Development of the humanitarian component of the professional knowledge of civil aviation specialists

 
PIIS181570410018671-3-1
DOI10.54884/S181570410018671-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Director
Affiliation: Aviation Training Center «SPARC»
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition
Pages196-203
Abstract

The article presents the results of fragmented analysis of the humanitarian component of professional knowledge of civil aviation specialists on the implementation of the training discipline “human factor” and formation of competence “professional responsibility”. Hypothesis of the research: one of the dominant causes of aircraft catastrophes is the lack of specialized linking competence, which is based on the humanitarian aspect of the professionalism of sectoral specialists. The analysis focuses on the following areas: the structure of educational institutions providing training for civil aviation specialists; the content of federal state educational standards; list of disciplines being studied; and content of additional vocational education programmes. In order to determine the effectiveness of the training of flight crew members in «human factor» discipline, a survey was carried out on active crews of various types of aircraft. The results of the analysis are presented as the main problems in the system of civil aviation training.

Keywordsaviation training center, humanitarian component in professional education, professional knowledge, professional competence, professional responsibility, human factor
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters13358
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Современные условия динамично развивающегося общества предъявляют к образованию новые вызовы, без которых невозможно формирование и становление профессионализма специалиста. Во главу угла данных вызовов положен переход от подражающего, ограниченного ранее сформулированными правилами стереотипа поведения к творческому осознанному мышлению и поведению посредством специальных компетенций, приобретенных на основе знаний о человеке как социальной личности, наделенной интеллектом, с одной стороны, и доминирующего на Земле биологического вида, с другой. Таким образом, возникает необходимость познания обучаемым самого себя через осознание сущности своего поведения посредством специальных знаний о человеке, которые, в свою очередь, позволят ему стать способным эффективно и безопасно взаимодействовать с окружающим миром в современном обществе, в том числе в профессии. Именно в этом видим основную современную дидактическую задачу гуманитарной составляющей профессионального образования.
2 Анализ авиационных происшествий в гражданской авиации за последние десятилетия показывает, что причинами катастроф воздушных судов в более чем 80% случаев являются ошибочные или алогичные действия персонала или так называемый «человеческий фактор», находящийся в плоскости формирования гуманитарной составляющей профессионального образования [1]. Приобретение специальных знаний авиационного персонала о деятельности человека в профессии регламентируется международными и отраслевыми стандартами для гражданской авиации, которые выделяют гуманитарную составляющую посредством обязательного выполнения обладателем свидетельства (лицензии) требования демонстрации знаний в области «возможностей человека, включая принципы контроля факторов угроз и ошибок» [2, 3].
3 В практике профессионального образования авиационных специалистов реализация данного требования осуществляется обязательным изучением дисциплины «Возможности и ограничения человека в профессиональной деятельности» или «человеческий фактор» (далее – ЧФ), целью которой является приобретение специалистом особого стиля поведения и, соответственно, образа жизни, направленного на обеспечение безопасной и экономичной эксплуатации воздушного транспорта. Данный стиль приобретается человеком с момента прихода в авиационную отрасль, последовательно формируется в образовательных организациях и производственных подразделениях.
4 Методы и направления исследования.  В рамках настоящего исследования представляется возможным условно разделять профессиональные знания специалистов на технические и гуманитарные составляющие (по аналогии с техническими и гуманитарными дисциплинами образовательного процесса). При этом в отечественном педагогическом пространстве существует подход, рассматривающий гуманитарную составляющую образования через формы взаимоотношений обучающихся с такими предметами гуманитарного цикла, как литература и искусство или эстетическая и художественная деятельность. Корректным является формирование гуманитарной составляющей профессионального образования через приобретение обучаемым специальных знаний о человеке посредством гуманизации образования: а) «принцип уважения к личности и учета в содержании образования его духовного потенциала путем приобщения к человеческой культуре»; б) гуманитаризации образования как система мер, направленных на приоритетное развитие общекультурных компонентов в содержании образования; в) реализация гуманитарных технологий – «технологий влияния (мягкого воздействия), направленных на формирование у субъектов положительных целей и мотивации, продуктивных жизненных планов и стратегий, ориентирующих на позитивные достижения успеха» [4, 5, 6, 7].

views: 195

Readers community rating: votes 0

1. 1. Kuznetsov, I.B. (2019) Human factor in civil aviation. Saint-Petersburg: Politekhnika. (In Russ.)

2. ICAO. (2011). Personnel Licensing. Annex 1 to the Convention on International Civil Aviation. International standards and recommended practices. 11th edn. (In Russ.)

3. Ministry of Transport of Russia (2009). Order of 31 July, 2009, No.128. Approval of Federal Aviation Rules ’Preparation and performance of flights in civil aviation of the Russian Federation’. Bulletin of normative acts issued by federal agencies of the executive power, 43. (In Russ.)

4. Brazhe, T.G. (2008) Humanitarian culture of the adults as an androgogical problem: a monography. Saint-Petersburg: APPO. (In Russ.)

5. Krayevsky, V.V. (2001) Content of education: back to the past. Moscow: Educational Society of Russia. (In Russ.)

6. Tryapitsina A.P. (ed.) (2013) Pedagogics: a student’s textbook. Third generation standard. Saint-Petersburg: Piter.

7. Bim-Bad B.M. (ed.) (2002) Encyclopaedic dictionary of education. Moscow: M.: Great Russian Encyclopedia. (In Russ.)

8. Official portal of MSTU CA. [Online]. Available at: http://www.mstuca.ru/ (Accessed: 02 June 2021). (In Russ.)

9. Saint-Petersburg State University of Civil Aviation. [Online]. Available at: https://spbguga.ru/ (Accessed: 02 June 2021). (In Russ.)

10. Ulyanovsk Institute of Civil Aviation. [Online]. Available at: http://www.uvauga.ru/ (Accessed: 02.06.2021). (In Russ.)

11. Science and Education Ministry of Russia, (2014). Federal educational standard of high vocational training under specialty 25.02.01 ‘Maintenance of aircraft and engines’. (In Russ.)

12. Science and Education Ministry of Russia, (2014). Federal educational standard of high vocational training under specialty 25.02.04 ‘Flight operation of aircraft and engines’. (In Russ.)

13. Science and Education Ministry of Russia, (2018). Federal educational standard of higher vocational training – bachelor degree under program 25.03.01 ‘Maintenance of aircraft and engines’. (In Russ.)

14. Science and Education Ministry of Russia, (2020). Federal educational standard of higher vocational training – bachelor degree under program 25.03.03 ‘Air navigation’. (In Russ.)

15. Science and Education Ministry of Russia, (2021). Federal educational standard of higher vocational training – master degree under program 25.04.03 ‘Air navigation’. (In Russ.)

16. Science and Education Ministry of Russia, (2020). Federal educational standard of higher vocational training – master degree under program 25.04.04 ‘Airport operations and aircraft flight support’. (In Russ.)

17. Official site of the Federal Agency of Air Transport (Rosaviatsiya) [Online]. https://favt.gov.ru/ (Accessed: 04 June 2021). (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up