IMF presence in Latin America in the XXI century: looking for a new paradigm of relations

 
PIIS0044748X0011331-3-1
DOI10.31857/S0044748X0011331-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Saint Petersburg State University
Saint Petersburg State University of Aerospace Instrumentation
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Journal nameLatin America
EditionIssue 10
Pages54-67
Abstract

Under the conditions of fluctuations in the world economy, the International Monetary Fund (IMF) actively influences the economic policy of the Latin American region. This continued presence enabled the IMF to transmit the values of the neoliberal economic model to Latin American countries, as IMF intervention tended to become more intense in times of crisis, worsening balance of payments and lack of sufficient external funding. IMF critics often question the Fund’s decisive action, not only because of the recessive impact they may have on the economy, but also because of the potentially negative impact on political institutions and vulnerable social groups. In the XXI century debtor-countries are increasingly questioning the correctness of the “neoliberal recipes” of the Fund. Using the examples of Argentina, Brazil and Ecuador, the authors analyze the conditions of IMF financing programs, focusing on the efforts of governments to maintain as much independence as possible.

KeywordsLatin America, IMF, neoliberalism, debt crisis, Argentina, Brazil, Ecuador
AcknowledgmentRussian Foundation for Basic Research, №19-014-00042
Received10.06.2020
Publication date30.09.2020
Number of characters31380
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Международный валютный фонд как один из ключевых институтов современного мира экономики и финансов с помощью своих займов играет центральную роль в продвижении рыночных реформ, вдохновленных неоклассической экономической мыслью. В течение первых двух лет основания МВФ в эту организацию вошли все страны Латинской Америки, за исключением Аргентины и Гаити, вступивших в организацию, соответственно, в 1956 и 1953 гг., а в последующие десятилетия к фонду присоединились и другие государства Карибского бассейна. В настоящее время все страны Латино-Карибской Америки (ЛКА) являются членами МВФ, за исключением Кубы, покинувшей состав фонд после Карибского кризиса 1962 г.
2 Предполагалось, что МВФ будет оказывать краткосрочную помощь странам, сталкивающимся с кризисами ликвидности или обменного курса, чтобы те не прибегали к девальвации своей валюты или протекционистским мерам, способным негативно повлиять на экономику и международную торговлю. Однако с тех пор организация значительно расширила масштабы, разнообразие и продолжительность своих программ, которые теперь могут длиться несколько лет и служат для оказания помощи странам, больше не испытывающим серьезных затруднений с неплатежеспособностью.
3 В первое десятилетие своего существования и в отсутствие крупных международных рынков капитала МВФ обратил внимание на проблему недостаточного внешнего финансирования развивающихся стран, особенно ЛКА. В 1954 г. МВФ подписал первые резервные соглашения (stand-by agreements, SBA) с Перу и Мексикой, положившие начало серии из 165 резервных соглашений, заключенных со всеми латиноамериканскими странами, общая сумма которых в период 1954—1973 гг. составила 23,4 млрд долл. [1].
4 Во второй половине 1970-х годов благодаря кредитам МВФ были поддержаны новые латиноамериканские военные диктатуры, взявшие курс на неолиберальные реформы: между 1974 и 1975 гг. МВФ подтвердил два SBA правительству Аугусто Пиночета, в этот же период фонд также согласовал резервное соглашение с фактическим президентом Уругвая Хуаном Марией Бордаберри. В 1976 г., после свержения Исабель Перон и перехода Аргентины к «Процессу национальной реорганизации», МВФ утвердил SBA для Аргентины на 942 млн долл. — в то время самый большой кредит, когда-либо предоставленный латиноамериканской стране. Эксперты отмечают прагматизм, с которым МВФ был готов финансировать репрессивные режимы в Аргентине и Чили. Дело в том, что предшествующие правительства пытались придерживаться собственных программ сокращения расходов, в то время как новые власти охотно выполняли рекомендации МВФ, не опасаясь недовольства населения, так как в любой момент были готовы использовать аппарат контроля и террора [2, р. 441].
5 Объявление дефолта Мексикой в 1982 г. положило начало долговому кризису в ЛКА, продолжавшемуся в течение всего десятилетия. Кризис повлек за собой появление понятия «международный кредитор последней инстанции», предполагающего неформальный и децентрализованный альянс между правительствами Большой семерки, крупнейшими коммерческими банками и основными многосторонними организациями, в частности МВФ, который посредством вложений принадлежащих ему средств стремился избегать или откладывать моратории и дефолты, подвергающие риску международную банковскую систему [3, р. 339]. Важным эпизодом выражения групповой политической воли латиноамериканских стран-должников стало формирование Картахенской группы в 1984 г., хотя попытка создать коалицию должников была подорвана стратегией ведения переговоров кредиторов case-by-case (один за другим), а также недостатком ликвидности у должников [4, р. 286].

