Myanmar: How to Escape from the Identity Trap [M’ianma: kak vybrat’sia iz lovushki identichnostei]

 
PIIS086954150004182-0-1
DOI10.31857/S086954150004182-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: CNRS en Rhône Auvergne
Address: 2 Avenue Albert Einstein, 69100 Villeurbanne, France
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition1
Pages97-116
Abstract

By anchoring itself in the state structure since the Panglong postcolonial treaty, ethnic determinism has imposed itself in Burma as an imprescriptible acquisition in the eyes of the different actors, from all origins: ethnic formations and their elites, central military or civilian power, civil society, religious congregations, international bodies, etc. Faced with this consensus — consensus in adversity, as the years of civil war and the situation in Arakan remind us — the question is twofold: on the one hand, to understand the institutional mechanism leading to ethnic and/or religious confrontation; on the other hand, to question the irreversible character of this ethnicizing dynamic, against which inevitably the construction of an integrating Cosmopolitan-Nation-State, defined as “the feeling of common belonging”, is inevitable. This involves a reflection on the generalization of toponyms in the administrative division of the country, adapting in a way to the context of post-modern globalization the prevailing trend during the time of royalties. The articulation of three structural components of ethnic determinism is considered in terms of: 1) the multicultural orientation of the Constitutions; 2) the essentialist dimension of censuses in the lineage of which the law of citizenship is based; and 3) the resilient propensity of the Burmese State against the yoke of otherness and its impossibility to leave the identity trap.

 

KeywordsBurma, otherness, ethnic state, nation state, ethnic identity, transethnic space, ethnonyms, toponyms, constitution, citizenship, social crossroads, hybrid landscapes
Received23.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters47313
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Введение. Национализм и национальное чувство
2 Современный геополитический контекст. Акты насилия, совершенные в послед- ние годы в отношении мусульман Бирмы (Мьянмы), невозможно рассматривать вне более широкого геополитического контекста, одновременно цивилизационного и экономического. Однако при всей важности внешних факторов этой гуманитарной драмы необходимо принять во внимание некоторые особенности самой Мьянмы, с самого обретения независимости существующей как этническое в своей основе государство, а также свойственные современности гибридные ландшафты и космополитическое мировоззрение в отношении непохожести1.
3 Прежде всего напомним, что границы между Таиландом и Малайзией, с одной стороны, и между Бирмой и Бангладеш, с другой, суть границы между буддизмом и исламом. Первая на протяжении десятилетий является местом регулярных конфликтов, однако пока еще местного значения. Напротив, вторая, где в XV в. гегемонистские устремления двух соседних королевств Ава и Пегу, а в XVII в. Империи Великих Моголов (Leider 1998, 2016) привели к формированию Аракана — космополитичного перекрестка, стала с 2012 г. ареной беспрецедентной волны насилия по отношению к мусульманам. Несмотря на кажущуюся очевидность, этот конфликт выходит далеко за рамки религиозного противостояния, к которому его пытается свести зарождающийся буддийский национализм.
4 Напомним также, что вслед за созданием коридоров развития Ассоциации государств Юго-Восточной Азии в Бирме было организовано несколько особых экономических зон, в числе которых район Кьяукпью в Бенгальском заливе. Строительство Китайской национальной нефтегазовой корпорацией (CNPC) нефтепровода и Индией — глубоководного морского порта Ситуэ в рамках проекта Каладанского мультимодального транзита способствовало резкому повышению экономической привлекательности араканского побережья, за которым последовала конфискация земель для военных целей и под застройку (Forino et al. 2017). Эксплуатация подземных и морских недр также ударила по местному населению, в данном случае мусульманскому, но в таком положении могла оказаться и любая другая община — что, кстати, демонстрируют конфликты, связанные с эксплуатацией медных шахт Летпадаунг китайской компанией Wanbao Mining, с финансируемым Пекином строительством гидроэлектростанций, в числе которых Мьятсоунская ГЭС, а также с выращиванием тикового дерева или добычей драгоценных камней. Эти проекты подогревают столкновения между Армией Мьянмы, Армией независимости Качина и Армией национального освобождения таангов в штате Качин и на севере штата Шан, а также создают угрозу насильственного перемещения сельского населения соответствующих регионов. В означенном глобальном контексте геополитические интересы создают плодотворную почву для гуманитарных катастроф, подобных той, жертвами которой стали мусульмане-рохинджа. И все же недавние события наводят на мысль, что буквально разлитая в воздухе исламофобия2 неотделима от политических структур, предопределивших строительство “этнического государства”. В нашем понимании исключающая природа этнического государства, каковым является современная Мьянма, противоречит концепту государства-нации, объединяющий характер которого отмечен отделением (официальным или нет) государства от его этнических или религиозных составляющих.

