Exploring Contemporary Pilgrimage among the MongolianSpeaking Peoples of Russia

 
PIIS086954150009601-1-1
DOI10.31857/S086954150009601-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Centre for East European and International Studies (ZOiS)
Address: Mohrenstrasse 60, 10117 Berlin, Germany
Affiliation: Kalmyk Scientific Center of the RAS
Address: 8 Ilishkina St., Elista, 358000, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages5-12
Abstract

The article introduces a special theme of the journal’s issue on “Practices of Buddhist Pilgrimage in Russia”. We discuss an array of aspects pertaining to the theme and bearing relevance to the contemporary situation of Mongolian-speaking peoples in Russia. The contributors (E.-B.M. Guchinova, M.M. Sodnompilova, D.D. Amogolonova, N.V. Tsyrempilov, N.L. Zhukovskaya, E.-B.M. Guchinova, and Ts.A. Darieva) view and conceptualize pilgrimage as a social phenomenon in the comparative regional perspective, taking into account local political contexts. Pilgrimage trips of Buddhists inside and outside Russia, which have been on the rise since the 2000s, do not reproduce “traditions” in their historical versions; rather, they reflect the transformation of perceptions and opportunities of the present-day religious community and individuals that claim belonging to the Buddhist culture. The growing popularity of sacred journeys is often embedded in political geographies of belonging and identities of imagined ethnic communities. We invite scholars to further reflect on the phenomenon of pilgrimage in the contemporary Russian society from both anthropological and interdisciplinary perspectives.

Keywordspilgrimage, mobility, Russian Buddhism, Buryats, Kalmyks, anthropology of religion
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Foundation for Basic Research, https://doi.org/10.13039/501100002261 [19-09-00420]
Received18.06.2020
Publication date19.06.2020
Number of characters20910
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Одним из важных аспектов изучения постсоветской трансформации религиозных движений и энергии сакрального является современное паломничество. Паломничество, обычно определяемое как путешествие к святым местам и пребывание там, находится в фокусе внимания западной антропологической науки с середины 1990-х годов. В силу глубокой секуляризации и закрытости советского общества интерес к феномену паломничества на постсоветском пространстве возник совсем недавно, и это поле остается пока недостаточно изученным1. В то время как западные исследователи паломничества редко включали в диапазон своих интересов Россию и Евразию, постсоветская этнология и религиоведение были сфокусированы в основном на отдельных этнических и национальных культурах. При этом религиозные темы и сакральность обсуждались в России, как правило, в рамках дискурса “возрождения религии” как части национального самоутверждения и коллективных этнических идентичностей. 1. Одним из важных и актуальных вкладов в изучение практики паломничества в России стала работа Ж. Корминой об опыте православного паломничества (Кормина 2019).
2 Только недавно трансформация святых мест на территории постсоветского пространства и феномен паломничества как “путешествия” стали привлекать внимание ученых (Bernstein 2013; Darieva et al. 2018; Darieva et al. 2017; Kormina 2019). Здесь появляется новый комплекс вопросов содержательного характера, и в этом отношении следует упомянуть три момента. Во-первых, в течение длительного времени паломничество рассматривалось исключительно в рамках теологического дискурса и статичности моделей религиозных картин мира (Turner V., Turner E. 1978; Coleman, Elsner 1995; Coleman, Eade 2004; Eade 2015). Однако в эпоху глобализации и транснациональных миграций религиозные движения приобретают новое значение, их формы меняются. Во-вторых, в контексте геополитических процессов в современной России обсуждение этой темы приобретает особые политические измерения. И, в-третьих, с ростом популярности и относительной доступности малого (локального) и большого (транснационального) паломничества в разных слоях населения стали распространяться новые “неканонические” и неформальные значения сакральных путешествий.
3 Безусловно, концепты и практики современных пилигримов не являются совершенно новыми. Любое паломническое движение содержит в себе как универсальную идею выхода из повседневной (обычной) жизни в “иной” (сакральный) мир, так и поиски обновления, движимые осознанными мотивами соучастия и культа почитания места паломничества.
4 Существенное изменение в понимании феномена паломничества произошло после смещения фокуса исследования от святости одного конкретного места на сам процесс путешествия к нему (Coleman, Eade 2004; Badone, Roseman 2004). Главным аргументом в пользу помещения паломничества в более широкий семантический контекст, касающийся путешествия и мобильности, стало изменение мотивации посещения святых мест, которая, например, у мусульманских паломников может быть сложной и не всегда связана только со священным (Coleman, Eade 2004: 8; Eickelman, Piscatori 1990; Eade 2015).