Number of purchasers: 1, views: 394

Readers community rating: votes 0

1. IMF. History of lending arrangements (online). 2017. Available at: https://imf.org/external/np/fin/tad/extarr1.aspx (accessed 11.05.2020).

2. Petras J., Brill H. The IMF, Austerity and the State in Latin America. Third World Quarterly, 1986, Vol. 8, N 2, pp. 425-448.

3. Altimir O., Devlin R. An overview of debt moratoria in Latin America. Development Policy Review, 1993, N 11, pp. 339-448.

4. Boughton J. From Suez to Tequila: The IMF as crisis manager. The Economic Journal, 2000, 110(460), pp. 273-291.

5. Babb S., Kentikelenis A. International financial institutions as agents of neoliberalism. In Cahill D., Konings M., Cooper M., Primrose D. (eds), The SAGE handbook of neoliberalism. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2017.

6. Babb S., Buira A. Mission creep, mission push, and discretion: The case of IMF conditionality. In Buira A. (ed), The IMF and the World Bank at sixty. London: Anthem Press, 2005.

7. CEPALSTAT | Bases de Datos y Publicaciones Estadísticas. CEPAL. Available at: https://estadisticas.cepal.org/cepalstat/Portada.html (accessed 16.05.2020).

8. Frenkel R., Avenburg A. Los cambiantes roles del Fondo Monetario Internacional y America Latina. DesarolloEconomico, 2009, N.49 (194), pp. 179-201.

9. Ot bipolyarnogo k mnogopolyarnomu miru: latinoamerikanskij vektor mezhdunarodnykh otnoshenij v XXI veke. Otv. red. Khejfets V.L. M.: Politicheskaya ehntsiklopediya. 2019, 494 s.

10. Larralde J. Concentracion de poder en el gobierno del FMI. Analisis de las reformas de 2006, 2008 y 2010. Impacto sobre la Argentina. Universidad de Buenos Aires, 2015.

11. Nemiña P., Larralde J. Etapas históricas de la relación entre el FMI y América Latina (1944—2015). América Latina en la Historia Económica, ene.-abr. 2018, pp. 275-313.

12. El FMI en América Latina: el controvertido rol del organismo en grandes crisis económicas en la región y el resto del mundo. BBC Mundo, 19.10.2019. Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-50031338 (accessed 11.05.2020).

13. Yakovlev P.P. Argentina: krizis preodolen, dolgi ostalis'. Latinskaya Amerika, 2005, № 6, c.19-34.

14. Yakovlev P.P. Argentinskaya ehkonomika pered vyzovami modernizatsii. M.: ILA RAN, 2008. 472 s.

15. Mussa M. Argentina y el FMI. Del triunfo a la tragedia. Buenos Aires, 2002. 163 p.

16. The IMF and Argentina, 1991-2001. IMF, Independent Evaluation Office, 2004. Available at: https://www.imf.org/external/np/ieo/2004/arg/eng/pdf/report.pdf (accessed 12.05.2020).

17. Articles of Agreement. IMF. Available at: https://www.imf.org/external/pubs/ft/aa/pdf/aa.pdf (accessed 12.05.2020).

18. After bitter breakaway a decade ago, Argentina returns to the IMF fold. El Pais. (Madrid), 20.09.2016.

19. Argentina: how IMF’s biggest ever bailout crumbled under Macri. Financial Times, 02.09.2019.

20. Argentina. IMF Country Report No 18/219. Available at: https://www.imf.org/~/media/Files/Publications/CR/2018/cr18219.ashx (accessed 11.05.2020).

21. Gill T.M. The Future of U.S. Empire in the Americas: The Trump Administration and Be-yond. Routledge, 2020, 354 p.

22. Argentina and the IMF: Who Is at Whose Mercy? The Globe Post, 18.02.2020. Available at: https://theglobepost.com/2020/02/18/argentina-imf-loan/ (accessed 12.05.2020).

23. IMF says it will 'stand with Argentina' amid restructuring request. Buenos Aires Times, 28.08.2019. Available at: https://www.batimes.com.ar/news/economy/imf-says-it-will-stand-with-argentina.phtml (accessed 12.05.2020).

24. Teunissen J.J., AkkermanA. (ed.) The Crisis That Was Not Prevented. Lessons for Argentina, the IMF and Globalisation. FONDAD, 2003. Available at: http://www.fondad.org/product_books/pdf_download/9/Fondad-Argentina-BookComplete.pdf (accessed 12.05.2020).

25. IMF Heads to Argentina for Debt Talks With Poker-Faced Fernandez. Bloomberg, 11.02.2020. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-11/imf-heads-to-argentina-for-debt-talks-with-poker-faced-fernandez (accessed 10.05.2020).

26. Fernández refuses remaining IMF credit. Latin Finance, 28.11.2019. Available at: https://www.latinfinance.com/daily-briefs/2019/11/28/fern%C3%A1ndez-refuses-remaining-imf-credit (accessed 12.05.2020).

