Participation of USA in the War in Vietnam in Soviet Press in 1965: the Specifics of the Photo Image of the Enemy

 
PIIS230861810023092-1-1
DOI10.37490/S230861810023092-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Grant fellow
Affiliation: Herzen University, SPSU (assistant professor)
Address: Russian Federation,
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 25
Abstract

The article is devoted to how the image of enemy is built and how it functions within the Cold War discourse. Ideas presented within the article are based on research of the photographs published in official Soviet press, namely in “Izvestia” and “Pravda” newspapers, illustrating the articles about War in Vietnam. The period under consideration is 1965, when USA increased its military presence in the region mentioned above. The aim of the article is to figure out and describe the key elements of the image of enemy in the context of mass media. The article also suggests a conceptual and methodological frame of how the photographs represented can be read and interpreted. Thus, Walter Benjamin’s conception of the emptiness and meaninglessness of a photograph without a caption allows to show that a photographic image does possess a great potential for inserting an additional sense. Also, Benjamin’s notions of aesthetization of politics and politization of aesthetics are taken into account when dealing with aesthetics of the photographs used in press. As to the contents of the images, one can highlight a number of topics repeated through the visual elements. We face numerous images of protests against the war all over the world; we see the terrors of war (children and women); we see the aggressor itself represented through military equipment and soldiers; finally, we meet brave Vietnamese people resisting the Americans. The detailed analysis of the images representing the aggressor (soldiers and war equipment) allows to reveal key strategies of how the image of enemy is built within the Cold War discourse. It is shown that the enemy is cruel but one does not need to be afraid of him: the enemy is defeated and will be defeated. The enemy’s strength is visible only in comparison with a weaker opponent. The enemy is deceitful and hypocritical, he cannot be trusted. At the same time, America has also another face – the face of people who are against the war and who also suffer from cruelty and injustice.

Keywordsphotography, war in Vietnam, Cold War, Walter Benjamin, interpretation of photographic images, Soviet press
AcknowledgmentThe research is supported by the Russian Science Foundation grant № 22-18-00305, https://rscf.ru/project/22-18-00305/ "The images of enemy in Cold War popular culture: their content, contemporary reception and usage in Russian and U.S. symbolic politics".
Received29.06.2022
Publication date20.09.2022
Number of characters24018
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение
2 Война во Вьетнаме длилась почти двадцать лет; в рамках дискурсивных стратегий Холодной войны этот конфликт, бесспорно, являлся одним из ключевых сюжетов, подлежащих постоянной реинтрепретации и реконтекстуализации в самых разных медийных текстах. Семантика образов, появлявшихся в советских газетах, во многом наследовала уже сложившимся в рамках холодновоенного противостояния визуальным идеологическим ходам. Снимки репортеров ТАСС, фотографии из зарубежных журналов, риторически выразительные подписи, иронический текст, поясняющий фотоизображение – все это представляет собой элементы цельного образа, включенного в порядок символической политики. Одним из ключевых элементов дискурса Холодной войны является понятие «врага»; именно на создание его образа нацелена значительная часть усилий кинодокументалистов, фоторепортеров, бильд-редакторов, режиссеров и других специалистов, чья деятельность так или иначе включена в работу идеологического аппарата. Военный конфликт во Вьетнаме используется в том числе как символический ресурс, как отправная точка, от которой можно отстраивать образ врага. Наиболее интересен в этом контексте период 1965 г., отмеченный увеличением военного присутствия США на территории Вьетнама. Анализ фотоизображений официальных советских газет позволит выявить, из каких именно элементов складывался образ врага в фотографическом медиуме, как эти элементы взаимодействуют между собой, какие дискурсивные стратегии используются. Материалом для анализа послужили выпуски двух газет – «Известия» и «Правда», выходивших ежедневно в 1965 г.
3 Методология и концептуальная рамка исследования
4 Прежде чем перейти непосредственно к анализу изображений, стоит сказать несколько слов о концептуальной рамке исследования. Исследователи истории военной фотографии нередко отмечают, что именно отображение войны во Вьетнаме существенно изменило парадигму фотодокументалистики. Это изменение в том числе было связано с большей степенью свободы – свободы передвижения, освобождением от жестких цензурных ограничений, возможностью фиксировать личный взгляд на происходящие события1. Последствия такого понимания документалистики оцениваются исследователями по-разному. В частности, речь идет о своеобразном противостоянии между американскими медиа и вооруженными силами, в рамках которого медиарепрезентация рассматривается как инструмент критики действий властей2 или становится агентом формирования негативного отношения к войне и даже поражения в ней3. Советская официальная пресса, наоборот, представляет собой пример плотного слияния с государством и, соответственно, едва ли может быть примером формирования критической позиции по отношению к господствующему дискурсу власти. Однако, обсуждение роли СМИ (в частности, телевидения и фотографии) в развитии и исходе войны во Вьетнаме вкупе с рассмотрением того, как функционировала фотография в советских газетах, заставляет задуматься о специфических чертах фотографии как особого медиума, вне зависимости от принадлежности тому или иному идеологическому порядку. 1. Brothers C. War and Photography: a Cultural History. London, New York, 1997. P.202. Griffin M. Media images of war. Media, War & Conflict , April 2010, Vol. 3, No. 1, Special Issue: Images of War. P.7.