views: 1419

Readers community rating: votes 0

1. Abhakorn, R. 1999. The Fabrication of Ethnicity and Colonial Polity East of the Salween. In Proceedings of the Myanmar Two Millenia Conference, 186–200. Yangon: Universities Historical Research Centre.

2. Aung San Suu Kyi. 2010. Freedom from Fear and Other Writings. London: Penguin Books.

3. Aung Thwin, M. 1998. Myth and History in the Historiographies of Early Burma: Paradigms, Primary Sources, and Prejudices. Ohio: University Centre for International Studies.

4. Barraud, C., A. Iteanu, and I. Moya, eds. 2017. Puissance et impuissance de la valeur. L'anthropologie comparative de Louis Dumont [Power and Impotence of Value: The Comparative Anthropology of Louis Dumont]. Paris: CNRS Editions.

5. Beck, U. 2004. La vérité des autres. Une vision cosmopolitique de l’altérité [The Truth of Others: A Cosmopolitan Vision of Otherness]. Cosmopolitiques 8: 157–184.

6. Bennison, J.J. 1933. Census of India, 1931. Vol. XI, Burma, 198–204. Rangoon: Government Printing and Stationary.

7. Brac de la Perrière, B. 2016. A Generation of Monks in the Democratic Transition. In Metamorphosis: Studies in Social and Political Change in Myanmar, edited by R. Egreteau and F. Robinne, 320–345. Singapore: NUS Press.

8. Brac de la Perrière, B. 2017. About Buddhist Burma: Thatana, or “Religion” as Social Space. In The Appropriation of Religion in Southeast Asia and Beyond, edited by M. Picard, 39–66. Cham: Palgrave Macmillan.

9. Callahan, M.P. 2004. Making Enemies: War and State Building in Burma. Singapore: NUS Press.

10. Crosthwaite, Sir Ch. 1912. The Pacification of Burma. London: Frank Cas & Co.

11. Crouch, M. 2016. Islam and the State in Myanmar: Muslim-Buddhist Relations and the Politics of Belongings. New Delhi: Oxford University Press.

12. De Mersan, A. 2016. Comment les musulmans d’Arakan sont-ils devenus étrangers à l’Arakan (Birmanie/Myanmar)? [How did Arakan Muslims Become Foreigners to Arakan (Burma / Myanmar)?]. Moussons 28: 123–146.

13. De Mersan, A. 2016. The 2010 Election and the Making of a Parliamentary Representative. In Metamorphosis: Studies in Social and Political Change in Myanmar, edited by R. Egreteau and F. Robinne, 43–68. Singapore: NUS Press.

14. Demorgon, J. 2005. Critique de l’interculturel. L’horizon de la sociologie [Criticism of the Intercultural. The Horizon of Sociology]. Paris: Economica Anthropos.

15. Dumont, L. 1966. Homo hierarchicus. Le système des castes et ses implications [Homo Hierarchicus: The Caste System and Its Implications]. Paris: Gallimard.

16. Egreteau, R. 2011. Burmese Indians in Contemporary Burma: Heritage, Influence, and Perceptions since 1988. Asian Ethnicity 12 (1): 33–54.

17. Ferguson, J.M. 2015. Who’s Counting? Ethnicity, Belonging, and the National Census in Burma/Myanmar. Bijdragen Tot De Taal-, Land- en Volkenkunde 171: 1–28.

