Security in the structure of psychological security of students in the context of the introduction of digital educational technologies

 
PIIS181570410018669-0-1
DOI10.54884/S181570410018669-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor of the Department of Practical Psychology, Senior Researcher of the Laboratory of Psychological Safety of the Person in the Educational Environment
Affiliation: Voronezh State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Voronezh
Occupation: Head Department of Practical Psychology, Associate Professor of the Department of Practical Psychology, Head of the Laboratory of Psychological Safety of the Person in the Educational Environment
Affiliation: Voronezh State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Voronezh
Occupation: Associate Professor of the Department of Practical Psychology, Senior Researcher of the Laboratory of Psychological Safety of the Person in the Educational Environment
Affiliation: Voronezh State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Voronezh
Occupation: Associate Professor of the Department of Practical Psychology, Senior Researcher of the Laboratory of Psychological Safety of the Person in the Educational Environment
Affiliation: Voronezh State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Voronezh
Journal nameMan and Education
Edition
Pages76-84
Abstract

Тhe problem of the study is to establish the fact of the influence of students' education at the university in the context of the introduction of digital educational technologies on the subjective assessment of their protection from psychological violence and the risks of their psychological safety in the educational environment. The paper presents the results of an empirical study aimed at diagnosing the state of psychological security of students in the educational environment in the context of the introduction of digital educational technologies. The respondents were 583 students of higher educational institutions, different areas and profiles of training. The study used the methods of "Psychological safety of the educational environment of the school" by I.A. Baeva (modified version for higher education) and a questionnaire for express diagnostics of risks and threats to the psychological safety of the educational environment in the context of the introduction of digital educational technologies developed by a research team led by T.L. Khudyakova. According to the results of the study, data on the psychological aspects of students' protection from psychological violence and risks in the educational environment were obtained. A comparative analysis of the subjective assessment by students of the degree of severity of various risk categories of their security in the educational environment in the context of the introduction of digital educational technologies is carried out. The results obtained can be the basis for the development of a program for the maintenance and prevention of violations of the psychological safety of students in the educational environment, including in the context of the introduction of digital educational technologies.

Keywordspsychological safety, security, educational environment, risks, digital educational technologies, students
AcknowledgmentThe publication was carried out according to the state task of the Ministry of Education for the implementation of applied research No. 073-03-2021-045/3 dated 21.07.2021.
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters11446
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Проблема исследования защищенности в структуре психологической безопасности студентов в условиях внедрения цифровых образовательных технологий определяется противоречием между значимостью условий, в которых осуществляется психическое развитие и формирование личности студентов, и недостаточностью данных о психологической безопасности личности студентов в современных условиях, предусматривающих активную реализацию цифровых образовательных технологий.
2 С 01 января 2017 года в Российской Федерации вступили в силу поправки Федерального закона № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации», определив некоторые изменения в правовых нормах в сфере образования, в вопросах, связанных с обеспечением психологической безопасности в образовательной организации. В связи с этим сегодня перед всеми образовательными организациями поставлена задача приведения своей деятельности в соответствие с требованиями, установленными и закрепленными в изменениях Федерального закона.
3 В настоящее время проведено достаточное количество исследований по изучению психологической безопасности образовательной среды. Однако не изучено состояние психологической безопасности образовательной среды включенных в нее участников в условиях внедрения цифровых образовательных технологий. Недостаточно раскрыты аспекты информационно-психологической безопасности личности, связанные с внедрением цифровых образовательных технологий.
4 Методологическая основа исследования:
  • теория активности субъекта во взаимоотношении человека с окружающей действительностью (К.А. Абульханова-Славская, Б.Г. Ананьев, Л.С. Выготский);
  • концепции и идеи гуманизации образования (А.Г. Асмолов, В.П. Зинченко);
  • личностно ориентированный подход к развитию, обучению и воспитанию (Б.Г. Ананьев, Л.А. Регуш, Д.Б. Эльконин, В.А. Якунин и др.);
  • представления о психологической безопасности в образовательной среде (И.А. Баева, Е.Н. Волкова, Е.Б. Лактионова и др.);
  • современные теоретические подходы и эмпирические исследования информационно-психологической безопасности личности (Г.В. Грачев, Г.У. Солдатова, Е.А. Рассказова);
  • теоретические положения о психологическом сопровождении образовательной среды и участников образовательного процесса (И.А. Баева, М.Р. Битянова, И.В. Дубровина, О.Ю. Зотова, Ю.П. Зинченко, А.П. Овчарова, В.В. Рубцов и др.).
5 Методы и методики. Цель нашего исследования: изучить защищенность студентов в структуре их психологической безопасности в условиях внедрения цифровых образовательных технологий.
6 В исследовании ставилась задача исследовать субъективную оценку состояния защищенности студентов от психологического насилия и рисков их психологической безопасности в образовательной среде в условиях внедрения цифровых образовательных технологий.

views: 264

Readers community rating: votes 0

1. 1. Baeva, I.A. (2006) Ensuring psychological safety in an educational institution: a practical guide. St. Petersburg: Speech. (In Russ).

2. Baeva, I.A. (2002) Psychological safety in education: monograph. St. Petersburg: Publishing house ‘SOYUZ’. (In Russ.).

3. Baeva, I.A. (2012) ‘Psychological safety of the educational environment as a resource of mental health of subjects of education’, Psychological science and education, vol. 17, No. 4, pp. 11-17. (In Russ.).

4. Baeva, I.A. (2013) ‘Resources of psychological security and factors of resistance to violence in ontogenesis’, Izvestia of the Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen,155, pp. 5-16. (In Russ.).

5. Baeva I.A. (2011) Psychological safety of the educational environment: personality development. St. Petersburg.: Nestor-History. (In Russ.).

6. Panov, V.I.. (2020) Digitalization of the information environment: risks, representations, interactions: monograph. FSBI ‘Psychological Institute of RAE’, Kursk: University Book. (In Russ.).

7. Panchenko, O.L. (2021) ‘Risks of personality adaptation in the conditions of digitalization of education’, Man and education, 66 (1), pp. 113 - 118. (In Russ.).

8. Soldatova, G.U., Nestik, T.A., Rasskazova E.I. and Zotova, E.Y. (2013) Digital competence of adolescents and parents. Results of the All-Russian research. Moscow: Internet Development Fund. (In Russ.).

9. Soldatova, G.U., Rasskazova, E.I., Zotova, E.Y. (2017) ‘Russian teenagers and parents: digital competence and online risks’, Academic Bulletin of the Academy of Social Management, 25 (3), pp. 7-18. (In Russ.).

10. Soldatova G.U., Rasskazova E.I., Nestik T.A. (2017) The digital generation of Russia: competence and security. M.: Sense. (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up