Motivating monitoring as an element of the education quality management system

 
PIIS181570410018617-3-1
DOI10.54884/S181570410018617-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Acting director
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: Moscow, 16 Zhukovsky str.
Occupation: Head of the Center for Learning Content and Technologies
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: 16 Zhukovsky str.
Occupation: Head of the Center for Learning Content and Technologies
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: 16 Zhukovsky str.
Occupation: Leading Specialist of the Center for Content and Learning Technologies
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: 16 Zhukovsky str.
Journal nameMan and Education
Edition
Pages7-19
Abstract

The article considers the main aspects of the formation of a methodology for motivating monitoring of the constituent entities of the Russian Federation, focused on obtaining complete and reliable information, which is the basis for making adequate management decisions in the education quality management system. A system of indicators and motivations is present. The areas of evaluation of data of Motivating monitoring of the constituent entities of the Russian Federation are divided into 3 blocks: 1) creating conditions for achieving results - assessing the quality of work of the constituent entities of the Russian Federation in a direction that provides educational and educational results; 2) achievement of educational and educational results - assessment of the contribution of the constituent entities of the Russian Federation to the achievement of strategic educational and educational results of the country's education system; 3) organization of work processes - assessment of the quality of administrative work and executive discipline of the constituent entities of the Russian Federation. The article also provides a calculation formula for the formation of ratings of subjects of the Russian Federation. The authors propose a discussion on the prospects for the development of the education quality management system and the feasibility of expanding the scope of monitoring to the municipal and institutional levels.

Keywordsmotivating monitoring, education management system, education quality management model, weighted average result, rating, sustainable development
AcknowledgmentThe article is prepared within performance of The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education» state task of 2021 No. 073-00006-21-04, topic of scientific research «Development of methodology for analysis and interpretation of data on the education management system».
Received15.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters28809
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Система образования Российской Федерации испытывает влияние глобальных и национальных процессов, которые определяют направления её трансформации и требуют принятия целого ряда управленческих решений на всех уровнях власти: федеральном, региональном, муниципальном, институциональном [1]. Независимо от мировых и внутренних тенденций в современном российском обществе неизменно присутствует потребность в получении качественного образования.
2 Общие стратегии решения проблем развития содержатся в Указе Президента Российской Федерации от 7 мая 2018 года «О национальных целях и стратегических задачах Российской Федерации на период до 2024 года» [2], Паспорте национального проекта «Образование» [3], Постановлении Правительства Российской Федерации от 18.04.2016 №317 «О реализации Национальной технологической инициативы» [4] и др. В указанных документах обозначены основные направления модернизации российского общества, российского образования в условиях нелинейности и неопределенности социально-экономических процессов в мире, постоянных и стремительных изменений технологий, в том числе информационных и социальных, а также различных инноваций в социально-экономической сфере. Указанные направления актуализируют необходимость модификации подходов к оценке управления качеством образования – пересмотр парадигмы оценки с доминирующего акцента «оценка как измерение» на «оценку как основной механизм (инструмент) по улучшению результатов и качества образования». Применение подходов к оценке как к констекстуализированной практике, которая должна быть радикально пересмотрена в контексте беспрецедентных социальных изменений, позволяет обосновать применение тектологического подхода [5] при организации и разработке методологии оценки качества общего образования [6, 7].
3 В настоящее время в Российской Федерации сложилась система оценки качества образования на федеральном уровне, включающая целый комплекс процедур, который позволяет осуществлять комплексную и многоплановую оценку качества подготовки обучающихся и оценку уровня профессиональной компетентности учителей.
4 Очевидным фактом является то, что с увеличением количества требований, предъявляемых к самой системе образования (реализация ФГОС, доступность, качество, цифровое равенство и др.), растут и требования к специалистам, в задачи которых входит эффективное управление данной системой. Эффективность управления необходимо оценивать, так как это неотъемлемый элемент целостной системы управления качеством образования, которая целенаправленно формируется Минпросвещения России. Однако отсутствие единых стандартизированных измерительных материалов оценки эффективности механизмов управления качеством образования и культуры использования результатов такой оценки на всех уровнях может негативно отразиться на решении сформулированной стратегической задачи по достижению российским образованием высокого уровня, сравнимого с лучшими мировыми примерами.

views: 645

Readers community rating: votes 0

1. 1. United Nations. SDGs. Global framework of indicators for the sustainable development goals and the sustainable development agenda 2030 [Online]. Available at: https://unstats.un.org/sdgs/indicators/Global%20Indicator%20Framework%20after%202019%20refinement_Rus.pdf (Accessed: 20 September 2021)

2. Decree of the President of the Russian Federation of May 7, 2018 No. 204 «On national goals and strategic objectives for the development of the Russian Federation for the period up to 2024» [Online]. Available at: URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/4302 (Accessed: 10 February 2021). (In Russ.)

3. Passport of the national project «Education», approved by the Presidium of the Presidential Council for Strategic Development and National Projects on December 24, 2018. [Online]. Available at: URL:http://government.ru/info/35566ю (Accessed: 10 October 2021). (In Russ.)

4. Decree of the Government of the Russian Federation of 18.04.2016 No. 317 (ed. 20.04.2019) «On the implementation of the National Technological Initiative» [Online]. Available at: https://base.garant.ru/71380666/. (Accessed: 10m May 2021). (In Russ.)

5. Lyubichankovsky, S.V. (2008) ‘Internal crises of the management system: tectological approach’, Social Sciences and Modernity, № 6, pp.53-59. (In Russ.)

6. Slinkov, A.M. (2016) ‘Monitoring as a management process: principles, methods, functions’, Scientific statements of Belgorod State University. Series: Economics. Computer science. № 2 (223) [Online]. Available at: URL: https://cyberleninka.ru/article/n/monitoring-kak-upravlencheskiy-protsess-printsipy-metody-funktsii (Accessed: 10 September 2021). (In Russ.)

7. Fiofanova, O. A. (2020) ‘Analysis of the current state of research in the field of education management based on data’, Values and Meanings, № 1 (65). (In Russ.)

8. Decree of the Government of the Russian Federation of August 05, 2013 No. 662 «On the implementation of monitoring of the education system». Available at: URL: https://base.garant.ru/70429494/ [Online]. (Accessed: 10 August 2021). (In Russ.)

9. Order of the Ministry of Education of the Russian Federation and the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation «On monitoring the education system in terms of the results of national and international studies of the quality of education and other similar evaluation activities, as well as the results of students' participation in these studies and events». (2019, ed. 2021) [Online]. Available at: URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201912270004. (Accessed: 10 October 2021). (In Russ.)

10. Order of Rosobrnadzor No. 590, Ministry of Education of Russia No. 219 of May 6, 2019 «On approval of methodology and criteria for assessing the quality of general education in general education organizations based on the practice of international studies of the quality of students’ training» [Online].Available at: URL: https://docs.cntd.ru/document/554691568. (Accessed: 10 November 2021). (In Russ.)

11. Abramov, V.I., Mindzaeva, E.V. (2021) ‘Key directions of developing the concept of forming a single federal personnel reserve of heads of the education system of the Russian Federation’, Man and Education, № 3. pp. 7-12. (In Russ.)

12. Chaiko, I.L., Dovbysh, S.E. (2021) ‘Technology for the formation of advanced training programs for specialists of educational management bodies’, Man and Education, № 2 (67). pp. 122-128. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up