the educational environment: methodological foundations and empirical indicators’, Man and Education, 48 (3), pp.19-24 (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up