2. Wade P.W. The 'Living Room War' in the Escalation Period: Romance, Irony, and the Narrative Ambivalence of Tragedy in Vietnam War Era Photojournalism. Media, War & Conflict , December 2015, Vol. 8, No. 3. P.313.

3. Hallin D. The Uncensored War. The Media and Vietnam. London, 1986. P.105.

views: 218

Readers community rating: votes 0

1. Ben'yamin V. Kratkaya istoriya fotografii. M., 2013.

2. Ben'yamin V. Proizvedenie iskusstva v ehpokhu ego tekhnicheskoj vosproizvodimosti // Ben'yamin V. Uchenie o podobii. M., 2012. S.190-234

3. Golomshtok I. Sotsrealizm i izobrazitel'noe iskusstvo // Sotsrealisticheskij kanon. SPb., 2000. S.134-145.

4. Zajtseva D. «Normativnaya poehtika» sovetskoj fotografii 1960-1970-kh godov // Konstruiruya «sovetskoe»? SPb., 2014. S.44-49.

5. Izvestiya. 1965. № 97.

6. Izvestiya. 1965. № 149.

7. Izvestiya. 1965. № 167.

8. Izvestiya. 1965. № 176.

9. Izvestiya. 1965. № 216.

10. Izvestiya. 1965. № 300.

11. Pravda. 1965. № 102.

12. Pravda. 1965. № 184.

13. Pravda. 1965. № 185.

14. Pravda. 1965. № 232.

15. Pravda. 1965. № 272.

16. Pravda. 1965. № 328.

17. Rodchenko A. Puti sovremennoj fotografii // Novyj LEF. 1928. № 9. S. 31–39.

18. Brothers C. War and Photography: a Cultural History. London, New York, 1997.

19. Griffin M. Media Images of War. Media, War & Conflict, April 2010, Vol. 3, No. 1, Special Issue: Images of War. Pp. 7-41.

20. Hallin D. The Uncensored War. The Media and Vietnam. London, 1986.

21. Sobchack V. Inscribing Ethical Space: 10 Propositions on Death, Representation, and Documentary // The Documentary Film Reader: History, Theory, Criticism. Ed. by J.Kahana. Oxford, 2016. Pp. 871-888.

22. Wade P.W. The 'Living Room War' in the Escalation Period: Romance, Irony, and the Narrative Ambivalence of Tragedy in Vietnam War Era Photojournalism. Media, War & Conflict , December 2015, Vol. 8, No. 3. Pp. 312-328.

23. Walton K. Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism // Critical Inquiry, December 1984, No.11. Pp.246-277.

Система Orphus

Loading...
Up