18. Fistié, P. 1985. La Birmanie ou la quête de l’unité. Le problème de la cohésion nationale dans la Birmanie contemporaine et sa perspective historique [Burma or the Quest for Unity: The Problem of National Cohesion in Contemporary Burma and Its Historical Perspective]. Paris: PEFEO.

19. Foxeus, N. 2016. Contemporary Burmese Buddhism. In The Oxford Handbook of Contemporary Buddhism, edited by M. Jerryson, 212–235. Oxford: Oxford University Press.

20. Frydenlund, I. 2017. The Birth of Buddhist Policies of Religious Freedom in Myanmar. Journal of Religious and Political Practice 4 (1): 107–121.

21. Gellner, E. (1983) 1989. Nations et nationalisme [Nations and Nationalism]. Paris: Payot.

22. Gravers, M. 2007. Introduction: Ethnicity against State – State against Ethnic Diversity? In Exploring Ethnic Diversity in Burma, edited by M. Gravers, 1–33. Copenhagen: NIAS Press.

23. Grierson, G.A. 1927. Linguistic Survey of India. Vol. III (II), Specimens of the Bodo, Naga, and the Kachin Groups, 499–528. Calcutta: Office of the Superintendent of Government Printing, India.

24. Hegel, G.W.F. (1820) 2013. Principes de la philosophie du droit, édition critique établie par J.F. Kervégan [Principles of the Philosophy of Law]. Paris: Presses Universitaires de France.

25. Hobsbawm, E. (1990) 1992. Nations et nationalisme depuis 1780. Programme, mythe, réalité [Nations and Nationalism since 1780: Program, Myth, Reality]. Paris: Gallimard.

26. Houtman, G. 1999. Mental Culture in Burmese Crisis Politics: Aung San Suu Kyi and the National League for Democracy. Tokyo: Institute for the Study of Languages and Cultures of Asia and Africa.

27. Keeler, W. 2017. The Traffic in Hierarchy: Masculinity and Its Others in Buddhist Burma. Honolulu: University of Hawaii Press.

28. Kirichenko, A. 2009. From Thathanadaw to Theravada Buddhism: Constructions of Religion and Religious Identity in Nineteenth- and Early Twentieth-Century in Mynamar. In Casting Faiths: Imperialism and the Transformation of Religion in East and Southeast Asia, edited by Th. Dubois, 23–45. London: Palgrave Macmillan.

29. Leach, E. 1954. Political Systems of Highland Burma: A Study of Kachin Social Structure. London: Athlone Press.

30. Leider, J. 1998. These Buddhist Kings with Muslim Names... A Discussion of Muslim Influence in the Mrauk-U Period. In Études birmanes en hommage à Denise Bernot [Burmese Essays in Commemoration of Denise Bernot], edited by P. Pichard and F. Robinne, 189–215. Paris: EFEO.

31. Leider, J. 2016. Competing Identities and the Hybridized History of the Rohingyas. In Metamorphosis: Studies in Social and Political Change in Myanmar, edited by R. Egreteau and F. Robinne, 151–178. Singapore: NUS Press.

32. Lieberman, V.B. 1978. Ethnic Politics in Eighteenth-Century Burma. Modern Asian Studies 12: 455–483.

33. Lieberman, V.B. 1984. Burmese Administrative Cycles: Anarchy and Conquest, c. 1580–1760. Princeton: Princeton University Press.

34. Luce, G.H. 1959. Note on the Peoples of Burma in the 12th and 13th Century A.D. Journal of the Burma Research Society 42: 52–74.

35. Matisoff, J.A. 1987. “Linguistic diversity and language contact”. In Highlanders of Thailand, edited by J. McKinnon and W. Bhruksasri, 56–86. Singapore: Oxford University Press.

36. Michalon, M. 2017. Tourism(s) and the Way to Democracy in Myanmar. Asian Journal of Tourism Research 2–1: 150–176.

37. Otto, T., and N. Bubanndt, eds. 2010. Experiments in Holism: Theory and Practice in Contemporary Anthropology. Malden: Wiley-Blackwell.

