Language Generation: Word in contemporary Russian Art

 
PIIS023620070023384-9-1
DOI10.31857/S023620070023384-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: 11, Pokrovsky Boulevard, Moscow 109028, Russian Federation
Journal nameChelovek
EditionVolume 33 Issue 6
Pages136-155
Abstract

The focus of the article is the investigation of the verbal-visual representations in the relevant practices of contemporary Russian artists of Generation Y (Millennials), i.e. artists born from 1981 to 1996. The paper examines various types of connections between word and image in Russian art, forms of existence and cultural meanings of the verbal components in contemporary Russian art. The author comes to the conclusion that verbal-visual art is an established trend on the Russian art scene. Interesting processes of rethinking the traditional principles of conceptualism are evident in the artworks of contemporary artists. The sign-symbolist imagery is obvious in the visible graphics of figured poems by contemporary Russian artists: artistic representation coexists with logocentrism, the desire for self-identification is combined with the idea of being rooted in the foundations of traditional Russian culture. The principle of eclecticism, characteristic to the era of metamodernism, allows contemporary painters to create the endless semiosis of simulacra that do not give direct clues to the viewer for interpretation. Contemporary artists, being the conductors of the mass culture, strive to get away from the rules of academic school and define the boundaries of the past and the future, the random and the natural. The article pays special attention to the study of visual rhetoric. Using examples, the author shows that the language in contemporary Russian art has not a narrative meaning, but a multi-level semantic impulse closely related to the visual component.

Keywordsvisual rhetoric, art, isoverbal text, contemporary art, conceptualism
Received20.12.2022
Publication date28.12.2022
Number of characters30293
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 0, views: 385

Readers community rating: votes 0

1. Адашевская Л.В. Чтак. Мне нравятся картинки с текстом [интервью] // Диалог искусств. 2012. № 1. С. 102–106.

2. Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика / пер. с фр.; cост., ред. и вступ. ст. Г.К. Косикова. М.: Прогресс, 1994.

3. Берг М. Литературократия. Проблема присвоения и перераспределения власти в литературе. М.: НЛО, 2000.

4. Бобринская Е.А. Чужие? Неофициальное искусство: мифы, стратегии, концепции. М.: Бреус, 2013.

5. Витгенштейн Л. Логико-философский трактат // Витгенштейн Л. Философские работы: [в 2 ч.]. Ч. 1 / пер. с нем. М.С. Козловой и Ю.А. Асеева. М.: Гнозис, 1994.

6. Встреча с художником Валерием Чтаком [лекция] // DOCA-talk. 2018 [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Ov3YZ7_-Af8&t=18s (дата обращения: 20.11.2022).

7. Дюрер А. Дневники. Письма. Трактаты / пер. с ранневерхненем. Ц. Г. Нессельштраус. М.: Искусство, 1957.

8. Злыднева Н.В. Изображение и слово в риторике русской культуры ХХ века. М.: Индрик, 2008.

9. Кабаков И.И. 60–70-е... Записки о неофициальной жизни в Москве. М.: НЛО, 2008.

10. Кант Э. Критика способности суждения / пер. с нем. М.: Искусство, 1996.

11. Сахно И.М. Русский авангард. Живописная теория и поэтическая практика. М.: Диалог-МГУ, 1999.

12. Талызина А. Граффити-художник Максим Има: «Я взрослый человек — при задержании никуда не убегаю» // Кто главный. Ростов. 2021 [Электронный ресурс]. URL: https://kg-rostov.ru/premiere/graffiti-khudozhnik-maksim-ima-ya-vzroslyy-chelovek-pri-zaderzhanii-nikuda-ne-ubegayu/ (дата обращения: 29.07.2022).

13. Хлебников В. «Мы хотим Девы слова…» // Хлебников В. Собрание сочинений в шести томах / сост. и прим. Е.Р. Арензона и Р.В. Дуганова. Т. 6. Кн. 1. М.: ИМЛИ РАН, 2005.

14. Чаплик В.А. Паронимическая аттракция, или парономазия в функционально семантическом аспекте // Известия ЮФУ. Филологические науки. 2021. № 4 С. 10–22. DOI: 10.18522/1995-0640-2021-4-10-22

15. Шмид В. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003.

16. Поколение ХXI. Дар Владимира Смирнова и Константина Сорокина / общ. ред. Н. Подгорская. М.: Майер, 2020.

17. Afanaseva I.A. The Dialogues Between the Verbal and the Visual in the Artworks of Vladimir Makovsky (1846–1920). The 5th International Conference on Art Studies: Research, Experience, Education. Vol. 1. 2021. P. 7–16. DOI: 10.5117/9789048557240/ICASSEE.2021.002

18. LeWitt S. Paragraphs on Conceptual Art. Artforum. 1967. Vol. 5, N 10. P. 79–83.

19. The linguistic turn: Essays in Philosophical Method, R. Rorty (ed.). Chicago: University of Chicago Press, 1992.

Система Orphus

Loading...
Up