27. Deuda de la Administración Central. Secretaria de Finanzas, Ministerio de Economía, 31.12.2019. Available at: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/presentacion_grafica_de_la_deuda_31-12-2019_0.pdf (accessed 13.05.2020).

28. Argentina Tries to Escape Default as It Misses Bond Payment. The New York Times, 22.05.2020.

29. Government ‘optimistic’ debt deal with creditors will be agreed soon. Buenos Aires Times, 06.06.2020. Available at: https://www.batimes.com.ar/news/economy/government-optimistic-debt-deal-with-creditors-will-be-agreed-soon.phtml (accessed 11.05.2020).

30. Argentina Pulse Poll #1 | Argentines' Perceptions of the World Order, Foreign Policy, and Global Issues. Wilson Center, 12.10.2018. Available at: https://www.wilsoncenter.org/article/argentinapulse-poll-1-argentines-perceptions-the-world-order-foreign-policy-and-global (accessed 11.05.2020).

31. Por qué el FMI apoya la oferta argentina. Pagina12, 07.06.2020. Available at: https://www.pagina12.com.ar/270755-por-que-el-fmi-apoya-la-oferta-argentina (accessed 12.05.2020).

32. Brazil: History of Lending Arrangements. IMF. Available at: https://www.imf.org/external/np/fin/tad/extarr2.aspx?memberKey1=90&date1key=2013-08-31 (accessed 14.05.2020).

33. Kapur D., Lewis J. P., Webb R.C. The World Bank: Its First Half Century. Vol. 1. 2011, Brookings Institution Press, 1276 p.

34. Country Program Paper – Brazil. World Bank, 1971. 72 p.

35. Press Release: IMF Approves US$30.4 Billion Stand-By Credit for Brazil. Available at: https://www.imf.org/en/News/Articles/2015/09/14/01/49/pr0240 (accessed 10.05.2020).

36. Brazil: Helping Calm Financial Markets. IMF, 01.11.2007. Available at: https://www.imf.org/external/np/exr/articles/2007/112107.htm (accessed 10.05.2020).

37. ¿Ha habido casos de ajustes exitosos con el Fondo Monetario Internacional? BBC Mundo, 18.05.2018. Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-44170281 (accessed 15.05.2020).

38. Brazil's Political Left Ousted The IMF, But New Leadership May Need It Back. Forbes, 20.07.2016. Available at: https://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2016/07/20/brazils-political-left-ousted-the-imf-but-new-leadership-may-need-it-back/#b5312a39185d (accessed 17.05.2020).

39. Brazil would like a non-European IMF chief, but won’t fight for it. Foreign Policy, 18.05.2011. Available at: https://foreignpolicy.com/2011/05/18/brazil-would-like-a-non-european-imf-chief-but-wont-fight-for-it/ (accessed 17.05.2020).

40. IMF Executive Board Approves US$4.2 Billion Extended Fund Facility for Ecuador. IMF, 11.03.2019. Available at: https://www.imf.org/en/News/Articles/2019/03/11/ecuador-pr1972-imf-executive-board-approves-eff-for-ecuador (accessed 15.05.2020).

41. Ecuador: Lenin Moreno’s government sacrifices the poor to satisfy the IMF. Council on Hemispheric Affairs, 11.10.2019. Available at: http://www.coha.org/ecuador-lenin-morenos-government-sacrifices-the-poor-to-satisfy-the-imf/#_ftn7 (accessed 17.05.2020).

42. The IMF is hurting countries it claims to help. The Guardian, 27.08.2019. Available at: https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/aug/27/imf-economics-inequality-trump-ecuador (accessed 19.05.2020).

43. Ecuador's Correa vows to slash World Bank, IMF ties. Reuters, 20.01.2007. Available at: https://uk.reuters.com/article/us-ecuador-election-debt/ecuadors-correa-vows-to-slash-world-bank-imf-ties-idUKN2342197220061123 (accessed 17.05.2020).

44. El nuevo precio de las gasolinas extra y ecopaís es USD 2,39; el diésel 2 y premium costará USD 2,30. Ecuador en Vivo, 04.10.2019. Available at: http://www.ecuadorenvi-vo.com/economia/23-economia/106495-el-nuevo-precio-de-las-gasolinas-extra-y-ecopais-es-usd-2-39-el-diesel-2-y-premium-costara-usd-2-30-el-comercio-de-quito.html#.Xtu-mFUzbIU (accessed 10.05.2020).

45. Cifra de arrestados por protestas en Ecuador sube a 477 personas: ministra Interior. Reuters, 07.10.2019. Available at: https://lta.reuters.com/articulo/ecuador-protestas-detenidos-idLTAKBN1WM1EJ-OUSLT (accessed 18.05.2020).

46. El insólito día en que el Fondo Monetario Internacional criticó el neoliberalismo. BBC Mundo, 29.06.2016. Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-36612298 (accessed 17.05.2020).

Система Orphus

Loading...
Up