Right to remix: ideas and original forms of musical works

 
PIIS102694520014108-9-1
DOI10.31857/S102694520014108-9
Publication type Article
Status Approved
Authors
Occupation: Deputy Director of the UNESCO Chair on Copyright, Related, Cultural and Information Rights, National Research University Higher School of Economics
Affiliation: National Research University "Higher School of Economics"
Address: Russian Federation, Bolshoy Trekhsvyatitelskiy per. 3, 436
Abstract

The modern stage of development of creativity is characterized by an increase in the manufacturability of this type of activity. The art of making popular music fits into this trend, highlighting its advantages and disadvantages most vividly. The peculiarity of popular music production is the repetition of standard expressive means, which have proven to be attractive. The copying of popular fragments and spectacular musical techniques became widespread, resulting in the formation of sound remix culture. Against this background, the number of disputes over the boundaries of legal borrowing of musical material has increased in the courts of the world. In the media sphere, examples of unlawful appropriation of fragments from popular songs that violate the rights of their composers, performers, and producers of phonograms are discussed. To resolve such disputes, specialized procedures have been developed in the world, the results of which are criticized. This article discusses various approaches to the legal qualification of copying musical material. The phenomenon of the formation of musical standards, repetitive elements, techniques, and clichés, which are proposed to be classified as unguarded musical ideas at the doctrinal level, is investigated. The methods used to establish copyright infringement, to identify the facts of unlawful appropriation of musical material, and significant similarity of works are analyzed. Our attention is drawn to the test of the unique quality of a musical work and its justification from the point of view of the principles of copyright. To make decisions on music copying cases, we propose to use data on the quantitative ratio of protected and unprotected material in the compared works, as well as on the sources of borrowing that can be obtained using computer music recognition tools.

Keywordsmusical remix, derivative work, borrowing, appropriation, plagiarism, free idea, unique quality test
Acknowledgmentno
Received08.03.2021
Number of characters71548
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ПРАВО НА РЕМИКС: ИДЕИ И ОРИГИНАЛЬНЫЕ ФОРМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ТВОРЧЕСТВА
2 2021 Р.А. Будник
3 «Кафедра ЮНЕСКО по авторскому праву, смежным, культурным и информационным правам» Национального Исследовательского Университета «Высшая Школа Экономики», Москва, E-mail: rbudnik@hse.ru Аннотация: Современный этап развития творчества характеризуется повышением технологичности этого вида деятельности. Искусство создания популярной музыки укладывается в эту тенденцию, высвечивая её преимущества и недостатки наиболее ярко. Особенность производства популярной музыки заключается в повторении стандартных выразительных средств, доказавших свою привлекательность. Копирование популярных фрагментов и эффектных музыкальных приемов приобрело массовый характер, вылившийся в становление звуковой ремикс-культуры. На этом фоне в судах мира увеличилось количество споров о границах законного заимствования музыкального материала. В медиа сфере обсуждаются примеры противоправного присвоения фрагментов из популярных песен, нарушающие права их композиторов, исполнителей и изготовителей фонограмм. Для разрешения таких споров в мире выработаны специализированные процедуры, результаты применения которых вызывают критику. В настоящей статье рассматриваются различные подходы к правовой квалификации копирования музыкального материала. Исследуется феномен образования музыкальных стандартов, повторяющихся элементов, приёмов и клише, которые предлагается отнести к категории неохраняемых музыкальных идей на доктринальном уровне. Анализируются способы, применяемые для установления нарушения авторских прав, выявления фактов противоправного присвоения музыкального материала и существенного сходства произведений. Наше внимание обращено на тест уникального качества музыкального произведения и его обоснование с точки зрения принципов авторского права. Для вынесения решений по делам о копировании музыки мы предлагаем использовать данные о количественном соотношении охраняемого и неохраняемого материла в сравниваемых произведениях, а также об источниках заимствования, которые могут быть получены с помощью компьютерных средств распознавания музыки.
4 Ключевые слова: музыкальный ремикс, производное произведение, заимствование, присвоение, плагиат, неохраняемая идея, тест уникального качества
5 1. Постановка проблемы
6 Замечательным явлением творческого мейнстрима выступает расцвет жанра музыкальных ремиксов.1 На современном этапе развития музыки, а также средств и технологий её создания, в качестве исходного материала используются не только её базовые элементы2 такие как тон, тембр, интенсивность, продолжительность,3 но и существующие произведения, фрагменты из ранее созданных работ, плюс библиотеки звуковых полуфабрикатов – фреймов, сэмплов и лупов, сгенерированных с помощью компьютера.4 1. Hugh McIntyre. More And More, It's The Remix That's Actually The Hit. Forbes, 2016. [Электронный ресурс] >>>> дата обращения 16.02.2021.

2. Harold Owen. Music Theory Resource Book. Oxford University Press, 2000.

3. Tommy Swindali. Music Elements: Music Theory, Songwriting, Lyrics & Creativity Explained. Tommy Swindali, 2020, стр. 110-113.

4. Matthew T. Shelvock. Cloud-Based Music Production: Sampling, Synthesis, and Hip-Hop. CRC Press, 2020, стр.27.

Система Orphus

Loading...
Up