38. Robinne, F. 2007. Transethnic Social Space of Clans and Lineages: A Discussion of Leach’s Concept of Common Ritual Language. In Social Dynamics in the Highlands of Southeast Asia: Reconsidering Political Systems of Highland Burma by E.R. Leach, edited by F. Robinne and M. Sadan, 283–297. Leiden: Brill.

39. Robinne, F. 2007. Prêtres et chamanes. Métamoprphoses des Kachin de Birmanie [Priests and Shamans: Metamoprophoses of Kachin in Burma]. Paris: l’Harmattan.

40. Robinne, F. 2008. Catégories ethniques versus réseaux transethniques. Critique du concept d’ethnicité appliqué au paysage birman [Ethnic Categories Versus Trans-Ethnic Networks: Criticism of the Concept of Ethnicity Applied to the Burmese Landscape]. In Birmanie contemporaine (Contemporary Burma), edited by G. Defert, 123–142. Paris; Bangkok: Les Indes savants; Irasec.

41. Robinne, F. 2009. Making Ethnonyms in A Clan Social Organisation. In Inter-Ethnic Dynamics in Asia: Considering the Other through Ethnonyms, Territories and Ritual, edited by C. Culas and F. Robinne, 57–78. London: Routledge.

42. Robinne, F. 2016. To Be Burmese is Not (Only) Being Buddhist. In Metamorphosis: Studies in Social and Political Change in Myanmar, edited by R. Egreteau and F. Robinne, 346–367. Singapore: NUS Press.

43. Robinne, F. 2017. Guerre civile en Birmanie: la transition démocratique dans l’impasse identitaire [Civil War in Burma: The Democratic Transition in the Identity Deadlock]. Diplomatie. Affaires stratégiques et relations internationales 42: 94–96.

44. Robinne, F., and M. Sadan. 2007. Postscript: Reconsidering Ethnicity through Foucault’s Concept of “Space of Dispersion”. In Social Dynamics in the Highlands of Southeast Asia: Reconsidering Political Systems of Highland Burma by E.R. Leach, edited by F. Robinne and M. Sadan, 299–308. Leiden: Brill.

45. Rumsey, A. 2010. Lingual and Cultural Wholes and Fields. In Experiments in Holism: Theory and Practice in Contemporary Anthropology, edited by T. Otto and N. Bubanndt, 127–149. Malden: Wiley-Blackwell.

46. Sahlins, M. 2010. The Whole is a Part: Intercultural Politics of Order and Change. In Experiments in Holism: Theory and Practice in Contemporary Anthropology, edited by T. Otto and N. Bubanndt, 102–126. Malden: Wiley-Blackwell.

47. Sakhong, L. 2003. In Search of Chin Identity: A Study of Religion, Politics, and Ethnic Identity in Burma. Copenhagen: Nordic Institute of Asian Studies.

48. Smith, M. (1991) 1999. Burma: Insurgency and the Politics of Ethnicity. London: Zed Books.

49. South, A. 2008. Ethnic Politics in Burma: States of Conflict. London: Routledge.

50. South, A., and M.-C. Lall. 2018. Citizenship in Myanmar: Ways of Being in and from Burma. Singapore: Chiang Mai University Press; ISEAS Yuso Ishak Institute.

51. Tambiah, S.J. 1973. The Galactic Polity in Southeast Asia. In Culture, Thought, and Social Action: An Anthropological Perspective, by S.J. Tambiah, 3–31. Cambridge: Harvard University Press.

52. Tchoudinov, A. 2012. Pourquoi l’ennemi? [Why the Enemy?]. Annales historiques de la Révolution française 369: 3–4.

53. Than Tun. 1978. History of Buddhism in Burma, A.D: 1000–1300. Journal of the Burma Research Society 61 (1–2).

54. Than Tun. 1983. The Royal Orders of Burma, A.D: 1598–1648. Kyoto: CSEAS.

55. Turner, A. 2014. Saving Buddhism: The Impermanence of Religion in Colonial Burma. Honolulu: The University of Hawai’i Press.

56. Wade, F. 2017. Myanmar’s Enemy Within: Buddhist Violence and the Making of a Muslim “Other”. London: Zed Books.

Система Orphus

Loading...
Up