Number of purchasers: 0, views: 1059

Readers community rating: votes 0

1. Badone, E., and Sh. Roseman. 2004. Intersecting Journeys: The Anthropology of Pilgrimage and Tourism. Urbana: University of Illinois.

2. Bernstein, A. 2013. Religious Bodies Politics: Rituals of Sovereignty in Buryat Buddhism. Chicago: University of Chicago Press.

3. Coleman, S., and J. Elsner. 1995. Pilgrimage: Past and Present in the World Religions. Cambridge: Harvard University Press.

4. Coleman, S., and J. Eade. 2004. Reframing Pilgrimage: Cultures in Motion. London: Psychology Press.

5. Darieva, Ts., F. Mühlfrid, and K. Tutie. Sacred Places, Emerging Spaces: Religious Pluralism in the Post-Soviet Caucasus. Oxford: Berghahn Books, 2018.

6. Darieva, Ts., Th. Kahl, and S. Toncheva, eds. 2017. Sakralität und Mobilität im Kaukasus und Südosteuropa [Sacrality and Mobility in the Caucasus and in Southern East Europe]. Vienna: ÖAW.

7. Eade, J. 2015. “Pilgrimage Studies an Expanding Field”, Material Religion. The Journal of Objects Art and Belief 11 (1): 127–129.

8. Eickelman, D.F., and J. Piscatori, eds. 1990. Muslim Travelers: Pilgrimage, Migration, and the Religious Imagination. Los Angeles: University of California Press.

9. Guchinova, E.-B. 2020. Palomnichestvo kak put’ k vere: opyt sotsial’nogo konstruirovaniia religioznosti [Pilgrimage as a Path to Faith: An Essay on a Social Construction of Religiosity]. Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 38 (1): 152–176.

10. Kormina, Zh. 2019. Palomniki. Etnograficheskie ocherki pravoslavnogo nomadizma [Pilgrims: Ethnographic Essays on Orthodox Nomadism]. Moscow: Izdatel’skii dom VShE.

11. Morinis, A., ed. 1992. Sacred Journeys: The Anthropology of Pilgrimage. Westport: Greenwood Press.

12. Pozdneev, A.M. 1993. Ocherki byta buddiiskikh monastyrei i buddiiskogo dukhovenstva v Mongolii v sviazi s otnosheniiami sego poslednego k narodu [Essays on the Life of Buddhist Monasteries and Buddhist Clergy in Mongolia in Connection with the Latter’s Relationship to the People]. Elista: Kalmytskoe knizhnoe izdatel’stvo.

13. Trepavlov, V.V. 2007. “Belyi tsar'”. Obraz monarkha i predstavleniia o poddanstve u narodov Rossii XV–XVIII vv. [“The White Tsar”: The Image of the Monarch and the Idea of Citizenship among the Peoples of Russia of the XV–XVIII Centuries]. Moscow: Vostochnaia literatura.

14. Tsybikov, G.Ts. 1991. Buddist-palomnik u sviatyn’ Tibeta [A Buddhist Pilgrim at Tibet’s Sacred Places]. Novosibirsk: Nauka.

15. Tsyrempilov, N. 2013. Buddizm i imperiia: buriatskaia buddiiskaia obshchina v Rossii (XVIII – nach. XX v.) [Buddhism and Empire: Buryat Buddhist Community in Russia (XVIII – Beginning of the XX Centuries]. Ulan-Ude: IMBT.

16. Tsyrempilov, N. 2014. Buddizm i Rossiiskoe gosudarstvo v XIX veke: ot konfliktov k kompromissam [Buddhism and the Russian State in the 20th Century: From Conflicts to Compromises]. In Buddizm v istorii i kul’ture buriat [Buddhism in the History and Culture of the Buryat], edited by I. Garri, 36–66. Ulan-Ude: Buryad-Mongol nom.

17. Turner, V., and E. Turner. 1978. Image and Pilgrimage in Christian Culture. New York: Columbia University Press.

18. Zhukovskaia, N.L. 2002. Kochevniki Mongolii: kul’tura, traditsii, simvolika [Nomads in Mongolia: Culture, Tradition, Symbolism]. Moscow: Vostochnaia literatura.

Система Orphus

Loading...
Up